Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d, nestettä katoaa... kansi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tabasco
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 851
    • fin

    330d, nestettä katoaa... kansi?

    Mietin että voisiko ongelmana olla jokin muu kuin sylinterikansi tai tiiviste? Nestettä nimittäin katoaa tällä hetkellä noin puolisen litraa tankillisella, tuntuu että hukka on lisääntymään päin. Nestettä on kyllä kulunut pieniä määriä noin vuoden verran (riitti kun kerran parissa kuussa lisäsi, mutta nyt kesän aikana mennyt enemmän) Tosin tuohon vaikutti mm. halki ollut termarikotelo ja syylärin alavesiletkun haljennut pää. Seuraavat kommentit perustuvat havaintoihin max. viimeisen 45tkm/13kk ajalta, auton kokonaisajomäärä 235tkm:
    • öljymäärä normaali, öljy mustaa
    • jäähdytinnesteessä ei ylimääräistä väriä, mönjää tai hajua eikä kupli tai tee suurta painetta
    • auto toimii ajossa ok, tehot tallella etc.
    • missään vaiheessa ei lämmöt ole nousseet mittarin mukaan yli puolen välin
    • viime aikoina toisinaan savuttelee minuutin verran startin jälkeen valkeaa, kylmänä yleensä ei, vaan enemmänkin puolilämpimänä
    • kylmänä käynnistyy ok, puolilämpimänä jäähdyttyään joskus rytkyttää pari sekuntia (nestettä palotilassa?)
    • nyt huomasin öljykorkissa beigenväristä kermaa/kökköä jonkin verran
    • autolla ajetaan pidempiäkin reissuja, eli koneessa tuskin kondensiovettä niin paljon että korkissa näkyisi (ja yhtäkkiä)
    • ulkoisia vuotoja ei näyttäisi enää olevan (vielä täytyy uv:lla tarkistaa) ja johonkin se neste vaan hukkuu...

    Mitähän tuolle tekisi... jos kansi halki (mikä kuulemma näissä varsin harvinaista) melkein tulee mieleen jo vaihtokoneen metsästys. Onko näistä mennyt kannentiivisteitä juurikaan, kun ainakaan haulla en löytänyt täältä?

    Miten kranttu M57 on jäähdytinjärjestelmän ilmauksen suhteen? Mietin vaan kun järjestelmä oli tyhjänä termari/letkuremontissa, että olisiko se voinut aiheuttaa jos on höyrytaskuja jäänyt.

    Kun paisarin korkin avaa koneen käydessä, lentää kierteen korkeudella olevasta letkusta välillä katkova suihku, onko normaalia?

    Niin joo ja itse olen aina jäähdytyskäyttänyt kuuman moottorin ennen sammuttamista, mutta jos on hajotakseen, niin...
    Last edited by tabasco; 22-09-2008, 23:03.
  • jsr85
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 1375
    • Oulainen

    #2
    Mulla teki samaa tuo edellinen dieseli, lämppärin oli kenno paskana.
    ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

    Comment

    • tabasco
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2007
      • 851
      • fin

      #3
      Originally posted by jsr85 View Post
      Mulla teki samaa tuo edellinen dieseli, lämppärin oli kenno paskana.
      Jos kenno olisi hajalla, luulisi että tulisi hajua/harmaata kalvoa lasien sisäpintaan?

      Comment

      • Särki
        Bimmer Rookie
        • Dec 2005
        • 143
        • Veroparatiisi

        #4
        En kyllä usko kansi/tiiviste vikaan... Onko autossa EGR:än jäähdytin? jos se vuotaa niin nestettä pääsee pakosarjaan/imusarjaan:think
        F20 116i
        EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

        Comment

        • tabasco
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 851
          • fin

          #5
          Originally posted by Särki View Post
          En kyllä usko kansi/tiiviste vikaan... Onko autossa EGR:än jäähdytin? jos se vuotaa niin nestettä pääsee pakosarjaan/imusarjaan:think
          Onko näissä EGR jäähdytetty? Yksi mitä mietin oli kanssa että jos olisi imusarjan esilämmitys tehty vesikierrolla, niin sieltä kautta voisi päästä nestettä palotilaan.

          Comment

          • Särki
            Bimmer Rookie
            • Dec 2005
            • 143
            • Veroparatiisi

            #6
            Ei ole esilämmitystä. http://www.realoem.com/bmw/showparts...38&hg=11&fg=50
            Jos sulla on tuommonen jäähdytin egr:än putkessa niin sen vaihtamalla kannattaisi aloittaa?
            F20 116i
            EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Vesipumpun vuodot ei välttämättä näy aina mitenkään muuten kuin katoavana nesteenä, alkaa vuotaa vasta kuumana ja haihtuu samantien...
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • SPL330d
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 26
                • Lahti

                #8
                330d höyryä putkesta

                Hei

                lainataan / jatketaan aihetta.
                Itsellä on 2002 330d, jossa tismalleen samoja oireita

                Vettä hävisi aiemmin pari desiä kuussa, nyt sama parissa päivässä.
                Hetki käynnistyksen jälkeen (n. 1min nollakeli) alkaa puskea putkesta reilusti vesihöyryä. Kun kone lämpiää, ei tule näkyvää höyryä edes reilusti kiihdyttäessä.

                Eilen avasin paisuntasäiliön korkin puolilämpimänä ja polkaisin kaasua, niin sieltä roiskuu vettä. Painetta siis tulee veden sekaan...

                Purin egr jäähdyttimen ja puhalsin alapuoliseen vesiliittimeen. Ei vuoda. Tänään kompuralla ja painesäätimellä 2bar koeponnistus?

                Click image for larger version

Name:	egr jäähy.jpg
Views:	1
Size:	62.9 KB
ID:	4829258

                Comment

                • tabasco
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2007
                  • 851
                  • fin

                  #9
                  Tuohon alkuperäiseen postaamaani tapaukseen liittyen:
                  autoon vaihdettiin aikanaan letkuja, termarikotelo, kanteen menevä vesikotelo, vesipumppu, paisarin korkki... Kone kyllä oli ok ja saatiin lopulta pitämään. Mm. yksi "hauska" juttu oli, kun varmuuden vuoksi uusin paisarin korkin (kyllä, oikeanlaisen), joka oli jo uutena rikki tai hajosi heti kohta vaihdon jälkeen. Päästi nestettä ajossa höyrynä pihalle, joka oli yksi syy nesteiden katoamiseen. Ko. autossa ei ole jäähdytettyä EGR:ää, vaan ihan yksinkertainen putki ilman vesivaippaa.

                  Ainakin osittaisena syynä tuohon letkujen ym. hajoamiseen veikkaan seuraavaa tapahtumaketjua:

                  Dieselsuutin rikki -> suuttimen vaihto ja korkeapaineputken huono kiristys -> dieselsumua pääsee pyörimään konetilassa reilusti pitkän aikaa (auto haisikin vanhalle traktorille tuolloin) ja diesel päässyt sitten tuhoamaan jäähdytyspuolen kumiosia, kuten letkuja.

                  Kyllä sieltä pakoputkesta tulee höyryä kylmällä kelillä ihan ehjälläkin autolla. Tuollainen kolmen litran pannu sitä jonkin verran tuppaa kehittämään.

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by SPL330d View Post
                    Hei

                    lainataan / jatketaan aihetta.
                    Itsellä on 2002 330d, jossa tismalleen samoja oireita

                    Vettä hävisi aiemmin pari desiä kuussa, nyt sama parissa päivässä.
                    Hetki käynnistyksen jälkeen (n. 1min nollakeli) alkaa puskea putkesta reilusti vesihöyryä. Kun kone lämpiää, ei tule näkyvää höyryä edes reilusti kiihdyttäessä.

                    Eilen avasin paisuntasäiliön korkin puolilämpimänä ja polkaisin kaasua, niin sieltä roiskuu vettä. Painetta siis tulee veden sekaan...

                    Purin egr jäähdyttimen ja puhalsin alapuoliseen vesiliittimeen. Ei vuoda. Tänään kompuralla ja painesäätimellä 2bar koeponnistus?
                    Onko EGR:n termostaattia vaihdettu koskaan? Jos on, onko o-rengas eli osa 16 täältä: KLIK varmasti oikeassa kohdassa? Vaihdoin itse EGR-termarin ja jälkikäteen hidasta jäähdytysnesteen katoamista ihmetellessä havaitsin tuupanneeni o-renkaan liian syvälle termariin. Siinä yhteen juuressa on ehkä kolme milliä korkea levennys, o-renkaan pitäisi olla sen päällä eikä levätä termarin runkoa vasten, smiidin kuvasta ehkä hahmottaa paremmin: KLIK.

                    Muita vuotokohtia voisi olla letkujen lisäksi vesipumpun tiiviste, päätermarin tiiviste tai öljynlauhdutin eli osa 10 täältä: KLIK, automaattilootan öljynlauhdutin eli osa 1 täältä: KLIK tai lohkolta lähtevä näppärä muoviyhde eli osa 11 täältä: KLIK.

                    Comment

                    • SPL330d
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 26
                      • Lahti

                      #11
                      Originally posted by MNi View Post
                      Onko EGR:n termostaattia vaihdettu koskaan? Jos on, onko o-rengas eli osa 16 täältä: KLIK varmasti oikeassa kohdassa? Vaihdoin itse EGR-termarin ja jälkikäteen hidasta jäähdytysnesteen katoamista ihmetellessä havaitsin tuupanneeni o-renkaan liian syvälle termariin. Siinä yhteen juuressa on ehkä kolme milliä korkea levennys, o-renkaan pitäisi olla sen päällä eikä levätä termarin runkoa vasten, smiidin kuvasta ehkä hahmottaa paremmin: KLIK.

                      Muita vuotokohtia voisi olla letkujen lisäksi vesipumpun tiiviste, päätermarin tiiviste tai öljynlauhdutin eli osa 10 täältä: KLIK, automaattilootan öljynlauhdutin eli osa 1 täältä: KLIK tai lohkolta lähtevä näppärä muoviyhde eli osa 11 täältä: KLIK.

                      Kiitos vinkeistä.
                      On egr ja päätermari vaihdettu noin vuosi sitten ja lämpenee huomattavasti paremmin.
                      Ostin juuri kyseisen tiivisterenkaan n:o16 delta bavariasta, koska ehdottivat samaa.

                      Syy oli kuitenkin egr jäähdyttimen puhkeaminen siten, että pakokaasut ja nesteet menee sekaisin. Imee vesisumua egr:n kautta koneeseen ja tulee runsaana höyrynä putkesta (vedenlämmöllä 20-60c). Ihan kylmänä ei höyryä ja lämpöisenä putkesta ei tule silminnähtävää höyryä edes täyskaasulla.

                      Purin jäähdyttimen ja tukin termostaatin tiivisteellä ja metallilätkällä. laitoin painesäätimestä alapuolen vesiliittimeen 1bar ylipainetta ja suhisi pakokaasupuolelle. kun tukin pakokaasureiät kädellä, muodostui kättä vasten paine joka pihahti ulos. Tulpatuilla vesiletkuilla ajossa ei tule enää normaalia enempää höyryä.

                      Uusi osa tilauksessa n 400€
                      voisi toki korvata vanhemman mallin jäähdyttämättömällä putkella tai tulpata koko roskan, mutta...

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #12
                        No se oli varma diagnoosi, hyvä että löytyi. Yleensä kait tuo jäähdytinnesteen vuoto imusarjaan aiheuttaa kunnolla valkoista savua, esimerkiksi: KLIK. Käytettynä näitä olisi löytynyt ebay.de:stä mutta uusi on tietty uusi. Näitä ei oikein löydy tarvikkeena joten schmiedmann/genuine-parts.de/Autohaus Pielmeier/KL-Varaosat/marmori on vaihtoehdot.

                        Comment

                        • SeksiSeppo
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2014
                          • 69
                          • Suomi

                          #13
                          Nostetaas topikkia kun on samanlaisia ongelmia. Nestettä katoaa ja vaaleaa höyryä näkyvissä. Auto 330xd -01 manuaali 233tkm ajettu


                          Vaaleaa höyryä tulee puolilämpimällä koneella aika miehekkäästi ja pikkainen pilvi kylmänäkin käynnistäessä. Tässä on egr ilman termaria ja jäähdytintä, joten niistä tuskin pääsee mitään.

                          Vaihdettuja osia tähän saakka
                          -vesipumppu
                          -termostaatti
                          -syyläri
                          -paisuntasäiliö
                          -paisuntasäiliönkorkki

                          Paisuntasäiliön pohjalta se pieniletku on hieman kostean oloinen liittimestä. Se menee vaihtoon myös.

                          Mutta jostainhan sitä pakosti menee nesteet väärään paikkaan ton pölläytyksen perusteella. Jossain luki että lämppärinkennon vaihdolla kadonnut? Miten se vaikuttaisi vaaleaan pölläykseen? Onko manuaalissa myös tuolla tollainen öljynlauhdutin? Tuntuu että alkas olemaan ainut vaihtoehto enää. Kansi nyt tuskin on kuitenkaan. Eihän ne kannentiivisteet taida näistä M57 mennä edes luettujen juttujen perusteella..

                          Auto oli hieman epätasaisella ja öljynmäärä oli hiukan ylärajan päällä. Tosin oli kyllä mustaa.... jos nesteet menis sinne luulis olevan harmaata? Ja eikä se varmaankaan aiheuttais tota pöläytystä? Apuva!

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎