Kyseessä E46 Compact ja ongelmana on loputon taistelu kardaanin jyrinän ja keskilaakerin keston kanssa. Kardaani kävi huollossa SNOY:llä ja siihen uusittiin molemmat ristinivelet. Ja sen päälle vielä tasapainotus. Kiihdytyksen aikaiset jyrinät katosivat, mutta edelleen jyrisee yli 100km/h vauhdissa. Ja kaiken lisäksi keskilaakerikin näköjään kesti vain viikon ja nyt kuuluu jo kahina keskikonsolin alapuolelta laakerista. Laitoin Febin uuden tukilaakeripaketin, johon vielä vaihdoin varmuuden vuoksi SKF:n laakeri-osan. Ja esijännitin tukikumia n. 3mm vaihdelaatikkoon päin. Eikö näin pidä juuri tehdä?
Nyt aloin miettimään että onko noissa tukikumeissa (esim. orggiksessa) joku erikoisempi laakeri joka on suunniteltu kestämään paremmin? Eli menikö tämä pieleen sen vuoksi että prässäsin sinne 7 euron hintaisen SKF:n laakerin, joka ei ehkä olekaan tarkoitettu keskilaakerin käyttöön? Sillä ei liene ole merkitystä että kummin päin sen laakerin sille tukikumiin prässää?
Mutta onko nuo tarviketukilaakerit mistään kotoisin vai pitäisikö näissä aina käyttää orggisosaa? Hintaero on kuitenkin 25€ vs 100€ (Febi vs OEM).
Nyt aloin miettimään että onko noissa tukikumeissa (esim. orggiksessa) joku erikoisempi laakeri joka on suunniteltu kestämään paremmin? Eli menikö tämä pieleen sen vuoksi että prässäsin sinne 7 euron hintaisen SKF:n laakerin, joka ei ehkä olekaan tarkoitettu keskilaakerin käyttöön? Sillä ei liene ole merkitystä että kummin päin sen laakerin sille tukikumiin prässää?
Mutta onko nuo tarviketukilaakerit mistään kotoisin vai pitäisikö näissä aina käyttää orggisosaa? Hintaero on kuitenkin 25€ vs 100€ (Febi vs OEM).
Comment