Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pitääkö turbon antaa jäähtyä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #16
    Mitäs käyttöohjekirja sanoo?

    En ymmärrä miksei sitä tarvitsisi käyttää, voitelu tosiaan loppuu kun kone sammuu turbon vielä hetken pyöriessä.

    Comment

    • Exami
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 986
      • Hyvinkää, Tuusula

      #17
      Tässä kun muutamat kerrat ajeltu vähä reippaammin mutkasta asfalttipätkää ja pysähdytty parkkiin.. ni ihan huvikseni käyny koettaa minkälämpöstä ilmaa tulee putken päästä.. ilma on semmosta että ei kättä voi pitää siinä edessä.. joten mieleen juolahtaa joskohan sitä vähän jäähdyttäs ~1-2min tyhjäkäynnin jälkeen lämpötilalaskee että kättä voi pitää putken edessä polttamatta sitä...

      Eli siis tosiasiahan on että oli turbo sitte bensa tai disel-autossa syytä olis jäähdyttää vaikka ajanu rauhassa niin edes sen 30sec.. nostaa käyttöikää huomattavasti.. huomaamattakin esim juurin E39 530d:ssä ahdin pyörii jo 2000rpm kohdalla täysillä.. mitä lie 150 000rpm.. tosiaan en nyt sano että se menee särki heti ensimmäisestä tai 10:nestä kerrasta kun lämpösenä sen sammuttaa.. mutta vaikuttanee käyttöikään..

      Sitte siitä kun kyseltiin onko uusiin diseleihin tehty jotain käyttöikääpidentäviä menetelmiä.. no 1 jokseenkin tähän kastiin kuuluva asia.. eli turbossa on suht paljon väljää verrattuna viritysahtimiin / ns. kunnon ahtimiin.. joka lähtee pois siinäkohtaa kun öljynpaine kasvaa ja lämpötila nousee.. eli öljynpaine pienetää välyksiä ahtimessa.. näin todettu monestikkin 530d turbo keskusteluissa..

      Sekä ainahan näitä legendoja lentää sedästä vanhallaturbosaabilla missä oli jättiahdin ja antohappea koneelle oikeen urakalla ja suoraan kotipihaan saavuttuaan sammutti ja seuraavana päivänä ihmetteli kun ei auto enää tupannu lähteä käyntiin ja toimi heikosti.. ja turbon akselisulanu & leikannu kiinni..

      Samaan tyhjäkäynti aiheeseen myös vaparikoneista.. monesti esim M20 kone tykkää tyhjäkäynnistä ajon jälkeen (ellei ole kiertovesipumppua jonka voi tökkästä päälle joka jäähdyttää kantta :p) kansiviat / halkeamiset voipi vähentyä tuolla..
      Last edited by Exami; 03-09-2008, 09:34. Reason: Vapareista..
      sigpic
      Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

      Comment

      • hh..rom
        Bimmer Rookie
        • Jun 2007
        • 101

        #18
        Vaadittava aika

        Mietin vaan että kuinka paljon tollanen turbo oikeesti viilenee jos sitä nyt käyttää sen 30sec päällä vielä parkissaki... tai vaikka pitäis sen 2 minuuttia. Ku miettiii että kesähelteellä vaikka autoa hetken käyttää tyhjäkäynnillä niin sen lopullinen lämpötilan ero on varmaan puol astetta. Senki luulis enemmän vaikuttavan että siihen sais pikkasen sitä ajoviimaa mukaan niinku osa porukasta on sanonu. Ite tossa kesällä muutaman kerran odottelin että autossa lämmöt putois ja voin sanoo että siihen voi mennä monta tuntia että mittari putoo edes pikkasen normaalilämmöistä.

        Comment

        • Exami
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 986
          • Hyvinkää, Tuusula

          #19
          ... Mietitään kuitenki öljyn lämpötilaa.. M-sarjalaisten omistajat huomaa varmasti siinä öljyn lämmössä hyvinki helposti sen eron sen välillä ku on motaria ajanu reulimpaa vauhtia ja kurvaa pihaan.. että miten vaikuttaa... normaalistihan auton lämpömittari mittaa vedenlämpöä ja vaikka turbokin on suoraan pakosarjaan pultattu kiinni viilenee se jonkin verran verrattuna veden lämpöön joka kiertää kuumassalohkossa..

          Tiedä sitten mikä vaikutus ihan oikeasti on mutta kyllä ne pakokaasutkin jo 1m odottelun jälkee alkaa viilenemään.. tosin pakoputkijäähtyy myös.. että siinä on varmasti suuri osa sitä lämpöä mutta silti kyllä se turbokin jäähtyy jos mietitään että täyskaasukiihdytyksissä saattaa pakolämmöt olla ~900 astetta esimerkiksi.. ni normaalissa ajossa varmaan puolet siitä ni turbo äkkiä ottaa sen 300-500astetta lämpöä? (pakopuoli) ja kun minuutin verran odottelet että se jäähtyy ni uskosin että hyvinkin suuri vaikutus.. (riippuen aina turbosta, putkistosta, autosta sekä käyttövoimasta)

          Korjatkaa ihmeessä jos olen ihan harhautunut aiheesta??

          (toisessa autossa oli kertaalleen turbonpakopesä + downpipe punasena[+1000 astetta?] piiskauksen jälkeen.. meni ~2-3min että punavärikatosi..)
          sigpic
          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

          Comment

          • jsr85
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 1375
            • Oulainen

            #20
            Originally posted by hh..rom View Post
            Mietin vaan että kuinka paljon tollanen turbo oikeesti viilenee jos sitä nyt käyttää sen 30sec päällä vielä parkissaki... tai vaikka pitäis sen 2 minuuttia. Ku miettiii että kesähelteellä vaikka autoa hetken käyttää tyhjäkäynnillä niin sen lopullinen lämpötilan ero on varmaan puol astetta. Senki luulis enemmän vaikuttavan että siihen sais pikkasen sitä ajoviimaa mukaan niinku osa porukasta on sanonu. Ite tossa kesällä muutaman kerran odottelin että autossa lämmöt putois ja voin sanoo että siihen voi mennä monta tuntia että mittari putoo edes pikkasen normaalilämmöistä.
            kuinka monta kertaa oot käyny mittaamassa turbon kyljestä sen lämpötilan? lämpömittarihan ilmoittaa moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan eikä sillä ole juurikaan yhteyttä turbon lämpötilaan. kyllä varmaan saa kesähelteellä odottaa et lämpömittari laskis, vanhoissa autoissa joissa jäähdytysjärjestelmä ei välttämättä oo aina niin puhdas, lämpötila yleensä vain nousee kun pysähdyt. ja tuon pitkän kannen takia itse oon jälkikäyttänyt omia autoja, eikä se turbollekkaan ainakaan pahaa tee.

            edit. ja korjaattehan jos olen aivan pielessä.......
            Last edited by jsr85; 03-09-2008, 11:30.
            ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

            Comment

            • hh..rom
              Bimmer Rookie
              • Jun 2007
              • 101

              #21
              Arvailua

              Siis omalta osaltani tää on ihan arvailua ja mietiskelyä, koske en tosiaan oo millää mittarillä sitä todennu enkä tuu koskaan toteamaankaan. Niinku sanoitte niin veden lämpö tohon ei tosiaan liity millään tavalla, mutta mietin vaan että jos se turbo on hehkuvan kuuma niin ehkä se muutaman asteen siitä lämpöö pudottaa mutta siltiki se on niin kuuma vielä sen 2min päästä että siihen kaikki mahdollinen palaa kiinni jos on palaakseen. Eli jos helvetin kuuma turbo muuttuu melkeen helvetin kuumaks niin kuinka paljon se hyödyttää. Itellä tää tosiaan arvailuu ja olis kiva kuulla joltain kunnon tietoa omaavalta että miten tää asia oikeesti on. omasta 330d:stä on tullu ainakin unohdettuu toi jälkkäyttö aika monta kertaa.. ja ihan vaan sen takia etten oo ajatellu koko asiaa ku jostain oon kotiin päässy.

              Comment

              • Tzeimi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 2067
                • Banshee - Jyväskylä

                #22
                Kaikki asteet, mitä kamppeet jäähtyy on kotia päin IMHO. Joskus kattelin tiedonkeruusta mitä lämmöille tapahtuu sammutuksen jälkeen. Havainnot lyhyesti: normaalilämpöinen moottori - sammutus -> lämmöt nousee seuraavat 10-15 min n. 10+ astetta, jonka jälkeen lähtee laskemaan.
                Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                & 02 tulpo saniteetti dyno




                Älä väkisin, ota isompi vasara.
                If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                Comment

                • aaronp
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2005
                  • 908
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by teamwerner View Post
                  Iltaa!

                  Tyhmänä ajattelin kysellä sellaista, että pitääkö näissä turbodiisseleissä antaa pidemmän matka-ajon jälkeen antaa koneen käydä esim 1-2min? Tämähän on jonkinlainen Tabu liittyen näihin turbodiisseleihin tai turboihin yleensä. Itse kun ajan päivittäin 300-500km, niin tulee aina mietittyä että miten asia on? Itsellä on aina tapana antaa koneen käydä maantieajon jälkeen.

                  Hevostoimiston mukaan uusimmissa diisseleissä ei tarvitsisi koneen antaa käydä, mutta miten on esim 2000- luvun alun mallien? Itsellä alla 2000 vuoden 330d touring, jossa kuitenkin kohtuullisen kokoinen turbo.
                  Ei varsinaisesti "pidä".

                  MUTTA se edesauttaa pakokaasuahtimen käyttöikää ja varsinkin rajummassa käytössä erinäiset Turbotimerit ovat varmasti paikallaan, pieni sijoitus mutta maksaa itsensä takaisin.

                  Comment

                  • Nisti
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2007
                    • 705
                    • På Gränsen

                    #24
                    Kyllähän tuota tulee käytettyä jonkinaikaa ajon jälkeen, ja mikä tärkeintä, antaa auton käydä jonkniaikaa myös ennen ajoa, esim aamulla. Itse käytän aina senaikaa että lämpötilamittari näyttää yli sinisen rajan, ja niin kauan rauhallista ajoa että lämmöt ovat normaalissa + että laatikko kerkeää lämmetä, vasta sitten aletaan pedaalia potkimaan jos tarvetta on. Eipä ole turbo viheltänytkään kun antaa auton lämmetä. Niin monilla olen nähnyt sitä, että lähdetään kylmällä koneella vedättämään ilman huolenhäivää, ja sitten kirotaan kun ei esim. turbo kestä.. hmm, nii-i...
                    "MURPHY'S LAW"
                    "Whatever can go wrong will go wrong,
                    and at the worst possible time,
                    in the worst possible way"

                    Comment

                    • Biimer320
                      Newbiemmer
                      • Jan 2004
                      • 25

                      #25
                      Originally posted by aaronp View Post
                      Ei varsinaisesti "pidä".

                      MUTTA se edesauttaa pakokaasuahtimen käyttöikää ja varsinkin rajummassa käytössä erinäiset Turbotimerit ovat varmasti paikallaan, pieni sijoitus mutta maksaa itsensä takaisin.
                      Näissä "jäähdyttelyissä" kyllä painottaisin tuota rajumpaa käyttöä. Jota ei ole todellakaan Suomen rajoituksilla reipaskaan ajo. Tämä vastaa lähinnä jäähdyttelyä jo sinällään kun käytetään tehoreserveistä luokkaa 20% maksimista.

                      Eri asia lämpöpiikkien suhteen on esim. jokin autobahnalla laskeminen (70-90% maksimista), jonka jälkeen pysähdytään huoltsikalle jarrut vielä punahehkussa. Mutta tässäkin muutaman kilometrin kaupunkiajo vastaa jäähdyttelyä. Parhaiten (omien kokemusten mukaan) 2- ja 4-pyöräisissä ajoneuvoissa jäähdytys toimii liikkeessä. Ainakin mopojen flektit lähtee käytiin vain paikallaan käytettäessä tai ehkä radalla/kaupungissa joskus...

                      Enemmän olisin huolissani kylmäkäynnistysten vaikutuksesta (eri laitteiden) käyttöikään, kuten ohjekirjat useimmiten muistuttavatkin, toisin kuin jäähdyttelstä. Ei lämpö ole materiaalin tappaja vaan lämpösyklit.

                      Comment

                      • jamo78
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2008
                        • 79
                        • Iisalmi

                        #26
                        Pikku hetki pitää antaa pyöriä tyhjäkäynnillä että turbon kierrokset laskevat!
                        Muuten jos sammutat melkein heti kovemmilta kierroksilta niin turbo pyörii vielä pitkään ennenkun pysähtyy ja öljynpainettahan ei enää ole kun auto on sammutettu!
                        MB 200cdi -00
                        320i cabrio -89
                        audi a4 1,9tdi -98
                        sierra 2,9 24v
                        mustang ht -68
                        crown picup -70
                        escort -70

                        exät
                        530ia e34 -95, 325i e36 -91, 525tds -91, MB 300td-88, mondeo 2,5 -94, 318i e36 -93, golf vr6 -93, gmc 6,2d -88, vani 6,2d-88, audi 1,6d -87, sierroja noin 10kpl ja escortteja vm:68-78 noin 10kpl

                        Comment

                        • Bemu500
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2005
                          • 2992
                          • INvaLA

                          #27
                          Originally posted by jamo78 View Post
                          Pikku hetki pitää antaa pyöriä tyhjäkäynnillä että turbon kierrokset laskevat!
                          Muuten jos sammutat melkein heti kovemmilta kierroksilta niin turbo pyörii vielä pitkään ennenkun pysähtyy ja öljynpainettahan ei enää ole kun auto on sammutettu!
                          Joo kannattaa joskus vaikka jollain rautatangolla kuunnella miten kauan se turbo pyöri ihan tyhjäkäynniltäki sammutettuna Ja sit voi kuvitella jos vaikka kierrokset sammutettaessa kymmenkertaistetaan(turbon siis) et miten sitte käy
                          -Official member of BTCF-Sauna team-


                          e91 325i -06

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            #28
                            Pakokaasujen lämpötilassa on aika iso ero jo tyhjäkäynnillä/kevyessä ajossa. Peltisarjoilla olevaa autoa ei tartte kauaa paikallaan käyttää 2000r taulussa kun alkaa putket punottamaan. Siinä mielessä se joutokäynti taitaa olla ainoa tehokas tapa jähdytellä ahdinta. Toisaalta jos autolla on ajellut rauhassa kotiin 15-30s pitäis riittää.

                            Comment

                            • Sampza
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2006
                              • 1398
                              • Rovaniemi

                              #29
                              Muinoin veljen land cruiser Hj61 turbossa oli melkoiset selostukset jälkikäynnin jäähdyttävästä vaikutuksesta mutta siitä ei sen enempää..


                              Itsellä tulee aina ajon jälkeen jälkikäytettyä 30sec-1min riippuen toki ajosta.

                              ja alle vielä "faktaa" by suomi24 forum:

                              Mobil testasi ahtimen lämpötiloja eri akuormituksilla.
                              tässä turbiinin laakerin ja öljynpoistokanavan lämpötilat:
                              105km/h maantieajo turbiini=200c öljy=125c
                              105km/h 15%mäkinousu turbiini=250c öljy=150c
                              tämän jälkeen auto sammutettiin
                              turbiini=~350c öljy=270c

                              Eli aika paljon pomppaa lämpötilat sammutuksessa. Ja juuri siksi on jälkikäytettävä.
                              320d touring M-sport -09
                              320d -02
                              1250 Bandit S

                              Comment

                              • muuris
                                BTCF Member
                                • Aug 2002
                                • 3501
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by hh..rom View Post
                                ...mutta mietin vaan että jos se turbo on hehkuvan kuuma niin ehkä se muutaman asteen siitä lämpöö pudottaa mutta siltiki se on niin kuuma vielä sen 2min päästä että siihen kaikki mahdollinen palaa kiinni jos on palaakseen. Eli jos helvetin kuuma turbo muuttuu melkeen helvetin kuumaks niin kuinka paljon se hyödyttää. Itellä tää tosiaan arvailuu ja olis kiva kuulla joltain kunnon tietoa omaavalta että miten tää asia oikeesti on. omasta 330d:stä on tullu ainakin unohdettuu toi jälkkäyttö aika monta kertaa.. ja ihan vaan sen takia etten oo ajatellu koko asiaa ku jostain oon kotiin päässy.
                                Varsinkin dieseleissä ero pakolämmöissä tyhjäkäynnin tuntumassa ja kuormituksella on huomattava. Joskus mittailin (M21+HX35) putken päästä, tyhjäkäynnillä oli reilusti alle 100ast mutta mäkisessä, rauhallisessa matka-ajossakin oli jo noin 300 astetta. Pakosarjastakin on mittailtu, tyhjäkäynnillä taisi olla ~150 tuntumassa ja täydellä kuormalla sitten 700-800.
                                E30 325iX '86
                                Instagram

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎