Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47 jakopään kunnostus osat: Tarvike vs OEM

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 714

    N47 jakopään kunnostus osat: Tarvike vs OEM

    Remontissa tarvitaan vähintään:

    Ketjut, rattaat yms mitä tässä sarjassa on: https://vehiclelifetimesolutions.sch...389-5591818400

    Lisäksi ainakin:
    • Venttiilikopantiiviste
    • Öljypohjantiiviste
    • Suuttimien kupari prikat
    • Öljypumpun ketjupyörä?
    • Jotain muuta?
    Tietysti ajoitustyökalut.

    Budjettitarjous paikallisesta merkkiliikkeestä osille 1700-2100 Eur katsottuna tehdyistä remonteista. Kuulostaa aika paljolle. Mistä olette hankkineet alkuperäiset osat? Saako esim saksasta tilaamalla edullisemmin?

    Voiko noihin INA jakoketjusarjoihin luottaa? Victor Reinz öljypohjan ja venttiilikopan tiivisteiden toimivuus?


    En haulla enkä googlella löytänyt oikein mitään tarinoita näistä osista. Toki aina kannattaisi käyttää alkuperäisiä kun mahdollista niin voi ainakin kuvitella saavansa parasta mahdollista.
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14440
    • Oulu

    #2
    IWIS on alkuperäisvalmistaja jakopään osille. Itse laitoin omaan febi-bilsteinin ketjusarjan ja paketti sisälsi iwisin tekemät osat. Ainakin F10:ssä oli öljypohja ja ketjukotelo kasattu tehtaalta jo tiivistemassalla, eli erillistä tiivistettä ei ollut. ETK:stä kannattaa oman auton tiedoilla katsoa mitä tarvii.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Kouris
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 714

      #3
      Originally posted by zener View Post
      IWIS on alkuperäisvalmistaja jakopään osille. Itse laitoin omaan febi-bilsteinin ketjusarjan ja paketti sisälsi iwisin tekemät osat. Ainakin F10:ssä oli öljypohja ja ketjukotelo kasattu tehtaalta jo tiivistemassalla, eli erillistä tiivistettä ei ollut. ETK:stä kannattaa oman auton tiedoilla katsoa mitä tarvii.
      Joo IWIS se näyttäisi olevan OEM valmistaja. TRITAN® pinnoitus joku IWISin juttu mikä noissa Febi sarjoissakin mainittu. Oliko ne kiristäjät ja kaarilaahaimet myös alkuperäisen oloisia tai oliko BMW logo hiottu pois?

      Toi tiivisteliima onkin parempi. Ehkä nuo irto tiivisteet on tarkoitettu sellaisille ketkä ei osaa liimata, on jossain muuallakin tullut vastaan. ETK kyllä näyttää tiivisteet. Edit: taitaakin olla tehty jossain kohtaa tiivisteellä alunperinkin.

      Vaihdoitko öljypumpun rattaan tai meneekö se nyt edes ikinä miksikään?
      Last edited by Kouris; 23-01-2025, 17:41.

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14440
        • Oulu

        #4
        Joo, se öljypumpunratas piti ottaa alkuperäisenä ja vaihdoin myös sen.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • Kouris
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 714

          #5


          Tossa sarjassa näyttää olevan se öljypumpun rataskin. Febi / Swag luultavasti samaa tavaraa.

          Comment

          • racing02
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 2043
            • Riihimäki

            #6
            Kuinka tarpeellisena pidetään noiden alempien ketjujen vaihtamista? Eikös ongelmat yleensä liity ylempään ketjuun, minkä vaihtotyö käsittääkseni on huomattavan paljon pienempi?
            Ihan sillä osallistun keskusteluun että itsellä pyörähti 200k mittariin N47 kanssa.

            Comment

            • Kouris
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 714

              #7
              Originally posted by racing02 View Post
              Kuinka tarpeellisena pidetään noiden alempien ketjujen vaihtamista? Eikös ongelmat yleensä liity ylempään ketjuun, minkä vaihtotyö käsittääkseni on huomattavan paljon pienempi?
              Ihan sillä osallistun keskusteluun että itsellä pyörähti 200k mittariin N47 kanssa.
              Kannattaa vaikka youtubesta etsiä joku video missä ketju vaihdetaan niin yleiskäsitys paranee heti. Yläketjun ja nokan pyörän voisi ehkä saada venttiikopan irroittamalla vetäistyä uusi ketju liittämällä vanhaan mutta ei kai tuossa nyt mitään järkeä ole. Yläketjun kiristin männän saa myös vaihdettua mutta sitten jää kuitenkin kaarilaahaimet ja kaikki muu vanhaa.

              Jos muistan oikein, näin Febin sarjoissa jonkun ketjun irrallisella liittimellä. Tällaista siellä ei varmaankaan alunperin ole vaan ketjut on tehty umpilenkeiksi.

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14440
                • Oulu

                #8
                Originally posted by racing02 View Post
                Kuinka tarpeellisena pidetään noiden alempien ketjujen vaihtamista? Eikös ongelmat yleensä liity ylempään ketjuun, minkä vaihtotyö käsittääkseni on huomattavan paljon pienempi?
                Ihan sillä osallistun keskusteluun että itsellä pyörähti 200k mittariin N47 kanssa.
                Omaan makuun tuo on vähän kuin vaihtaisi öljyistä vain puolet öljynvaihdossa.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • racing02
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2043
                  • Riihimäki

                  #9
                  Ok, täytyy perehtyä asiaan. Lähtökohtaisesti en osaa asiaa ihan noinkaan nähdä. Jos suunnittelijoiden mokan vuoksi jossain komponentissa on heikko kohta mikä vaatii ennakoivaa vaihtoa, niin voihan muut osat silti kestää paljonkin pitempään.

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14440
                    • Oulu

                    #10
                    Moottorin toiminnan kannalta kuitenkin sen verran kriittinen asia, että ei viitsi puolitiehen tehdä ja tuudittautua siihen, että voi kestää.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Kouris
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 714

                      #11
                      Eiköhän se alempi ketju ole ihan samaa ketjua. En käsitä miksi se ei voisi ihan yhtähyvin katketa. Enemmin sille kuormaakin tulee kun pitää myös korkeapainepumppu pyörittää nokkien lisäksi. En luottaisi noihin muihinkaan osiin kyllä sen enempää. Toki se öljypumpun ketju nyt voi ihan hyvin ollakin melkein ikuinen.

                      Jos nosturi löytyy niin ei toi nyt kovin paha homma ole laatikko puottaa. Öljypohja vähän epäilyttää miten se tuossa E83 mahtuu pois. Toki etuperä ja vetoakselit pitää ensin irroittaa. Takavetoisessa jonkin verran vähempi työtä.

                      Comment

                      • Kouris
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 714

                        #12
                        Tuosta nyt esim orkkis osat: https://www.ebay.de/itm/272716992346...Bk9SR7b9jcCUZQ

                        Comment

                        • racing02
                          BTCF Member
                          • Nov 2004
                          • 2043
                          • Riihimäki

                          #13
                          Originally posted by Kouris View Post

                          Kannattaa vaikka youtubesta etsiä joku video missä ketju vaihdetaan niin yleiskäsitys paranee heti. Yläketjun ja nokan pyörän voisi ehkä saada venttiikopan irroittamalla vetäistyä uusi ketju liittämällä vanhaan mutta ei kai tuossa nyt mitään järkeä ole. Yläketjun kiristin männän saa myös vaihdettua mutta sitten jää kuitenkin kaarilaahaimet ja kaikki muu vanhaa.

                          Jos muistan oikein, näin Febin sarjoissa jonkun ketjun irrallisella liittimellä. Tällaista siellä ei varmaankaan alunperin ole vaan ketjut on tehty umpilenkeiksi.
                          Tuli katsottua. Aikalailla tekemätön paikka ilman nosturia, neliveto vielä. Yläketju olis tehtävissä ja sen kiristin mutta kokonaisuudesta tosiaan jää aika iso osuus.

                          Comment

                          • racing02
                            BTCF Member
                            • Nov 2004
                            • 2043
                            • Riihimäki

                            #14
                            Originally posted by Kouris View Post

                            Kannattaa vaikka youtubesta etsiä joku video missä ketju vaihdetaan niin yleiskäsitys paranee heti. Yläketjun ja nokan pyörän voisi ehkä saada venttiikopan irroittamalla vetäistyä uusi ketju liittämällä vanhaan mutta ei kai tuossa nyt mitään järkeä ole. Yläketjun kiristin männän saa myös vaihdettua mutta sitten jää kuitenkin kaarilaahaimet ja kaikki muu vanhaa.

                            Jos muistan oikein, näin Febin sarjoissa jonkun ketjun irrallisella liittimellä. Tällaista siellä ei varmaankaan alunperin ole vaan ketjut on tehty umpilenkeiksi.
                            Tuli katsottua pari. Aikalailla tekemätön paikka ilman nosturia, neliveto vielä. Yläketju olis tehtävissä ja sen kiristin mutta kokonaisuudesta tosiaan jää aika iso osuus.

                            Comment

                            • Kouris
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 714

                              #15
                              Originally posted by racing02 View Post

                              Tuli katsottua pari. Aikalailla tekemätön paikka ilman nosturia, neliveto vielä. Yläketju olis tehtävissä ja sen kiristin mutta kokonaisuudesta tosiaan jää aika iso osuus.
                              Totta. Tuossa nosturi on välttämätön. Meillä ollut kylmässä tallissa nosturi pari vuotta asentamatta mutta nyt se on kyllä keväällä saatettava toimintaan. Lisäksi tarvitsee vaihteistonostimen ainakin jos meinaa yksinään järkevästi toimia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎