Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52b25:sen viritys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Kyllä se näin on. Hevosvoimalle tulee niin älyttömästi hintaa että käytetty raha ei ole missään järkevässä suhteessa saatuun hyötyyn. Varsinkin kun näiden nykykoneiden menee samalla täysin sekaisin, jolloin oikeiden/reaalisuoritusarvojen parantaminen on todella vaikeaa. Eli vaikka maksimitehoa saataisiinkin hieman kasvatettua, menetetään väännössä ja vääntöalueessa niin paljon että reaali suoritusarvo tahtoo aina vain pudota. Mitä uudempi moottorityyppi, sitä vaikeampi/mahdottomampi sitä saatuja kokonais-suoritusarvoja on lähteä kotikonstein parantamaan ja varsinkin ilman selkeää moottorin kokonaistaloudellisuuden sekä käyttöominaisuuksien heikkenemistä. 20-30hv:n oikea tehonlisäys maksaa jo niin paljon että autoa vaihtamalla yhtä numeroa suurempaan moottoriversioon, saavutetaan enemmän ja halvemmalla. Turbo olisikin sitten ihan eri juttu

    Comment

    • dokki
      BTCF Member
      • Feb 2013
      • 236
      • valtimo-sotkamo

      #17
      nokat

      en tiedä onko oikea paikka kysyä mutta tietääkö kukaan onko m52b28 nokat miten paljon erilaiset asteiltaan kun b25
      BMW e39 530dA-98
      BMW e38 735iAL-97

      EX:BMW e39 523iA-97
      BMW e36 320ci-92
      BMW e36 316i -92
      BMW e36 325 -91 252hv 315nm
      Honda civic TIC -89 220hv 230nm

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by dokki View Post
        en tiedä onko oikea paikka kysyä mutta tietääkö kukaan onko m52b28 nokat miten paljon erilaiset asteiltaan kun b25
        Samat kepit. Tosin ajoitettu hiukan eritavalla vakiona, ei mitään merkittävää eroa.

        Comment

        • dokki
          BTCF Member
          • Feb 2013
          • 236
          • valtimo-sotkamo

          #19
          nokat

          eli ei kannata siitä nokkia varastaa viritys mielessä.kiitos tiedosta
          BMW e39 530dA-98
          BMW e38 735iAL-97

          EX:BMW e39 523iA-97
          BMW e36 320ci-92
          BMW e36 316i -92
          BMW e36 325 -91 252hv 315nm
          Honda civic TIC -89 220hv 230nm

          Comment

          • ASDTurku
            Bimmer Rookie
            • Dec 2013
            • 145
            • Turku

            #20
            kyllä nykykonetta voi parantaa joka alueella.Ajan enduransea m52 323i:llä
            tähän moottoriin ei ole tehty muuta, kun nostettu puristuksia ja ohjelmoitu.
            Teho nousi 38hp ja vääntö 50Nm. Kulutus tippui. Ei kalliita hevosvoimia.
            Jos tohon sais vielä vaihtaa m50 imusarjan niin johan rokkais. Jos ton
            koneen ohjelmoi uudestaan tolle imusarjalle niin vääntöä tulee enemmän,
            kun ennen.

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #21
              Originally posted by ASDTurku View Post
              kyllä nykykonetta voi parantaa joka alueella.Ajan enduransea m52 323i:llä
              tähän moottoriin ei ole tehty muuta, kun nostettu puristuksia ja ohjelmoitu.
              Teho nousi 38hp ja vääntö 50Nm. Kulutus tippui. Ei kalliita hevosvoimia.
              Jos tohon sais vielä vaihtaa m50 imusarjan niin johan rokkais. Jos ton
              koneen ohjelmoi uudestaan tolle imusarjalle niin vääntöä tulee enemmän,
              kun ennen.
              Ja penkitettiin ennen muutoksia samassa penkissä?
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • ASDTurku
                Bimmer Rookie
                • Dec 2013
                • 145
                • Turku

                #22
                Kyllä sama penkki käytössä aina. Tosta moottorista on tullu tehtyä
                vielä yksi 10hp tehokkaampi versio. Siinä käytettiin osien pinnoitusta.
                En suosittele, on tosi kallista.

                Comment

                • Vegas
                  BTCF Member
                  • Apr 2009
                  • 62
                  • pohjola

                  #23
                  Miten kovat puristukset siinä endurance moottorissa on??? Puristuksilla sitä tehoja tehdään mutta miten on nykyään?? Juuri näin jutun tuulilasissa miten uusimmissa mazdan bensakoneissa on puristussuhde jo 15 nurkilla ja kuitenkin voi ajaa 95 e10 bensalla?? Sehän kun nostaa m50/m52 rutut tonne 13 - 14 ja senjälkeen parantaa virtauksia niin johan rupeaa olemaan litratehot kunnossa.... Tosin mitä vaatii softalta että pystyy noin kovia puristuksia käyttämään:think

                  Comment

                  • Freak
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 2558
                    • .

                    #24
                    Originally posted by Vegas View Post
                    Miten kovat puristukset siinä endurance moottorissa on??? Puristuksilla sitä tehoja tehdään mutta miten on nykyään?? Juuri näin jutun tuulilasissa miten uusimmissa mazdan bensakoneissa on puristussuhde jo 15 nurkilla ja kuitenkin voi ajaa 95 e10 bensalla?? Sehän kun nostaa m50/m52 rutut tonne 13 - 14 ja senjälkeen parantaa virtauksia niin johan rupeaa olemaan litratehot kunnossa.... Tosin mitä vaatii softalta että pystyy noin kovia puristuksia käyttämään:think
                    Taitaa se Mazdan moottori käydä Atkinson syklillä eli imuventtiiliä pidetään todella myöhään auki, jolloin tapahtuu seoksen takaisin virtausta imusarjaan. Puristuspaineet ovat kutakuinkin samaa luokkaa kuin normimoottoreissakin, mutta lyhyellä puristustahdilla vs. normaalipituiseen työtahtiin saadaan parannettua hyötysuhdetta = Atkinson sykli.

                    Ei niitä puristuksia pysty määräänsä enempää nostamaan, etteikö nakutusta jossain vaiheeessa tapahtuisi. Imunokan ajoitus vaikuttaa tähän ja siksi esim. viritysnokat vaihdettaessa olisi hyvä nostaa samalla staattista puristussuhdetta.
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • Vegas
                      BTCF Member
                      • Apr 2009
                      • 62
                      • pohjola

                      #25
                      Tosi joo. Eihän seoksen painekestoa voi muuttaa noinvain. Mikä muuten on teorettinen maksimi hp/litra jos ei oteta pako eikä imupuolen mitään resonanssi ahtamisia huomioon?? Esim jos kansi virtaa 250 hp niin miten loppukoneella saadaan mahdollisimman pienet häviöt tähän kannen maksimaaliseen hyötyyn?? Eikö nelari ole aina tehokkain jos ei ole imusarjaa eikä pakosarjaa paikallaan?? (muistan joskus aikoinaan kuulleeni moista) Toki näillä vaikutetaan seosten / kaasujen virtauksiin pyörteilyyn alipaine imuun, painevaihtelu ahtamiseen ym...

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by Freak View Post
                        Taitaa se Mazdan moottori käydä Atkinson syklillä eli imuventtiiliä pidetään todella myöhään auki, jolloin tapahtuu seoksen takaisin virtausta imusarjaan. Puristuspaineet ovat kutakuinkin samaa luokkaa kuin normimoottoreissakin, mutta lyhyellä puristustahdilla vs. normaalipituiseen työtahtiin saadaan parannettua hyötysuhdetta = Atkinson sykli.

                        Ei niitä puristuksia pysty määräänsä enempää nostamaan, etteikö nakutusta jossain vaiheeessa tapahtuisi. Imunokan ajoitus vaikuttaa tähän ja siksi esim. viritysnokat vaihdettaessa olisi hyvä nostaa samalla staattista puristussuhdetta.
                        Mazdan kone toimiii täyskaasulla ihan perinteisellä otto-syklillä ja ulos tulee jonkun verran päälle 100nm/l.

                        Ja Mazda nosti sen puristussuhteen sinne missä sen olisi pitänyt olla jo iät ja ajat, 10:1 puristukset vapaastihengittävässä on naurettavan alhaiset 95-bensallekin, tosin M52:n oktaanivaatimus on vakiona luokkaa 91 tms.

                        Nyt kuitenkin ihan yleisesti 95:lla käyvissä turbokoneissa on yli 10:1 puristukset ja barin luokkaa olevat ahtopaineet, vapari toimii nyt ihan samoilla dynaamisilla puristuksilla kunhan vain palotilan huuhtelu toimii sen verran hyvin että kuumia pakokaasuja ei jää sylinteriin. Senhän Mazdakin koki oleelliseksi asiaksi. Ja pakokaasujen poistuminen sylinteristä kunnolla tarvii sen toimivan pakosarjan lisäksi kunnolla overlappia venttiileihin eli pakovenat kiinni joy kk:ssa rajoittaa mahdollisuuksia nostaa puristuksia.

                        Comment

                        • Vegas
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 62
                          • pohjola

                          #27
                          Noniin eli ensin ruttua lisää ja sitten nokkien kimppuun. . Mites sitten optimi tehojen päästöjen kanssa nokat ennakot

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Onkos kukaan mitannut M52B20-kannen palotilan kokoa? Täytyy olla noin 30cc mutta netistä ei tunnu vastausta löytyvän. Täytynee mitata ite, ei vaan oo sopivaa ruiskua just käsillä.

                            B20-kannella pääsee b25:ssä sopiviin e85-puristuksiin vähän vähemmällä kannen höyläämisellä ja imukanavatkin on paremman muotoiset, 3mm tosin tulee takkiin imuventtiilien koossa mutta se ei ihmeemmin haittaa kun maksimikierrokset on kuitenkin hyvin maltilliset.

                            Comment

                            • samppi
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2014
                              • 61
                              • Tampere

                              #29
                              Kovasti alko kiinnostaan ton ASDTurku:n juttu m52b25 pikku virittämisestä, kun kevyt kevät projekti kiinnostais. Eli jos tohon 323:een nyt vaihtais sen imusarjan ja ohjelmois niin millasta teho/vääntö lisäystä vois saada. Ihmeitä ei odoteta mutta jos 200hv saadaan rikki niin olisin tyytyväinen. Niin ja sit siitä imusarjasta olisko se sitten m50 vai m54? Vai onko toi m50 ees käypä tuohon m52b25tu koneeseen?

                              Comment

                              • Rudenorth
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2005
                                • 2415
                                • Iisalmi

                                #30
                                Originally posted by samppi View Post
                                Kovasti alko kiinnostaan ton ASDTurku:n juttu m52b25 pikku virittämisestä, kun kevyt kevät projekti kiinnostais. Eli jos tohon 323:een nyt vaihtais sen imusarjan ja ohjelmois niin millasta teho/vääntö lisäystä vois saada. Ihmeitä ei odoteta mutta jos 200hv saadaan rikki niin olisin tyytyväinen. Niin ja sit siitä imusarjasta olisko se sitten m50 vai m54? Vai onko toi m50 ees käypä tuohon m52b25tu koneeseen?
                                M50 imusarja ei käy M52TU koneeseen. M54 imusarjan saa istumaan, muttei mene heittämällä.
                                Last edited by Rudenorth; 18-02-2014, 02:18.
                                MB W204 C320 CDI
                                Kawasaki Ninja ZX-7R

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎