EDIT: BMW on "lopullisesti" kieltäytynyt kaikesta vastuustaan perusteinaan "läpissä/akselissa ei ole mitään vikaa, takuu ummessa, tuhoutunutta konetta ei ole korjattu Laakkosella" jne. Eli asiaa lähdetään nyt hoitamaan viranomaisreittejä, kun ei muuten mene jakeluun.
EDIT2: Kuluttajariitalautakunta on antanut BMW läppäasiassa ensimmäisen päätöksen (2188/33/2008), joka on - aivan odotetusti - samaan ideaan perustuva kuin aiemmat jakoketju-/hihnapäätökset eli "moottorin tulee kestää sen, mitä on kohtuullista odottaa moottorin kestävän". Päätös ei luonnollisesti ota lainkaan kantaa yhden tapauksen perusteella siihen, että kyseessä olisi rakennevika vaan ainoastaan siihen, että moottori ei ole kestänyt sitä, mitä sen pitäisi kestää. Juuri siksi kaikki vauriotapaukset on kartoitettava ja pyrittävä osoitettamaan, että akseli on murtunut aina samasta kohtaa, riippumatta ajomäärästä, -tyylistä tai koneen mallista.
* MISTÄ ON KYSYMYS *
Kuten olemme saaneet täältä foormumiltakin lukea, niin imusarjan läppiä irtoilee tiettyjen n. vuoden 2000 jälkeen valmistettujen koneiden sisään ja tuhot ovat käytännössä aina suuria (tai todella suuria). Vahingot ovat useimmiten luokkaa 12.000 - 17.000 euroa!
Onko sinun autossasi läpät imusarjassa? Tarkista asia tästä:
BMW toteaa vahingon kärsineiden vaatimuksiin kulujen korvaamisesta suunnilleen: "On ikävää kuulla autonne moottorin vauriosta, mutta emme korvaa, koska sitä ja tätä jne". Perusteluina on käytetty mm.
"takuu on ummessa"
"olet itse toiminnallasi aiheuttanut vaurion"
"(merkkihuolletulla) koneella on ajettu jo 200tkm"
ja ehkä parhaana kaikista:
"koska korjasitte moottorinne 4.000 eurolla, ettekä vaihtamalla koneen 14.000 eurolla BMW:n korjaamolla, emme korvaa".
Tähänastisista BMW:n perusteluista saa sen käsityksen, että BMW:n mielestä on hyväksyttävää, että BMW:n kone voi kestää vain 70-200tkm, jonka jälkeen se on tuhoutunut. Pidän tätä suorastaan käsittämättömänä, koska olen kuvitellut BMW:n olevan erittäin tarkka maineestaan ja laadústaan. Kysyttäessä, onko BMW:n koneen hyväksyttävää tuhoutua 70-200tkm jälkeen, en ole saanut vastausta neljänkään kysymiskerran jälkeen.
Itselläni kilahti kone imusarjan läpän hulahdettua koneen sisään ja olen vaatinut korvausta BMW:ltä akselissa jo uutena olleen rakenne-/valmistusvirheen perusteella, tuloksetta.
* ASIAAN LIITTYVÄT FAKTAT *
1) Imusarjan läppien akselissa on tämän hetkisen tiedon valossa mitä ilmeisimmin ollut virhe jo uutena (suunnitteluvirhe, kestämätön kohteeseensa). Tämä ilmenee siitä, että akseleita on mennyt poikki täysin ajomäärästä ja -tyylistä riippumatta (70-220tkm) eli kyseessä EI ole kuluman aiheuttama vika, minkä itse kukin voi päätellä em. ajomääristä. Tämä käy ilmi myös siitä, että akselit ovat saatujen tietojen mukaan murtuneet aina samasta kohtaa.
2) BMW ei edes ole väittänyt tapahtunutta "sattumaksi" tai "yksittäistapaukseksi". Tämäkin väite olisi kestämätön, koska pelkästään tältäkin foorumilta löytyy todella monta vahingon kärsinyttä. Uskon, että vaurioiden määrä tulee vain kasvamaan. Se toki on sattumaa, *kenen* kohdalle vaurio osuu ja *milloin* se osuu, mutta mistään muutamasta yksittäistapauksesta ei ole kysymys. Sama ilmenee ulkomaisilta foorumeilta - koneita hajoaa ja BMW kiistää mitään vikaa olevan.
3) BMW on saatujen tietojen perusteella tehnyt muutoksia osaan myöhemmin. Olen kysynyt BMW Suomelta, miksi osaa on muutettu, jos siinä ei ollut mitään vikaa. Vastaus oli: "normaalia tuotekehitystä, ei tarkoita sitä, että on vikaa". Väite olisi uskottavampi, jos vaurioita ei syntyisi...
4) Osan rikkoutumiseen tai rikkoutumattomuuteen ei voi vaikuttaa itse mitenkään. Paitsi poistamalla läpät. Tätäkään ei 99% auton omistajista älyä tehdä, koska tietoa tästä vaurioriskistä ei ole. Ja vaikka älyäisikin, jää läppien poistamisen kustannus (500-800 euroa ellei osaa tehdä sitä itse) omistajan maksettavaksi. Tätä tietoa tulee kaikkien meidän pyrkiä levittämään, jotta saadaan mahdollisimman moni konevaurio torjuttua. Vaikka tämä olisi kyllä BMW:n tehtävä.
5) Osan rikkoutuminen aiheuttaa aina suuren vaurion, koska vieras esine kannen ja männän välissä ei tee hyvää koneelle. Useassa tapauksessa koneen korjaus ei edes kannata, vaan eteen tulee uuden koneen hankinta. Kustannukset ovat tällä hetkellä saamieni tietojen mukaan vaihdelleet välillä 3.800 - 22.000 euroa!
6) Osan tulisi kestää oletettava auton elinikä (eikä luokkaa 70-200tkm). Tämä ilmenee siitä, että imusarja ei ole huolto-ohjelmassa (eikä se ole sitä ilmeisesti millään muullakaan automerkillä). Asiaan on suoraan verrattavissa esim. jakoketju. Jos sitä ei ole merkitty huolto-ohjelmaan vaihdettavaksi, niin ei sitä myöskään tarvitse vaihtaa. Jos osasta OLISI annettu vaihtosuositus, niin silloinkin sen tulisi kestää vaihtoväli. Tästä asiasta on jo tehty linjanveto kuluttajaviranomaisen päätöksissä.
7) BMW on antanut saatujen tietojen mukaan korjaamoille suosituksen (normaalin huolto-ohjelman ulkopuolella, jälkikäteen) vaihtaa imusarja 100tkm välein. Myös tämä osoittaa, että BMW tietää virheestä ja pyrkii torjumaan vastuutaan asiassa siten, että kun asiakkaalle on ilmoitettu "vaihtosuosituksesta", niin on asiakkaan ongelma jos ei imusarjaa vaihda ja kone sitten tuhoutuu. Olen kysynyt BMW Suomelta, "miksi imusarjan vaihtosuositus on annettu, jos osassa ei ole mitään vikaa".
En ole saanut vastausta kolmen kysymiskerran jälkeenkään.
8) Olen kysynyt BMW Suomelta "Onko normaalia ja hyväksyttävää, että BMW:n kone kestää - sattumanvaraisesti valikoituen - 30-220tkm, minkä jälkeen se on käytännössä tuhoutunut".
En ole saanut vastausta kolmen kysymiskerran jälkeenkään.
* MITÄ MINUN PITÄÄ TEHDÄ, JOS KONEENI ON JO VAURIOITUNUT JA HALUAN SIITÄ KORVAUKSEN, MUTTA BMW KIELTÄYTYY VASTUUSTAAN? *
Kaikki halukkaat vaurion kärsineet ilmoittautukoon allekirjoittaneelle mukaan ryhmään, jonka kanssa tarkastellaan mahdollisuutta saada kuluttaja-asiamies nostamaan ryhmäkanne BMW Suomea vastaan tai muulla tavoin ohjata BMW Suomi kantamaan vastuunsa asiassa.
Todettakoon, että ryhmäkanne on kuluttajalle kuluriskin suhteen täysin riskitön ja sitä ajaa kuluttaja-asiamies kaikkien ryhmään liityneiden puolesta, mikäli kuluttaja-asiamies päättää nostaa kanteen. Mikäli asiassa saadaan tätä kautta myönteinen päätös, saavat kaikki ryhmään kuuluvat korvauksen vaurioistaan tuomioistuimen tuomion mukaisesti. Lisäksi tämä päätös luo pohjan tuleville korvausvaatimuksille, mutta tällöin kukin joutuu itse hakemaan oikeuden kautta korvaukset omalla riskillään ja rahoillaan, ellei BMW Suomi hyväksy kuluttajariitalautakunnan päätöstä.
Tässä vaiheessa kuitenkin kootaan vain ne henkilöt, jotka ovat kärsineet vaurion ja haluavat tutkia mahdollisuutta ryhmäkanteeseen. Kun tarpeeksi monta halukasta on koossa, kartoitamme vaurioiden määrät, laadut ja viemme asian tarvittaessa kuluttaja-asiamiehelle tutkittavaksi.
EDIT2: Jo nyt on kuusi vahingon kärsinyttä ilmoittautunut.
Toivon teltä *kaikkea* mahdollista tietoa aiheesta (vaikka ette olisi osallistumassa ryhmäkanneryhmään). Esim.
- Voiko kone vaurioitua siten, että voimansiirto lukitsisi takapyörät? Tämä vaihtoehto olisi erittäin vaarallinen liikenteessä! Joka tapauksessa, esim. ohitustilanteessa, tehojen yht'äkkinen katoaminen / suuri nykäisy liikenteessä on myös vaarallista.
- miten osaa on muutettu myöhemmin (EDIT: saatujen tietojen mukaan akselin paksuutta on kasvatettu 4 -> 4,5mm siitä kohdasta, mistä murtumat ovat tapahtuneet)
- kokemuksia riidoista BMW:n kanssa tästä aiheesta (EDIT: Kaikille annettu sama tyhjänpäiväisillä perusteluilla varustettu kieltäytyminen, joillekin tuoreemmille tapauksille luvattu varaosat/osa varaosien hinnasta eli käytännössä ei juuri mitään)
- paljonko autollanne oli ajettu, kun kone tuhoutui (EDIT: 70-220tkm)
- paljon korjaus maksoi (EDIT: 4-22k€)
- mikä vuosimalli, mikä kone (EDIT: 2001-2007)
- jne
Älkää "suodattako" tietoanne, kaikki vain jakoon! Myös kaikki ideat, näkemykset ja kommentit otetaan vastaan. Jos saadaan myönteinen päätös asialle, niin siitä on iloa kaikille saman vaurion kärsineille.
Mikko
P.S.: Näinhän se *pitäisi* hoitaa:
http://www.autoliitto.fi/@Bin/302539...utsut_2008.pdf (1. sivu: Audilla samantyyppinen vika, jossa osa voi imeytyä koneeseen ja tuhota sen kokonaan. Audi antoi takaisinkutsun.)
EDIT2: Kuluttajariitalautakunta on antanut BMW läppäasiassa ensimmäisen päätöksen (2188/33/2008), joka on - aivan odotetusti - samaan ideaan perustuva kuin aiemmat jakoketju-/hihnapäätökset eli "moottorin tulee kestää sen, mitä on kohtuullista odottaa moottorin kestävän". Päätös ei luonnollisesti ota lainkaan kantaa yhden tapauksen perusteella siihen, että kyseessä olisi rakennevika vaan ainoastaan siihen, että moottori ei ole kestänyt sitä, mitä sen pitäisi kestää. Juuri siksi kaikki vauriotapaukset on kartoitettava ja pyrittävä osoitettamaan, että akseli on murtunut aina samasta kohtaa, riippumatta ajomäärästä, -tyylistä tai koneen mallista.
* MISTÄ ON KYSYMYS *
Kuten olemme saaneet täältä foormumiltakin lukea, niin imusarjan läppiä irtoilee tiettyjen n. vuoden 2000 jälkeen valmistettujen koneiden sisään ja tuhot ovat käytännössä aina suuria (tai todella suuria). Vahingot ovat useimmiten luokkaa 12.000 - 17.000 euroa!
Onko sinun autossasi läpät imusarjassa? Tarkista asia tästä:
BMW toteaa vahingon kärsineiden vaatimuksiin kulujen korvaamisesta suunnilleen: "On ikävää kuulla autonne moottorin vauriosta, mutta emme korvaa, koska sitä ja tätä jne". Perusteluina on käytetty mm.
"takuu on ummessa"
"olet itse toiminnallasi aiheuttanut vaurion"
"(merkkihuolletulla) koneella on ajettu jo 200tkm"
ja ehkä parhaana kaikista:
"koska korjasitte moottorinne 4.000 eurolla, ettekä vaihtamalla koneen 14.000 eurolla BMW:n korjaamolla, emme korvaa".
Tähänastisista BMW:n perusteluista saa sen käsityksen, että BMW:n mielestä on hyväksyttävää, että BMW:n kone voi kestää vain 70-200tkm, jonka jälkeen se on tuhoutunut. Pidän tätä suorastaan käsittämättömänä, koska olen kuvitellut BMW:n olevan erittäin tarkka maineestaan ja laadústaan. Kysyttäessä, onko BMW:n koneen hyväksyttävää tuhoutua 70-200tkm jälkeen, en ole saanut vastausta neljänkään kysymiskerran jälkeen.
Itselläni kilahti kone imusarjan läpän hulahdettua koneen sisään ja olen vaatinut korvausta BMW:ltä akselissa jo uutena olleen rakenne-/valmistusvirheen perusteella, tuloksetta.
* ASIAAN LIITTYVÄT FAKTAT *
1) Imusarjan läppien akselissa on tämän hetkisen tiedon valossa mitä ilmeisimmin ollut virhe jo uutena (suunnitteluvirhe, kestämätön kohteeseensa). Tämä ilmenee siitä, että akseleita on mennyt poikki täysin ajomäärästä ja -tyylistä riippumatta (70-220tkm) eli kyseessä EI ole kuluman aiheuttama vika, minkä itse kukin voi päätellä em. ajomääristä. Tämä käy ilmi myös siitä, että akselit ovat saatujen tietojen mukaan murtuneet aina samasta kohtaa.
2) BMW ei edes ole väittänyt tapahtunutta "sattumaksi" tai "yksittäistapaukseksi". Tämäkin väite olisi kestämätön, koska pelkästään tältäkin foorumilta löytyy todella monta vahingon kärsinyttä. Uskon, että vaurioiden määrä tulee vain kasvamaan. Se toki on sattumaa, *kenen* kohdalle vaurio osuu ja *milloin* se osuu, mutta mistään muutamasta yksittäistapauksesta ei ole kysymys. Sama ilmenee ulkomaisilta foorumeilta - koneita hajoaa ja BMW kiistää mitään vikaa olevan.
3) BMW on saatujen tietojen perusteella tehnyt muutoksia osaan myöhemmin. Olen kysynyt BMW Suomelta, miksi osaa on muutettu, jos siinä ei ollut mitään vikaa. Vastaus oli: "normaalia tuotekehitystä, ei tarkoita sitä, että on vikaa". Väite olisi uskottavampi, jos vaurioita ei syntyisi...
4) Osan rikkoutumiseen tai rikkoutumattomuuteen ei voi vaikuttaa itse mitenkään. Paitsi poistamalla läpät. Tätäkään ei 99% auton omistajista älyä tehdä, koska tietoa tästä vaurioriskistä ei ole. Ja vaikka älyäisikin, jää läppien poistamisen kustannus (500-800 euroa ellei osaa tehdä sitä itse) omistajan maksettavaksi. Tätä tietoa tulee kaikkien meidän pyrkiä levittämään, jotta saadaan mahdollisimman moni konevaurio torjuttua. Vaikka tämä olisi kyllä BMW:n tehtävä.
5) Osan rikkoutuminen aiheuttaa aina suuren vaurion, koska vieras esine kannen ja männän välissä ei tee hyvää koneelle. Useassa tapauksessa koneen korjaus ei edes kannata, vaan eteen tulee uuden koneen hankinta. Kustannukset ovat tällä hetkellä saamieni tietojen mukaan vaihdelleet välillä 3.800 - 22.000 euroa!
6) Osan tulisi kestää oletettava auton elinikä (eikä luokkaa 70-200tkm). Tämä ilmenee siitä, että imusarja ei ole huolto-ohjelmassa (eikä se ole sitä ilmeisesti millään muullakaan automerkillä). Asiaan on suoraan verrattavissa esim. jakoketju. Jos sitä ei ole merkitty huolto-ohjelmaan vaihdettavaksi, niin ei sitä myöskään tarvitse vaihtaa. Jos osasta OLISI annettu vaihtosuositus, niin silloinkin sen tulisi kestää vaihtoväli. Tästä asiasta on jo tehty linjanveto kuluttajaviranomaisen päätöksissä.
7) BMW on antanut saatujen tietojen mukaan korjaamoille suosituksen (normaalin huolto-ohjelman ulkopuolella, jälkikäteen) vaihtaa imusarja 100tkm välein. Myös tämä osoittaa, että BMW tietää virheestä ja pyrkii torjumaan vastuutaan asiassa siten, että kun asiakkaalle on ilmoitettu "vaihtosuosituksesta", niin on asiakkaan ongelma jos ei imusarjaa vaihda ja kone sitten tuhoutuu. Olen kysynyt BMW Suomelta, "miksi imusarjan vaihtosuositus on annettu, jos osassa ei ole mitään vikaa".
En ole saanut vastausta kolmen kysymiskerran jälkeenkään.
8) Olen kysynyt BMW Suomelta "Onko normaalia ja hyväksyttävää, että BMW:n kone kestää - sattumanvaraisesti valikoituen - 30-220tkm, minkä jälkeen se on käytännössä tuhoutunut".
En ole saanut vastausta kolmen kysymiskerran jälkeenkään.
* MITÄ MINUN PITÄÄ TEHDÄ, JOS KONEENI ON JO VAURIOITUNUT JA HALUAN SIITÄ KORVAUKSEN, MUTTA BMW KIELTÄYTYY VASTUUSTAAN? *
Kaikki halukkaat vaurion kärsineet ilmoittautukoon allekirjoittaneelle mukaan ryhmään, jonka kanssa tarkastellaan mahdollisuutta saada kuluttaja-asiamies nostamaan ryhmäkanne BMW Suomea vastaan tai muulla tavoin ohjata BMW Suomi kantamaan vastuunsa asiassa.
Todettakoon, että ryhmäkanne on kuluttajalle kuluriskin suhteen täysin riskitön ja sitä ajaa kuluttaja-asiamies kaikkien ryhmään liityneiden puolesta, mikäli kuluttaja-asiamies päättää nostaa kanteen. Mikäli asiassa saadaan tätä kautta myönteinen päätös, saavat kaikki ryhmään kuuluvat korvauksen vaurioistaan tuomioistuimen tuomion mukaisesti. Lisäksi tämä päätös luo pohjan tuleville korvausvaatimuksille, mutta tällöin kukin joutuu itse hakemaan oikeuden kautta korvaukset omalla riskillään ja rahoillaan, ellei BMW Suomi hyväksy kuluttajariitalautakunnan päätöstä.
Tässä vaiheessa kuitenkin kootaan vain ne henkilöt, jotka ovat kärsineet vaurion ja haluavat tutkia mahdollisuutta ryhmäkanteeseen. Kun tarpeeksi monta halukasta on koossa, kartoitamme vaurioiden määrät, laadut ja viemme asian tarvittaessa kuluttaja-asiamiehelle tutkittavaksi.
EDIT2: Jo nyt on kuusi vahingon kärsinyttä ilmoittautunut.
Toivon teltä *kaikkea* mahdollista tietoa aiheesta (vaikka ette olisi osallistumassa ryhmäkanneryhmään). Esim.
- Voiko kone vaurioitua siten, että voimansiirto lukitsisi takapyörät? Tämä vaihtoehto olisi erittäin vaarallinen liikenteessä! Joka tapauksessa, esim. ohitustilanteessa, tehojen yht'äkkinen katoaminen / suuri nykäisy liikenteessä on myös vaarallista.
- miten osaa on muutettu myöhemmin (EDIT: saatujen tietojen mukaan akselin paksuutta on kasvatettu 4 -> 4,5mm siitä kohdasta, mistä murtumat ovat tapahtuneet)
- kokemuksia riidoista BMW:n kanssa tästä aiheesta (EDIT: Kaikille annettu sama tyhjänpäiväisillä perusteluilla varustettu kieltäytyminen, joillekin tuoreemmille tapauksille luvattu varaosat/osa varaosien hinnasta eli käytännössä ei juuri mitään)
- paljonko autollanne oli ajettu, kun kone tuhoutui (EDIT: 70-220tkm)
- paljon korjaus maksoi (EDIT: 4-22k€)
- mikä vuosimalli, mikä kone (EDIT: 2001-2007)
- jne
Älkää "suodattako" tietoanne, kaikki vain jakoon! Myös kaikki ideat, näkemykset ja kommentit otetaan vastaan. Jos saadaan myönteinen päätös asialle, niin siitä on iloa kaikille saman vaurion kärsineille.
Mikko
P.S.: Näinhän se *pitäisi* hoitaa:
http://www.autoliitto.fi/@Bin/302539...utsut_2008.pdf (1. sivu: Audilla samantyyppinen vika, jossa osa voi imeytyä koneeseen ja tuhota sen kokonaan. Audi antoi takaisinkutsun.)
Comment