Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52b25:sen viritys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ämmäläinen
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 203
    • lahti

    m52b25:sen viritys?

    eli on jo jonkin aikaa ollu mielessä lisäpotkun halu tommoseen e39 523:seen,lastua ei tunnu löytyvän niin mieleeni pyörähti muuan ajatus,imusarjan vaihto.eli kysymys kuuluukin että mites m50b25:imusarja tohon m52b25:seen.luin että vanhempi imusarja olis virtaavampi,ainakin kanavat on isommat.riitäiskö alkuperäiset suuttimet?mites bensanpaineet?jos jollain on tietoa niin olisin kiitollinen
  • Sene
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 925
    • Enschede, The Netherlands

    #2
    SSiisss onko auto 525 vai 523?
    F11 LCI 535xi


    Ex.

    E36 320i sedan
    E36 LCI 328i coupe
    E61 LCI 530xi

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      e39:ssä 523 on m52 kone on 2.5 litrainen. M52 moottoria ei ole lainkaan 525 merkinnällä vaan 525 on m54 moottorilla joka tuli vasta -01 mallisarjaan.

      Comment

      • ämmäläinen
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2003
        • 203
        • lahti

        #4
        niin eli auto on 523 mutta käsittääkseni 2.5l,vanhemman esim.e36 325:sen imusarjaa olisin sovittamassa,näemmä virtaavampi sarja.päälisin puolin kun tarkastelin asiaa näytti että kävis tohon,mutta arveluttaa noi suuttimet et riittääkö kakku ja sit noi bensan paineet?

        Comment

        • Rapamaha
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 683
          • -

          #5
          Originally posted by ämmäläinen
          niin eli auto on 523 mutta käsittääkseni 2.5l,vanhemman esim.e36 325:sen imusarjaa olisin sovittamassa,näemmä virtaavampi sarja.päälisin puolin kun tarkastelin asiaa näytti että kävis tohon,mutta arveluttaa noi suuttimet et riittääkö kakku ja sit noi bensan paineet?
          Tästähän on ollut juttua aiemminkin, se M50B25:in imusarja sopii pienellä wärkkäämisellä ja lisää tehoakin tulee mutta alaväännön kustannuksella jos en aivan väärin muista?

          Comment

          • ämmäläinen
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 203
            • lahti

            #6
            mitähän toi pienellä wärkkäämisellä tarkottaa noin käytännössä?jooo tottakai toi alavääntö katoaa kun imusarja on lyhyempi,mut tuleekos siitä sit semmonen et joutuu vingutaan koko ajan?

            Comment

            • Rapamaha
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 683
              • -

              #7
              Originally posted by ämmäläinen
              mitähän toi pienellä wärkkäämisellä tarkottaa noin käytännössä?jooo tottakai toi alavääntö katoaa kun imusarja on lyhyempi,mut tuleekos siitä sit semmonen et joutuu vingutaan koko ajan?
              Ai että tuleeko, minusta oma 523i hiace on ollut sellainen jo alun alkaen Tuosta imusarjan vaihdosta oli jossain threadissa vast´ ikään havainnollisen kuvasarjan luo johtattava linkki.

              Comment

              • dunkelblau
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 1151
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by ämmäläinen
                mitähän toi pienellä wärkkäämisellä tarkottaa noin käytännössä?jooo tottakai toi alavääntö katoaa kun imusarja on lyhyempi,mut tuleekos siitä sit semmonen et joutuu vingutaan koko ajan?
                Hehe... siit tulee sit vissiin samanlainen ku M50B25 E36:ssa, et joutuu vinguttaa koko ajan, ku on niin mageet imu- ja pakoäänet! Mitä vähemmän kello on, sitä enemmän on tapana vingutella...
                :lol:
                "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                Comment

                • ämmäläinen
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 203
                  • lahti

                  #9
                  Originally posted by Rapamaha
                  Originally posted by ämmäläinen
                  mitähän toi pienellä wärkkäämisellä tarkottaa noin käytännössä?jooo tottakai toi alavääntö katoaa kun imusarja on lyhyempi,mut tuleekos siitä sit semmonen et joutuu vingutaan koko ajan?
                  Ai että tuleeko, minusta oma 523i hiace on ollut sellainen jo alun alkaen Tuosta imusarjan vaihdosta oli jossain threadissa vast´ ikään havainnollisen kuvasarjan luo johtattava linkki.
                  joo luin kyl jonkun threadin tost asiasta,mujt lisätieto ei olis pahitteeks :(

                  Comment

                  • Sene
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 925
                    • Enschede, The Netherlands

                    #10
                    My bad...
                    F11 LCI 535xi


                    Ex.

                    E36 320i sedan
                    E36 LCI 328i coupe
                    E61 LCI 530xi

                    Comment

                    • BmwPunisher
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 7629
                      • Lemu

                      #11
                      Multa saat imusarjan ostaa :lol:
                      E70 X5 30d

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Alavääntö katoaa ja kokonaisvääntökäyrä kapenee juuri sen verran että e39:n massa lähtee 2.5:lla yhtä ripeästi liikkeelle kuin olisi pellin alla 2.0-pannu. Kone muuttuu täysin "hengettömäksi". Maksimi kierrokset nousee 300-400rpm ja tehot nousee maksimissaan ehkä 5-10hv, mutta varttimaililla aika huononee 0.5-1.0sek.
                        Todellinen "vingutin" siis.

                        Comment

                        • ämmäläinen
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2003
                          • 203
                          • lahti

                          #13
                          Originally posted by Hemi
                          Alavääntö katoaa ja kokonaisvääntökäyrä kapenee juuri sen verran että e39:n massa lähtee 2.5:lla yhtä ripeästi liikkeelle kuin olisi pellin alla 2.0-pannu. Kone muuttuu täysin "hengettömäksi". Maksimi kierrokset nousee 300-400rpm ja tehot nousee maksimissaan ehkä 5-10hv, mutta varttimaililla aika huononee 0.5-1.0sek.
                          Todellinen "vingutin" siis.
                          mihin perustat tietos,onko faktaa vai pelkkää arvailua?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Olen ajanut tällaista vm.-96 523 sedania jossa ko."imusarjaviritys" oli toteutettu. Samalla autoon oli asennettu jokin lastuviritys ja kartiosuodatin. Haettiin kiesistä vikaa kun kulku oli kuin olisi tumppuun pierryt. Eli vääntö tipotiessään ja e39 ei tosiaan liiku ilman laajaa vääntöaluetta enään yhtään mihinkään. Ensiksi vaihdettiin vihreä "virisuodatin" takaisin vakiokoppaan, ja kulku parani jo tällä, ajettaessa kuumalla koneella. Seuraavaksi vaihdettiin orggis imusarja takaisin ja taas kello näytti negatiivisen virityksen onnistuneen. 0-160kmh kiihdytys meni vakiosatsilla lähes sekunnin ripeämmin. Kun tälle "virityksen" tielle oli lähdetty, kokeiltiin vakiota/lastuttamatonta boxia, mutta tällä ei enään saatu juurikaan mitattavaa eroa lastuboxiin. Tosin kaksi kolmesta vedosta oli aavistuksen nopeampia lastuboxilla kuin vakiolla joten ehkä tämä toi muutaman oikean hevosvoiman lisää vääntöalueen kaventumatta. Tämä nyt on tosin melko selvä asia ihan kokeilemattakin. Jos bemulla olisi ilmaista suoritusarvoa saatu vain vaihtamalla erilainen imusarja, olisi se tehty jo tehtaalla. Jos näin yksinkertaisella "virityksellä" joku kuvittelee e39:n suoritusarvojen paranevan(ilmaisia lounaita jaossa), näyttäisi bemun moottori-insinöörit aika typeriltä harrastelijoilta.
                            Vastaisuudessakin kannattaisi bemun insinöörien vakoilevan BTCF:n foorumia josko sieltä löytyisi neuvot kuinka moottorit kuuluu konstruktoida?

                            Comment

                            • gnz
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 428
                              • -

                              #15
                              Eipä näiden kanssa kannata varmaankaan ilman turboa alkaa leikkimään. Projektit-osiossa on oikea henki päällä joten sieltä niitä viritysvinkkejä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎