N52B30 öljyvuotomysteeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jpalvima
    Bimmer Rookie
    • Dec 2008
    • 53
    • Hämeenkyrö City

    N52B30 öljyvuotomysteeri

    Nyt on ideoita haussa…2005 N52 (247k km) juonittelee
    - aiemmin oli öljyvuotoa moottorin etuosassa
    - öljynjäähdyttimen tiiviste uusiksi, ei apua
    - suodattimen jalan tiiviste uusiksi, viikon verran ok ja sitten alkoi öljyä löytyä koneen etuosasta, niin paljon ettei oikein selviä mistä peräisin
    - jäähd nesteen seassa pieni määrä öljyä joten kiireesti ö-suodattimen jalan tiiviste uusiksi ja sieltähän se oli vuotanut. Ei löytynyt halkeamia tms, tiiviste ollut huonosti urassa.Onneksi öljyn seassa ei ollut yhtään glykolia. Huolellinen asennus , momenttiavaimen kanssa pultit kiinni ja tiivis on! Pari päivää ja sen jälkeen öljyä niin helvetisti että apulaitehihna lähti paikoiltaan (!!!) Öljyä enemmän kuin Kuwaitissa, joka paikassa niin ettei mitään ideaa mistä se tulee

    Huolellinen puhdistus ja uusi hihna…eikä vuotoa missään? Etustefaa epäilin mutta sieltä yleensä tulee öljyä heti kun kone on kuuma. Ei näytä että venakopan alta vuotaa, ihan pienen pientä tihkumista öljypohjan tiivisteestä muttei sieltä hihnalle vuoda

    Kone on ehjä, ei normaalisti syö öljyä ollenkaan eikä vettä katoa. Suodattimen jalka oli ehjä, ei halkeamia ja lohkon tiivistepinta oli ok. Ei vikakoodeja ei kilinöitä ei kolinoita.
    Voiko vanoksen sihdin tukkeutuminen aiheuttaa jotain paineennousua paikassa jossa ei niin saisi olla? Ölpät tavallista 5w30 ( Elf tms mikälienee) litkua eikä pitäisi olla liikaa ( sähköinen öljytikku on aina vähän epäilyttävä). Antureiden ja solenoidien kohdalta ei sieltäkään vuoda.
    Ainoa yhteinen nimittäjä vuodoille on että jos nokka on alamäkeä kohti niin tuntuu vuotavan herkemmin

    Pitääkö etsiä manaaja?
  • MikkiBmw
    BTCF Member
    • Jul 2023
    • 13
    • Tampere

    #2
    Itsellä oli vuosi sitten koneen etuosa öljyssä ja aiheuttajana oli öljynsuodattimen kannen o-rengas, joka oli ollut väärän kokoinen. Pari kuukautta aikaisemmin se oli juuri öljynsuodattimen kannen kanssa vaihdettu, joten jonkin aikaa se kesti ennen kuin alkoi falskaamaan. Mitenkään kovin paljoa öljyä ei kyllä tullut, mutta kyllä siinä puhdistettavaa oli.

    Edit: Kyseessä siis myös N52B30, 2006.

    Comment

    • Ville27
      Newbiemmer
      • Sep 2018
      • 27
      • Espoo

      #3
      Itsellä oli n52 moottorista "kannenpultti" siitä öljynsuodattimen jalan vierestä poikki ja työnsi sieltä oljyä pitkin moottoria oikein kunnolla. Pultista puuttui kanta kokonaan.
      F20 M135i xDrive -13
      Ex F31 328i -12

      Comment

      • jpalvima
        Bimmer Rookie
        • Dec 2008
        • 53
        • Hämeenkyrö City

        #4
        Originally posted by Ville27 View Post
        Itsellä oli n52 moottorista "kannenpultti" siitä öljynsuodattimen jalan vierestä poikki ja työnsi sieltä oljyä pitkin moottoria oikein kunnolla. Pultista puuttui kanta kokonaan.
        Kiitoksia, pultti oli poikki kun joku kätevä Kalle oli sitä varmaankin jälkikiristellyt. Uusi M9x70 paikoilleen ja nyt pysyy paikat kuivana

        Comment

        • bleifrei
          Newbiemmer
          • Oct 2019
          • 8
          • Porvoon seutu

          #5
          Samantapainen N25- kone vuotaa täälläkin, auto on 523i ja e60 mallia vuodelta 2005. Kyseinen suodattimen jalan viereinen pultti myös poikki, mutta ei pääse kovin helposti vaihtamaan, koska on poikki tasopinnan alapuolelta. Öljyä katoaa ja vuotaa niin paljon, ettei tuo pultti voi olla yksin syypää, koska hävikki n. litra / 100-300km. Päästöt olivat katsastuksessa kuitenkin ok.

          Muutenkin auto toimii ja kulkee ilmeisen normaalisti. Mäntien päällä oli öljyä ja ulos puskee tavaraa ainakin yllämainitusta pultista + kammen stefasta ja öljypohjasta, ainakin. Korjattu vaihtokone ei ole vaihtoehto, koska hintalappu on tolkuton.

          Onko tässä joku ylipaineongelma öljynkierrossa? Separaattori vaihdettiin pajalla vuosi sitten, mutta ei vaikuttanut asiaan ainakaan parantavasti. Miten etsiä vikaa?

          Comment

          • 314da
            Bimmer Fanatic
            • May 2015
            • 346
            • J

            #6
            Originally posted by bleifrei View Post
            Samantapainen N25- kone vuotaa täälläkin, auto on 523i ja e60 mallia vuodelta 2005. Kyseinen suodattimen jalan viereinen pultti myös poikki, mutta ei pääse kovin helposti vaihtamaan, koska on poikki tasopinnan alapuolelta. Öljyä katoaa ja vuotaa niin paljon, ettei tuo pultti voi olla yksin syypää, koska hävikki n. litra / 100-300km. Päästöt olivat katsastuksessa kuitenkin ok.

            Muutenkin auto toimii ja kulkee ilmeisen normaalisti. Mäntien päällä oli öljyä ja ulos puskee tavaraa ainakin yllämainitusta pultista + kammen stefasta ja öljypohjasta, ainakin. Korjattu vaihtokone ei ole vaihtoehto, koska hintalappu on tolkuton.

            Onko tässä joku ylipaineongelma öljynkierrossa? Separaattori vaihdettiin pajalla vuosi sitten, mutta ei vaikuttanut asiaan ainakaan parantavasti. Miten etsiä vikaa?
            Onko moottorin huohotukset (letkut, venttiilit) kunnossa?

            Comment

            • bleifrei
              Newbiemmer
              • Oct 2019
              • 8
              • Porvoon seutu

              #7
              Täytyy tutkia letkut / venttiilit, jos ovat näkösällä. Kirjoitin tuossa äsken vahingossa öljyn ylipaineesta, vaikka tarkoitin tietty huohotussysteemiä…

              Comment

              • 314da
                Bimmer Fanatic
                • May 2015
                • 346
                • J

                #8
                Originally posted by bleifrei View Post
                Täytyy tutkia letkut / venttiilit, jos ovat näkösällä. Kirjoitin tuossa äsken vahingossa öljyn ylipaineesta, vaikka tarkoitin tietty huohotussysteemiä…
                Joo, kyllä nuo oireet vähän viittaa huohotuksen toimimattomuuteen, öljykorkin avauksella moottorin käydessä voi vähän saada lisäinfoa.

                Comment

                • 314da
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2015
                  • 346
                  • J

                  #9
                  Tuossa on sen huohotuksen osat, kannatta ihan huolella tarkistaa, ettei mikään ole tukossa, vuoda tai ole rikki.
                  Attached Files

                  Comment

                  • bleifrei
                    Newbiemmer
                    • Oct 2019
                    • 8
                    • Porvoon seutu

                    #10
                    Kiitos infosta.

                    Öljykorkissa tuntuu olevan pieni imu kun sen käynnissä aukaisee. Hetken aukiolon jälkeen käynti huononee, mutta palaa ennalleen kun korkin sulkee. Öljyä näyttää roiskuneen laturia ja ilmanputsarin koteloa myöten ja koneen etuosa kammen hihnapyörän seutuvilta on märkä öljystä, joten ainakin se stefa vuotaa. Ja tietty se öljyfiltterin kotelon takana oleva katkennut kansipultti päästää läpi…
                    Last edited by bleifrei; 22-07-2025, 22:00.

                    Comment

                    • 314da
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2015
                      • 346
                      • J

                      #11
                      Originally posted by bleifrei View Post
                      Kiitos infosta.

                      Öljykorkissa tuntuu olevan pieni imu kun sen käynnissä aukaisee. Hetken aukiolon jälkeen käynti huononee, mutta palaa ennalleen kun korkin sulkee. Öljyä näyttää roiskuneen laturia ja ilmanputsarin koteloa myöten ja koneen etuosa kammen hihnapyörän seutuvilta on märkä öljystä, joten ainakin se stefa vuotaa. Ja. tietty se öljyfiltterin kotelon takana oleva katkennut kansipultti päästää läpi…
                      Eihän siellä vaan ole pcv venttiilistä kalvo rikki?
                      Joku joka tuntee N52 huohotuksen sielunelämän paremmin voisi kommentoida.

                      Tuosta Teemun video aiheeseen liittyen:
                      Last edited by 314da; 22-07-2025, 19:54.

                      Comment

                      • Ville27
                        Newbiemmer
                        • Sep 2018
                        • 27
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by bleifrei View Post
                        Kiitos infosta.

                        Öljykorkissa tuntuu olevan pieni imu kun sen käynnissä aukaisee. Hetken aukiolon jälkeen käynti huononee, mutta palaa ennalleen kun korkin sulkee. Öljyä näyttää roiskuneen laturia ja ilmanputsarin koteloa myöten ja koneen etuosa kammen hihnapyörän seutuvilta on märkä öljystä, joten ainakin se stefa vuotaa. Ja tietty se öljyfiltterin kotelon takana oleva katkennut kansipultti päästää läpi…
                        Itsellä ainakaan tarvikemallin uusi huohotin ei toiminut, vaan imusarjassa oli paljon öljyä. Korjaantui uudella oem huohottimella. Toki öljyä kuluu edelleen jonkin verran, mutta väheni huomattavasti. Ota vaikka disa venttiili irti ja katso kuinka paljon öljyä löytyy.

                        Se kannenpultti lähti itsellä sormilla pyörittämällä irti, eli jos vaan jollain ihmeellä sinne pääsee kääntelemään, niin tiukalla ei pitäisi ainakaan olla.
                        F20 M135i xDrive -13
                        Ex F31 328i -12

                        Comment

                        Working...
                        X