Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kardaanin tukilaakerien laatu - tarvike vs originaali?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2314
    • Uusimaa

    E46 Kardaanin tukilaakerien laatu - tarvike vs originaali?

    Kyseessä E46 Compact ja ongelmana on loputon taistelu kardaanin jyrinän ja keskilaakerin keston kanssa. Kardaani kävi huollossa SNOY:llä ja siihen uusittiin molemmat ristinivelet. Ja sen päälle vielä tasapainotus. Kiihdytyksen aikaiset jyrinät katosivat, mutta edelleen jyrisee yli 100km/h vauhdissa. Ja kaiken lisäksi keskilaakerikin näköjään kesti vain viikon ja nyt kuuluu jo kahina keskikonsolin alapuolelta laakerista. Laitoin Febin uuden tukilaakeripaketin, johon vielä vaihdoin varmuuden vuoksi SKF:n laakeri-osan. Ja esijännitin tukikumia n. 3mm vaihdelaatikkoon päin. Eikö näin pidä juuri tehdä?

    Nyt aloin miettimään että onko noissa tukikumeissa (esim. orggiksessa) joku erikoisempi laakeri joka on suunniteltu kestämään paremmin? Eli menikö tämä pieleen sen vuoksi että prässäsin sinne 7 euron hintaisen SKF:n laakerin, joka ei ehkä olekaan tarkoitettu keskilaakerin käyttöön? Sillä ei liene ole merkitystä että kummin päin sen laakerin sille tukikumiin prässää?

    Mutta onko nuo tarviketukilaakerit mistään kotoisin vai pitäisikö näissä aina käyttää orggisosaa? Hintaero on kuitenkin 25€ vs 100€ (Febi vs OEM).

    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16427
    • Asikkala

    #2
    En mitenkään usko että se on kardaania varten tehty laakeri, samaa tavaraa mitkä muutkin linjalta tulevat. Kesti viikon ? Asennettu isolla lekalla silmät kiinni.

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2314
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Asennettu isolla lekalla silmät kiinni.
      Asennettu ihan asiallisesti prässäämällä juuri oikeista kohdista siten että laakerin sisuskaluihin ei kohdistu voimaa. Eli olet sitä mieltä että pelkkä laakeri-osa BMW-osana on ihan sama kuin SKF.n boxista otettu? Hinta 5€ (skf) vs 35€ (oem)
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1687
        • vihti

        #4
        Ei kannata alkaa omia säveltämään, enskerralla osa suoraa paketista autoon kiinni, ei skf ole sen parempi laakeri kuin muutkaan halvat laakerit…ehkä joskus ennenmuinoin ollut
        E39 523i Turbo

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1324
          • Tornio

          #5
          Originally posted by JKK View Post
          Kyseessä E46 Compact ja ongelmana on loputon taistelu kardaanin jyrinän ja keskilaakerin keston kanssa. Kardaani kävi huollossa SNOY:llä ja siihen uusittiin molemmat ristinivelet. Ja sen päälle vielä tasapainotus. Kiihdytyksen aikaiset jyrinät katosivat, mutta edelleen jyrisee yli 100km/h vauhdissa. Ja kaiken lisäksi keskilaakerikin näköjään kesti vain viikon ja nyt kuuluu jo kahina keskikonsolin alapuolelta laakerista. Laitoin Febin uuden tukilaakeripaketin, johon vielä vaihdoin varmuuden vuoksi SKF:n laakeri-osan. Ja esijännitin tukikumia n. 3mm vaihdelaatikkoon päin. Eikö näin pidä juuri tehdä?

          Nyt aloin miettimään että onko noissa tukikumeissa (esim. orggiksessa) joku erikoisempi laakeri joka on suunniteltu kestämään paremmin? Eli menikö tämä pieleen sen vuoksi että prässäsin sinne 7 euron hintaisen SKF:n laakerin, joka ei ehkä olekaan tarkoitettu keskilaakerin käyttöön? Sillä ei liene ole merkitystä että kummin päin sen laakerin sille tukikumiin prässää?

          Mutta onko nuo tarviketukilaakerit mistään kotoisin vai pitäisikö näissä aina käyttää orggisosaa? Hintaero on kuitenkin 25€ vs 100€ (Febi vs OEM).
          katsoitko tuon SKF laakerin (Kiinalaisen??) toleranssi luokan??
          Nopeasti pyörivissä osissa esim juuri kardaani käytetään PÄÄSÄÄNTÖISESTI laakerivälystä C3.
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • 316bemi
            BTCF Member
            • Oct 2010
            • 216
            • Joensuu

            #6
            Onko kardaanin keskityshela ok? Mites perän/lootan tuenta? Eikös e46ssa pitäny butyyliä ainaki tietyissä vm;ssa laittaa tukikumin ja korin väliin,onko tässä laitettu?

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16427
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by 316bemi View Post
              Onko kardaanin keskityshela ok? Mites perän/lootan tuenta? Eikös e46ssa pitäny butyyliä ainaki tietyissä vm;ssa laittaa tukikumin ja korin väliin,onko tässä laitettu?
              Höpö höpöä, miksi se laakeri kahdella eri tavalla pitäisi eristää korista ?

              Comment

              • 316bemi
                BTCF Member
                • Oct 2010
                • 216
                • Joensuu

                #8
                Ei oo itellä e46ia ollu mutta muistelempa vaan että jossain oli ohjeistus käyttää butyylinauhaa. Ei oo muiden bemujen kohalla tämmöstä sattunu vastaan mutta googlehaku kyllä edelleen löytää. Ihan oikea oppisesti kyllä tuo vaihtotyö tuntunu menevän esijännityksineen,jos samoille booreille kardaanipätkät laiteltu painotuksen jälkee?

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2314
                  • Uusimaa

                  #9
                  TIS:in mukaan compactissa ei ohjeisteta käyttämään sitä butyylia kun taas sedanissa pitäisi käyttää? Tuossa juuri tsekkasin parin uudehkon febin tukikumin laakerin sisuksiin niin on niiissä vaan aika nirkosesti rasvaa sisällä.

                  Keskityshela on ok.

                  Noh, tänään kun ajelin ja oikein kuuntelin sitä kahinaa ja rahinaa joka todellakin kuullostaa tulevan täsmälleen keskilaakerin kohdalta. Mutta mutta, kun vedän käsijarrusta yhdenkin napsun (vaikka vapaalla rullatessa 80km/h) niin ääni katoaa kokonaan... Eli voiko saakeli sittenkin olla niin että käsijarrun kengistä olisi pettänyt kengän kiinnikejousen tappi tms. ja sieltä tuleva ääni "johtuu" vaijeria pitkin käsijarrukahvan juureen.....
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • antti
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2002
                    • 770
                    • Espoo

                    #10
                    Tein juuri e46 352ti Compact kardaanirempan muun rempan ohessa. Alkuperäinen laakeri oli SWAG ilman butyylia. Ostin tilalle uuden SWAG laakerin, mutta laitoin kuitenkin butyylin välin, koska en keksi siitä mitään haittaa. Räjäytyskuvissa butyyli näkyi ko. alustanumerolla, mutta ei sitä alunperin autossa kuitenkaan ollut. No katsotaan miten toimii, laitan tähän viestiä jahka pääsee ajelemaan.
                    E46 325ti Compact

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎