Eli mielenkiinnosta kysäisen, kun kaverin e30:ssä on tuo m40 ruiskukone ja siellä ei ole ollenkaa lambdaa putkessa mutta pistoke löytyisi, mut putkessa ei ole paikkaa. Onkos näitä ruiskuja myös ilman lambdaa tehty? ja siinä on ongelmaa päästöjen kanssa ja käy huonosti. Vuosimalli taisi olla -88
Announcement
Collapse
No announcement yet.
m40 ruiskukone ilman lambdaa?
Collapse
X
-
Originally posted by MGT View PostEli mielenkiinnosta kysäisen, kun kaverin e30:ssä on tuo m40 ruiskukone ja siellä ei ole ollenkaa lambdaa putkessa mutta pistoke löytyisi, mut putkessa ei ole paikkaa. Onkos näitä ruiskuja myös ilman lambdaa tehty? ja siinä on ongelmaa päästöjen kanssa ja käy huonosti. Vuosimalli taisi olla -88
Lambdattomassa kuluu siis olla "trimmi" ilmamäärämittarissa ja lambdallisessa ei kuulu olla. Luonnollisesti niissä on eri ECU:tOlli.
-
-
Originally posted by Rocla View PostOn tehty, taitaapa iso osa Suomen e30 m40 kannasta olla katitonta lambdatona. Lambdattomassa kuluu siis olla "trimmi" ilmamäärämittarissa ja lambdallisessa ei kuulu olla. Luonnollisesti niissä on eri ECU:t
Comment
-
-
Lambdattomassa kuluu siis olla "trimmi" ilmamäärämittarissa ja lambdallisessa ei kuulu olla. Luonnollisesti niissä on eri ECU:
1.ei mitään kytkentää
2.hyppylanka
3.hyppylanka tietyn arvoisen resistanssin omaavalla vastuksella varustettuna.
Näillä kombinaatioilla voidaan valita eri kartasto lastulta.
Joissakin Motronic boxeissa (esim Porsche) on vielä ns. FQS kytkin, jolla voidaan "hienosäätää" sytytysennakkoa.
Omassa 1988 318I mallissa ko. liitin oli noin 10cm päässä varsinaisesta boxin liittimestä.
Toisen merkkisessä sakemannissa on tullut käytettyä paljonkin eri vaihtoehotja, jotka tuo kytkentä suo. Jos lambdaohjausta käytetään, niin sillä ei ole sinänsä merkitystä onko siellä katalysaattori vai ei. Itsellä ei kattia ole, mutta lamdan hankin ja käytän sitä. Muuta iloa siitä ei oikeastaan ole kuin se, että sain kulutusta tiputettua vielä lisää. Virilastulla sain kulutusta jo hieman pienemmäksi ja lamdalla loput. Ilman lambdasäätöä Motronic menee kartastossa aina ennalta säädetylle alueelle.Tämä toimii ihan OK, mutta ei ole päästöjen ja kulutuksen suhteen optimaalisin tapa toteuttaa asiaa. Kun käytetään lambdaa, niin Motronic osaa mennä kartastossa optimaaliselle alueelle niin kulutuksen ja päästöjenkin suhteen. Jos lamdaa käytetään, niin ainoastaan ns. WOT (poljin lattiassa) asento ohittaa lamda säädön ja Motronic hyppää kartastossa WOT kohtaan, joka on täysin erillinen kartastonsa niin bensan kuin sytytksen osalta. Omassa 1988 318I:ssä on persdynolla tehot on jossain +- 320I luokkaa ja kulutus pienempi kuin normi Suomi ei lamda ohjatussa 318I.ssäLast edited by os951; 26-10-2008, 10:10.
Comment
-
-
Originally posted by os951 View PostECU on sama, samoin chippi. Chipissä on sisällä molemmat versiot ja käytettävä versio valitaan ns. area code plugilla. Johtosarjassa on liitin ennen varsinaista Motronic boxin liitintä, jota voi käyttää kolmella eri tavalla:
Comment
-
-
Kyse siis oli minun murheenkryynistä http://www.btcf.fi/forum/showthread....ghlight=m40b18 ja minua kiinnostaa että voisiko ongelmani johtua hyppylangasta tai sen puuttumisesta joten jos joku fiksumpi osaisi kertoa miten kuuluu hyppyjohtimen olla ja minkälainen kyseinen liitin on.
Mittasin tänään myös, että lambdan liittimeen tulee jatkuva jännite 1.2v. Eihän liittimelle pitäisi tulla mitään jos lambdaohjaus ei ole käytössä? Pyydänkin nyt että te jotka omistatte 318i:n m40 koneella katsoisitte mikä numero moottorinohjausboksissanne on. Omani on 0261 200 157E30 325tic ix Touring "kettu" -89
Ex.
e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa
Comment
-
Comment