Tietty vika tai vikojen yhdistelmä tulee ja menee mun autossa, oireet:
1. Huoneenlämmössä kun käynnistää kylmän koneen niin kierrokset pompaa tasaiseen 1900 rpm, kun taas ulkona +10 astetta kierrokset näyttäisi menevän tonne noin 1200 niin kuin pitääkin..
Väittäisin että mitä lämpimällä ilmalla kun käynnistää niin kone kiertää enemmän ja enemmän heti kylmäkäynnisyksen jälkeen ja vice-versa. Kierrokset on aivan tasaiset, ei heijaa (siis kun on käynnistänyt) Noin 2-5min kuluttua kierrokset sitten lopulta laskee tonne normaaliin n. 600-700 rpm. (kun vika on päällä saattaa kuitenkin seilata n. 200 rpm ylös edestakaisin, ja kierrokset jää välillä päälle 1000 rpm vaikka kone täysin lämmin)
2. Kun vika on päällä ei moottorijarrutus toimi ollenkaan, tai pätkii (lue: nykii) kun rullaa moottorijarrutuksella vaihde päällä. Tämä vika ilmenee myös kulutusmittarissa, kun auto ei moottorijarruta ei neula painu nollaan, vaan jää kellumaan yleensä n. 10 litran tienoille.
Toisaalta jos moottorijarrutus toimii hetkettäin, (eli tuntuu että bensansyöttö melkein katkaistaan), mutta sitten pätkii niin neula pomppii pari litraa ylöspäin siitä nollasta ja auto antaa itse lisää kaasua vaikka ei koske pedaaliin.. :shock: :?
Tuntuu selvästi että moottorijarrutus ei toimi kun tulee valoihin kun automaattilaatikolla konsanaan :| eli rulla melkein kun vaihde olisi vapaalla
Myös vakionopeudensäädin sekoaa alamäissä kun yrittää pitää asetettua nopeutta, mutta kun moottorijarrutus ei toimi niin nopeus saattaa kasvaa rankissa alamäissä.
Kun tämä vika on päällä auto vie melkein pari litraa enemmän bensaa.. Etenkin kylmäkäynnistyksen yhteydessä vaikuttaa menevän ihan helvetisti bensaa, ilmeisesti käy ainakin kylmänä liian rikkaalla?? En ole kuitenkaan missään vaiheessa nähnyt minkäänlaista mustaa savua.. :?
-Vika tulee ja menee, välillä auto toimii mainiosti ehkä viikon, sitten sekoaa taas pariksi päiväksi ja toimii jälleen. Tai toimii aamulla täysin ja sekoaa vasta iltapäivällä :lol: Kun vika ei ole päällä niin kone toimii mainiosti, eli ei kumpaakaan noista oireista. Tietää heti kännistyksessä että nyt kone toimii , tai ei toimi :rasta:
-Keväällä luulin korjanneeni vian, mutta nyt se palasi loppukesästä.
Sillon mittasin kaasuläpän asentotunnistimen toimivuuden digitaalisella vastusmittarilla :arrow: näytti toimivan moitteettomasti ja oli oikeassa säädössä.
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi mitattu :arrow: ohmilukemat vastasi kyllä suunnilleen silloista koneen lämpötilaa (oli vähän aikaa jäähtynyt paikallaan) Ruiskutin vähän CRC:tä moneen liittimeen-> kone toimi ilman minkäänlaista häiriötä kevään ja kesän. Mutta nyt siis sippailee taas.
Käytin äskettäin motroniccia vikatesterissä, vikamuistissa oli tieto: "ei lambda säätöä. käynnistyskerrat jolla vikaa ei ole ilmennyt: 47" Nopeimmathan nyt väittää että siellä on lambda rikki; voi olla, mutta Motronicci ilmeisesti tallentaa vastaavanlaisen vikakoodin myös jos lambdasäätöä, eli seoksen säätöä lambdan avustuksella ei voi toteuttaa :arrow: jos perusarvot seoksessa on tarpeeksi pielellä tai jokin anturi pettää t.j.s. niin lambdasäätö voi lakata toimimasta, jolloin varaohjelma kytkeytyy, ja nämä oireet kuulemma voivat esiintyä juuri sillon kun Motronicci yrittää kompensoida puuttuvan lambdasäädön varaohjelman asetuksilla..
Kommentteja ja ehdotuksia otetaan vastaan jos joku on jaksanu lukea näin pitkälle
Ajattelin käyttää poissulkemismenetelmää vian poistamiseen, eli uusia vimpeleitä laitetaan kunnes kone taas toimii niinkuin pitääkin. Kaasuläpän asentotunnistin on jo hankittu, odottaa asennusta. Jos ei sillä mitään muutosta tule niin suuttimien putsausta, uusi lambda, jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, ilmamäärämittari j.n.e. :?
Kukaan tutkinut tarkemmin tota Motroniccia ja osais antaa yksityskohtaisia neuvoja, eikä vaan tyyliin vaihda tulpat.. Löytyykä b.t.w. tollasesta koneesta ilmuilman lämpötila-anturia?? En löytäny sellaista Motronicin kaaviosta näin nopeasti katsellen...
<EDIT> Tyhjäkäyntimoottori a.k.a. lisäilmaluisti tai whatever myös putsattu ja toiminta mitattu ja tsekattu -> toimii oikein.
:help:
1. Huoneenlämmössä kun käynnistää kylmän koneen niin kierrokset pompaa tasaiseen 1900 rpm, kun taas ulkona +10 astetta kierrokset näyttäisi menevän tonne noin 1200 niin kuin pitääkin..
Väittäisin että mitä lämpimällä ilmalla kun käynnistää niin kone kiertää enemmän ja enemmän heti kylmäkäynnisyksen jälkeen ja vice-versa. Kierrokset on aivan tasaiset, ei heijaa (siis kun on käynnistänyt) Noin 2-5min kuluttua kierrokset sitten lopulta laskee tonne normaaliin n. 600-700 rpm. (kun vika on päällä saattaa kuitenkin seilata n. 200 rpm ylös edestakaisin, ja kierrokset jää välillä päälle 1000 rpm vaikka kone täysin lämmin)
2. Kun vika on päällä ei moottorijarrutus toimi ollenkaan, tai pätkii (lue: nykii) kun rullaa moottorijarrutuksella vaihde päällä. Tämä vika ilmenee myös kulutusmittarissa, kun auto ei moottorijarruta ei neula painu nollaan, vaan jää kellumaan yleensä n. 10 litran tienoille.
Toisaalta jos moottorijarrutus toimii hetkettäin, (eli tuntuu että bensansyöttö melkein katkaistaan), mutta sitten pätkii niin neula pomppii pari litraa ylöspäin siitä nollasta ja auto antaa itse lisää kaasua vaikka ei koske pedaaliin.. :shock: :?
Tuntuu selvästi että moottorijarrutus ei toimi kun tulee valoihin kun automaattilaatikolla konsanaan :| eli rulla melkein kun vaihde olisi vapaalla
Myös vakionopeudensäädin sekoaa alamäissä kun yrittää pitää asetettua nopeutta, mutta kun moottorijarrutus ei toimi niin nopeus saattaa kasvaa rankissa alamäissä.
Kun tämä vika on päällä auto vie melkein pari litraa enemmän bensaa.. Etenkin kylmäkäynnistyksen yhteydessä vaikuttaa menevän ihan helvetisti bensaa, ilmeisesti käy ainakin kylmänä liian rikkaalla?? En ole kuitenkaan missään vaiheessa nähnyt minkäänlaista mustaa savua.. :?
-Vika tulee ja menee, välillä auto toimii mainiosti ehkä viikon, sitten sekoaa taas pariksi päiväksi ja toimii jälleen. Tai toimii aamulla täysin ja sekoaa vasta iltapäivällä :lol: Kun vika ei ole päällä niin kone toimii mainiosti, eli ei kumpaakaan noista oireista. Tietää heti kännistyksessä että nyt kone toimii , tai ei toimi :rasta:
-Keväällä luulin korjanneeni vian, mutta nyt se palasi loppukesästä.
Sillon mittasin kaasuläpän asentotunnistimen toimivuuden digitaalisella vastusmittarilla :arrow: näytti toimivan moitteettomasti ja oli oikeassa säädössä.
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi mitattu :arrow: ohmilukemat vastasi kyllä suunnilleen silloista koneen lämpötilaa (oli vähän aikaa jäähtynyt paikallaan) Ruiskutin vähän CRC:tä moneen liittimeen-> kone toimi ilman minkäänlaista häiriötä kevään ja kesän. Mutta nyt siis sippailee taas.
Käytin äskettäin motroniccia vikatesterissä, vikamuistissa oli tieto: "ei lambda säätöä. käynnistyskerrat jolla vikaa ei ole ilmennyt: 47" Nopeimmathan nyt väittää että siellä on lambda rikki; voi olla, mutta Motronicci ilmeisesti tallentaa vastaavanlaisen vikakoodin myös jos lambdasäätöä, eli seoksen säätöä lambdan avustuksella ei voi toteuttaa :arrow: jos perusarvot seoksessa on tarpeeksi pielellä tai jokin anturi pettää t.j.s. niin lambdasäätö voi lakata toimimasta, jolloin varaohjelma kytkeytyy, ja nämä oireet kuulemma voivat esiintyä juuri sillon kun Motronicci yrittää kompensoida puuttuvan lambdasäädön varaohjelman asetuksilla..
Kommentteja ja ehdotuksia otetaan vastaan jos joku on jaksanu lukea näin pitkälle
Ajattelin käyttää poissulkemismenetelmää vian poistamiseen, eli uusia vimpeleitä laitetaan kunnes kone taas toimii niinkuin pitääkin. Kaasuläpän asentotunnistin on jo hankittu, odottaa asennusta. Jos ei sillä mitään muutosta tule niin suuttimien putsausta, uusi lambda, jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, ilmamäärämittari j.n.e. :?
Kukaan tutkinut tarkemmin tota Motroniccia ja osais antaa yksityskohtaisia neuvoja, eikä vaan tyyliin vaihda tulpat.. Löytyykä b.t.w. tollasesta koneesta ilmuilman lämpötila-anturia?? En löytäny sellaista Motronicin kaaviosta näin nopeasti katsellen...
<EDIT> Tyhjäkäyntimoottori a.k.a. lisäilmaluisti tai whatever myös putsattu ja toiminta mitattu ja tsekattu -> toimii oikein.
:help:
Comment