Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikko luistaa (ZF5HP18), manuaali tilalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marko.m
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 333
    • Keminmaa

    Automaattilaatikko luistaa (ZF5HP18), manuaali tilalle

    No nyt se laatikko alkoi taas värkkäämään. Ongelmat alkoi kun vaihdoin öljyt laatikkoon ja noin 500km jälkeen se alkoi "nypyttämällä luistamaan". Tuntui voimakkaana tärinänä. Se jonkun aikaa teki tuota liikkeelle lähdettäessä ja sitten vika vain katosi ja laatikko toimi pari kuukautta hyvin.

    Eilen se alkoi taas värkkäämään mutta selvästi luistaa nyt. Vaihde menee aina silmään heti mutta D:lle vaihdettaessa vaihe menee hitaasti päälle ja nykäisee voimakkaasti. R menee nopesti ja sievästi. Ajettaessa ei kärsi juuri kiihdytellä kun alkaa luistaa. Luistamista esiintyy ainakin 1,2 ja 3 vaihteilla. 4 ja 5 luistoa en ole viitsinyt kokeilla.

    Tuon kans nyt vielä pärjää kun kiihdyttää niin sievästi ettei pääse luistamaan.

    Yksi mainittavan arvoin seikka on että laatikko on jo pitkään tehnyt semmosta että jos vaikka ylämäen takia laatikko vaihtaa 5. -> 4. niin tuntuu että vaihde käy tässä välissä vapaalla ja sitte vaihtaa nelosen. Mukavasti nykäsee kun kierrokset nousee yhtäkkiä ja sitten menee vaihe päälle.
    Tämä ominaisuus ei kadonnut edes öljynvaihdon jälkeen. Nykäys pehmentyi kyllä.

    Voiko vika olla öljyn määrässä vai onko kytkinlevyt kuluneet? Kun vaihdoin öljyt niin sinne meni kyllä sisään enemmän kuin tuli ulos. Mutta onhan se voinut vuotaa jostakin. Onko kokeilemisen arvoinen asia kokeilla vaihtaa öljyt uudelleen?
    Last edited by marko.m; 21-12-2008, 19:14.
    316i e46 -04.
    Ex. 525i e34 -91
  • sutii
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 88
    • Imatra

    #2
    Lisää sinne laatikkoon vähitellen vaikka litra öljyä,päivän välein vaik aina lisäät kunnes se litra on menny,voi se vika hävitä!
    Oma toimii paljo paremmi ku laatikos on öljyy pikkase yli mittatikun määräämän!
    Last edited by sutii; 29-11-2008, 16:51. Reason: ...

    Comment

    • marko.m
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 333
      • Keminmaa

      #3
      Joo pitää kokeilla ens hätään öljyä lisätä. Ei kai sen luulis pahemmaksi menevän kun ei anna luistaa?

      Minulla sattuu olemaan Mobil ATF 220 öljyä 4 litraa. Se kai on aivan passelia tuohon loovaan?
      316i e46 -04.
      Ex. 525i e34 -91

      Comment

      • marko.m
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2007
        • 333
        • Keminmaa

        #4
        Kokeilin eilen että nelosella ja vitosella ei luista. Saa vaikka kaasu pohjassa painattaa. 1, 2 ja 3 vaihteilla saa taas todella sievästi yrittää kiihdyttää ettei luista. Pakki ei tunnu myöskään luistavan.

        Voisko vika olla venttiilikoneistossa kun kerta 4 ja 5 vaihteet sekä momentinmuuntajan lukko pelaa normaalisti. Jos sinne on vaikka kertynyt likaa öljynvaihdon seurauksena. Millanen homma on ottaa vanakoneisto käteen ja putsata?
        316i e46 -04.
        Ex. 525i e34 -91

        Comment

        • sutii
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 88
          • Imatra

          #5
          Tuosta vanakoneistosta eo oo mitää hajuu..kait siel jotai roskaa pyörii!
          Läpihuuhtelu vois olla kova juttu!? Ja kyl se 220 atf käy! Ite laitoin 320 (dex3)

          Comment

          • marko.m
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 333
            • Keminmaa

            #6
            Muunsin vähän otsikkoa selkeämmäksi.

            Niin tuo ATF 220 tais olla dexron 2 mutta se muistaakseni kelpaa tuolle loovalle.

            Laatikon venttiilikoneistohan on siinä heti esillä kun ottaa öljypohjan pois. Osaiskohan joku neuvoa että voiko sen vain irrottaa sieltä puhdistettavaksi ilman että jouset ja haulet levähtää lattialle. Vai pystyykö sen muuten puhdistamaan?

            Vai onko vika ylipäätään venttiilikoneistossa? Ainakin vaikuttaisi, koska 4 ja 5 vaihde ei luista.
            Last edited by marko.m; 02-12-2008, 12:29.
            316i e46 -04.
            Ex. 525i e34 -91

            Comment

            • sutii
              Bimmer Rookie
              • Oct 2008
              • 88
              • Imatra

              #7

              Comment

              • BMW
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 3822
                • California

                #8
                tuolla öljyllä on tärkeä osa tuon laatikon toimivuudella. En muista oliko se dextron III vai mitä tuolle suositeltiin, mutta oltava juuri oikeaa öljyä...

                soita tuonne niin sen jälkeen tiedät. Kaveri ollu ZF briteissä töissä ja tietää niistä enemmän kuin ehkä kukaan muu suomessa.

                http://www.inoa.fi/Autokorjaamoja%20...enveto/484387/
                P
                R
                N
                D

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Joka tapauksessahan ko.laatikko on kärsinyt "liete/paskahalvauksesta" tuon öljynvaihdon seurauksena(jota kuulemma ei voi tapahtua?). No, eli tuo tärinä ja luistaminen kertoo siitä että venttiilikoneistossa on tai oli "veritulppa", jonka seurauksena laatikko on luistanut. Pakat ei tuota luistatusta kestä kuin muutaman minuutin/kilometrin kun ne ottaa itseensä, joten toivotaan että tukos poistui ennen pintojen palamista. Jos pinnat ei vielä palaneet läpi, voi kevyellä sisäänajolla laatikon vielä saada "henkiin", mutta kyllähän tuo aina lopun alkua tahtoo olla.
                  Tässä ongelmavyyhdissä nyt voi olla kyseessä myös liian alhainen öljyn määrä, joten se on nyt hyvä tsekata aivan heti.
                  Vaihdettiinko suodatin? Vaihdettiinko huuhtelemalla? Montako litraa meni uutta öljyä? Jos suodatinta ei vaihdettu, niin suodatin heti vaihtoon ja mikäli ei vaihdettu huuhtelemalla, voisi yksi uusi öljynvaihto pelastaa tuon venttiilikoneiston/pakat.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Lauhdutin on vuotanut ja laatikossa ollut liian vähän öljyä, siksi käyttää "vapaalla" välillä. Laatikkoon kertynyt paskaa joka nyt liikkeellä ja haittaa toimintaa.

                    Vaihda öljyt ja suodatin uudestaan ja toivo parasta.

                    Comment

                    • marko.m
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2007
                      • 333
                      • Keminmaa

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Pakat ei tuota luistatusta kestä kuin muutaman minuutin/kilometrin kun ne ottaa itseensä, joten toivotaan että tukos poistui ennen pintojen palamista. Jos pinnat ei vielä palaneet läpi, voi kevyellä sisäänajolla laatikon vielä saada "henkiin", mutta kyllähän tuo aina lopun alkua tahtoo olla.
                      En usko että pakat ovat päässeet kulumaan, koska olen aina huomannut luiston välittömästi ja löysännyt kaasun. Ensimmaisellä kerralla luiston kyllä huomasi kun se aiheutti tärinän ja nyt sen huomaa kun veto katoaa ja kierrokset nousee. Tuntuisi myös ettei pakat ole päässeet kulumaan, koska 4. ja 5. vaihteet eivät luista, vaikka kiihdyttäisi täysillä.

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Tässä ongelmavyyhdissä nyt voi olla kyseessä myös liian alhainen öljyn määrä, joten se on nyt hyvä tsekata aivan heti.
                      Vaihdettiinko suodatin? Vaihdettiinko huuhtelemalla? Montako litraa meni uutta öljyä? Jos suodatinta ei vaihdettu, niin suodatin heti vaihtoon ja mikäli ei vaihdettu huuhtelemalla, voisi yksi uusi öljynvaihto pelastaa tuon venttiilikoneiston/pakat.
                      Suodatin vaihdettiin öljynvaihdon yhteydessä. Ei vaihdettu huuhtelemalla. Uutta öljyä meni 5-5,5 litraa, vanhaa tuli ulos 4 litraa.

                      Pitää siis vaihtaa öljyt mahdollisimman pian. Mites se venttiilikoneiston putsaus? Onnistuuko helposti?
                      316i e46 -04.
                      Ex. 525i e34 -91

                      Comment

                      • Jarhead
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2007
                        • 1323
                        • Kalajoki

                        #12
                        Irrotuksesta ja putsauksesta

                        Venttiilikoneiston kunnollista puhdistamista ei voi tehdä muutenkuin purkamalla se. Vaihdelaatikkoa voi koittaa huuhdella vaihtamalla öljyt useampaan kertaan tai jollain muulla hienolla konstilla ja toivoa parasta. Jopa kitkapintojen "elvyttäjä" aineita myydään öljyn sekaan jos kitkapinnat on lasittuneet.

                        Venttiilikoneisto sisältää paljon venttiilikaroja jousia ja öjlynkierron supistimia (pieniä osia) joiden takaisin oikeille paikoille laittaminen on aika tarkkaa puuhaa. Ei mahdoton homma kuitenkaan. On kuulemma jopa löydetty eroavaisuuksia samanlaisista venttiilikoneistoista vaikka toiminta on sama (af5hp18). Eli ei kannata hukata vanhoja osia ja niiden paikkoja vaikka olisivatkin rikkinäisiä tai kuluneita.

                        Tieto perustuu vaihdelaatikko korjarin kanssa käytyyn keskusteluun ja kokemukseen ei omaani.

                        Venttiilikoneisto lähtee irti lohkona. Koneiston koko lohkon kiinnityspultit on erikokoisia kuin koneiston pienten erillisten lohkojen pultit joiden alla varsinaiset osat ovat. Suodattimen kun ottaa irti nini näkee kaikki koneiston pultit. Muistaakseni aavistuksen isommalla kannalla olevat pultit olivat niitä millä lohko oli kiinni. Kun pultit alkaa olla irrotettu niin tulee vielä muutama desi öljyä rinnuksille ja lopulta venttiilikoneisto on pelkän johtonipun ja pienten kätösiesi varassa. Koneiston irrottaminen ei aiheuta sinkoilevia irto osia jos aukaiset vain ne oikeat pultit. Johtonippu kannattaa irrottaa vaihdelaatikon rungosta ison töpselin kohdalta tai ainakin yrittää koska venttiilikoneistossa olevat pikku töpselit ovat niin hauraita että ne tod näk murtuvat irrotettaessa mikä ei ole välttämättä vaarallista mutta syö miestä. Johtonippu irtoaa isosta töpselin reiästä irrottamalla haarukka jousi (pelti) ulkopuolelta ja painamalla johtonippu sisään.

                        Koneistoa voi siis korjailla vaikka vaihdelaatikko olisi sulla autossa paikallaan. Pakkoja tai muita tiivistesarjoja ei voi laatikkoa irrottamatta vaihtaa.

                        Bentley car service manuaalista ja bmw factory repair manuaalista löytyy kohtuullisia troubleshootingeja jos haluaa veikkailla mikä on vikana laatikossa. Ja niistä löytyy myös mitä pultteja pitää aukaista mitäkin varten jos pelottaa. Venttiilikoneiston sisuksista tai vaihdelaatikon peruskorjaus jutuista en ole löytänyt ilmaismateriaalia ainoastaan zf omia kirjoja jotka maksavat mansikoita.
                        sigpic
                        -14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
                        Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.

                        Comment

                        • micchu
                          Newbiemmer
                          • Nov 2007
                          • 20
                          • Kaalimaalla

                          #13
                          Asia on joskus kiinnostanut ja oheista materiaalia on löytynyt netin syövereistä. Laitan tähän, jos ei ole jo löytynyt.

                          Tämän linkin takaa löytyy kuvasarja ja lontoonkielinen selostus 5HP30 Valve Bodyn ehostuksesta ZFn omalla korjaussarjalla. Jutussa tosiaan mainitaan, että VB tai venttiilikoneiston versio täytyy olla selvillä. Kuvista selviää hieman mitä voi odottaa, kun alkaa purkamaan.

                          Shogun and DavidC, Here is the writeup. For my peace of mind, I did this after reading up on how to fix my problems with a trans that whines and leaks and here's my contribution back to the community. I have lots of help from the info gather from the bimmer boards, so the credit goes to everyone


                          Täällä on varaosia ja räjäytyskuvia. 5HP18



                          Edittiä:

                          http://www.europeantransmissions.com...ifications.pdf

                          Varmaan kaikista automaateista voi lisätä paineita, mutta saattavat alkaa tiivisteet vuotamaan. Tietenkin paikoissa missä missä läpi päässyt paine hajottaa jotain. Jossain 4-vaihteisessa? mallissahan taisi P ja N asennoilla olla jo vakiona niin kova paine, että ongelmia seurasi viimeistään laatikon ikääntyessä.

                          Olen ehdottomasti tiivisteiden uusimisen kannalla, jos jotain purkaa. Mikäli moottorin tiivisteistä on mitään opittavaa, niin jos ovat alkuperäiset eivät ne enää kovin pitkään pidä. Varaosien saatavuudesta kannattaa ottaa selvää...
                          Last edited by micchu; 05-12-2008, 18:59. Reason: Lisää...
                          BMW 740iA '97 E38 M62B44 - A5S440Z/5HP24

                          Comment

                          • marko.m
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2007
                            • 333
                            • Keminmaa

                            #14
                            Kiitoksia kovasti. Näitä kommentteja juuri kaipasin. Ajattelin tässä viikonloppuna vaihtaa vähintään ne öljyt. Pitää siinä sitten miettiä alanko purkamaan sitä venttiilikoneistoa. Ehkä sen voi käyttää ainakin irti kun sieltä ei kerta niitä jousia ponnaha matkassa pihalle. (Tämä juuri oli arvokas tieto.) Pitää tutustua nuihin linkkeihin. Se ainakin epäilyttää että jos venttiilikoneistossa on tukos niin se ei taida pelkällä öljynvaihdolla irrota.
                            316i e46 -04.
                            Ex. 525i e34 -91

                            Comment

                            • VolvoTDi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 1576
                              • Tampere - Pori

                              #15
                              Pystyykö laatikosta nostamaan paineita? Mersun laatikossa auttaa luistamiseen jos on paljon ajettu laatikko!
                              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                              Check:
                              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                              Tampere 044-5867096

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎