Announcement

Collapse
No announcement yet.

318i -90 farmari automaatti. Mittaristo, perä ja peruutusvalot.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ReiluReiska
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 44
    • Nasaretista muutto Hell sinkiin :)

    318i -90 farmari automaatti. Mittaristo, perä ja peruutusvalot.

    Yritin etsiä jo tietoa jonkin aikaa, mutten taida osata vielä käyttää searchia riittävän tehokkaasti oikeilla hakusanoilla, joten pakko kuitenkin avata oma tiedustelu. *nöyränä toivoo hyviä vinkkejä*

    1. Kierrosluku, lämpömittari ja kulutusmittari lakkasivat vain yllättävästi toimimasta melko yhtäaikaa. Virransyöttö tai maavika jossakin? Jollakin vastaavasta kokemusta? Kuulin myös huhun että "ei niin tärkeät mittarit" saattaisivat lakata toimimasta hiljakseen ohjainboxin kautta jos ei viedä huolto nollaukseen koskaan esim. öljyt vaihdetaan aina itse? Kuulostaa kyl aika uskomattomalta ja lähinnä aprilli jutulta.

    2. Takaa tulee ääntä ja mielestäni perä(n laakeri?) huutaa. Kun mutkittelee, niin ei tunnu ääni muuttuvan, joten en oikein usko että olisi jokin pyöränlaakeri. Nopeudesta riippuen kuuluu tasainen "jumputus" ja laittaessa vaihteen vapaalle ääni ei muutu sekä jarruttaessakin vain nopeuden mukaan tasaisesti. Takapyörät nostettu ilmaan ja koitettu olisiko jommassa kummassa pyöränlaakerissa selvästi jotain klappia, muttei mitään tunnu eli aivan tiukat. Autolla ajettu 350 000km ja peräoljyt vaihdettu viimeksi 300 000km kohdalla. Täynnä oli öljyä kun täyttöaukon propun otti auki ja pientä hikoilua vain perämurikassa.

    3. Kumpikaan pakkivalo ei pala ja katsastus lähenee. Sulakkeet ja polttimot käyty läpi sekä takaa yksi ruosteinen maadoituspiste uusittu kokonaan, jotta saa varmasti kunnon kosketuksen. Searchi antoi vinkkin että manuaali vaihteisissa katkaisin usein jumittaa laatikon kyljessä tai on vain kokonaan rikki, joten usein sen vaihtamalla saa valot taas toimimaan. Mitenkäs sitten automaattilaatikon osalta eli sijaitseeko lähellä itse kepukkaa katkaisija kun ei tunnu hyvää "miss pakkivalokatkaisija" löytyvän laatikon kyljestä? Vai olisiko niin hitech että löytyy laatikon sisältä ja yleistöpseliä pitkin kulkee sitten "tiedote" jonnekkin releelle?


    Kannattaa muuten alkaa seurustelemaan naisen kanssa jolla on bemari. Sillä metallisella kehonsiirtolaitteella on vain lähinnä ajettu eli viety vain pakollisiin huoltoihin joten pikkuvikoja sitten myös löytyy ihan mukavasti. Saa sitten rassata kumpaakin oikein reippaasti iltaisin ja ei tule aika pitkäksi. *pepsodent hymy*
    Ainiin, mistäs niitä bemu naisten korjausoppaita saa ostaa? Luulenpa että 10 000 minuutin seurustelun huolto tulee yllättävän nopeasti kuitenkin vastaan, joten arjen voimakkaan tunne-elämän äänenvaimentimen ja nalkuttimen rajoittimen toimintoja varten voisi tarvita asiantuntevaa kirjallisuutta josta löytyy oikeat huolto ja korjaus tiedot. Virityslastut myös kiinnostavat ihan vain iltakaahailujen merkeissä. *super wirn*
    "Bob the builder... can we fix it... yes we can!"
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by ReiluReiska View Post
    1. Kierrosluku, lämpömittari ja kulutusmittari lakkasivat vain yllättävästi toimimasta melko yhtäaikaa. Virransyöttö tai maavika jossakin? Jollakin vastaavasta kokemusta? Kuulin myös huhun että "ei niin tärkeät mittarit" saattaisivat lakata toimimasta hiljakseen ohjainboxin kautta jos ei viedä huolto nollaukseen koskaan esim. öljyt vaihdetaan aina itse? Kuulostaa kyl aika uskomattomalta ja lähinnä aprilli jutulta

    Sulake palanut tai mittariston akut paskana tai vuotaneet mönjät piirilevylle, jos en ihan väärin muista, niin saman sulakkeen takaa löytyvät myös peruutusvalot.


    Originally posted by ReiluReiska View Post
    Virityslastut myös kiinnostavat ihan vain iltakaahailujen merkeissä. *super wirn*
    Lastut ovat huuhaata, niin peltiin kuin lihaankin, suosittelen ahtamista. Pakokaasu ahtaminen lienee toimivin. Ensi keräät hukkaenergiaa pakoaukosta ja pakkosyötät sitten imupuolelle. Pikku naputukset tod.näk. hiljenevät tällä toimenpiteellä kerrasta, mutta voivat ahtamisen jälkeen palata paljon pahempina, joskus jopa niissä mittasuhteissa että aiheuttavat rikon.
    Last edited by Rocla; 07-09-2008, 12:46.
    Olli.

    Comment

    • ReiluReiska
      Bimmer Rookie
      • Sep 2008
      • 44
      • Nasaretista muutto Hell sinkiin :)

      #3
      3.RATKAISTU. Vika löytyi kuitenkin polttimoiden piirilevystä. Kävi vain huono zägä kun kumpikin lamppu sattui olemaan väärässä asennossa. Tomaatin vaihdekepin juurelta ei löytynyt selvää katkaisijaa vaan ilmeisesti hieman isompi "klöntti", jonka sisällä sitten oli (kaikki?) tomskun sähköiset ohjaus toiminnot kohti releitä? Eli selkeää peruutus katkaisijaa en löytänyt. Tulipahan kuitenkin käsijarrun merkkivalo korjattua kun oli ruuvi löystynyt napin tukirakennelmasta ja tuppasi epämääräisesti vilkuttamaan vaikkei ollut kässäri päällä. Ja tietysti kässärikin kumpikin vaijeri kiristettyä varmuuden vuoksi kun en tiedä löytyykö siihen automaatti säätöä, mut nyt ainakin toimii napakammin.
      "Bob the builder... can we fix it... yes we can!"

      Comment

      • ReiluReiska
        Bimmer Rookie
        • Sep 2008
        • 44
        • Nasaretista muutto Hell sinkiin :)

        #4
        318i farmari automaatti -90 E30

        1. Jos ei moottorin lämpömittaria saa toimimaan mittariston konkkia vaihtamalla, niin ostan varmaankin motonetistä/biltemasta erillisen lämpömittarin, jonka sitten asennan. Eipä noilla kulutus/kierroslukumittarilla ole meille kummallekkaan mitään iloa oikeasti, vaikka tietysti autoa myydessä ehkä joskus olisi hienoa että toimisivat. Voi olla että ajetaan auto aivan loppuun kun ei siitä kuitenkaan saa oikeasti enään järkeviä summia rahaa suhteessa auton kuntoon, joten...


        2. Jumputtava ääni kyllä häiritsee isommilla nopeuksilla ja vähentää huomattavasti ajomukavuutta. Luin jostain avauksista että pakoputken lämpöpellin takana saattaisi olla piilossa kardaanin tukilaakeri, joten mahtaako tässä autossa olla sellaista? En yhtään ihmettele jos ääni tulisi kuitenkin sieltä kuitenkin ja olisi jopa auton alkuperäinen?

        Olen harkinnut että jos kyseessä olisi kuitenkin perä mötikkä, niin sahanpurun tai banaanikuorien sijaan täyttäisin sen raskaskalustoon voiteluun tarkoitetulla alustarasvalla, joka on aika paksua laakerirasvaa muistuttavaa ainetta ja se on myös suunniteltu raskaiden kuormitettujen osien voiteluun. Etuna olisi ehkä hieman ääntä eristävä vaikutus paksuutensa takia, hyvä juoksevuus myös pakkasella verrattuna laakerirasvaan ja parempi voitelu kuin sahanpuru/banaani+öljy seoksella???
        Onko järkeä? Voiko vanha käytetty perä kuitenkin vaurioitua siitä?

        Jos jumputus kuitenkin löytyisi perästä lähtevistä jommasta kummasta "vetoakselista", niin mitenköhän sen voisi luotettavasti todeta? Ei ainakaan suojakumit ole rikki ja niitäkin voisi jokatapauksessa koittaa rasvailla?

        Työkaveri heitti ilmoille että jommassa kummassa takarenkaassa saattaisi olla jokin vaikeasti nähtävä kudosvaurio, joka myös joskus harvoin voisi aiheuttaa jumputtavaa ääntä? Ehkä liian kaukaa haettua? Suht reilusti pintaa vielä kesärenkaissa ja muutenkin melko hyvän näköiset. Noh, tietysti tämä varmaan selviäisi kun vaihtaisi takarenkaat eteen, jolloin äänen pitäisi alkaa kuulua edestä tai talvirenkailla pitäisi jumputuksen kadota...
        Last edited by ReiluReiska; 28-09-2008, 12:37.
        "Bob the builder... can we fix it... yes we can!"

        Comment

        • Yltti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 2792
          • Kuopio suamen texas

          #5
          Originally posted by ReiluReiska View Post
          318i farmari automaatti -90 E30

          Olen harkinnut että jos kyseessä olisi kuitenkin perä mötikkä, niin sahanpurun tai banaanikuorien sijaan täyttäisin sen raskaskalustoon voiteluun tarkoitetulla alustarasvalla, joka on aika paksua laakerirasvaa muistuttavaa ainetta ja se on myös suunniteltu raskaiden kuormitettujen osien voiteluun. Etuna olisi ehkä hieman ääntä eristävä vaikutus paksuutensa takia, hyvä juoksevuus myös pakkasella verrattuna laakerirasvaan ja parempi voitelu kuin sahanpuru/banaani+öljy seoksella???
          Onko järkeä? Voiko vanha käytetty perä kuitenkin vaurioitua siitä?
          On sitten varmasti perän tuho!Joko leikkaa kiinni tai sisuksista tulee rautapuuroa!
          1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
          F10 525d Xdrive comfort sitte
          Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
          www.rotator.fi

          Comment

          • ReiluReiska
            Bimmer Rookie
            • Sep 2008
            • 44
            • Nasaretista muutto Hell sinkiin :)

            #6
            Olen kuullut aikoinaan tuon sahanpurua perään kikkailun, mutta kuulemma vain myyntitarkoituksessa kannattaa tehdä. Täältä palstalta sitten luin tuon sahanpuru/b-kuoret kikan sekä kommentin perään että kovaa ajoa vain sitten. Kukaan ei tuntunut älähtävän ettei se viritys kestäisi. Tiedä sitten onko tämä näitä "toisilla kestää toisilla ei" juttuja?

            Niin, riski on kuitenkin aika suuri kun jotain muuta sisuksiin tunkee mitä valmistaja suosittelee. Olisi kiva kuulla muidenkin kuulemia huhupuheita perän hiljentämis kikkailuista miten ovat toimineet/kestäneet.

            ...Tai voihan sitä rakentaa valtavasti äänieristystä taakse, vaikka koko takaistuintilan täyteen. :--D

            Työkaveri kertoi että unohti kerran kokonaan laittaa bussin perään uudet öljyt tyhjennyksen jälkeen. Bussi ei päässyt kuin ehkä 10km ja perä leikkasi kiinni. Tuli kallis paukku.
            Last edited by ReiluReiska; 28-09-2008, 21:17.
            "Bob the builder... can we fix it... yes we can!"

            Comment

            • ReiluReiska
              Bimmer Rookie
              • Sep 2008
              • 44
              • Nasaretista muutto Hell sinkiin :)

              #7
              2. Sain sen verran vinkkiä muutamalta tuttavalta, että yleensä perät ovat aika kestäviä jos vain öljyistä (vaihto/määrä) on pidetty huolta. Jumputtava ääni viittaisi heidän mielestään... yllätys yllätys... kardaanin nivelristikon lievään takerteluun. Vaikkei selvää välystä olisikaan ristikossa, niin kun tietyssä asennossa ristikko joutuu "väkisin" pyörähtämään, niin sisäinen kitka pistää hieman vastaan, josta "kipua tuottava muljahdus" ääni syntyy. Eli täytyy ottaa ristikko irti ja päästä aivan laidasta laitaan kääntelemään tutkien pistääkö hieman vastaan jossakin asennossa. Sitten yrittää herkistellä jos jotain löytyy, mut kai todennäköisesti pitää vain ostaa uusi. Kuulemma yleinen juttu monissa autoissa johon ei meinaa oikein millään uskoa ja sitä epäilee helposti perää/laakeria/vetoakselia. Kerron myöhemmin miten kävi kun vain kerkeän ajan kanssa "pajalle". Laitetaas hieman musaa loppuun soimaan... *avaa radion*

              "minä en kestä kiirettä
              enkä malta makoilla
              kaikessa kohtuus
              paitsi lauantaina liikaa

              kehdosta koulunpenkki
              penkiltä pajalle
              pajalta paska palkka
              paska palkka tietenkin

              minä en tahdo tapella
              enkä siedä sopua
              päivät kuluu runoillessa
              mitä minä tahdon

              tavikset tahtovat tosi-tv:n
              oman pesän ja pienen perheen
              tilavan auton ja mökin rantaan
              rusketuksen ja pienen pc:n "
              Last edited by ReiluReiska; 04-10-2008, 12:36.
              "Bob the builder... can we fix it... yes we can!"

              Comment

              • ReiluReiska
                Bimmer Rookie
                • Sep 2008
                • 44
                • Nasaretista muutto Hell sinkiin :)

                #8
                Eipä ollut kardaanikaan kun tuli sitä tutkittua. Aikaa taas kului ja vähitellen ääni alkoi hiljakseen voimistumaan. Kun eräs tuttava valitteli aivan samaa mazdassaan, niin kävimme koeajolla. Tällä kertaa ääni kuulosti tulevan oikealta edestä hänen autostaan aivan samalla tapaan nopeuden mukaan jumputtaen. Hän vei auton korjaamolle ja etulaakerin vaihtamalla jumputus hävisi. Alkoi siis omallakin kohdallani tapaus näyttää entistä enemmän selvemmältä ja taas pajalle takapäätä tutkimaan. Pyörät ilmaan ja kun painolla nojaten pyöritteli, niin nyt tuntui oikealla takana aivan minimaalista pykälöintiä pyörittäessä. Laakeria ostamaan ja puoli päivää tehtyä töitä kunnes viimein koeajolle hieman jännittäen. Jee, ääni hävisi!

                Oli muuten aika outoa aluksi kun auto muuttui taas hiljaiseksi ja varsinkin kiihdyttäessä moottorin äänet kuuluivat jopa häiritsevästi rikkoessaan hiljaisuutta.
                "Bob the builder... can we fix it... yes we can!"

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎