Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käyntiongelmia M20B25 KAT (RATKAISTU: HYVIN TOIMII!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RiiQuu
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1367

    Käyntiongelmia M20B25 KAT (RATKAISTU: HYVIN TOIMII!)

    Tietty vika tai vikojen yhdistelmä tulee ja menee mun autossa, oireet:

    1. Huoneenlämmössä kun käynnistää kylmän koneen niin kierrokset pompaa tasaiseen 1900 rpm, kun taas ulkona +10 astetta kierrokset näyttäisi menevän tonne noin 1200 niin kuin pitääkin..

    Väittäisin että mitä lämpimällä ilmalla kun käynnistää niin kone kiertää enemmän ja enemmän heti kylmäkäynnisyksen jälkeen ja vice-versa. Kierrokset on aivan tasaiset, ei heijaa (siis kun on käynnistänyt) Noin 2-5min kuluttua kierrokset sitten lopulta laskee tonne normaaliin n. 600-700 rpm. (kun vika on päällä saattaa kuitenkin seilata n. 200 rpm ylös edestakaisin, ja kierrokset jää välillä päälle 1000 rpm vaikka kone täysin lämmin)

    2. Kun vika on päällä ei moottorijarrutus toimi ollenkaan, tai pätkii (lue: nykii) kun rullaa moottorijarrutuksella vaihde päällä. Tämä vika ilmenee myös kulutusmittarissa, kun auto ei moottorijarruta ei neula painu nollaan, vaan jää kellumaan yleensä n. 10 litran tienoille.

    Toisaalta jos moottorijarrutus toimii hetkettäin, (eli tuntuu että bensansyöttö melkein katkaistaan), mutta sitten pätkii niin neula pomppii pari litraa ylöspäin siitä nollasta ja auto antaa itse lisää kaasua vaikka ei koske pedaaliin.. :shock: :?

    Tuntuu selvästi että moottorijarrutus ei toimi kun tulee valoihin kun automaattilaatikolla konsanaan :| eli rulla melkein kun vaihde olisi vapaalla

    Myös vakionopeudensäädin sekoaa alamäissä kun yrittää pitää asetettua nopeutta, mutta kun moottorijarrutus ei toimi niin nopeus saattaa kasvaa rankissa alamäissä.

    Kun tämä vika on päällä auto vie melkein pari litraa enemmän bensaa.. Etenkin kylmäkäynnistyksen yhteydessä vaikuttaa menevän ihan helvetisti bensaa, ilmeisesti käy ainakin kylmänä liian rikkaalla?? En ole kuitenkaan missään vaiheessa nähnyt minkäänlaista mustaa savua.. :?




    -Vika tulee ja menee, välillä auto toimii mainiosti ehkä viikon, sitten sekoaa taas pariksi päiväksi ja toimii jälleen. Tai toimii aamulla täysin ja sekoaa vasta iltapäivällä :lol: Kun vika ei ole päällä niin kone toimii mainiosti, eli ei kumpaakaan noista oireista. Tietää heti kännistyksessä että nyt kone toimii , tai ei toimi :rasta:

    -Keväällä luulin korjanneeni vian, mutta nyt se palasi loppukesästä.

    Sillon mittasin kaasuläpän asentotunnistimen toimivuuden digitaalisella vastusmittarilla :arrow: näytti toimivan moitteettomasti ja oli oikeassa säädössä.
    Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi mitattu :arrow: ohmilukemat vastasi kyllä suunnilleen silloista koneen lämpötilaa (oli vähän aikaa jäähtynyt paikallaan) Ruiskutin vähän CRC:tä moneen liittimeen-> kone toimi ilman minkäänlaista häiriötä kevään ja kesän. Mutta nyt siis sippailee taas.

    Käytin äskettäin motroniccia vikatesterissä, vikamuistissa oli tieto: "ei lambda säätöä. käynnistyskerrat jolla vikaa ei ole ilmennyt: 47" Nopeimmathan nyt väittää että siellä on lambda rikki; voi olla, mutta Motronicci ilmeisesti tallentaa vastaavanlaisen vikakoodin myös jos lambdasäätöä, eli seoksen säätöä lambdan avustuksella ei voi toteuttaa :arrow: jos perusarvot seoksessa on tarpeeksi pielellä tai jokin anturi pettää t.j.s. niin lambdasäätö voi lakata toimimasta, jolloin varaohjelma kytkeytyy, ja nämä oireet kuulemma voivat esiintyä juuri sillon kun Motronicci yrittää kompensoida puuttuvan lambdasäädön varaohjelman asetuksilla..

    Kommentteja ja ehdotuksia otetaan vastaan jos joku on jaksanu lukea näin pitkälle

    Ajattelin käyttää poissulkemismenetelmää vian poistamiseen, eli uusia vimpeleitä laitetaan kunnes kone taas toimii niinkuin pitääkin. Kaasuläpän asentotunnistin on jo hankittu, odottaa asennusta. Jos ei sillä mitään muutosta tule niin suuttimien putsausta, uusi lambda, jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, ilmamäärämittari j.n.e. :?

    Kukaan tutkinut tarkemmin tota Motroniccia ja osais antaa yksityskohtaisia neuvoja, eikä vaan tyyliin vaihda tulpat.. Löytyykä b.t.w. tollasesta koneesta ilmuilman lämpötila-anturia?? En löytäny sellaista Motronicin kaaviosta näin nopeasti katsellen...

    <EDIT> Tyhjäkäyntimoottori a.k.a. lisäilmaluisti tai whatever myös putsattu ja toiminta mitattu ja tsekattu -> toimii oikein.



    :help:
    Last edited by RiiQuu; 29-03-2006, 17:05.
    "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
    - - -
    E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
    Cäbi©

    E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
    G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen
  • Maza
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 4321
    • Kannus/Kokkola

    #2
    Otappas vielä se kaasuläpän asentotunnistin käsittelyyn. Aika varmasti ei kytke tyhjäkäyntipiiriä käyttöön. Mulla oli ihan sama ongelma. Sinulla taitaa olla ihan siinä rajoilla, jolloin joskus toimii joskus ei. Laitat tunnistimen niin, että naksahtaa kun kääntää vähänkin kaasuläppää. Jos tuohon jättää liikaa tyhjää tilaa niin ajosta tulee melko nykivää.

    Comment

    • RiiQuu
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1367

      #3
      Originally posted by Maza
      Otappas vielä se kaasuläpän asentotunnistin käsittelyyn. Aika varmasti ei kytke tyhjäkäyntipiiriä käyttöön. Mulla oli ihan sama ongelma. Sinulla taitaa olla ihan siinä rajoilla, jolloin joskus toimii joskus ei. Laitat tunnistimen niin, että naksahtaa kun kääntää vähänkin kaasuläppää. Jos tuohon jättää liikaa tyhjää tilaa niin ajosta tulee melko nykivää.
      Tyhjäkäyntipiiri? Tarkoitatko Jetronicin erillistä elektronista tyhjäkäynnin säätöyksikköä (jota ei Motronicissa ole) vai Motronicin tiettyä ominaisuutta?

      Sen PITÄISI olla nyt säädetty niin että naksuu n. 1mm päässä kun liikuttaa (mitattuna sen käsikaasun päästä), eli säätöjen raameissa. Voiko tossa asentotunnistimessa olla jotain sisäistä kosketushäikkää joka tulee ja menee noin usein??

      Yks oire muuten unohtu: harvoin mutta joskus kun lämpimän koneen käynnistää niin se lähtee käyntiin aika vaivalla, saa veivata pidmpään ja kuulostaa tukehtuneelta ekat kierrokset, viittaa taas bensan rikkauteen..? Suuttimet vuotaa?


      <EDIT> tosta tunnistimen säädöstä, eikö se juuri ole huonompi jos se naksuminen on liian lähellä kaasuläpä sulkua, jos esimerksi ajatellaan hypoteettisesti että kaasuvaijerin kitka vaihtelee niin että se ei aina naksu -> tyhjäkäyntisäätö ei mene päälle, eli voiko sen ajatella että laittaa sen ikäänkuin varman päälle säätöön että varmasti naksuu (isompi välys) Vai toimiiko se jollain hämärällä tavalla just toistepäin..

      En oikein nyt hiffaa ton toimintaa. Siinähän on kans erillinen funktion ainakin täyskaasulle, eli tunnistaa kun talla on tiskissä, ja jotkut väittää että tunnistaa myös erikseen täsmälleen puolkaasun?

      Itse kun mittasin niin ohmit kyllä muuttuivat kokoajan kun käänteli kaasuläppää enemmän auki mikä viittaa siihen että se mittaa kaasuläpän aukioloasteen lineaarisesti (eli koko ajan, portaattomasti t.j.s.) meniköhän päättelyt nyt putkeen. :lol: Molemmissa ääripäissä ainakin mittari piippas niin kuin pitäisi eli virtaa ei kulkenut lainkaan (idle switch/full throttle switch) jolloin ainakin pitäisi infoa kulkea aivoille :idea:
      "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
      - - -
      E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
      Cäbi©

      E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
      G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

      Comment

      • Luntti
        2Wheel Driver
        • Jul 2003
        • 5021
        • Yka

        #4
        Onko oireet selvinnyt?
        Mulla on M50 koneessa samoja oireita.
        Jos on selvinnyt, niin mikä oli vialla?

        Comment

        • RiiQuu
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1367

          #5
          Originally posted by luntti
          Onko oireet selvinnyt?
          Mulla on M50 koneessa samoja oireita.
          Jos on selvinnyt, niin mikä oli vialla?
          Ei ole selvinnyt, kun en ole vielä tehnyt mitään asialle. Toiminu paremmin nyt kylmillä ilmoilla..

          Viikonloppuna on tarkoitus vaihtaa kaasuläpän asentotunnistin näin aluksi. Eli palaan asiaan.

          Omituista on se että se toimii melkein aina täysin moitteettomasti kun kone on kylmä tai lämpiämässä, mutta kun lämmöt tulee normaaliin niin rupeaa tapahtumaan.

          Yhdellä kaverilla täällä oli ollut samat oireet :arrow: pieni halkeama pakosarjassa. Ei ollut ilmeisesti ilmennyt katsastuksessa kuitenkaan mitään ihmeellistä päästöissä.
          "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
          - - -
          E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
          Cäbi©

          E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
          G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

          Comment

          • Luntti
            2Wheel Driver
            • Jul 2003
            • 5021
            • Yka

            #6
            Mulla toimii sitten päin vastoin. Eli kylmänä ja lämpimänä oireilee. Mutta normaali lämmössä Ok. En tiedä onko mullakin siinä asentokytkimessä jotain häikkää. Kun esim. moottori jarrutus toimii kun painaa n. millin kaks kaasupoljinta. Kun taas löysää polkimen kokonaan niin kulutus mittarikin nousee n. 4litran kohdalle.

            Comment

            • juho
              Bimmer Fanatic
              • May 2003
              • 334
              • Lappeenranta

              #7
              Miulla on ihan samoja oireita varsinkin ton moottorijarrutuksen kanssa. Syynä on sytkien alipainesäädin, mutta niinkun riqu jo sanoit niin sitähän ei tuossa motronicissa ole...
              R Trafic -04
              Projekti E30

              Comment

              • RiiQuu
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1367

                #8


                nyt vaikuttaa lupaavalta. vaihdoin viikonloppuna tuon kaasuläpän asentotunnistimen sekä säädin sen oikeaoppisesti paikalleen digimittarilla.

                lisäksi putsasin kaasuläpästä scheisset pois. oli niin paljon likaa sen läpän ympärillä että jumitti välillä hieman auki kun päästi kaasun. varmaan 14 vuoden paskat siellä, kuvaa tulee myöhemmin miltä näytti :shock:

                eli voi olla ettei itse anturissa ollutkaan mitään vikaa, tai että se oli pelkkä säätökysymys. käynnistystä huoneenlämmössä kylmällä koneella ei vielä kokeiltu..

                MUTTA NYT SIIS TOIMII!!! (ainakin vielä 250 kilsan sekalaisen ajon jälkeen :roll: ) Tyhjäkäynti ei värähdäkkään suuntaan tai toiseen, ei väliä onko kone kylmä vai lämmin. Moottorijarrutus toimii aina, eli kulutusmittari menee samantien nollaan kun päästää kaasun ajossa. Käynnistyskierrokset (+10 astetta ulkona) on noin 850 rpm. Tiedä sitten toimiiko toi kylmäkäynnistys nyt oikein, mutta ei ainakaan kierrokset seilaa missään vaiheessa..
                "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
                - - -
                E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
                Cäbi©

                E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
                G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎