Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pari kysymystä liittyen m20b25 venttiilien säätöön.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • F-li
    Newbiemmer
    • Aug 2008
    • 11

    Pari kysymystä liittyen m20b25 venttiilien säätöön.

    Morjesta.
    Tässä lähiaikoina tarvisi aloittaa venttiilien välysten säätö näillä ohjeilla: http://www.btcf.fi/forum/showthread....20+venttiilien

    Ohjeet ihan hyvät, vaikka moista hommaa ikinä en ole tehnytkään, mutta eipä sitä opi kuin tekemällä. Pari kysymystä olisi tarvikkeiden hankintaa varten. Eli onko m20b25 ja m20b20 sama venttiilikopan tiiviste? Ajattelin nimittäin motonetistä hakea tiivisteen ja e34 antaa tälläiset vaihtoehdot:
    518 90--5.93. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1491 9.75 ???
    520 89--5.90 (M20-moott). . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1492 11.44 ???
    520/525-24V 6.90--8.92 tiivistesrj (M50-moott). . . . . . . 27-5191 29.90 ???
    520/525-24V 9.92-- tiivistesrj (M50-moott). . . . . . . . . 27-5192 24.90 ???

    Eli ainoastaan yksi M20 moottorin tiiviste joka tarkoitettu pari litraiseen, käykö 525 koneeseen?

    Sitten tuolla Lekan kirjoittamassa ohjeessa luki:
    "-Epäkeskojen kiristysruuveja ja muttereita). (Samat M20/M30).
    -Uudet öljyputken kiinnitysruuvit (2 kpl) ja alumiinirikat (4 kpl)/M30)."


    Prikkoja tarvitsee ilmeisesti vain m30 koneet, joten ei koske minua.
    Eli mistäs noita epäkeskojen ruuveja+muttereita(montako kpl tarvitsee?) ja nuo öljyputken kiinnitysruuvit saa?
    Löytyykö ihan Motonetin tyylisistä vai täytyykö hakea paikallisesta BMW-merkkiliikkeestä?
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by F-li View Post
    Eli onko m20b25 ja m20b20 sama venttiilikopan...
    On.

    Originally posted by F-li View Post
    Prikkoja tarvitsee ilmeisesti vain m30 koneet, joten ei koske minua.
    Eli mistäs noita epäkeskojen ruuveja+muttereita(montako kpl tarvitsee?) ja nuo öljyputken kiinnitysruuvit saa?
    KL-varaosat, tai merkkiliike.

    Et tarvitse prikkoja, etkä putken kiinnitysruuveja, et voi omaan moottoriisi niitä edes asentaa.

    Noiden epäkeskon pulttien vaihtaminen joka säädössä ei ole tarpeen, mutta jos et tiedä kuka/koska on viimeksi säätänyt niin ota 12 kpl molempia varmuudeksi.
    Olli.

    Comment

    • F-li
      Newbiemmer
      • Aug 2008
      • 11

      #3
      Kiitos paljon! Jos vaikka sais tuon koneen hieman hiljaisemmaksi.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16457
        • Asikkala

        #4
        Se säätö sitten oikeasti kylmällä koneella eikä "on se varmaan jo sen verran jäähtynyt"

        Comment

        • F-li
          Newbiemmer
          • Aug 2008
          • 11

          #5
          Juu yön yli saa seistä, ennenkuin aletaan touhuamaan.

          Comment

          • jOBler
            Bimmer Rookie
            • Sep 2006
            • 44

            #6
            Mites muuten on kun osa on ehdottomasti sitä mieltä, että säätö kuumana 0,30 mm välyksiin ja osa kylmänä 0,25mm välyksiin ?

            Itse säädin kuumana 0,30 mm välyksiin ja ongelmia on lämpimänä käynnistäessä välillä käyntiin lähdössä.. Nostimet säksättää ihan vitukseen jokatapauksessa.

            Huomenna hakemaan osat jakopääremonttiin. Hihnat,vesipumppu, kiristimet ja meinaan säätää kylmänä 0,25mm tällä kertaa .. Jännä nähdä et vaikuttaako yhtään mitenkään. m20b25 venttiilikoneisto kun kuluneena naputtaa,säpsättää ja säksättää ihan taatusti .

            Comment

            • Pasi_K
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 686
              • Tyrnävä

              #7
              Btw. 520i&525e Haynes manuaali antaa m20b20 koneelle 0.20mm välyksen kylmänä ja 0.25mm kuumana. Etalle nuo yleiset 0.25mm/0.30mm.
              Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

              Tsekkaa myytävät osat tästä

              Comment

              • jii.veivo
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 564
                • Haapavesi

                #8
                Ja ne säädetään sitten aina kylmänä.
                e38 750ial
                Husaberg 650 fs -05
                http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

                Comment

                • Peltsii
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 7061
                  • Turenki

                  #9
                  Originally posted by jii.veivo View Post
                  Ja ne säädetään sitten aina kylmänä.

                  Jos säätää kylmän arvoihin, myös lämpimälle moottorille on omat arvonsa
                  DUCATI 1098 RACING EVO

                  Comment

                  • ZoMbiE
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 2583
                    • Lohja, Virkkala

                    #10
                    M20 koneille ei ole annettu lämpimän koneen arvoja tehtaalta, ainoastaan kylmän arvot. En näe mitään järkeä alkaa väenväkisin lämpimänä säätämään, kun ohje sanoo kylmä kone.

                    Comment

                    • Pasi_K
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 686
                      • Tyrnävä

                      #11
                      Pointti mulla oli kylläkin vain tuossa että m20b20:lle ilmoitetaan eri venttiilinvälys kuin muille, miksiköhän?
                      Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                      Tsekkaa myytävät osat tästä

                      Comment

                      • jii.veivo
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 564
                        • Haapavesi

                        #12
                        Originally posted by Pasi_K View Post
                        Pointti mulla oli kylläkin vain tuossa että m20b20:lle ilmoitetaan eri venttiilinvälys kuin muille, miksiköhän?
                        Se syy lukee siinä kirjan kannessa. Muualla esim. autodata kaikilla m20 koneilla samat arvot 0.25 kylmänä imu ja pako.
                        e38 750ial
                        Husaberg 650 fs -05
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

                        Comment

                        • basso72
                          BTCF Member
                          • Dec 2004
                          • 1837
                          • Ylä-Pinsiö

                          #13
                          Originally posted by ZoMbiE View Post
                          M20 koneille ei ole annettu lämpimän koneen arvoja tehtaalta, ainoastaan kylmän arvot. En näe mitään järkeä alkaa väenväkisin lämpimänä säätämään, kun ohje sanoo kylmä kone.
                          Jos nyt ollaan ihan tarkkoja,niin on annettu. 0,30mm käyttölämpöisenä ts. termari auki. Mutta säätö kylmänä,jäähdytysnesteen lämpötila max. 35 C. Ja välys tuo 0,25mm,venttiilin ja keinuvivun välistä mitattuna.
                          sigpic
                          Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                          320i -77

                          Comment

                          • ZoMbiE
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 2583
                            • Lohja, Virkkala

                            #14
                            Originally posted by basso72 View Post
                            Jos nyt ollaan ihan tarkkoja,niin on annettu. 0,30mm käyttölämpöisenä ts. termari auki. Mutta säätö kylmänä,jäähdytysnesteen lämpötila max. 35 C. Ja välys tuo 0,25mm,venttiilin ja keinuvivun välistä mitattuna.
                            Onko tämä siis ihan tehtaan kirjassa? Itse en ole törmännyt, muuta kuin noissa haynesin sun muiden kirjoissa...

                            Comment

                            • basso72
                              BTCF Member
                              • Dec 2004
                              • 1837
                              • Ylä-Pinsiö

                              #15
                              Originally posted by ZoMbiE View Post
                              Onko tämä siis ihan tehtaan kirjassa? Itse en ole törmännyt, muuta kuin noissa haynesin sun muiden kirjoissa...
                              No äkiseltään löytyy mm.
                              e21 320/323i Reparaturanleitung 11/78
                              e30 Reparaturanleitung
                              Technischedaten ab -77,ab -80 ja ab -88
                              Specifications to -83 ja from -83
                              -kirjoista ja muutamalta mikrofilmiltä jne.
                              e21 käyttöohjekirjassa on vain arvo kylmälle moottorille.
                              Imupuolelle 0,2mm välyskin löytyy. (Ainakin Itävalta,Sveitsi,Ruotsi-versiot alkaen -85) Ja en ala etsimään miksi ja mitä kaikkia malleja koskee.
                              Jotta mitäs kirjoja itse luet?
                              sigpic
                              Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                              320i -77

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎