Announcement

Collapse
No announcement yet.

B47 Voimansiirto - vikatila - koodit 246B00 ja 2AB500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zaci
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 459
    • Kuopio

    B47 Voimansiirto - vikatila - koodit 246B00 ja 2AB500

    Terve, vaimon F20 (120xDa 121tkm, 2016) meni kotimatkalla vikatilaan, eli rajoitetut tehot ja maksimikulku kuulemma 70-90km/h. iDriven mukaan saa ajella maltillisesti mutta auto olisi vietävä huoltoon. Nollasin koodit (koska moni niistä näytti olevan vanhoja/epämääräisiä), ja kävin heittämässä lenkin, jolloin vikavalo/vikatila ei ainakaan heti tullut takaisin päälle. Muistissa oli ajolenkin jälkeen seuraavat aktiiviset vikakoodit:

    246B00 Charging pressure sensor and ambient pressure sensor, signals: Implausible with...
    2AB500 Charging pressure sensor, signal: Too low (implausible relative to pressure upstrea..

    Lisäksi moottoritilasta kuuluu jatkuva nakutus, kun käynnistysvirta on päällä. En muista kuulleeni vastaavaa aikaisemmin. Ei ehkä liity asiaan, mutta ajattelin mainita kuitenkin..

    Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Onko nuo anturit kulutustavaraa, eli kannattaako vain ensin kokeilla vaihtaa, vai olisiko syytä tutkia tarkemmin? Ahtovuoto?
    BMW F20 120xDa 2016 140kW
  • Nipea
    BTCF Hallitus
    • Aug 2017
    • 248
    • Pks

    #2
    Onko cooleri kamppis tehty? Sen yhteydessä kun tehdään painetesti ja jos ei mene läpi, niin sillo menee imusarja sekä sensorit tehtaan piikkiin.

    Olet putsannut liittimen ? Tarkastanut että johdot on kunnossa ? Niin silloin miltein uusi sensori.

    Käynnistysvirta päällä nakutus voi viitata jakopäähän. Alkupään b47 moottoreissa on jakopää ongelmia ollut.
    Last edited by Nipea; 29-01-2024, 20:47.
    E38 728 -96

    Comment

    • kooma
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1016
      • Pikis

      #3
      Koodeja en muista nyt ulkoa mutta ainakin mun B47:n painesensori antoi jotain koodia jossain 150 tkm paikkeilla ja oli niin paksun mustan shaissen peitossa että mitenköhän oli mahtanut toimia pitkään aikaan.
      Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

      Comment

      • zaci
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2005
        • 459
        • Kuopio

        #4
        Kiitos kommenteista. Cooleri-kampanjasta en ole kuullut mitään. Auto on mennyt BMW:n huolto-ohjelman mukaan, ja tuli taloon 67tkm ajettuna. Pitääpä googletella mistä kyse, ja tietenkin tehdä perustarkastukset tuohon anturiin liittyen uudestaan. Nopeasti illalla johdot/liittimet katsoin läpi, ja kaikki näytti päällepäin olevan kunnossa.

        kooma, jos anturisi oli likainen, auttoiko puhdistus vai uusitko anturin suoraan?

        Ja pitääpä myös kuunnella tarkemmin mistä tuo nakutus tulee, yritin sitä eilen illalla nopeasti paikallistaa mutta ei ollut ihan helppoa.

        BMW F20 120xDa 2016 140kW

        Comment

        • kooma
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1016
          • Pikis

          #5
          Originally posted by zaci View Post
          kooma, jos anturisi oli likainen, auttoiko puhdistus vai uusitko anturin suoraan?
          Uusi anturi laitettiin saman tien, en osaa sanoa olisiko puhdistus kuinka toimiva ratkaisu.
          Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

          Comment

          • zaci
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2005
            • 459
            • Kuopio

            #6
            Päivitys tänne, mikäli jollain muulla tulevaisuudessa vastaava ongelma. Luin ISTAlla että tuo imusarjan paineanturi näytti päättömän pientä staattista lukua, joka ei muuttunut kierrosten mukana. Anturi on todella helpossa paikassa, ja irroitus/kiinnitys muutaman minuutin homma. Puhdistuksella ei ollut mitään vaikutusta, ja uudella anturilla (n. 100e) painelukemat alkoivat juosta nätisti, ja muut kymmenkunta vikakoodia myös hävisivät. Cooleri-kamppis myös nyt tehtynä.

            Ilo ei kuitenkaan ehtinyt pitkäksi, kun pari viikkoa sitten kovilla pakkasilla turbo alkoi viheltää (taas), ja imusarjan läppien asennosta alkoi tulla vikakoodia... eli turbon vaihto ja imusarjan puhdistus työlistalle. Ja pitää tuota käynnistysvirralla esiintyvää nakutusta vielä tutkia, että mistä tulee. Kuulostaa että edestä alhaalta, eli pitää vääntäytyä auton alle.
            BMW F20 120xDa 2016 140kW

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎