Announcement

Collapse
No announcement yet.

m40 ruiskukone ilman lambdaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MGT
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 360
    • Mynämäki-

    m40 ruiskukone ilman lambdaa?

    Eli mielenkiinnosta kysäisen, kun kaverin e30:ssä on tuo m40 ruiskukone ja siellä ei ole ollenkaa lambdaa putkessa mutta pistoke löytyisi, mut putkessa ei ole paikkaa. Onkos näitä ruiskuja myös ilman lambdaa tehty? ja siinä on ongelmaa päästöjen kanssa ja käy huonosti. Vuosimalli taisi olla -88
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by MGT View Post
    Eli mielenkiinnosta kysäisen, kun kaverin e30:ssä on tuo m40 ruiskukone ja siellä ei ole ollenkaa lambdaa putkessa mutta pistoke löytyisi, mut putkessa ei ole paikkaa. Onkos näitä ruiskuja myös ilman lambdaa tehty? ja siinä on ongelmaa päästöjen kanssa ja käy huonosti. Vuosimalli taisi olla -88
    On tehty, taitaapa iso osa Suomen e30 m40 kannasta olla katitonta lambdatona.

    Lambdattomassa kuluu siis olla "trimmi" ilmamäärämittarissa ja lambdallisessa ei kuulu olla. Luonnollisesti niissä on eri ECU:t
    Olli.

    Comment

    • Phaedrus
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1888
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Rocla View Post
      On tehty, taitaapa iso osa Suomen e30 m40 kannasta olla katitonta lambdatona. Lambdattomassa kuluu siis olla "trimmi" ilmamäärämittarissa ja lambdallisessa ei kuulu olla. Luonnollisesti niissä on eri ECU:t
      En tiedä onko tämä ohjaus tehty itse boksilla vai chipilla. Omien kokemusten mukaan täysin samalla boksinumerolla oleva ECU (Motronic 0 261 200 174) sääti seokset väärin ja ongelma korjaantui siirtämällä vanhan ECUn chippi uuteen boksiin. Ts. sama boksinumero ei aina takaa yhteensopivuutta, ja itse jäin siihen käsitykseen että uuden boksin chippi oli katalalysaattoriautosta.

      Comment

      • os951
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 447
        • Kerava

        #4
        Lambdattomassa kuluu siis olla "trimmi" ilmamäärämittarissa ja lambdallisessa ei kuulu olla. Luonnollisesti niissä on eri ECU:
        ECU on sama, samoin chippi. Chipissä on sisällä molemmat versiot ja käytettävä versio valitaan ns. area code plugilla. Johtosarjassa on liitin ennen varsinaista Motronic boxin liitintä, jota voi käyttää kolmella eri tavalla:

        1.ei mitään kytkentää
        2.hyppylanka
        3.hyppylanka tietyn arvoisen resistanssin omaavalla vastuksella varustettuna.
        Näillä kombinaatioilla voidaan valita eri kartasto lastulta.
        Joissakin Motronic boxeissa (esim Porsche) on vielä ns. FQS kytkin, jolla voidaan "hienosäätää" sytytysennakkoa.

        Omassa 1988 318I mallissa ko. liitin oli noin 10cm päässä varsinaisesta boxin liittimestä.
        Toisen merkkisessä sakemannissa on tullut käytettyä paljonkin eri vaihtoehotja, jotka tuo kytkentä suo. Jos lambdaohjausta käytetään, niin sillä ei ole sinänsä merkitystä onko siellä katalysaattori vai ei. Itsellä ei kattia ole, mutta lamdan hankin ja käytän sitä. Muuta iloa siitä ei oikeastaan ole kuin se, että sain kulutusta tiputettua vielä lisää. Virilastulla sain kulutusta jo hieman pienemmäksi ja lamdalla loput. Ilman lambdasäätöä Motronic menee kartastossa aina ennalta säädetylle alueelle.Tämä toimii ihan OK, mutta ei ole päästöjen ja kulutuksen suhteen optimaalisin tapa toteuttaa asiaa. Kun käytetään lambdaa, niin Motronic osaa mennä kartastossa optimaaliselle alueelle niin kulutuksen ja päästöjenkin suhteen. Jos lamdaa käytetään, niin ainoastaan ns. WOT (poljin lattiassa) asento ohittaa lamda säädön ja Motronic hyppää kartastossa WOT kohtaan, joka on täysin erillinen kartastonsa niin bensan kuin sytytksen osalta. Omassa 1988 318I:ssä on persdynolla tehot on jossain +- 320I luokkaa ja kulutus pienempi kuin normi Suomi ei lamda ohjatussa 318I.ssä
        Last edited by os951; 26-10-2008, 10:10.

        Comment

        • Phaedrus
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1888
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by os951 View Post
          ECU on sama, samoin chippi. Chipissä on sisällä molemmat versiot ja käytettävä versio valitaan ns. area code plugilla. Johtosarjassa on liitin ennen varsinaista Motronic boxin liitintä, jota voi käyttää kolmella eri tavalla:
          Mielenkiintoista. Itse päättelin että lambdan ohjaus olisi tehty nimenomaan chipillä, mutta mitään dataa en ole aiheesta nähnyt. On täysin mahdollista että chipissä oli jotain muuta vikaa. Löytyykö tästä code area plugista lisätietoa esim. netin tai jonkin kirjan kautta?

          Comment

          • os951
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 447
            • Kerava

            #6
            En tiedä BMW:stä, mutta sovelsin Porschesta opittuja juttuja ja ihan samalla tavalla näyttävät olevan.

            Comment

            • Phaedrus
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1888
              • Helsinki

              #7
              Pitkääkin kaivaa se Motronicille menevä johtosarja esille ja tarkistaa asia. Missä kohtaa konehuonetta (M40) on lambdan johdon liitospiste, imusarjan alapuolellako? Jos lambdan käyttöönotto onnistuu näin helposti niin taidan itsekin asentaa sen paikalleen.

              Comment

              • crockett
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 1295
                • Ilomantsi

                #8
                Liitos taitaa olla akkutelineen alapuolella.

                *e30 cabriolet*
                *Hailuksi*
                *ex e30 325i m50*
                *ex e30 5/88 pics*
                Ostan e30 osaa

                Myytävänä e30 osaa

                Comment

                • h3nr1
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2008
                  • 35
                  • Raisio

                  #9
                  Kyse siis oli minun murheenkryynistä http://www.btcf.fi/forum/showthread....ghlight=m40b18 ja minua kiinnostaa että voisiko ongelmani johtua hyppylangasta tai sen puuttumisesta joten jos joku fiksumpi osaisi kertoa miten kuuluu hyppyjohtimen olla ja minkälainen kyseinen liitin on.
                  Mittasin tänään myös, että lambdan liittimeen tulee jatkuva jännite 1.2v. Eihän liittimelle pitäisi tulla mitään jos lambdaohjaus ei ole käytössä? Pyydänkin nyt että te jotka omistatte 318i:n m40 koneella katsoisitte mikä numero moottorinohjausboksissanne on. Omani on 0261 200 157
                  Last edited by h3nr1; 05-11-2008, 19:54. Reason: Lisäys
                  E30 325tic ix Touring "kettu" -89
                  Ex.
                  e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎