Originally posted by J.L
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jäähdytinnestettä lämpimään koneeseen.
Collapse
X
-
Niitä nesteitä on erivärisiä vaikka olisi samanlainen neste kyseessä. Eli siitä väristä ei voi mitään varmoja johtopäätöksiä tehdä toisin kuin moni luulee.Corvette C4 LT4 TURBO
Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i
Comment
-
-
Originally posted by J.L View PostMiksi vastata jos ei ole tietoa?Ei kiinnosta arvuuttelut osteluista.
On varastossa 5litraa sinistä ja haluan tietää heitänkö pois vai voinko käyttää.
Ja herneitä ei tuetaE30 316 -87
E91 325i -06
E61 530d -06
F10 520d -14
ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostVeikkaan kiellolla haettavan sitä ettei Pentti Pemaristi polta itseään kun avaa kuuman ja paineessa olevan nestepiirin.
Mistä syystä noita on vaihdettu? Nesteen hukkaamisen vai kuumenemisen takia vai miksi? Mikä auto, mikä moottori?
BMW:n jäähdytysjärjestelmä on helppo ilmata väärin (eli puutteellisesti eli todellisuudessa olla ilmaamatta), joten nesteen vähyys nyt on voinut johtua tästäkin.
Serkkupoika suositteli vaihtamaan, koska myyjä ei tiennyt milloin oli vesipumppu viimeksi vaihdettu niin vaihdettiin sitten samointein termostaatti ja kotelokin.
Minkähänlainen on sitten oikea ilmaamistapa näihin bemareihin?Nyt: E39 530DA Touring -98
ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
Comment
-
-
Originally posted by Playpig View PostAutona siis E34 525iA vm 93. M50B25 koneella, VANOS.
Serkkupoika suositteli vaihtamaan, koska myyjä ei tiennyt milloin oli vesipumppu viimeksi vaihdettu niin vaihdettiin sitten samointein termostaatti ja kotelokin.
Minkähänlainen on sitten oikea ilmaamistapa näihin bemareihin?
Tuossa toinen ohje.
Itse käytin tuota jälkimmäistä ohjetta termarin kotelon hajotessa eikä ole ollut jälkeenpäin mitään ongelmia.Last edited by peltone; 18-12-2008, 17:59.E30 316 -87
E91 325i -06
E61 530d -06
F10 520d -14
ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3
Comment
-
-
Hmm.
Ei kyllä ihan noin olla hommaa tehty.
Onkohan tässä aihetta huolestua. Lämmöt kerkeää just ja just nousta tasan puoleenväliin kylmänä lähdettäessä hieman yli 8km matkalla, josta suurin osa on moottoritietä. Kone ei keitä, eikä lämmöt vaeltele muutenkaan.
Ilmautuuko se ajan myötä itsestään, vai laitanko suosiolla uudet litkut huomenna tilalle tuon ohjeen kanssa?Nyt: E39 530DA Touring -98
ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
Comment
-
-
Jokohan tuota lähtis samointein hoitamaan.
Koneen pitää siis olla kylmä, kun alkaa tuota hommaa tekemään?Nyt: E39 530DA Touring -98
ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
Comment
-
-
Originally posted by Playpig View PostJokohan tuota lähtis samointein hoitamaan.
Koneen pitää siis olla kylmä, kun alkaa tuota hommaa tekemään?
en näe syytä miksi lämmintä konetta ei muka saisi ilmattua, nesteen pinta tarkistetaan sitten lopuksi aivan kylmällä koneella seuraavana aamuna ennen starttia.
Comment
-
-
Originally posted by Playpig View PostJokohan tuota lähtis samointein hoitamaan.
Koneen pitää siis olla kylmä, kun alkaa tuota hommaa tekemään?
Menin työpaikan trukkirampille hoitamaan homman, luulis olevan tarpeeks jyrkkä. Kyllä sinne noin 1,5 litraa vielä meni sitä nestettä. Meinaa pikkusen hapottaa ranteita se lypsäminen...
Annoin koneen jäähtyä sopivasti ennenkuin aloin lisäämään nestettä.Nyt: E39 530DA Touring -98
ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
Comment
-
-
Originally posted by sutii View PostEi niillä väreillä oo mitään väliä sekotuksen kanssa..Meilläkin töissä punanen
neste on yleisneste,voi sekottaa just kaikkien muitten kanssa..
Väri on vain väriaine, itse neste sinänsä olisi lähinnä kirkasta. Väriaine on lisätty lähinnä tunnistettavuuden helpottamiseksi, kertoen lähinnä nesteen lisäaineistuksesta.
Yleisesti punaiseksi värjätty silikaattivapaa neste on kehitetty alumiinisten lohkojen suuremman korroosioriskin vuoksi ja sen sekoittaminen perinteisiin nesteisiin (tai toisinpäin) voi joissakin tapauksissa aiheuttaa ongelmia, lähinnä puuroutumisilmiötä joka voi aiheuttaa häiriötä nestekiertoon, pahimmillaan lämmityslaitteen kennoon keräytyy paksua puuroa, jota ei saa edes huuhtelemalla pois ja koko kenno joudutaan uusimaan.
Marginaalisista määristä ei kannata välittää, jos korkillinen vahingossa menisi ym.
Myös etyleeni ja propyleeniglykolisia nesteitä voi sekoittaa keskenään, propyleeni on lähinnä luonnossa nopeammin hajoavaa muuta varsinaista eroa ei näillä perusaineiltaan ole, lisäaineistus sitten määrittää nesteen laadun ja vaihtovälin, ja käyttökohteen.
Joissakin harvinaisissa tapauksissa on myös ollut tiivisteongelmia jos sinisten / vihreiden tilalle olisi oikeaoppisestikin vaihdettu punaiset.
Periaatteessa mieluiten kannattaa mennä väri väriin säännöllä aina mutta yleisimmin sininen ja vihreä (/kirkas ) ovat sekoitettavissa keskenään mutta eivät punaiseen, purppura G12+ pitäisi sopia silikaatittomuudestaan huolimatta hätätilassa/"yleisnesteenä" kaikkiin ja punainen G12 vain samanlaiseen.
Keltainen voi olla sekoitettavissa johonkin myös mutta en lähtisi moottoriin kokeilemaan.
Joissakin tapauksissa neste, yleensä punainen, voi olla myös valmista seosta jota ei enää laimenneta ennen käyttöä. Laimennukseen muutenkin on tislattu vesi suositeltavin.
Autotehtaat ovat huoltovälin pidentämisen vuoksi halunneet tuottaa ns. täsmänesteitään joilla on saavutettu haluttuja ominaisuuksia korrosionkeston ja mm kiehumispisteen suhteen. Esimerkiksi punaisilla on pääsääntöisesti korkeampi kiehumispiste kuin perinteisillä.
BMW:n "oma" Febi-Bilstein on sinisyydestään huolimatta lisäaineistettu alumiinimoottorille riittävällä tavalla, joten sitä kannattaanee näissä käyttää. Periaatteessa VAG punainen ei kaiketi silti olisi yhtään huonompi vaihtoehto. Järjestelmä kannattaanee huuhdella jos erilaista on tarkoitus laittaa. Muita kuin vag long life punaista tai febi-bilsteiniä en suosittelisi alumiinirakenteisiin moottoreihin laittamaan ellei neste ole sitten nimenomaan jonkun muun merkin juuri vastaaville tarkoitettu. Sekoituksia kannattaa välttää jos mahdollista (lisäaineistuksen reagoinnista ei voi olla varmuutta).
Erivärisiä sekoitettaessa mahdollisesti aiheutuvaa puuroutumisilmiötä ei sitten yleensäkään tapahdu kylmänä eli jos joku haluaa testimielessä kokeilla mitä sekoittaminen vaikuttaa niin kattilaa ja hellaa todennäköisesti tarvitaan, ja myös aikaa.Last edited by WSE1; 18-12-2008, 21:30.
Comment
-
Comment