Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6463
    • Tuusula

    #31
    Originally posted by Clavurion View Post
    Mistäs tämä tieto on peräisin? Kyllä ainakin LCI-mallien osakaavioissa on kuvattu perinteinen läpällinen imusarja (INTAKE MANIFOLD- VACUUM-CONTROLLED). Uudessa sarjassa 525d on "kuristettu" 3-litrainen ja siinä ei ole läppiä, koska ei ilmeisesti ole tarvittu päästörajojen saavuttamiseksi.
    En olekaan varma kun siitä on kahta tietoa.. Jos joku vois käydä purkamassa takuunalaisen LCI mallin imusarjan ja kertois sen meille
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9091
      • Oulu

      #32
      Originally posted by luntti View Post
      Ei kai nuo läpät paljon vaikuta päästöihin.
      Tyhjäkäynnillä ovat kiinni, mutta kun hieman koskee kaasuun niin ovat läpät selällään.
      Ja pakokaasu testit otetaan kaasupohjassa ainakin meillä suomessa.
      Näin minä ainakin olen ymmärtänyt noista läppien toiminnasta.
      Ei ne tietysti katsastuksessa mitattavaan savutusarvoon vaikuta. Sen sijaan tyyppihyväksymisvaiheen tarkemmissa testeissä eroa tulee. Ensisijaisesti juuri päästöjen takiahan noita läppiä on imusarjaan alettu tunkea. Ja tämä tieto löytyy BMW:n omistakin lähteistä (esim. WDS).
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • MarttiKK
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 1637

        #33
        Kyllähän tuo läppien irtoaminen on valmistusvirhe, josta valmistaja/maahantuoja/jälleenmyyjä on vastuussa.

        Laakkonen....vanha sanonta kuuluu, että BMW:ssä ei ole muuta vikaa kuin Laakkonen...ja ne läpät.

        Jussi R kirjpitti "Hinaus Laakkoselle, hämmästelyä, virheellistä diagnoosia "

        Ja sama laulu itsellä, lähes 2600 eurolla vaihdettua lähinnä arvaamalla osia ja ihan turhaan. Onneksi takuu on korvannut, mutta silti.

        Ovat täysin, siis täysin kädettömiä jos DIS-testi ei heti paljasta vikaa. Itse löysin perkele nettiä selaamalla 10 minuutissa englanninkielisen service bulletinin, jossa ongelmaa oli käsitelty.

        Comment

        • fastandfurious
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1731
          • Tampesteri

          #34
          Originally posted by MarttiKK View Post
          Ovat täysin, siis täysin kädettömiä jos DIS-testi ei heti paljasta vikaa. Itse löysin perkele nettiä selaamalla 10 minuutissa englanninkielisen service bulletinin, jossa ongelmaa oli käsitelty.
          Hieman Off-topic, mutta olen TÄYSIN samaa mieltä BMW:n merkkihuollon kyvystä ratkaista ongelmia. Tuo oli syy, miksi käyttöauton vaihdoin aikanaan "vihollismerkkiin". Ja toistaiseksi en ole katunut ratkaisua!

          Tsemppiä taistelussanne tuulimyllyjä vastaan!
          ---------------------------------------------------
          E91 325d M-Sport
          ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
          E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #35
            Ei kukaan ole täydellinen... Ja kun nyt on Laakkonen saanut paljon p*skaa niskaan, niin annetaan nyt vähän niille suitsutustakin: onhan ne välillä "loistaneetkin" hosumalla hommia, mutta pääsääntöisesti olen saanut Espoon laakkosella loistavaa ja nopeaa palvelua. Ennen kaikkea se, että kun harrasteautoon hakee osia, niin AINA (poikkeuksetta) iloisin mielin annetaan myös ohjeita ja neuvoja. Päinvastoin kuin siinä Olarinluoman toisessa päässä:
            Emännällä oli aikaisemmin -02 Saab 93, jossa automaatti-ilmastointi. Yhtenä päivänä happilaite sekosi ja jätti puhaltimen täysille - myös silloin kun avaimet eivät olleet virtalukossa. Vain sulakkeen irrottaminen auttoi. Nopea netin selailu paljasti, että Auto-AC:n ohjainyksikkö on ihan tyyppivikainen näissä GM saabeissa, ja se kärähtää sisältä jättäen puhaltimen täysille. Miljoonaa siis Olariin ostamaan ko osaa, ja yritin siinä sitten samalla kysäistä, että missä päin kojelautaa se kalikka sijaitsee, vastaus oli aika jäätävä: " se on niin vaikee juttu ettei sitä voi itse tehdä, se vaatii lisäksi vielä erikoistyökaluja". Kun kysyin, että mitäs erikoistyökaluja se vaatii, niin kuulemma Torx-avaimia, joita ei kotikäytössä ole... Haistatin hyvät päivänjatkot ja menin tallille, otin hanskalokeron pois ja varttia myöhemmin Baasi toimi kuin uusi.

            Kypsyneenä ko yrityksen asenteeseen kaksi viikkoa myöhemmin emäntä alkoi kruisaamaan 525 touringilla. Jossa ei ole ollut MITÄÄN vikaa tähän 10 kuukauteen. *koputtaa puuta*
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • Exami
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 986
              • Hyvinkää, Tuusula

              #36
              Originally posted by Clavurion View Post
              Ei ne tietysti katsastuksessa mitattavaan savutusarvoon vaikuta. Sen sijaan tyyppihyväksymisvaiheen tarkemmissa testeissä eroa tulee. Ensisijaisesti juuri päästöjen takiahan noita läppiä on imusarjaan alettu tunkea. Ja tämä tieto löytyy BMW:n omistakin lähteistä (esim. WDS).
              Njaa.. no manuaali versiossa E39:sissä ei kyseisiä läpättimiä ole?! ja päästöt kaiketi alemmat kuin automaatti versiossa.. en näe muutenkaan lääpien olemassa oloon mitään ideaa olkoon ja menköön kaikki täällä foorumilla ainekin poistamisen / poistattamisen tietää joten ei voi sanoa että tulee yllätyksenä..
              sigpic
              Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #37
                Originally posted by Exami View Post
                Njaa.. no manuaali versiossa E39:sissä ei kyseisiä läpättimiä ole?! ja päästöt kaiketi alemmat kuin automaatti versiossa.. en näe muutenkaan lääpien olemassa oloon mitään ideaa olkoon ja menköön kaikki täällä foorumilla ainekin poistamisen / poistattamisen tietää joten ei voi sanoa että tulee yllätyksenä..
                Ei puhuta pelkistä co2 päästöistä, enemmänkin nox ym. Ideana läpillä on sulkea toinen imukanava, jolloin toisesta kanavasta läpimenevä ilmamäärä tuplaantuu -> virtausnopeus kasvaa huomattavasti ja kanavalla on kyky luoda parempi liike virtaukseen. Swirliä swirliä...
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Pe-te
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2008
                  • 198
                  • Ylöjärvi

                  #38
                  Itselläni eivät läpät päässeet koneeseen, mutta läheltä piti. Läpät poistettiin n.96000 km paikkeilla ja todettiin että muutaman päivän sisällä olisi tullut turmio ellei poistoa olisi tehty. Ja vehkeenä siis 530dAT 10/03.
                  F11 520dA (N47N) -13
                  ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                  ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                  Comment

                  • VESiX
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 407
                    • Kehä 1

                    #39
                    Jos jenkit ajelis dieselillä, niin varmaan olisi jo ryhmäkanne kasassa

                    Ottaen huomioon miten arvokas vahinko tästä pääse syntymään, niin kumma että takaisinkutsua tai muuta vastaaavaa toimenpidettä ei ole tehty. Saabin laajennettu moottoritakuu kelpaisi Bemarille esimerkiksi.

                    Comment

                    • mobster
                      Newbiemmer
                      • Jan 2009
                      • 4
                      • Lahti

                      #40
                      Itellä E46 330d -04 manuaali ja sinne se läppä meni!suoraan koneeseen. Ostin alle kolmekuukautta sitten liikkeestä. Ajettu oli 112tuhatta. Turbo, sylinteri ja imusarja uusiks. Nyt myyjä yrittää maksattaa minulla puolet korjauksesta.

                      Comment

                      • beemers
                        BTCF Member
                        • Oct 2005
                        • 5136
                        • Oulunsalo/Oulu

                        #41
                        Originally posted by mobster View Post
                        Itellä E46 330d -04 manuaali ja sinne se läppä meni!suoraan koneeseen. Ostin alle kolmekuukautta sitten liikkeestä. Ajettu oli 112tuhatta. Turbo, sylinteri ja imusarja uusiks. Nyt myyjä yrittää maksattaa minulla puolet korjauksesta.
                        Niihän ne aina yrittää jos on yli 100tkm ajettu auto. Pistä vaan kova kovaa vastaan.

                        E36Ticompact -95 HELLROT
                        -: orava : connection-

                        EX:E30///M3 replica Tic
                        EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

                        Comment

                        • Izzman
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2008
                          • 97

                          #42
                          Aika vauhdilla näitä tulee, varmasti vain pieni murto-osa löytää tännekin foorumille kertomaan. Täällä foorumilla siis enemmän kuin 1 / kk joten muutamia kymmeniä AIVAN VARMASTI per kuukausi Suomessa. Itselläni on reklamaatio BMW Suomen käsittelyssä ja tekevät vain tarjouksen osista ja jos sen hyväksyn, joudun luopumaan kaikista vaateista (voisihan sitä jälkikäteen väittää että kuulin että sanoivat VAATTEISTA). Työstä ei hyvitetä mitään, koska en hyväksynyt alkuperäistä merkkihuollon tarjousta uudesta moottorista OVH 16 000+, mulle special price 11 000+ vaan annoin osaavan pajan purkaa sen ja koneistamon korjata kannen vaurioita jne, tällä hetkellä auto odottaa siis osia tai päätöstä siitä mistä ne hankin. Pois ajosta since 7.12.2008...

                          Niin pointtini ennen sivuraiteilla eksymistä piti olla se, että voisi ehkä kuitenkin olla yhteydessä kuluttajaneuvojaan, joka voisi ajaa puolestamme ryhmävalitusta ja/tai kannetta oikeudessa. Kuluttajasuojalakiin ja tehtyihin päätöksiin tutustuneena pitäisin hyvinkin mahdollisena takaisinkutsukampanjaan pakottamista ja kunnon hyvityksien saamista.

                          Näin varmasti ajattelee myös Mikkoman72, ketjun aloittaja ja on varmasti enemmän asiantuntemusta kuin allekirjoittaneella. Itsellä ainakin sormet syhyävät innostuksesta päästä mukaan vastatoimiin aktiivisesti ja tuntuisi äkkituntumalta, että olisi mahdollista saada muutamia kymmeniä vahingon kärsineitä vielä mukaan henkilötietoineen prosesseja varten. Ajatuksia??
                          BMW 135is Coupe manuaali

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1637

                            #43
                            Originally posted by Izzman View Post
                            Aika vauhdilla näitä tulee, varmasti vain pieni murto-osa löytää tännekin foorumille kertomaan. Täällä foorumilla siis enemmän kuin 1 / kk joten muutamia kymmeniä AIVAN VARMASTI per kuukausi Suomessa. Itselläni on reklamaatio BMW Suomen käsittelyssä ja tekevät vain tarjouksen osista ja jos sen hyväksyn, joudun luopumaan kaikista vaateista (voisihan sitä jälkikäteen väittää että kuulin että sanoivat VAATTEISTA). Työstä ei hyvitetä mitään, koska en hyväksynyt alkuperäistä merkkihuollon tarjousta uudesta moottorista OVH 16 000+, mulle special price 11 000+ vaan annoin osaavan pajan purkaa sen ja koneistamon korjata kannen vaurioita jne, tällä hetkellä auto odottaa siis osia tai päätöstä siitä mistä ne hankin. Pois ajosta since 7.12.2008...

                            Niin pointtini ennen sivuraiteilla eksymistä piti olla se, että voisi ehkä kuitenkin olla yhteydessä kuluttajaneuvojaan, joka voisi ajaa puolestamme ryhmävalitusta ja/tai kannetta oikeudessa. Kuluttajasuojalakiin ja tehtyihin päätöksiin tutustuneena pitäisin hyvinkin mahdollisena takaisinkutsukampanjaan pakottamista ja kunnon hyvityksien saamista.

                            Näin varmasti ajattelee myös Mikkoman72, ketjun aloittaja ja on varmasti enemmän asiantuntemusta kuin allekirjoittaneella. Itsellä ainakin sormet syhyävät innostuksesta päästä mukaan vastatoimiin aktiivisesti ja tuntuisi äkkituntumalta, että olisi mahdollista saada muutamia kymmeniä vahingon kärsineitä vielä mukaan henkilötietoineen prosesseja varten. Ajatuksia??
                            Tarpeeksi keräätte porukkaa, niin on ryhmäkanteen ainekset kasassa...kuluttaja-asiamieshän siitä loppupeleissä päättää, ottaako ryhmäkanteena asian vai. Olisi ainakin mielenkiintoinen tapaus...

                            Comment

                            • Ceeray
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1399
                              • Kuopio

                              #44
                              Ei muuta kun yhteys keltaisiin lehtiin ja autolehtien palstoille niin varmaan alkaa satelemaan yhteydenottoja asian tiimoilta. BMW on niin mehukas maali noille lehdille joten näkyvyyttä voisi olla vähän enemmän ja tätä kautta alkaisi painostus purra..

                              Meinaan ei saisi BMW "premium" laadulla olla 100tkm kestäviä pannuja jotka leipoo sitten kerralla pikkuauton hinnan palasiksi, ilman käyttäjän syytä.

                              Asiahan olisi jo korjattu aikaa sitten jos jenkit tosiaan käyttäisi dieseleitä.. siksipä niitä ei sinne varmaan ole vietykään, 1000 porsivaa pannua per vuosi tekisi aika ison loven BMW NA rahakirstuun.

                              Omasta kiesistä lähti läpät pois saman tien kun suomeen rantautui..
                              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                              Comment

                              • miccou
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2005
                                • 488
                                • Iisalmi

                                #45
                                320DA -02 oli Iisalmen Hartikaisella suuttimen vaihdossa ja samalla poistettiin läpät. Oli kuulemma läppien rungot jo aika kuluneet. Hartikaisella oli tuumattu "kannattaa poistaa" kun asiasta oli tiedusteltu mikä heidän kanta läppiin on.
                                VW Passat 1.8t -04


                                X1 20Da X-Drive -13
                                E39 530Da Touring -01
                                E39 525iA Touring -01
                                E46 325iA Sedan -01
                                E46 320D Touring -00
                                Audi A3 1.9TDI -01
                                VW Multivan 2.5 TDI -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎