Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 moottorin viritys ahtamalla

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • blenheim
    Newbiemmer
    • Jan 2008
    • 26

    M20B25 moottorin viritys ahtamalla

    Kesätersehdys!

    Pientä jeesailua ja pohdintaa olisi tarpeen tännepäin otsikonmukaisen konetyypin virityksessä ja laittelussa. Nyt on työn alla kohtuullisesti rullattu pata, tarkoituksena laittaa ahdistajaa pakosarjan taakse ja nostaa sitä moottorin hyötysuhdetta hivenen paremmaksi. Omat rajansa ilmeisesti asettaa 12 tappinen kansi.
    Liekö täällä kenelläkään kokemusta kyseisen moottorityypin laajemmasta virityksestä ja toimintavarmuudesta?

    Näin ensialkuun herää kysymys mistä ottaa öljynpaineet ahtimelle? Suoraan suodattimelta, siihen jonkun jalan patentoimalla vai onko jotain valmista sivistynyttä konstia?

    Nokka-akselin kannesta irroittaessani huomasin laakeripinnoilla akselissa jälkiä, millähän tämä olisi jatkossa ehkäistävissä kyseisen moottorin kanssa. Tarkemmin en ehtinyt vielä tutkia, josko niitä jälkiä oli myös itsessään laakeripukeissa. Jonkinsortin laakeriholkit siellä taisi pukkien sisällä olla vaan mitä jos ne ovatkin loppu tahi loppumaisillaan?

    Minkälaista sisuskalua pitäisi harkita virityskäyttöön? Bimmerit vielä toistaiseksi hieman tuntemattomia omalla kohdallani, joten toivoakseni täällä riittää jengillä pinnaa loputtomille kysymyksille, pohdiskeluille ja ajoittain hivenen hulluillekin ideoille.

    Rojektin edetessä kuviakin ilmaantunee joko tänne tahi varsinaiseen koostettuun rojektikertomukseen, joka sittemmin palvelkoot muita kyseisen moottorinrakentajia ja virittäjiä jonkinsortin tietolähteenä. Kuvia on kertynyt jo kohtuullinen määrä, lähinnä sen takia että apina osaisi kasata myös moottorin oikein ja oikeissa osien järjestyksissä.
    Last edited by blenheim; 08-07-2008, 19:11.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16503
    • Asikkala

    #2
    Jonkinsortin laakeriholkit siellä taisi pukkien sisällä olla vaan mitä jos ne ovatkin loppu tahi loppumaisillaan?

    Ei ole holkkeja, nokka on laakeroitu suoraan kanteen (lähes ?) kaikissa bmw-koneissa.

    Comment

    • ttw
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1016
      • Vantaa

      #3
      Noniin, tervetuloa joukkoon vain omasta puolestani .

      Elikkäs, kuten jr66 mainitsi niin nokka on tosiaan laakeroitu kanteen.
      Holkittaminen voisi onnistua mutta en ole kuullut vielä ainakaan kenenkään tehneen niin.

      Käytännössä jos nokan laakerit ovat huonossa kunnossa niin uusi kansi on yleisempi vaihtoehto korjata asia.

      Öljynpaineen ahtimelle voi ryöstää monestakin paikasta.

      Voi haaroittaa öljykellolta tai tehdä sinne öljykellon juureen toisen liitännän.
      Paras tapa mielestäni on kuitenkin ostaa aluslaippa suodattimen alle.
      Laippa on vissiin tarkoitettu alunperin öljynlämpö ja öljynpaine -mittarien asennukseen mutta ainakin Garretin ahtimissa on sama 1/8 NPT kierre mikä löytyy useimmista mittareista. Biltemasta ainakin saa laippaa neljällä ulosotolla.

      Sisuskalut:

      Jos ei mitään numeronmurskainta olla rakentamassa niin sorvatut vakiomännät vakiokamoilla menee ok.

      Takomäntiä löytyy mm. ROSS, Wiseco, CP Pistons.

      Kampurana menee yleensä vakio mutta turbodieselin kampiakselia on myös käytetty.

      Puristussuhteet menee sitten (pari esimerkkiä):

      CP Takomännät + Autoverdi 135mm kanget + TD kampura = 7.8
      CP Takomännät + Autoverdi 140mm kanget + orig. kampi = 8.2

      Kiertokankia löytyy mm. Eagle, Autoverdi, Crower, PO-Metal yms.
      Jos hillitysti meinaat ottaa niin turbodieselin kanget menee myös.

      Kannentiiviste:

      Kansipahvi kannattaa vaihtaa tottakai metalliseen, esim. Cometic MLS tai Elringin kynsitiiviste.
      Lohkoon voi myös koneistaa erilliset urat liekkirenkaille mutta noilla metallitiivisteillä pääsee riittävän pitkälle (1.5 bar ainakin).

      Kannen kiinnitys ilman muuta sitten pinnapulteilla, esim. ARP.



      Toivottavasti selventää
      728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
      Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
      MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

      Comment

      • Zeik88
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 300
        • Suonenjoki

        #4
        Tai sitten vaan laitat kunnonmoottorin ohjauksen niin ei tarvii valttamatta tunkee miljoonaa sinne alakertaan. Itella 1.3 bar ahoilla ihan vakio sisuskalut ja kannenpultit ja hyvin on pelannu jo pitkaan
        chevrolet impala 66 2d ht 383 stroker
        ex: bemarit e46 330ci e36 325 91,E30 325 turbo, e30 325e, e30 316, e21 315.

        Comment

        • blenheim
          Newbiemmer
          • Jan 2008
          • 26

          #5
          Joo, kiitoksia varsinkin ttw:lle varsin tyhjentävästä vastauksesta. Pitää tutkia ajan kanssa ja mittailla kulumat niistä laakerointipisteistä jos siitä vielä kalun saisi. Täytyy miettiä jos siitä ei kalua saa, niin kokeilee holkitella sitä ja katsella miten onnistuu. Jonkunhan sitä on kokeiltava .

          Moottorinohjausjärjestelmäksi laitetaan VEMSin megasquirt johdannainen systeemi, löytyy hyvin ominaisuuksia ja hintakin oli hiluineen varsin maltillinen. Että sen puolesta ei pitäisi jäädä enää uupumaan hommat. Moottorinohjausjärjestelmän tärkeys nyt on ilmiselvää, niitä on tullut jo muutama hetki tehtyäkin, japsinelosista aina jenkkikaseihin . Ja säätötaito se on se joka ratkaisee, hyvälläkin boksilla saa kilkkeet jumiin kampikammion puolella...

          Tuon turbodieselkampura-jutun kuulin myös jostain muualta, voisi melkeinpä metsästellä moisen tähän hätään jostain. Kuuluu olevan melko tukeva ja kestävä virityskäytössä. Männät ja kanget menevät vaihtoon, jää sitten sitä tehoreserviä jos nyt auton omistaja intoutuu haluamaan jatkossa lisää . Tehotavoite tosiaan tällä hetkellä siellä 350-400 hp. Sen jälkeen katsellaan jos jää tarvetta vieläkin puristaa enemmän mehua hedelmästä.

          Mitenkäs se tapahtuu tuo liekkiurien koneistaminen lohkoon? Ei ole koskaan tullut vielä eteen moista episodia, joten jokin kuvamateriaali olisi paikallaan. Vaikka kunnon terästiivisteellä se ei lienekään se ensimmäinen ongelma joka vastaan tulee käytössä.

          Siitä laipaltahan saa sitten parhaiten nuo tiedot mittaristoonkin. Eiköhän se semmoinen sitten täydy lisätä hankintalistalle.

          Ja tulipahan se tänään tapeltua kampiakselin päätypultinkin kanssa useampi hetki. Kun järki loppui, alkoi voima puhumaan ja johan se lähtikin aukeamaan. Kovin tiukassa on se reiluun 400Nm kiristetty pultti... Jos vielä tässä illemmalla saisi aikaiseksi lykkiä kuvia rojektin etenemisestä ja sisuskalujen kunnosta internetin bittiavaruuteen.

          Comment

          • blenheim
            Newbiemmer
            • Jan 2008
            • 26

            #6
            Pientä kuvakertomusta näin tiistai-illan ratoksi (toivottavasti tänään on tiistai...):




            Siitä se lähtee, moottori kuvassa vielä paikassaan rungossa. Siitä alkoi armoton taistelu korroosion ja miehen välillä. Välillä lauloi kyllä rälläkkäkin pultteja irrotellessa, mutta yleisesti WD-40 ja sopivat hylsyt sekä raaka voima toimivat. Rystysethän siitä sai ruvelle ja nikotiinitason veressä melko korkealle.
            Kuorma-auton hiabin avustamana koria nostamalla saatiin koko etukelkka siitä liu'tettua alta pois.



            Siitä se purkaminen sitten lähtee, koneen hain seuraavana päivänä irroittamisen jälkeen hallille purkua varten. Auto on siis kaverini, minä teen pelkästään moottorin kasauksen ja virityksen. Koneen jatkeena on Getrag 260. Laatikon kylkeen on valettu numerot: 260.0.1346.90 (tai 80), hieman arpomalla tuo numero kuvista, reippaasti likaa vielä päällä ja laatikko hallilla sekä minä kotona . Onko mitään ideoita, paljonko tuo laatikko kestää voimaa? Ja mitä sille pitäisi tehdä sen kestävyyden lisäämiseksi. Tuntuisi olevan vielä melko timmissä kunnossa, ulinoita ei ollut ja vaihteet menevät päälle kivuttomasti.



            Koneen purku alkoi luonnollisestikin kannesta, alta paljastui kuvanmukainen näky. Sen voin sanoa irroitusoperaatiosta, että hihnapyörän pultti siinä keskellä oli melkolailla kiinni, kunnon työkaluja kun ei ole niin vanha hihna ja luja ote ja pulttipyssyllä pultti auki. Hihnahan siinä paukahti muutaman säikeen osalta, päästi muuten hiton kovan äänen (!), mutta aukesipa kuitenkin.
            Toisessa kuvassa näkyy koko homma leväytettynä. Siitä paljastuu myös työpöydän tilanpuute ja sotkuisuus. Paras keino noiden pienten käikäleiden, jotka pitävät jousilautasta venttiilinvarressa kiinni, irroittamiseen oli 13mm hylsy, jatkovarsi ja iso moska. Venttiilinjousipuristimella loppui usko ensimmäisen venttiilin jälkeen .

            Tässä siis muutamat kuvat aiheesta, toivottavasti antaa jotain virikettä kertoa ja jakaa kokemuksia muiden osalta. Tarinaa lisää luvassa huomenissa jos ehdin. Tänään tappelin lohkon moottoritelineeseen, jossa sitä on mukavampi pyöritellä ja purkaa kuin lastulevytrukkilavan päällä... Jälleen kerran Biltema pelastaa, vajaat 50e maksoi jämäkän oloinen moottoriteline, kiinnikkeet ovat hämmästyttävän toimivat, joskin omat kiinnityspultit pitää moottorin ja kiinnikesysteemin väliin hommata. Auton omat pultit olivat liian lyhyet, joten kauppareissu siitäkin tuli.

            Huomenna tappelen öljypohjan irti ja putsailen kampikammion kuvauskuntoon, pitää myös muistaa ottaa kuvat noista nokka-akselin laakerointipisteiden naarmuista.

            Comment

            • blenheim
              Newbiemmer
              • Jan 2008
              • 26

              #7
              Jälleen jatkuu tarinointi moottorin purkamisen osalta. Tästähän kehkeytyy melkein diy ohjeet m20b25 moottorin turbottamiselle . Noh, joka tapauksessa, tänään tuli purettua koko kone, tai se mitä siitä vielä oli purkamatta, täysin atomeiksi. Jäljellä olivat siis männät, öljypohjan suojissa olevat vermeet ja ja... Noh, kattavasti tuokin selittää. Antaa kuvien ja niihin liittyvien kuvatekstien kertoa enemmän:



              Moottori saatiin siis jo eilen tapeltua telineelle riippumaan ja roikkumaan. Nyt se odotti vain purkamista. Yllättävän jämäkkä ja toimiva tuo piilhelvetin teline onkin... Tuli sekin testattua.




              Öljypohja lähti näppärästi pois, hieman hämmentävä oli se ratkaisu, että öljypohjan päällä on vielä erillinen kansi, joka suojaa kytkimen rakenteet. Eikö sitä olisi voinut samantein vaikka samaan valuun ympätä tahi jotain...
              Öljypumppuun en sen kummemmin vielä paneutunut, yhtenä palana se sieltä lähti, toivottavasti menee samanlaisena myös takaisinkin.
              Kaikki oli hyvin nipussa ja pultit olivat pysyneet kiinni, ei tullut mitään ihmeempiä yllätyksiäkään. Ja piruuttani Haynesin korjausoppaasta katselin kiertokankien pitkittäisvälysmitan ja rakotulkilla katselin, mahtui jopa ohjearvoihin. Eli päittäisvälystä ei juurikaan ollut. Kiertokankien pultitkin olivat tiukassa. Kampiakselikin oli irroittamisen jälkeen tutkiessani hyvässä hapessa, laakeriliuskoissa oli pientä samentumista, akselin laakeripinnoissa ei ollut jälkiä öljyttömyydestä tahi suuremmista varpusista kitkapinnoilla.
              Kanget irti ja katselemaan mitä se on syönyt...



              Männät tulivat kankineen sieltä kivuttomasti käsivoimin avittamalla pois. Huomioni kiinnitti nuo jäljet männän kummallakin puolella, männäntapittomalla sivulla. Sivulla, jossa on männäntappi, ei vastaavaa jälkeä ollut. Mistähän tämä voi johtua? Joskus päässyt hieman kuivaksi? Vaihtokamaa ovat siis... Sylinterin pinnoissa ei ollut leikkautumisen jälkiä. Sylinteripinnat täytyy kuitenkin hoonata uudelleen, pientä pykälää oli havaittavissa aivan yläreunan tuntumassa, mutta männät tulivat ulos sen kummemmin jumittelematta silläkohdin. Eli vielä ei ole pahaksi päässyt.

              Kiertokankien laakeriliuskat olivat myös harmaantuneet kierrosten saatossa, sielläkään ei ollut jälkiä kuivana käymisestä eikä myöskään epäpuhtauksista. Ainoat jotka hieman huolta herättävät ovat nuo männät ja nokka-akseli, joka sekään ei tarkemmalla tutkimuksella kunnon valossa enää järin huolestuttavalta vaikuttanut.




              Vaikkakin yhdessä pinnassa oli tämännäköistä jälkeä itse akselissa. Yritin kannen laakeripinnoilta tutkia vastaavanlaisia jälkiä, mutta etsimällä sai kyllä etsiä. Liekö siis kunnossa vai olisiko syytä etsiskellä uudempaa kantta tuhottavaksi?
              Mitäs on arvon raati mieltä rojektista ja näistä sisällä olevista hiluista? Niin, kuvistahan siis aukeaa linkki isompiin kuviin, jollei joku vielä jummartanut kokeilla

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                #8
                Originally posted by blenheim View Post




                Vaikkakin yhdessä pinnassa oli tämännäköistä jälkeä itse akselissa. Yritin kannen laakeripinnoilta tutkia vastaavanlaisia jälkiä, mutta etsimällä sai kyllä etsiä. Liekö siis kunnossa vai olisiko syytä etsiskellä uudempaa kantta tuhottavaksi?
                Mitäs on arvon raati mieltä rojektista ja näistä sisällä olevista hiluista? Niin, kuvistahan siis aukeaa linkki isompiin kuviin, jollei joku vielä jummartanut kokeilla
                Mittaat vaan laakerivälykset siitä kannesta, jos menee rajoihin eikä isompia naarmuja näy niin ei tarvii uutta kantta etsiä. Kaikissa mitä oon avannu on ollu vähän naarmuja, mutta silti välykset ok.
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4647
                  • Tuusula

                  #9
                  Tämänhän voisi melkein siirtää tuonne projekti-osioon, sen verran perusteellista juttua tulee


                  Kannattaa muuten vilkaista www.pure-pf.com / forum / projekt - osiosta ainakin projektikuvia jos ei ruotsi taitu, löytyy esimerkkiä BMW-koneen turbottamiseen
                  ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • blenheim
                    Newbiemmer
                    • Jan 2008
                    • 26

                    #10
                    Juu, en nyt ihan arvannut, että näin perusteellisesti tulisi asiaa tongittua... Moderaattorit siirtäkööt projektiosioon .

                    Ruotsi kun on kakkoskielenäni niin kyllä sekin taittuu, tuoltahan pitää käydä vakoilemassa hyviä vinkkejä asian tiimoilta. Kiitoksia!

                    Comment

                    • pmtk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 1559
                      • Iisalmi

                      #11
                      Ei muuta kun projektiosioon vaan. Toivottavasti jaksat kirjoitella jatkossa samaan malliin, niin saadaan kunnon projektitarina
                      E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                      Comment

                      • Cee.Koo
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 354
                        • Twilight zone

                        #12
                        Originally posted by ttw View Post


                        Öljynpaineen ahtimelle voi ryöstää monestakin paikasta.

                        Voi haaroittaa öljykellolta tai tehdä sinne öljykellon juureen toisen liitännän.
                        Paras tapa mielestäni on kuitenkin ostaa aluslaippa suodattimen alle.
                        Laippa on vissiin tarkoitettu alunperin öljynlämpö ja öljynpaine -mittarien asennukseen mutta ainakin Garretin ahtimissa on sama 1/8 NPT kierre mikä löytyy useimmista mittareista. Biltemasta ainakin saa laippaa neljällä ulosotolla.


                        .
                        Noitten laippojen kanssa kannattaa olla tarkkana, et öljy tulee turbolle puhtaalta puolelta. Esim. tossa Pölöteeman laipassa kaikki lähdöt on likaisella puolella ennen suodatinta. Voi jäädä turbaanin elinikä lyhkäseksi jos sinne paskasta öljyä tuuppaa notta.
                        With jap crap, life sucks and then you die

                        Comment

                        • blenheim
                          Newbiemmer
                          • Jan 2008
                          • 26

                          #13
                          Jasso jasso, no penteles. Pitänee tosiaan kehitellä siihen joku sopiva laippa, ettei ahdistajan laakerit huuda hoosiannaa ensimmäisen parintuhannen kilometrin jälkeen. Ruotsinpoikien foorumilta löyty kyllä nättejä kuvia ja kertomusta.
                          Jos ei täällä kenelläkään ole hajua mistä sopivan palikan siihen saisi niin pitänee varmaan Ååkkea ja Börjeä ahdistella ja kysellä mistä saisi palikkaa sieltäpäin . Olisinpa ajoissa älynnyt tuonkin, olisi vanhemmat saaneet tuoda sieltä sopivan kun kerran Ruotsinmaalla kävivät...

                          Niin, illalla pistän vielä jotain kuvaa ja tarinaa tämän päivän hommasta.

                          Comment

                          • blenheim
                            Newbiemmer
                            • Jan 2008
                            • 26

                            #14
                            Elikkä taas puskee kuvaa ja turinaa. Päivän hommana oli lähinnä osien puhdistelu ja tiirailu. Öljypohja on joskus ottanut pientä osumaa ja hankautumaa... Tiedä mitenkä paljon siitä oikein on kulunutkaan...



                            Moottorista puretut kilkkeet on sulassa sovussa ja hyvässä järjestyksessä ylitäyden verstaani lattialla... Kuten kuvasta näkyy on romua kertynyt nurkkiin vähän liiankin kanssa. Osa on melkolailla loppuunajettuja jo. Edelleen niitä kunnon toimitiloja odotellessa. Syksymmällä sitten .





                            Kuten tosiaan aikaisemmin mainitsin, tuo koholla oleva osa on hivenen kärsineen oloinen. Mittaamaan en vielä ole päässyt, mutta tuntuu ohuemmalta mitä uutena... Olisiko siihen hyvä tikkailla kiinni tuoretta köykämiiniä muutama milli? Ettei nyt korkkaa sitten jossainpäin maailmaa... Tuskin se paino enää niillä tavoitetehoilla tuntuu jos niihin joskus päästään . "Pohjapanssarointi" väsättävä maastoautoista tuttuun tyyliin ettei kivet tee tuhojaan.



                            Osia puhdistuksen jälkeen. Ero on huomattava. Vasemmanpuoleinen tumma osa on siis nokkaremmin alumiinisia kotelorakenteita alhaalta, keskimmäinen on nokkaremmin yläpuolinen suojus muistaakseni, johon myös sytkävermeet kiinnittyivät. Kaikki osat osapuilleen tuon vasemmanpuoleisen näköisiä kun irroitin autosta. Joskus on ruikkinut öljyä kohtuullisestikin... Oikealla sitten kampiakselin pään tiivisterakennetta ja kytkimen käyttöhässäkkää.



                            Ja luonnollisesti tuli tehtyä myös työkaluja tämän projektin tiimoilta. Kampiakselin päässä ollut pultti piti jollain saada auki ja luonnollisesti kampiakseli jumiin. Ei muutakuin kaverin pajalle ja siellä sitten työkalu tekoon. 10mm levystä leikottu ympyrä, jonka pulttijako on sama kuin vauhtipyörässä, keskiö mahtuu siihen akselin loppupätkän päälle ja keskittyy siihen. Varsi on 5mm paksua lattarautaa ja sekin antoi periksi loppujen lopuksi ennenkuin pultti aukesi. Mutta eipähän ratkennut hitsisaumasta .

                            Jatkosta en vielä tiedä, aikaa menee osia puunaillessa, lohkoa kiillotellessa ja maalaillessa, miettiessä kannen porttaamista ja työstämistä, uusia kilkkeitä sisään ja sitä ahdinta. Hyviä ideoita otetaan vastaan ja edelleen sitä suodattimen kaulaan tulevaa laippaa, josta öljyt tulevat puhtaalta puolelta, saa tarjota. Kirjoittelen tänne taas kun tulee kirjoiteltavaa. Kuvia tulee myös jatkossa.

                            Comment

                            • blenheim
                              Newbiemmer
                              • Jan 2008
                              • 26

                              #15
                              Aamuyön pitkinä pimeinä tunteina tuli tässä mietittyä ja pohdittua vähän tuota ahdinvalintaa. Valikoima rajautui nyt jokseenkin seuraaviin ahtimiin:
                              Poroturbolta:
                              KKK K27-5313
                              Jaettu turbiinikotelo
                              Siipikoko 53/64mm
                              A/R 13
                              Luullakseni on varsin passeli, herännee sopivasti ja tuottoa riittää myös ylemmäs jonkin verran. Eihän tämä tietenkään mikään ämpärin kokoinen fööni ole, jolla saadaan ylös lisää. Kompromissejahan nämä ovat... Tuplaturboa sitten kun alkaa tuntua liian vaivalloiselta saada alas sekä ylös vääntöä .

                              Garretilla näytti olevan nettisivuillaan ainakin vallan pelkkiä kuulalaakeriturpoja. Vielä ei ole kuulalaakeriturbojen maailmaan tullut perehdyttyä niin kovin, että osaisin mitään niiden toiminnan erilaisuudesta sanoa. Liekö kovastikin häiriöherkempiä ja kalliimpia pitää? Vesijäähdytyksen vaativat mokomat melkein kaikki noin äkkiseltään vilkaistuna...
                              Yksi sopiva vaihtoehto Garretilta lienee kuitenkin tämä:
                              GT3071R - 700382

                              Linkistä lisäspeksit... Jos mahtaisi suomenniemeltä moinen löytyä.

                              Tässä nyt nopeasti pohdittuna kaksi eri vaihtoehtoa. Suositelkaa nyt tekin, jotka oletta aikaisemmin tämän tehneet jotain vaihtoehtoja ahtimiksi. Mikä on koettu hyväksi ja mitä ei missään nimessä.



                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎