Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3 s50 Venttiilien säätöarvot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTMD
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 834
    • Helsinki

    M3 s50 Venttiilien säätöarvot

    Otsikossa jo lyhyesti.

    S50B30:lla ajellaan.

    Olisi venojen säätö edessä ja työkalut saatavilla joten kysymys kuuluu:
    Mitkä on oikeat välykset/ säädöt venoille?

    Kun saan mitattua välykset niin toisella koslalla hurautan ostamaan niitä paloja...

    ...ja sitten bemu huollettuna talviteloille jonka jälkeen sitten pihasta talvella starttaa 205 1,1l kaasari

    Searhilla en mielestäni löytänyt osuvaa infoa.
    -10 e93 325i
    -04 e46 320i
    -92 e31 850i 6speed
    -92 e30 325 cab
    -93 e36 M3
    -91 e36 325
  • jarci
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 783
    • Sawo

    #2
    välys on 0.27-0.35 samin kertoma mukaan..

    paljonkohan tämä liikkeessä kustantais..voi olla se palasarja taas aika kallis tuohon
    Nykyisin mennään X3 E83

    Comment

    • Tap1
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 49
      • Lieksa

      #3
      Originally posted by jarci View Post
      välys on 0.27-0.35 samin kertoma mukaan..

      paljonkohan tämä liikkeessä kustantais..voi olla se palasarja taas aika kallis tuohon
      Kylmänä oikeat välykset.Alle 35 asteessa.
      Imu 0,18-0,23
      Pako0,28-0,33

      Näin ainakin s50b32 moottorissa ja samat pitäisi olla b30:ssä.

      Palat maksaa noin 7-8€/kpl.Kannattaa varautua muutaman päivän toimitus aikaan.Itse kun tilasin tuli saksasta ja aikaa meni reilu viikko.Ei ollut yhtä kokoa edes saksan varastossa,vaan joutuivat teettämään...
      E70 40D X5 -11

      EX F11 535D xDrive -12
      EX E61 520D -07
      EX E39 530DAT -01
      EX E36 M3 3,2 Sedan -96
      EX E30 318i -87

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 9992
        • KVLA

        #4
        Huomioippa sitten,ettei kaikkia paloja tarvi välttämättä edes ostaa/vaihtaa,vaan paloja keskenään vaihtamalla voi osa välyksistä asettua ohjearvoihin.Mikäli et halua niitä ostaa varastoon.

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          #5
          Millä halkaisijalla noi säätöpalat on? Fiatin/Volvon palat on 33mm, ja maksaa alle euron kappale, että kannattanee tehdä tutkimustyötä, voiko noita käyttää.
          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • JTMD
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 834
            • Helsinki

            #6
            Kiitos näistä tiedoista.

            Täytyy ilmeisesti etukäteen yrittää kysellä palojen saatavuutta.
            Tietysti ennenkuin ton kopan tuosta ruuvaa irti niin ei tiedä mitä sinne menee mutta kuitenkin.
            -10 e93 325i
            -04 e46 320i
            -92 e31 850i 6speed
            -92 e30 325 cab
            -93 e36 M3
            -91 e36 325

            Comment

            • Kiree äMMä
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 309
              • Jyväskylä

              #7
              Nuo Fiatin/Volvon palat käy varsin mainiosti. Toki voi leuhotella ja maksaa BMW ja M-lisää ostamalla orkkiksia.

              Comment

              • Tap1
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 49
                • Lieksa

                #8
                Originally posted by Kiree äMMä View Post
                Nuo Fiatin/Volvon palat käy varsin mainiosti. Toki voi leuhotella ja maksaa BMW ja M-lisää ostamalla orkkiksia.

                Niin minäkin luulin ja menin erääseen kansifirmaan hakemaan paloja...Ongelma oli ettei ollut tarpeeksi ohuita paloja ainakaan volvoon ja fiatiin tarkoitetussa sarjassa.Voihan niitä tietysti jossain pajassa hiotuttaa ohuemmiksi mut maksaa sekin jotain.Ja tosiaan eihän niitä kaikkia tarvitse ostaa kun niitä voi ja kannattaa vaihdella keskenään jos vaan osuu...Itsellä 17venaa toleranssin ulkopuolella ja 7palaa piti ostaa.
                E70 40D X5 -11

                EX F11 535D xDrive -12
                EX E61 520D -07
                EX E39 530DAT -01
                EX E36 M3 3,2 Sedan -96
                EX E30 318i -87

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5152
                  • Kuopio

                  #9
                  Harvemmin kaikki venttiilit tarviivat kerralla palojen vaihtoa jos moottoria on huollettu asiallisesti ja tällöinkin voisi mahdollisesti voi ristiin vaihtaa paloja. Yleensä palojen tarve on muutamia kappaleita.

                  Viimeksi marmoritiskiltä noudettuna maksoi 5e/kpl.. tuskin koneistamostakaan ilmaiseksi antavat ?

                  En tiedä mitenkä uusissa S-moottoreissa, mutta vanhemmissa ainakin tarvitaan erikoistyökalu venttiilien alas painamiseen, jolloin säätöpalat saadaan vaihdettua ilman nokka-akselin irroitusta.

                  Tarkkana kannattaa olla ettei ylimääräistä metallia pääse karisemaan öljyn sekaan, mistä voi aiheutua mm. kk-laakeri hazardi ( ei ole ensimmäinen kerta kun työkalun ohut&kova kärki sanoo naps )

                  Itse sain palat parin päivän toimitusajalla viimeksi. Nyt varmaan tulee talvella tarkistettua välykset, joten mahdollinen pitempikään toimitusaika ei haittaa...
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #10
                    Originally posted by Kiree äMMä View Post
                    Nuo Fiatin/Volvon palat käy varsin mainiosti. Toki voi leuhotella ja maksaa BMW ja M-lisää ostamalla orkkiksia.
                    Molemmat alkaa muistaakseni vasta siitä paksuudesta, mihin nuo M-lisällä olevat palat melkein loppuu.
                    Joutuu onneksi säätämään niin harvoin, että aivan sama vaikka maksais 20e/kpl mokomat palikat.

                    Ensimmäisellä kerralla kannattaa tosin tehdä säätöpaloista "kartta" ja mitata kaikkien paksuudet.
                    Seuraavalla kerralla tietää sitten heti mitä voi käyttää ristiin. Ettei turhaan tilaa paloja. Myös säätötyökalu on kannattava sijoutus, mikäli pitää autoaan pidempään ja kovassa käytössä. Maksaa luokkaa 170eskoa.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • em_trino
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2007
                      • 50

                      #11
                      Originally posted by JTMD View Post
                      Otsikossa jo lyhyesti.

                      S50B30:lla ajellaan.

                      Olisi venojen säätö edessä ja työkalut saatavilla joten kysymys kuuluu:
                      Mitkä on oikeat välykset/ säädöt venoille?

                      Kun saan mitattua välykset niin toisella koslalla hurautan ostamaan niitä paloja...

                      ...ja sitten bemu huollettuna talviteloille jonka jälkeen sitten pihasta talvella starttaa 205 1,1l kaasari

                      Searhilla en mielestäni löytänyt osuvaa infoa.

                      Kuljettajan puoleisessa etuiskaritolpassa on musta tarra, jossa lukee venttiilivälyksistä. Näin ainakin vm 94:ssa...
                      "Tieto siitä, että konepellin alla on voimaa, rauhoittaa"

                      Comment

                      • ///saMuli
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 964
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by Tap1 View Post
                        Kylmänä oikeat välykset.Alle 35 asteessa.
                        Imu 0,18-0,23
                        Pako0,28-0,33

                        Näin ainakin s50b32 moottorissa ja samat pitäisi olla b30:ssä.

                        Palat maksaa noin 7-8€/kpl.Kannattaa varautua muutaman päivän toimitus aikaan.Itse kun tilasin tuli saksasta ja aikaa meni reilu viikko.Ei ollut yhtä kokoa edes saksan varastossa,vaan joutuivat teettämään...
                        Samat välykset S54B32:ssa

                        Helpompi säätää kun ei tartte erikoistyökalua venan painamiseen. Keinuvivun pystyy siirtämään pois tieltä sivulle ihan käsin...
                        https://www.instagram.com/hackberryracing/


                        BMW M240i -17 rwd man, oem lsd, MHD stage 2+ E40, Finturbo hybrid, Dorch stage 2, yli 500hv

                        EX: BMW e36 S54T touring drifting, BMW E36 M3 -93 Coupe, BMW E46 M3 -01, BMW 130 M-Sport -05

                        Comment

                        • JTMD
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 834
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by ///saMuli View Post
                          Samat välykset S54B32:ssa

                          Helpompi säätää kun ei tartte erikoistyökalua venan painamiseen. Keinuvivun pystyy siirtämään pois tieltä sivulle ihan käsin...
                          Jahas. Tämä oli hyödyllinen lisäinfo, tullut edes ajatelleeksi. Saan kyllä myös sen työkalun käsiini jos tarve on.
                          -10 e93 325i
                          -04 e46 320i
                          -92 e31 850i 6speed
                          -92 e30 325 cab
                          -93 e36 M3
                          -91 e36 325

                          Comment

                          • Tap1
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 49
                            • Lieksa

                            #14
                            Originally posted by JTMD View Post
                            Jahas. Tämä oli hyödyllinen lisäinfo, tullut edes ajatelleeksi. Saan kyllä myös sen työkalun käsiini jos tarve on.

                            Siis kyllä tuossa sinun s50b30 moottorissa tarvitsee tuon työkalun palojen irroitusta varten.Ainakin mun mielestä samanlainen rakenne ku b32:ssa.Siis nokka painaa suoraan säätöpalaa/venttiilinpaininkuppia
                            E70 40D X5 -11

                            EX F11 535D xDrive -12
                            EX E61 520D -07
                            EX E39 530DAT -01
                            EX E36 M3 3,2 Sedan -96
                            EX E30 318i -87

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎