Originally posted by Emppu85
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Perän kunnostus!
Collapse
X
-
Se "Rymppirengas" on...
Originally posted by Emppu85 View PostNaurakaan vaan, tyhmä kysyy: Mikä on rymppirengas?? Voisko joku laittaa räjäytyskuvan ja kertoa mikä se on
Jos taas vaihdetaan vain stefa silloin olen merkannut akselin ja mutterin kohdan (talttamallisella mestillä) ..sen minä taas olen vetänyt 1-2mm yli (tämä ohje silloin kun rymppirengasta ei vaihdeta) koska silloin saavutetaan sitä esijännitystä laakereille jota on uutena on saavutettu sillä rymppirenkaan momentti kiristyksellä (tämän vuoksi en suosittele vedettävän merkkejä entisiin merkkeihin).
Jos taas vaihdetaan kardaanin laippaa homma ei mene vakio tyyliin koska koneistus eroa (pituusuunassa) on hieman (muutama satku)silloin ei päde merkinnät tämä ongelma tulee useimmiten esille kun vaihdetaan karaanin laippa joko isompaan tai sitten toisin päin pienempään, tämän työvaiheen tekemisessä suosittelen ammattilaista tai sellaista joka on sitä aikaisemmin tehnyt.
Lisäksi olen laittanut aina sinistä kierrelukitetta (Logtite) siihen mutterissa olevaan jengaan...Last edited by 325E; 10-11-2008, 22:55.
Comment
-
-
Originally posted by 325E View PostRymppirengas on sellainen putkimainen osa (jr66 linkittämässä kuvassa osa-8) jossa keskikohdalla on turvotus eli sellainen pyöreä levennys putken pinnasta ulospäin se on sijaitsee pinioniakselin ns. laakereiden välissä ..sen toiminta perustuu siihen kun pinionin mutteri vedetään tiettyyn momenttiin silloin ns. silloin laakerit saavat esijännityksen eli laakerivälys on silloin oikea ja näin kaikki pitäisi olla siltä osin säädöissään (yleensä kannattaa tarkistaa että, esim.kitkapinnat liikkuvilla osilla on öljytty virheellisen lopputuloksen takia joka voi näkyä/tuntua virheellisenä laakerivälyksenä vaikka olisikin vedetty oikea momenttiarvo ns. mutterille),
Jos taas vaihdetaan vain stefa silloin olen merkannut akselin ja mutterin kohdan (talttamallisella mestillä) ..sen minä taas olen vetänyt 1-2mm yli (tämä ohje silloin kun rymppirengasta ei vaihdeta) koska silloin saavutetaan sitä esijännitystä laakereille jota on uutena on saavutettu sillä rymppirenkaan momentti kiristyksellä (tämän vuoksi en suosittele vedettävän merkkejä entisiin merkkeihin).
Jos taas vaihdetaan kardaanin laippaa homma ei mene vakio tyyliin koska koneistus eroa (pituusuunassa) on hieman (muutama satku)silloin ei päde merkinnät tämä ongelma tulee useimmiten esille kun vaihdetaan karaanin laippa joko isompaan tai sitten toisin päin pienempään, tämän työvaiheen tekemisessä suosittelen ammattilaista tai sellaista joka on sitä aikaisemmin tehnyt.
Lisäksi olen laittanut aina sinistä kierrelukitetta (Logtite) siihen mutterissa olevaan jengaan...
Comment
-
Comment