Mikäs tuon kylmäkäynnistysmörinän tarkalleen aiheuttaa?
Oli F20 pienessä rempassa tallilla ja otin mm. pakoputken irti. Kun pistin auton nippuun ja täräytin käyntiin, oli taas niin kovat mörinät ja mökäjytkyt putkesta, että luulin jonkun liitoksen jääneen vuotamaan ja keskipöntön kolisevan tukirautaan. Hieman kaasua antamalla ääni katosi ja kun auto hetken kävi, niin äänetkin hiljalleen vaimenivat eikä putkisto tosiaan vuoda mistään. Pakoputken läppäkin näytti olevan kiinni, kun vilkaisin röpötystä kuunnellessa. Joo, siis tuotahan se tavallaan aina tekee, mutta paljon hienovaraisemmin. Kylmäkäynnistys tallissa vaan yllätti taas kerran viattomat korvat, kun pyörin samalla auton ympärillä.
Mutta aloin miettiä, että miten tuo pakomörinä käytännössä syntyy?
- Läppäräminän tunnen ja autoni ei sitä kylmänä tee
- Pakoputkiston lämpeneminen ei täysin selitä mörinän laatua: metalliosien, vaimentajan ja lämpöpeltien tyypillinen resonanssiääni kuulostaa erilaiselta. Se koko putkisto ei kuitenkaan niin lyhyessä ajassa lämpenisi ja eikä ääni silloin katoaisi välittömästi, kun lähtee ajamaan tai hiukankaan koskee kaasuun. Mörinässä on myös useammantaajuisia alueita, toisin kuin jossain yksittäisessä rämisevässä kiinnityskohdassa.
- Äänimaailma ei myöskään tarkkaan ottaen ole pelkästään räminää tai kilinää, mitä mahdolliset irralliset tai resonoivat metalliosat voisivat aiheuttaa, vaan tuntuu kuin koko kone kävisi eri tavalla. Toki kylmänä kierrokset ovat hieman korkeammalla, mutta yksikään muu autoni ei tuota tee kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Koska mökän saa loppumaan ja alkamaan kuin sormia napsauttamalla ja auto ei kuulosta niinkään rikkinäiseltä vaan enemmän sporttisen räpättävältä ja pätkivältä melkeinpä kuinka jonkinlainen rallikilpuri, niin päättelen, että kyseessä on ihan tarkoituksella suunniteltu juttu? Olenko oikeassa?
Jos on näin, niin mitä se ecu oikein tekee, jotta se saa tuon tietynlaisen möykän aikaan kylmäkäynnistyksen yhteydessä?
Oli F20 pienessä rempassa tallilla ja otin mm. pakoputken irti. Kun pistin auton nippuun ja täräytin käyntiin, oli taas niin kovat mörinät ja mökäjytkyt putkesta, että luulin jonkun liitoksen jääneen vuotamaan ja keskipöntön kolisevan tukirautaan. Hieman kaasua antamalla ääni katosi ja kun auto hetken kävi, niin äänetkin hiljalleen vaimenivat eikä putkisto tosiaan vuoda mistään. Pakoputken läppäkin näytti olevan kiinni, kun vilkaisin röpötystä kuunnellessa. Joo, siis tuotahan se tavallaan aina tekee, mutta paljon hienovaraisemmin. Kylmäkäynnistys tallissa vaan yllätti taas kerran viattomat korvat, kun pyörin samalla auton ympärillä.
Mutta aloin miettiä, että miten tuo pakomörinä käytännössä syntyy?
- Läppäräminän tunnen ja autoni ei sitä kylmänä tee
- Pakoputkiston lämpeneminen ei täysin selitä mörinän laatua: metalliosien, vaimentajan ja lämpöpeltien tyypillinen resonanssiääni kuulostaa erilaiselta. Se koko putkisto ei kuitenkaan niin lyhyessä ajassa lämpenisi ja eikä ääni silloin katoaisi välittömästi, kun lähtee ajamaan tai hiukankaan koskee kaasuun. Mörinässä on myös useammantaajuisia alueita, toisin kuin jossain yksittäisessä rämisevässä kiinnityskohdassa.
- Äänimaailma ei myöskään tarkkaan ottaen ole pelkästään räminää tai kilinää, mitä mahdolliset irralliset tai resonoivat metalliosat voisivat aiheuttaa, vaan tuntuu kuin koko kone kävisi eri tavalla. Toki kylmänä kierrokset ovat hieman korkeammalla, mutta yksikään muu autoni ei tuota tee kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Koska mökän saa loppumaan ja alkamaan kuin sormia napsauttamalla ja auto ei kuulosta niinkään rikkinäiseltä vaan enemmän sporttisen räpättävältä ja pätkivältä melkeinpä kuinka jonkinlainen rallikilpuri, niin päättelen, että kyseessä on ihan tarkoituksella suunniteltu juttu? Olenko oikeassa?
Jos on näin, niin mitä se ecu oikein tekee, jotta se saa tuon tietynlaisen möykän aikaan kylmäkäynnistyksen yhteydessä?
Comment