Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60 pakonokan ennakko? Pakosarjapohdintaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16493
    • Asikkala

    #16
    Originally posted by Jonsku View Post


    Ok, vielä aloittelijan kysymys; onko primääriputken pituus aina ensimmäiselle kollektorille vai sille "pääkollektorille" jossa pakosarja yhtyy pakoputkeen?

    Sitten vielä on hieman epäselvää, mitkä sylinterit tulee yhdistää (meneekö kuten tämän sivun oikeassa reunassa about keskivaiheilla olevassa kuvassa http://www.roversd1.nl/sd1web/exhausttuning.html ). Eli kuskin puolella 2 ensimmäistä ja 2 viimeisintä yhteen, apukuskin puolella joka toinen yhteen. Näin oli vakiosarjoissakin joten olettaisin olevan ok?
    Primääriputki on se joka kannesta lähtee loppuen 1. kollektoriin, 1. kollektorista eteenpäin sekundääriputkia, tämä siis tietenki 4-2-1 sarjassa.

    Tuo linkin kuva on suoraan Bellin kirjasta, auki tuossa koneen vieressä. Kirjan kuvassa lukee oikealla puolella oikea sylinteririvi ja vasemmalla puolella... vasen, siispä kuvattu ylhäältä päin eli kuskin puolella joka toinen yhteen, edelleen tietenkin 4-2-1 sarja. Tämä esimerkkihän pätee vain jos sytytysjärjestys on sama kuin Bellin esimerkissä, kirjassa mainitaan vain V8-moottori puhumatta mitään ko. esimerkin syt. järj.

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4647
      • Tuusula

      #17
      Noniin, tämähän menee mielenkiintoiseksi

      Sytytysjärjestys on 1-5-4-8-6-3-7-2, mutta itselle on vielä hieman epäselvää mikä sylinteri on mikin (onko vas. etu 1, vas taka 4 jne)?
      ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16493
        • Asikkala

        #18
        Originally posted by Jonsku View Post
        Noniin, tämähän menee mielenkiintoiseksi

        Sytytysjärjestys on 1-5-4-8-6-3-7-2, mutta itselle on vielä hieman epäselvää mikä sylinteri on mikin (onko vas. etu 1, vas taka 4 jne)?
        Niinpä, mä sanoisin että nyt sä alat olemaan asian ytimessä, vai missä se nyt oli...

        Sun pitäis varmaan kysellä tuota sytkähommaa jostakin merkkikerhon sivuilta, sieltä saa kuulemma tietoa aika hyvin Ei vaan, joku sen huomenna (siis tänään) jo tietää. Teetkö tasausputken laatikon perän seutuville, vasen ja oikea putki väliputkella yhteen ? Väittävät että tasaa ääntä ja tuo hieman tehoa lisää, ameriikan vehkeissä noita näkyy olevan vai onko baijerin keksinnössäkin ?

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2510
          • Länsirannikko

          #19
          Originally posted by Jonsku View Post
          Noniin, tämähän menee mielenkiintoiseksi

          Sytytysjärjestys on 1-5-4-8-6-3-7-2, mutta itselle on vielä hieman epäselvää mikä sylinteri on mikin (onko vas. etu 1, vas taka 4 jne)?
          Ensimmäinen sylinteri on kuskin puolella lohkon tulipellin puoleisessa päässä, ellen aivan väärässä ole. Jne.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #20


            Jo tuon numeroinnin selvittäminen voi olla mielenkiintoista
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16493
              • Asikkala

              #21
              Originally posted by r.w. View Post
              Ensimmäinen sylinteri on kuskin puolella lohkon tulipellin puoleisessa päässä, ellen aivan väärässä ole. Jne.
              1 ei oliskaan jakopään puoleisessa = etupäässä ??

              Comment

              • Hammu
                Moderator
                • Nov 2006
                • 3971
                • Nurmijärvi

                #22
                Sylinterijärjestyshän on näin


                Syyläri
                5 - 1
                6 - 2
                7 - 3
                8 - 4
                Tulipelti

                Realoemista voi luntata tuonkin.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #23
                  Tiiättekö mitä. Tohon ei voi pistää saman pituisia primäärejä. Fail.

                  Sytytysjärjestykset on perseestä, vai onko kello liikaa tällaisten miettimiseen?
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Jonsku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 4647
                    • Tuusula

                    #24
                    Originally posted by Hammu View Post
                    Sylinterijärjestyshän on näin


                    Syyläri
                    5 - 1
                    6 - 2
                    7 - 3
                    8 - 4
                    Tulipelti

                    Realoemista voi luntata tuonkin.
                    Thanks

                    Originally posted by Cell View Post
                    Tiiättekö mitä. Tohon ei voi pistää saman pituisia primäärejä. Fail.

                    Sytytysjärjestykset on perseestä, vai onko kello liikaa tällaisten miettimiseen?
                    Kerro toki lisää


                    edit; Ja tosiaan, X-pipe tulee vanhan keskivaimentimen paikalle, ehkä hieman eteenpäin. Sen jälkeen putki supistuu 2.5" -> 2". Ohessa periaatepiirros.

                    Originally posted by jaghaath
                    imusarja tulee mitoittaa maksimiväännön mukaan, pakosarja maksimitehon mukaan
                    Eli, imusarja pysyy vakiona, pakosarjan teen itse.
                    Maksimiteho tulee 5800r/min, maksimivääntö 4500r/min.
                    Last edited by Jonsku; 02-10-2020, 12:54.
                    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                    ex. Alpina D10 Touring #33/94
                    ... and many more

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16493
                      • Asikkala

                      #25
                      Originally posted by Cell View Post
                      Tiiättekö mitä. Tohon ei voi pistää saman pituisia primäärejä. Fail.

                      Sytytysjärjestykset on perseestä, vai onko kello liikaa tällaisten miettimiseen?
                      Meinaat että sytkän tahti on eri vasemmalla ja oikealla jolloin pituudet pitäisi optimoida niiden mukaan ? Sanokaa joku että ymmärtää mitä tarkoitan niin en ole ihan hukassa tässä

                      Tuollasta, normi numerot sylinteri ja roomalaiset sytkäjärjestys:

                      II....5 1...I
                      V....6 2...VIII
                      VII..7 3...VI
                      IV...8 4...III

                      Lomautetulla on aikaa postailla...

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #26
                        Kello oli liikaa. Jäi jäytämään vain tuo crossplane kampuran ongelma, epätasaiset sytkävälit. Matematiikan ihmemaahan kun kerran eksyy niin se voi sekoittaa pienen ihmisen

                        Tosiaan kannattaa yhdistää samat sylkät kuin vakiossakin. Tuossa hyvää yleisluettavaa:



                        Pitänee antaa asian hautua hetken, ja toivotaan vastausta jaghaathilta
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Mulato
                          Newbiemmer
                          • Sep 2008
                          • 15

                          #27
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Niinpä, mä sanoisin että nyt sä alat olemaan asian ytimessä, vai missä se nyt oli...

                          Sun pitäis varmaan kysellä tuota sytkähommaa jostakin merkkikerhon sivuilta, sieltä saa kuulemma tietoa aika hyvin Ei vaan, joku sen huomenna (siis tänään) jo tietää. Teetkö tasausputken laatikon perän seutuville, vasen ja oikea putki väliputkella yhteen ? Väittävät että tasaa ääntä ja tuo hieman tehoa lisää, ameriikan vehkeissä noita näkyy olevan vai onko baijerin keksinnössäkin ?

                          Meinaan tehdä tasausputken just laatikon perän kohille ja omat putket loppuun asti, mut mietin just nuita sytytys ja muita juttuja, onko hyöty vai haitta. Vakio putket yhtyy vasta aika takana. Oisko joku viisas sanomaan kannattaako vai ei. Pakosarjat on vakiot ja putkisto tulee uusiks ilman katteja.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎