Announcement

Collapse
No announcement yet.

m20b25T epäselvyyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aateri
    Newbiemmer
    • Sep 2008
    • 14

    m20b25T epäselvyyksiä

    Jeps heps!
    Kyselisin muutaman kysymyksen mitkä jäänyt arvuuttelemaan tosta m20b25 myllyn turbottamisesta.
    Kuinka pitkälle turbotetussa koneessa kestää vakio palikat noin suunnilleen? Mikä se heikoin lenkki tossa mallissa on sitte? Jotain juttua lukenu/kuullu, että kansi olis se heikoin osa, että onko loppuviimein asia näin vai?
    Mitenkä ton kannentiivisteen kanssa kun törmäsin sellaseen threadiin mikä oli -04 kirjoteltu, että vakio tiiviste kestää sen ~1,X baria painetta?! Jos ei oo kannentiivisteestä kiinni niin olisiko arp pultit + uusi vakio kannen tiiviste hyvä yhdistelmä ( kallis metalli tiiviste n.200-300e)?
    Onko nokkaa järkevää vaihtaa turbotukseen hieman jyrkemmäksi ja isommalla nostolla. Siihen kylkeen vielä jäykemmät vena jouset vai onko jokseenkin vain pelkkää rahan haaskausta?
    Ja vielä sen verran, että jotain osviittaa tarvis vähä noista 9.7:1 männistä paljonko pitäisi ottaa pois korkeimmasta kohdasta mitattuna. Onko 2.5mm-3mm liikaa ( puristukset tarkotus saada 8-8.2:1 pintaan)?

    PS. Tietysti voi sanoo et vakio palikat kestää +300hv tekemättä mitään suurempaa/kalliimpaa muutaku fööni kylkee jos on oikein säädetty ja rakennettu kone mutta silti vinkkejä vaan tulemaan...
    Kiitos vastanneille jo etukäteen
  • Mystinen
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1206
    • Kehä3

    #2
    Heikoin lenkki taitaa olla noi kiertokanget+männät jotka ei tainnu päälle 400hp:tä kauaa kestää. Vakio tiiviste riittää komeesti +300hp tehoille ja eihän se cometicci oo ku ~250e. Sinuna en lähtis nokkia vaihtaa, enkä mäntiä sorvaamaan. Miks ylipäätään pitäis puristuksia laskee 8 pintaan? Ei mitään iloa, pidä vaan noi 9,7 niin tulee paljon parempi alavääntö ja ajettavuus. Ahtimeen kannattaa kiinnittää huomiota ja mitottaa se sopivasti ettei tehollinen alue jää liian pieneks. Jospa näistä ois jotain apua

    Vaparien virittäminen on säälittävää
    350hp/480Nm@0,666bar
    xxxhp/670Nm@1,6bar
    - Mystinen.Fi -
    -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

    Comment

    • Maza
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 4321
      • Kannus/Kokkola

      #3
      Hiukan kokemuksia n. 7tkm ajalta m20 turbotuksesta. Aihiona toimi täysin vakiokuntoinen '86 m20. 9.7:1 puristeinen. Otin pannun auki pari viikkoa sitten ja paljastui melkoisen selkäsaunankin jälkeen vielä täysin ehjäksi kaikin puolin. Männät mitoissaan, renkaat ehjät, kanget suorat ja kansinahkakaan ei ollut venynyt mihinkään suuntaan.

      Ahtoja tuli käytettyä lopputalvesta 1.1bar jolloin antoi n. 350hv. Ennakkoa noilla ahdoilla/tehoilla oli enää 8 astetta @ 4000rpm (98okt), joten kauheasti ei tuosta enää tehoa tuosta nosteta vakiokunnossa.

      Pannu kestää vakiokunnossakin kunhan ENSIMMÄISENÄ heität sillä motronicilla pituutta ja laitat tilalle jonku säädettävän ohjauksen.

      Comment

      • Aateri
        Newbiemmer
        • Sep 2008
        • 14

        #4
        Originally posted by Maza View Post
        Hiukan kokemuksia n. 7tkm ajalta m20 turbotuksesta. Aihiona toimi täysin vakiokuntoinen '86 m20. 9.7:1 puristeinen. Otin pannun auki pari viikkoa sitten ja paljastui melkoisen selkäsaunankin jälkeen vielä täysin ehjäksi kaikin puolin. Männät mitoissaan, renkaat ehjät, kanget suorat ja kansinahkakaan ei ollut venynyt mihinkään suuntaan.

        Ahtoja tuli käytettyä lopputalvesta 1.1bar jolloin antoi n. 350hv. Ennakkoa noilla ahdoilla/tehoilla oli enää 8 astetta @ 4000rpm (98okt), joten kauheasti ei tuosta enää tehoa tuosta nosteta vakiokunnossa.

        Pannu kestää vakiokunnossakin kunhan ENSIMMÄISENÄ heität sillä motronicilla pituutta ja laitat tilalle jonku säädettävän ohjauksen.
        Sorviin nuo männät olis ihan juuri sen takia menossakin, että sitä painetta voisi pitää sielä n. 1,5 barin tuntumassa edes jotenkin ilman koneen rikkovaa nakutusta aiheutuen puristuspaineesta. Mainitsit myös tossa, että " lopputalvesta 1.1bar " niin mitenkäs sitten kesällä kun lyödään tohon se +20 astetta ilmanlämpöön vielä lisää? Luulis silläkin jotai vaikutusta olevan jos noin lähellä mennään jo sitä rajaa.
        Juu ja siis ihan tarkotus tonne on vaihtaa tuo ruiskuboksi johkin aftermarkettiin.
        Lähinnä nyt vaan mietin, että jos sinne pannuun lyödään se ~1,5b paineet niin vieläkö kestää nuo vakio kamat sielä. Mäntiin tarkoitus tilata uudet renkaat kaikki ja kk-laakerit uudet.
        Jos kanteen laittaa sen metalli tiivisteen + arp pultit niin silloin kannen pitäisi vielä mennä tolla ~1,5b? Eli heikoin lenkki on silloon nuo kanget ja männät???? Kysymyksiä kysymyksiä

        Comment

        • Maza
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 4321
          • Kannus/Kokkola

          #5
          Originally posted by Aateri View Post
          Sorviin nuo männät olis ihan juuri sen takia menossakin, että sitä painetta voisi pitää sielä n. 1,5 barin tuntumassa edes jotenkin ilman koneen rikkovaa nakutusta aiheutuen puristuspaineesta. Mainitsit myös tossa, että " lopputalvesta 1.1bar " niin mitenkäs sitten kesällä kun lyödään tohon se +20 astetta ilmanlämpöön vielä lisää? Luulis silläkin jotai vaikutusta olevan jos noin lähellä mennään jo sitä rajaa.
          Juu ja siis ihan tarkotus tonne on vaihtaa tuo ruiskuboksi johkin aftermarkettiin.
          Lähinnä nyt vaan mietin, että jos sinne pannuun lyödään se ~1,5b paineet niin vieläkö kestää nuo vakio kamat sielä. Mäntiin tarkoitus tilata uudet renkaat kaikki ja kk-laakerit uudet.
          Jos kanteen laittaa sen metalli tiivisteen + arp pultit niin silloin kannen pitäisi vielä mennä tolla ~1,5b? Eli heikoin lenkki on silloon nuo kanget ja männät???? Kysymyksiä kysymyksiä
          Samalla paineella tuli ajettua kesälläkin. 180kmh meni loppuja varttimaililla. Ei varsinaisesti mitään ongelmia (poislukien sytkähäiriöt, jotka johtuivat tulpista).

          Teoriassa männät voi kestää 1,5bar jonkin aikaa. Turha kuitenkaan haaveilla mistään kilometrinnielijästä vakiokamoilla. Ennemmin tai myöhemmin tulee korkkaamaan.

          Vaihda veivit ainakin m50 135mm veiveihin.. ei maksa paljon mitään, mutta ovat ainakin huomattavasti lujemman oloiset.

          Comment

          • Mystinen
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 1206
            • Kehä3

            #6
            Ei se varmaan kovin pitkäikänen oo 1,5barilla Mut eikös ruisku pidä huolen ettei ala nakuttaa vaikka ruttuja ois 10? En ite lähtis tuohon sorvailuun.. Maza mainihti tuon 1.1bar ja 350hv sillä setupilla varmasti kestää useemman kymmenen tuhannen ajoo, ellet joka päivä ihan maksimilla rääkkää Ahtimeks voin suositella holsettia HX35 14pakopesällä

            Vaparien virittäminen on säälittävää
            350hp/480Nm@0,666bar
            xxxhp/670Nm@1,6bar
            - Mystinen.Fi -
            -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

            Comment

            • Aateri
              Newbiemmer
              • Sep 2008
              • 14

              #7
              Mikäs tossa sorvaamisessa on sitte se isoin miinus? Tuskin tuo m20 mäntä siitä hirveästi ainakaan heikkenee jos otetaan se 2-3mm pois laesta mitattuna (Ainakin voisin kuvitella,että suurin rasitus kohdistuu siihen "kuppin" männässä)? Eikö siitä ole suurimmaksi osaksi hyötyä kuin haittaa sillon kun ollaan ahtojen puolella menossa vaikka esim sielä 1,1-1,3barin tienoilla, että ne puristukset olisi vähän matalemmat?

              Comment

              • Aateri
                Newbiemmer
                • Sep 2008
                • 14

                #8
                Jees... Otetaas vielä tähän tällänen tosi nyyppä kysymys elikkäs. Kiertokankien laakerit ja niissä olevat hahlot. Tulevatko vastakkain vai eri puolille l.pesään? Vai onko väliä?

                Comment

                • jamo78
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2008
                  • 79
                  • Iisalmi

                  #9
                  Yleensä tulevat vastakkain, mutta en ole vielä koskaan bemarin konetta purkanut.
                  MB 200cdi -00
                  320i cabrio -89
                  audi a4 1,9tdi -98
                  sierra 2,9 24v
                  mustang ht -68
                  crown picup -70
                  escort -70

                  exät
                  530ia e34 -95, 325i e36 -91, 525tds -91, MB 300td-88, mondeo 2,5 -94, 318i e36 -93, golf vr6 -93, gmc 6,2d -88, vani 6,2d-88, audi 1,6d -87, sierroja noin 10kpl ja escortteja vm:68-78 noin 10kpl

                  Comment

                  • Aateri
                    Newbiemmer
                    • Sep 2008
                    • 14

                    #10
                    Originally posted by jamo78 View Post
                    Yleensä tulevat vastakkain, mutta en ole vielä koskaan bemarin konetta purkanut.
                    Juu ok... Nimittäin muistaisin kyllä, että kun irrottelin niin olivat eripuolilla... Jollain varma tieto?

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16465
                      • Asikkala

                      #11
                      Vastakkain oli kun viimeksi purin m20b20 alakertaa.

                      Comment

                      • Aateri
                        Newbiemmer
                        • Sep 2008
                        • 14

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Vastakkain oli kun viimeksi purin m20b20 alakertaa.
                        No mitäs helvettiä Olin kyllä kattovinani, että olivat eripuolilla kun purkasin... Jaa a... Kait ne kuuluvat sitten vastakkain... En kyllä kokoa ennenkun tähän saa 100% varmuuden... Olettaisin kuitenkin, että on ihan hyvä laittaa nuo oikeinpäin tonne voitelun kannalta...? :think

                        Comment

                        • JJT
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6694
                          • .......

                          #13
                          Vastakkain olivat kyllä omassa m20b25
                          Myyn:
                          M10/20/52 E30-E36 osia

                          Comment

                          • turboix
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 581
                            • p-laidun

                            #14
                            vastakkain tulevat.
                            BMW E46 330dA touring -00
                            BMW e30 325tbo -86
                            BMW e30 323ia cabriolet -83
                            BMW e30 318i touring -89

                            Comment

                            • TemeL
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 424
                              • p-pohojanmaa.. ja tuulee!

                              #15
                              ......

                              Originally posted by Maza View Post
                              Samalla paineella tuli ajettua kesälläkin. 180kmh meni loppuja varttimaililla. Ei varsinaisesti mitään ongelmia (poislukien sytkähäiriöt, jotka johtuivat tulpista).

                              Teoriassa männät voi kestää 1,5bar jonkin aikaa. Turha kuitenkaan haaveilla mistään kilometrinnielijästä vakiokamoilla. Ennemmin tai myöhemmin tulee korkkaamaan.

                              Vaihda veivit ainakin m50 135mm veiveihin.. ei maksa paljon mitään, mutta ovat ainakin huomattavasti lujemman oloiset.

                              Sinullahan on tietoa että mitkä tulpat ja kärkivälit olisivat hyvät m20b20 L-jet ?
                              itselle laitoin yhtä pykälää kylmemmät kuin vakiot, kärkiväliä en edes katsonut. ongelmia ei ole ollut, joskin en kunnolla säätöön saanut kotikonstein..
                              ----------------


                              M20B20 ahdistusta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎