Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57D30 käyntiongelmaa, tehottomuutta, ja mustaa putkesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gize
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 529
    • Tampere

    M57D30 käyntiongelmaa, tehottomuutta, ja mustaa putkesta

    Moro,

    auto ollut hieman pidempään jo nuhaisen oloinen, ja peilistä katsellut kun hentoa mustaa häntää tullut välillä perässä. Eilen huomasin pienen sivuäänen, joka tulee jostain imusarjan / suuttimien paikkeilta.

    Vikakoodeina tulee INPAlla laufruheregler, abgasrueckfuehr regelung sekä kolmen pytyn hehkuilta. Toinen koodeista liegee EGR liittyvää.

    Livedatasta katsoen (selective mass adjustment, eikös nämä ole suuttimien korjausarvot?):
    ajossa 6-pytty on ainoa oireileva, oletan ainakin että muut suuttimet kompensoivat tätä toiseen suuntaan?
    tyhjäkäynnillä 5-6 pytty korkealla, 1nen matalalla taas.

    Testasin ilmamassamittaria, eikä minkäänlaista vaikutusta käyntiin tyhjäkäynnillä onko johto kiinni vai ei. Pisti siis Inpalla silmään, kun actual-arvo heittelehtii kovastikin tyhjäkäynnillä verrattuna nominal-arvoon.

    Mistähän sitä lähtisi liikkeelle, en tiedä kuinka tuolla nyt uskaltaa ajaa. Pitäisiköhän imusarja tarkistaa ekana, vai lähteä kutosen suuttimesta liikkeelle, kaikki ajatukset ja neuvot tervetulleita mistä lähtisitte itse selvittämään ongelmaa.

    EDIT:
    Näköjään sigu kadonnut foorumipäivityksen yhteydessä, kyseessä -03 vuoden e65 730D, BMWfans näyttää moottorikoodiksi M57N. DR51610 VIN, sen perusteella katselin ettei suuttimet käy näköjään loppupään e39 530dstä, onkohan tuo noin varmasti?
    Last edited by Gize; 08-04-2024, 12:52.
    Kulkineet:
    BMW 730dA -03
    BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
    BMW 323i -95
    Honda CBR600Fighter
    EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

    3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5128
    • Pirkkala

    #2
    Katoppa ettei oo katti tukossa
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Juho_
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2016
      • 1048
      • Suomi

      #3
      Alipaineletku(t) sökönä? Imusarjan alta esim
      YouTube
      Instagram // Juhon Moottoripaja

      Comment

      • Gize
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 529
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Juho_ View Post
        Alipaineletku(t) sökönä? Imusarjan alta esim
        Kiitos vinkistä, tuli tarkastettua ja lopulta kaikki vaihdettua, kun tarkastelussa meni osa jo poikkikin. Ongelmaan tämä ei silti tuonut ratkaisua, vaan käynti on edelleen samanlaista, imusarjan tiivisteet uusin samalla kun sen irrotin. (Tekisi mieli sanoa että meni huonompaan suuntaan, mutta lienee vaan kyse siitä että jätin äänieristeitä laittamatta takaisin, kun huomasin että lisää remonttia tässä on väkisin tiedossa. Hehkut varmaan vaihdan myös samalla jos joudun taas imusarjan ottamaan irti).

        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Katoppa ettei oo katti tukossa
        Kuinkas tämä helpoiten käy, purkamalla pakosarjasta koko putki irti? Tuntuu työläältä mutta kai tuokin mahdollista on.


        Jos kyse alipainejärjestelmästä, voisi olla alipainepumppu itsessään. Enemmän ehkä epäilisin suuttimia, vaikka vika nyt melko pikaisesti yhtäkkiä alkoikin. Kilometrejä on takana jo melkoisesti joten ei olisi ihme jos osa olisi jo vaihtokunnossa. Pitäiskö sinne metsästää samalla 535d suuttimia vai mitkä, jos löylyä ottaisi samalla vähän lisää...
        Kulkineet:
        BMW 730dA -03
        BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
        BMW 323i -95
        Honda CBR600Fighter
        EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

        3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

        Comment

        • hetfield
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2013
          • 326
          • pirkkala

          #5
          Mulla sama lintta ollut jo liian kauan. Yksi mäntä haljennut oletettavasti suuttimen takia pari vuotta sitten, jonka johdosta täys koneremppa. Suuttimet ja pumppu oli huollossa samalla.
          Taas, joku 100tkm myöhemmin ruvennyt hötkymään tyhjäkäynnillä. Heitin suuttimen puhdistusainetta tankkiin, ja nyt on ollut rauhallisempaa. Pitää kattoo korjausarvot ja vuototesti.

          Itse asiaan: EGR ruttuputki pakosarjalle oli täysin poikki jossain välissä=mustaa putkesta. Imuletku, joka nousee coolerilta EGR-venttiilille/imusarjaan oli halki=mustaa putkesta (ylläri). Hehkut ei juuri käyntiin vaikuta.
          Tuntuu, että Maffi ei oo toiminu oikein koskaan ilman nillitystä. Toi on vielä sitä mallia, että uus maffi vaatii softausta. Ei pelaa oikein uudella osanumerolla muuten.
          Polttoaine suodatin myös syytä vaihtaa, aina silloin tällöin.

          Suuttimen numero: 13537789661 löytyy Ebaysta kohtuu hyvin kunnostettuna.

          edit: Ainiin. Alkuperäisen pelti pakosarjan turbon laippa oli jo melkein irti, tuossa 400tkm kohdalla.

          Last edited by hetfield; 12-04-2024, 06:54.
          - E65 730d 2003

          Comment

          • JiiVee92
            BTCF Member
            • Mar 2017
            • 894
            • Kouvola/Myllykoski

            #6
            Originally posted by Gize View Post
            Moro,

            auto ollut hieman pidempään jo nuhaisen oloinen, ja peilistä katsellut kun hentoa mustaa häntää tullut välillä perässä. Eilen huomasin pienen sivuäänen, joka tulee jostain imusarjan / suuttimien paikkeilta.

            Vikakoodeina tulee INPAlla laufruheregler, abgasrueckfuehr regelung sekä kolmen pytyn hehkuilta. Toinen koodeista liegee EGR liittyvää.

            Livedatasta katsoen (selective mass adjustment, eikös nämä ole suuttimien korjausarvot?):
            ajossa 6-pytty on ainoa oireileva, oletan ainakin että muut suuttimet kompensoivat tätä toiseen suuntaan?
            tyhjäkäynnillä 5-6 pytty korkealla, 1nen matalalla taas.

            Testasin ilmamassamittaria, eikä minkäänlaista vaikutusta käyntiin tyhjäkäynnillä onko johto kiinni vai ei. Pisti siis Inpalla silmään, kun actual-arvo heittelehtii kovastikin tyhjäkäynnillä verrattuna nominal-arvoon.

            Mistähän sitä lähtisi liikkeelle, en tiedä kuinka tuolla nyt uskaltaa ajaa. Pitäisiköhän imusarja tarkistaa ekana, vai lähteä kutosen suuttimesta liikkeelle, kaikki ajatukset ja neuvot tervetulleita mistä lähtisitte itse selvittämään ongelmaa.

            EDIT:
            Näköjään sigu kadonnut foorumipäivityksen yhteydessä, kyseessä -03 vuoden e65 730D, BMWfans näyttää moottorikoodiksi M57N. DR51610 VIN, sen perusteella katselin ettei suuttimet käy näköjään loppupään e39 530dstä, onkohan tuo noin varmasti?
            Alipaineletku irti egr venttiilistä, jos ääni loppuu, ja actual ilmamassan heittely loppuu, niin imusarjan alla nelossylinterin paikkeilla koneen kupeessa oleva egr:n paineenmuunnin vaihtoon, samalla imusarjan irroituksella vaihtuu sitten myös ne hehkut ja niiden ohjain.
            EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
            NYT: E61 530xd -08 käyttis
            Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

            Comment

            • Gize
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 529
              • Tampere

              #7
              Originally posted by JiiVee92 View Post

              Alipaineletku irti egr venttiilistä, jos ääni loppuu, ja actual ilmamassan heittely loppuu, niin imusarjan alla nelossylinterin paikkeilla koneen kupeessa oleva egr:n paineenmuunnin vaihtoon, samalla imusarjan irroituksella vaihtuu sitten myös ne hehkut ja niiden ohjain.
              Ei ollut mitään merkitystä käyntiin kun nyppää tuon alipaineletkun irti

              Tässä olisi melko lähellä ihan kohtuurahaan purkuautosta suuttimet, kokeilisko niitä? Pitäiskö ne käyttää kuitenkin ensin testipenkissä jossain, Tammer-Diesel?

              Kilometrejä on taulussa jo 680tkm eli ihan hyvin voisi alkaa suuttimetkin olla jo ehtoopuolella
              Kulkineet:
              BMW 730dA -03
              BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
              BMW 323i -95
              Honda CBR600Fighter
              EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

              3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

              Comment

              • hetfield
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2013
                • 326
                • pirkkala

                #8
                Suuttimen/kannen välisen kuparitiivisteen vuodostakin lähtee jännä ääni, mutta ei toki savun muodostukseen/nuhaisuuteen vaikuta. Onhan siellä noilla kilsoilla toki vaikka mitä Itsellä vasta 620tkm lasissa.

                Jos hytkyy tyhjäkäynnillä ja yhden suuttimen korjausarvo mettässä, niin vaihtaisin ainakin sen. Jos jaksaa askarrella, niin vaihtaa ruutan ensin toiseen pyttyyn, ettei mitään muuta vikaa ole siinä mukissa. Olen aika monta suutinta joutunut vaihtamaan tässä 300tkm aikana. Yleensä tulee vikakoodi "smooth running tms."
                Last edited by hetfield; 12-04-2024, 09:02.
                - E65 730d 2003

                Comment

                • Gize
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 529
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by hetfield View Post
                  Suuttimen/kannen välisen kuparitiivisteen vuodostakin lähtee jännä ääni, mutta ei toki savun muodostukseen/nuhaisuuteen vaikuta. Onhan siellä noilla kilsoilla toki vaikka mitä Itsellä vasta 620tkm lasissa.

                  Jos hytkyy tyhjäkäynnillä ja yhden suuttimen korjausarvo mettässä, niin vaihtaisin ainakin sen. Jos jaksaa askarrella, niin vaihtaa ruutan ensin toiseen pyttyyn, ettei mitään muuta vikaa ole siinä mukissa. Olen aika monta suutinta joutunut vaihtamaan tässä 300tkm aikana. Yleensä tulee vikakoodi "smooth running tms."
                  Mitenkä sulla alkoi oireilla nuo suuttimet? Sen verran pienillä huoltokuluilla tässä autossa päässyt et vois ostaa toisen setin kyllä noita suuttimia, ja testata mitä tapahtuu, ennemmin kuin vaihtaa oletettua rikkinäistä eri paikkaan ensin. Vai millainen homma vaihtaa on, onkohan yleensä kuinka tiukassa ja varmaan imusarja pitää aina pudottaa vaihtoa varten Yllättävää kyllä tämä on vähäongelmaisin auto mulla ollut vaikka kilometrejä on noinkin paljon jo Kertaakaan ei ole edes tienpäälle jättänyt.

                  Et muista mikä tuon vikakoodin koodi on? Itsellä Inpa juttelee vain saksaa niin voisi verrata, jenkkifoorumeilla kyllä monesti löytää itsensä "dodgy injectors" tyylisistä topiceista kun hakee saksankielen vikakoodilla
                  Kulkineet:
                  BMW 730dA -03
                  BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                  BMW 323i -95
                  Honda CBR600Fighter
                  EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                  3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                  Comment

                  • hetfield
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2013
                    • 326
                    • pirkkala

                    #10
                    Eipä siinä yleensä muuta taida tulla, kun epätasainen tyhjäkäynti sekä yli oleva korjausarvo.

                    Ei tarvi irrottaa imusarjaa, eikä ole tiukassa. Voi löysätä vähän kiinnitys mutteria ja kone hetkeksi käyntiin. Ehkä yhden kanssa joutunut ajamaan pikku lenkin
                    - E65 730d 2003

                    Comment

                    • Gize
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 529
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by hetfield View Post
                      Eipä siinä yleensä muuta taida tulla, kun epätasainen tyhjäkäynti sekä yli oleva korjausarvo.

                      Ei tarvi irrottaa imusarjaa, eikä ole tiukassa. Voi löysätä vähän kiinnitys mutteria ja kone hetkeksi käyntiin. Ehkä yhden kanssa joutunut ajamaan pikku lenkin
                      Kauanko muuten ajoit tuolla oireilevalla suuttimella ennen mäntävikaa? Paljonko oli suutinhuollon hinta ja pistitkö päivitetyt vai samaa kaliberia olevat?

                      Eihän sulla muuten hytkyminen johdu dampperista? Itse vaihdoin sen juuri talvella kun yhtäkkiä hytkykin niin pahasti et kumi haisi ohjaamossa asti...

                      Hieno kuulla että toiveita siis on päästä helpolla. Mun piti päästä talvella yhden pyöräkuormaajan renkaanvaihdossa helpolla, mutterit auki ja ei lähtenyt vanne navasta vaikka 3 metrin varrella väänsi Lekaa sai huitoa, aisastolla ryskyttää ylös alas, ajaa täyttä vauhtia ja lyödä jarrut kiinni ajossa, ei irtoa. Toivottavasti nämä suuttimet ei ole samaa kategoriaa

                      Sovin kaupat vähemmän ajetun suutinsetistä 6kpl, niistäkään ei toki ole mitään takuuta joten jos tuonne 6. pytylle eka vaihtaisi jonkun noista ja katsoo mitä tapahtuu. Jos siis kerran vaihto on noinkin helppo ettei edes imusarjaa tarvi ottaa pois.
                      Kulkineet:
                      BMW 730dA -03
                      BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                      BMW 323i -95
                      Honda CBR600Fighter
                      EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                      3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                      Comment

                      • hetfield
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2013
                        • 326
                        • pirkkala

                        #12
                        En kyllä muista enään, mutta oli se viikkoja. Pumppu ja suuttimet kävi Diesel-Technik-Biberach GmbH​, ja näytti olleen 110e/suutin. (2021 toukokuu) Pumpun hintaa en löytänyt.

                        Dampperi on hetki sitten vaihdettu, ja suuttimen kyllä tunnistaa käynnistä.

                        https://www.ebay.com/itm/224526597031?epid=585584504&itmmeta=01HVG48VED2RW0 NDGXD33BQD4P&hash=item3446d3fba7:g:5ggAAOSwf1Zl9-5g&itmprp=enc%3AAQAJAAAA8K%2BQx32zBf4PKGhqZL8o9xa y cQ7b6KSGnNjFur%2FGCmNNQj59Bg6R9JpMcaGaDyFOMuFE34mZ UmIWeaeF4piz1wath%2F0ujv6UEkHshBofVFHFyxxq78IVlcCX JwRgNdIY7qIZGlcdjQ99Ujs7eqSnMMcjAYIapmTJtF7AYitiAF PqIl2tv89kishB1lxOWYBz22TckdilCGsohb1spz2TitexDzjY TxZW0nbBxSOV0oiuQPWbsbeEOQJOm5TBO%2BI4%2BzhueeC5fU e2R%2Ff50IVt%2BCAghKDWIfTQ19%2FGP9LABqNOJ9LJmg6BCi keV0ub5P8ZNQ%3D%3D%7Ctkp%3ABFBMprejhNxj

                        Tossa oli ihan houkuttelevan olosia. (pitää varmaan jaksaa kaivaa ohjeet, miten linkin saa lyhyemmäksi)
                        - E65 730d 2003

                        Comment

                        • Gize
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 529
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by hetfield View Post
                          En kyllä muista enään, mutta oli se viikkoja. Pumppu ja suuttimet kävi Diesel-Technik-Biberach GmbH​, ja näytti olleen 110e/suutin. (2021 toukokuu) Pumpun hintaa en löytänyt.

                          Dampperi on hetki sitten vaihdettu, ja suuttimen kyllä tunnistaa käynnistä.

                          https://www.ebay.com/itm/224526597031?epid=585584504&itmmeta=01HVG48VED2RW0 NDGXD33BQD4P&hash=item3446d3fba7:g:5ggAAOSwf1Zl9-5g&itmprp=enc%3AAQAJAAAA8K%2BQx32zBf4PKGhqZL8o9xa y cQ7b6KSGnNjFur%2FGCmNNQj59Bg6R9JpMcaGaDyFOMuFE34mZ UmIWeaeF4piz1wath%2F0ujv6UEkHshBofVFHFyxxq78IVlcCX JwRgNdIY7qIZGlcdjQ99Ujs7eqSnMMcjAYIapmTJtF7AYitiAF PqIl2tv89kishB1lxOWYBz22TckdilCGsohb1spz2TitexDzjY TxZW0nbBxSOV0oiuQPWbsbeEOQJOm5TBO%2BI4%2BzhueeC5fU e2R%2Ff50IVt%2BCAghKDWIfTQ19%2FGP9LABqNOJ9LJmg6BCi keV0ub5P8ZNQ%3D%3D%7Ctkp%3ABFBMprejhNxj

                          Tossa oli ihan houkuttelevan olosia. (pitää varmaan jaksaa kaivaa ohjeet, miten linkin saa lyhyemmäksi)
                          Hmm en minä kyllä keksi miten tuo 6. suutin tuolta mahtuisi tulemaan imusarja paikallaan Ykkösen vois ehkä saada ilman imusarjan irroitusta mutta ei muita, eikö sulla sama 730D ole?
                          Kulkineet:
                          BMW 730dA -03
                          BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                          BMW 323i -95
                          Honda CBR600Fighter
                          EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                          3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                          Comment

                          • Gize
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 529
                            • Tampere

                            #14
                            Päivitystä, vaihdoin 6. pytyn suuttimen purkuosaan, eipä ollut vaikutusta. Nyt tarkemmin kuulostellessa paikallaan hieman kierroksia nostaessa jonkinlainen hieman laahaava ääni kuuluu, selvimmin kun nostaa 2000rpm ja siitä päästää tyhjäkäynnille. Turbon laakerit, jakopää?

                            5&6 korjausarvot edelleen +5, ykkönen sitten alle sallitun. En usko että mitään auttaa nyt vaihtaa vielä 5. pyttyyn suutinta, tai vaikka kaikkiakaan, jotain muuta taitaa olla nyt menossa, mutta mitä... Kenellä kristallipallo on se ilmoittautukoon

                            Vai voisikos turbo itsessään aiheuttaa näitä oireita, tai tuo ilmamassamittari? Sain inpalla erikoisen tilanteen joka meni kyllä sitten ohi, mutta sainko jotain kiinni vai oliko vain bitti poikittain..:

                            EDIT. Lasketaanhan pytyt keulasta alkaen järjestyksessä, eli kutonen on lähinnä kuljettajaa? Sieltä suunnalta se äänikin kyllä kuulostaa tulevan.

                            Last edited by Gize; 15-04-2024, 16:24.
                            Kulkineet:
                            BMW 730dA -03
                            BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                            BMW 323i -95
                            Honda CBR600Fighter
                            EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                            3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                            Comment

                            • hetfield
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2013
                              • 326
                              • pirkkala

                              #15
                              Aika näköjään kultaa muistot, ja taitaa tosiaan joutua imusarjan irroittamaan

                              Ei kovin loogista, että joku kaikille sylintereille yhteinen palikka, aiheuttaisi vain osalle sylintereistä oireita.

                              Läpät nyt on varmasti poistettu, ja tilkitty tiiviisti. Imusarja ja venakoppa eivät ole halki. Pakosarja ei ole silppuna (ei välttämättä aiheuttaisi tyhjäkäynti oireita).
                              Ehkä koittaisin sulkea suuttimet pois ennen ohivirtaus/puristus ihmettelyä. Tarviiko välttämättä imusarjaa suutinten korjausarvo ihmettelyyn, jos vaihtaa oirehtivat ristiin. Sitten ei oikein jää, kuin mekaaninen vaurio kannessa tai sen alla.

                              edit: Onkohan siihen vaihdettu venakopan tiivisteitä ikinä?! Saattaa olla aika korppuna, jolloin vuotaa imupuolelta öljytilaan, ja toisinpäin.
                              edit2: Mulla on vanha kone hyllyssä, jos tarvii kantta, mäntiä yms.
                              edit3: Suutinten johtosarjoissa on joskus ollut sanomista.

                              Täytyy tässä itsekkin ruveta taas ihmettelemään, jahka jaksaa. Ei välttämättä jaksa.

                              730d 2003 m57n 218hp on tosiaan täälläkin.
                              Last edited by hetfield; 16-04-2024, 14:45.
                              - E65 730d 2003

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎