Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointiteipillä jäähdytin väliaikaisesti kondikseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Autolofisti
    Newbiemmer
    • Sep 2004
    • 17

    Ilmastointiteipillä jäähdytin väliaikaisesti kondikseen

    Tässä pieni vinkki vastaisuuden varalle. Auto E30, 325i -86.

    Kun sunnuntaina illalla peruutimme ruutuun sairaalan pihalla Lahdessa, kone rupesi höyryämään kunnolla. Jäähdyttimen letkussa oli kunnon ventti aivan tuulettimen edessä. Vettä tuli paineella ulos, mutta tulo lakkasi heti, kun päästin paisuntasäiliöstä paineet pois.

    Vierailun jälkeen (se oli poika) piti miettiä miten auton saa Lahdesta takaisin Helsinkiin. Sunnuntaina illalla kun ei oikeen mikään korjaamo ole auki.

    Huoltamolta löytyi sentään Plastic Paddingia ja ilmastointiteippiä. Letku puhdistettiin asetoonilla, plastarilla täytettiin koloa, ettei jäisi ilmataskua teipin alle ja rulla ilmastointi teippiä kierittiin päälle. Vajaa kaks litraa vettä riitti, eikä liiemmin vuotanut. Vähän tihkutti ja kone tietysti höyrysi kun oli kastunut.

    Takasin köröttelin vanhaa Lahdentietä lämpömittaria tarkkaillen, mutta kaikki tuntui olevan ok. Auton sai tänään ajettua huoltoonkin.

    Ulkoisesti kolo näytti tosiaan siltä, että se olisi tuulettimen repimä. Motarilla on saattanut letkusta revetä kudokset sisältä ja se on päässyt paisumaan vasten tuuletinta. Muuta en keksi. Onko vastaavia kokemuksia?
  • Spud
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 810
    • Helsinki

    #2
    No ekana laitetaankin tämmönen jos ymmärsin oikein tuon sairaalavierailuun liittyvän osan. Sitten asiaan.. Omassa e30:ssä koneen kiinnikkeet olivat päässeet murenemaan ja joskus testailinkin sitten ilman konepeltiä. Kunnon polkaisu ykkösellä ja kone kääntyi senverran että letku pääsi kättelemään flektiä :arrow: tienoo täyttyi höyrystä. Ilmeisesti tuo konepelti oli estänyt vahingon syntymisen aiemmin. Onneksi en ollut kovin kaukana pajalta.

    ..voisiko olla samoja oireita? Esim. auton liikkuessa eteenpäin vaihde pakille ja kytkin ylös. Tuolloin kone liikkuu nuo kriittiset millit/sentit?
    Bad whiskey is better than wine
    ---------------------

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Joo, ihan sama tuli mieleen. Jos "kannatinlaakeri" (silläkin nimellä se moottorin kannatinkumi tunnetaan) on sökö, kone pääsee "vääntämään" ja kontakti mahdollinen. Yleensä se menee sököksi juuri siltä puolelta joka ottaa vastaan "ylöspäinväännön".

      Kun sitä päältäpäin tarkastelee, se näyttää ehjältä. Mutta jos tunkkaat konetta ylöspäin, huomaat että kone vain makaa ko. läpyskän päällä, muttei ole siinä kiinni mitenkään.

      t: Timo

      Comment

      • Janza182
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4988
        • 013

        #4
        Aikanaan mulla E34:ssa flekti puhkas ylävesiletkun... sai muuten hetken miettii mistä höyryää ku ainoastaa käynnissä päästi vettä letkunläpi :roll:

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎