Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kylmäkäynnistysmörinän synty ja tausta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yason
    Bimmer Rookie
    • Feb 2016
    • 181
    • Helsinki

    Kylmäkäynnistysmörinän synty ja tausta

    Mikäs tuon kylmäkäynnistysmörinän tarkalleen aiheuttaa?

    Oli F20 pienessä rempassa tallilla ja otin mm. pakoputken irti. Kun pistin auton nippuun ja täräytin käyntiin, oli taas niin kovat mörinät ja mökäjytkyt putkesta, että luulin jonkun liitoksen jääneen vuotamaan ja keskipöntön kolisevan tukirautaan. Hieman kaasua antamalla ääni katosi ja kun auto hetken kävi, niin äänetkin hiljalleen vaimenivat eikä putkisto tosiaan vuoda mistään. Pakoputken läppäkin näytti olevan kiinni, kun vilkaisin röpötystä kuunnellessa. Joo, siis tuotahan se tavallaan aina tekee, mutta paljon hienovaraisemmin. Kylmäkäynnistys tallissa vaan yllätti taas kerran viattomat korvat, kun pyörin samalla auton ympärillä.

    Mutta aloin miettiä, että miten tuo pakomörinä käytännössä syntyy?

    - Läppäräminän tunnen ja autoni ei sitä kylmänä tee

    - Pakoputkiston lämpeneminen ei täysin selitä mörinän laatua: metalliosien, vaimentajan ja lämpöpeltien tyypillinen resonanssiääni kuulostaa erilaiselta. Se koko putkisto ei kuitenkaan niin lyhyessä ajassa lämpenisi ja eikä ääni silloin katoaisi välittömästi, kun lähtee ajamaan tai hiukankaan koskee kaasuun. Mörinässä on myös useammantaajuisia alueita, toisin kuin jossain yksittäisessä rämisevässä kiinnityskohdassa.

    - Äänimaailma ei myöskään tarkkaan ottaen ole pelkästään räminää tai kilinää, mitä mahdolliset irralliset tai resonoivat metalliosat voisivat aiheuttaa, vaan tuntuu kuin koko kone kävisi eri tavalla. Toki kylmänä kierrokset ovat hieman korkeammalla, mutta yksikään muu autoni ei tuota tee kylmäkäynnistyksen yhteydessä.

    Koska mökän saa loppumaan ja alkamaan kuin sormia napsauttamalla ja auto ei kuulosta niinkään rikkinäiseltä vaan enemmän sporttisen räpättävältä ja pätkivältä melkeinpä kuinka jonkinlainen rallikilpuri, niin päättelen, että kyseessä on ihan tarkoituksella suunniteltu juttu? Olenko oikeassa?

    Jos on näin, niin mitä se ecu oikein tekee, jotta se saa tuon tietynlaisen möykän aikaan kylmäkäynnistyksen yhteydessä?
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7425
    • Oulu

    #2
    Ymmärtääkseni idea on saada katti/katit nopeasti lämpimäksi ja siksi tehdään erinäisiä asioita joita on selitetty kattavasti tässä keskustelussa viestistä #8 eteenpäin: https://f80.bimmerpost.com/forums/sh....php?t=1248451
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Tommix
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 5419
      • S:t Karins

      #3
      Otin tuon kylmäkäynnistysmoodin pois käytöstä MHD:llä. Hävetti kun tyttö lähti välillä jo ennen viittä töihin ja töräytti ämmän tulille pihalla 
      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

      Comment

      • yason
        Bimmer Rookie
        • Feb 2016
        • 181
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Ymmärtääkseni idea on saada katti/katit nopeasti lämpimäksi ja siksi tehdään erinäisiä asioita joita on selitetty kattavasti tässä keskustelussa viestistä #8 eteenpäin: https://f80.bimmerpost.com/forums/sh....php?t=1248451
        Kiitos, tätä oli muutkin siis miettineet. Tarkoituksellinen ominaisuus siis. Turbon ohittaminen ilmeisesti se olennainen tekijä, mutta näyttää nuo vapaastihengittävätkin osaavan mölyä generoida.

        Onko tuon mölyn luonteeseen liittyviä koodattavia parametreja?

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3452
          • Janakkala

          #5
          Originally posted by Tommix View Post
          Otin tuon kylmäkäynnistysmoodin pois käytöstä MHD:llä. Hävetti kun tyttö lähti välillä jo ennen viittä töihin ja töräytti ämmän tulille pihallaÂ
          Samaa olen miettinyt tuohon oman F10 550i, että hyvä se olisi saada pois käytöstä. Autossa kun on M5 competition pakoputkisto niin se kylmäkäynnistys meteli ei todellakaan ole mitään hienoa. Se "kireä räpinä" kuuluu varmaan kilometrien päähän, mutta onneksi se tasoittuu ja loppuu melko nopeasti.
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎