Announcement

Collapse
No announcement yet.

Typ 188 perien laipat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marko.m
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 333
    • Keminmaa

    #16
    No niin. Auto on nyt ajossa. Vaihdoin siis perän että sain kardaanin sopimaan. Mutta se uusi perä ääntää aika pahasti moottorijarrutuksessa, joten ajattelin tässä keväällä vaihtaa siitä uudesta perästä sen etulaipan vanhaan perään ja laittaa vanhan takasin. Vanha ei ääntänyt mitenkään.

    Onko se mutteri kiritty johonkin momenttiin? vai pitääkö se kiriä siten että se ei ole kireällä vaan juuri vain kiritään välys pois, tai jätetään ehkä pieni välys?

    Tuon vanhan perän välitys on 3,23 eikä 4,44 niin kuin aiemmin luulin. Eli sama välitys kuin uudessa perässä. Eikä ole lukkoa.
    Miten selittää sen että kun kesällä vaihdoin perään Teboil Lukkoperä öljyt niin tuntui kuin olisi lukkoperä. Alkoi pitämään. Sitä ennen ei pitänyt vähääkään. Onko se lukkoperäöljy vain jäykempää?
    Last edited by marko.m; 01-03-2009, 14:19.
    316i e46 -04.
    Ex. 525i e34 -91

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4645
      • Tuusula

      #17
      Originally posted by marko.m View Post
      Onko se mutteri kiritty johonkin momenttiin? vai pitääkö se kiriä siten että se ei ole kireällä vaan juuri vain kiritään välys pois, tai jätetään ehkä pieni välys?
      Merkkaa todella hyvin mihin asti se etumutteri on kiritty. Sillä säädetään koko häsmäkän esijännitys eli se on hyvinkin tarkkaa mihin asti sitä kirraa. Yleensä ne on tehtaalta lähtiessä jo merkattu varsin hyvin.

      Miten selittää sen että kun kesällä vaihdoin perään Teboil Lukkoperä öljyt niin tuntui kuin olisi lukkoperä. Alkoi pitämään. Sitä ennen ei pitänyt vähääkään. Onko se lukkoperäöljy vain jäykempää?
      Väärät öljyt. Noihin lukkoperiin tulee laittaa vain ja ainoastaan BMW:n lukkoperäöljyä tai Mobilin tavaraa / vast. jolla on BMW:n hyväksyntä. Väärä öljy rikkoo perän nopeammin kuin kuminpoltto / muu kiusaus.
      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • marko.m
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2007
        • 333
        • Keminmaa

        #18
        Originally posted by Jonsku View Post
        Merkkaa todella hyvin mihin asti se etumutteri on kiritty. Sillä säädetään koko häsmäkän esijännitys eli se on hyvinkin tarkkaa mihin asti sitä kirraa. Yleensä ne on tehtaalta lähtiessä jo merkattu varsin hyvin.
        Mutta kun vaihdan isomman laipan niin silloin ei merkki pidä enä paikkansa. Tuli tässä mieleen että jos merkkaa sen vanhan kohdan ja sen jälkeen puhdistaa kiertteet ja sitten katsoo mihin momenttiin se menee kun kääntää merkit kohdalleen, tai 1-2mm yli niin kuin ninim. 325e neuvoo. Saadun momentin perusteella vois sitten kiriä mutterin uuteen laippaan.

        Originally posted by Jonsku View Post
        Väärät öljyt. Noihin lukkoperiin tulee laittaa vain ja ainoastaan BMW:n lukkoperäöljyä tai Mobilin tavaraa / vast. jolla on BMW:n hyväksyntä. Väärä öljy rikkoo perän nopeammin kuin kuminpoltto / muu kiusaus.
        Niin ei ollut lukkoperä. Varsin kurkkasin takakannen alle eikä ole lukkoyksikköä. Se siinä ihmetyttääkin että miten lukkoperäöljy saa lukottoman perän tuntumaan lukolliselta? Ainakin sain parkkipaikalla automaatin pakkokakkosella pyörimään ympyrää miten vain. Vanhoilla öljyillä ei pyörinyt mitenkään. No se vain on.
        Last edited by marko.m; 01-03-2009, 16:11.
        316i e46 -04.
        Ex. 525i e34 -91

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4645
          • Tuusula

          #19
          Niin ei ollut lukkoperä. Varsin kurkkasin takakannen alle eikä ole lukkoyksikköä. Se siinä ihmetyttääkin että miten lukkoperäöljy saa lukottoman perän tuntumaan lukolliselta? Ainakin sain parkkipaikalla automaatin pakkokakkosella pyörimään ympyrää miten vain. Vanhoilla öljyillä ei pyörinyt mitenkään. No se vain on.
          Kah, tulipa luettua turhan nopeasti.
          Last edited by Jonsku; 01-03-2009, 19:08.
          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • Tomba87
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 4029
            • Imatra

            #20
            Eilen juuri vaihdoin tuon laipan 210 perään ja merkkasin merkit mutteriin sekä akselin päähän, tiukkasin "uuden" laipan ehkä millin sen merkin yli kun merkin kohdalla tuntui vielä hieman liian löysältä. Ja lukitetta luonnollisesti väliin ettei pääse pyörimään. Eikä vielä ainakaan ujella(koputtaa puuta)..
            Luukku auki ja risut kyytiin

            Comment

            • 325E
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1227
              • LAHTI

              #21
              Väärää neuvoa..sisäosan mitta on AINA erimittainen ....

              Originally posted by Jonsku View Post
              Eikö niissä molemmissa laipoissa ole "sisäosa" saman pituinen joten momenttihan ei muutu mihinkään kun vaan merkkaa vanhan kohdan tarkasti. Mutta varman päälle kun pelaa niin noinhan se menee kuten sanoit



              Kah, tulipa luettua turhan nopeasti.
              Huima neuvo joka ei pidä paikkaansa..toivottavasti kaikki lukijat nollaavat Jonskun kirjoituksen ja siis lukemansa..tuolla neuvolla rikot monien
              perät..älä ota itseesi tämä on faktaa monia periä laittaneena yksikään ei ole mennyt sileen että, laipan merkki olisi ollut samalla kohtaa jos on vaihdettu laippoja.

              Momentti ei pidä paikkaansa ja sitä toimenpidettä käytetään VAIN uuden rymppirenkaan kanssa ja tahtoo sanoa että, silloin on myös vaihdettu kaikki laakerit silloin rymppirenkaan esijännitys toimii ja on myös bamanssissa laakereiden kanssa joten sekin antamasi ohje harhauttaa hajottamaan perän..SORI.

              Sisämitat ovat vain muutamia satasen heittoja ja se heittää mutterin mittamerkissa esim. 90-astetta ja monesti se on liikaa jos tosiaan menee liian kireäksi vanhat laakerit ei kestä ylijännitystä ja laakeri vaurio on mitä varmin...tässä kohtaa sanoisin yrittäkää lukea kenen
              kirjoituksia uskotte topikkien postausten määrä ei korvaa kokemuksen määrään.

              Toivottavsti tämä perän laittajalla on onnea mukana jos se tosiaan vetäisi peränlaipat ohjeesi mukaan..kuten olen kertonut se 1-2mm kireämmälle pätee vain silloin jos laitetaan SAMA laippa takaisin...
              Last edited by 325E; 01-03-2009, 18:41.

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4645
                • Tuusula

                #22
                Originally posted by 325E View Post
                Huima neuvo joka ei pidä paikkaansa..toivottavasti kaikki lukijat nollaavat Jonskun kirjoituksen ja siis lukemansa..tuolla neuvolla rikot monien
                perät..älä ota itseesi tämä on faktaa monia periä laittaneena yksikään ei ole mennyt sileen että, laipan merkki olisi ollut samalla kohtaa jos on vaihdettu laippoja.

                Momentti ei pidä paikkaansa ja sitä toimenpidettä käytetään VAIN uuden rymppirenkaan kanssa ja tahtoo sanoa että, silloin on myös vaihdettu kaikki laakerit silloin rymppirenkaan esijännitys toimii ja on myös bamanssissa laakereiden kanssa joten sekin antamasi ohje harhauttaa hajottamaan perän..SORI.
                No mutta, eipä pitäisi taas uskoa ihan kaikkea mitä netissä vastaan tulee

                I stand corrected.

                Sisämitat ovat vain muutamia satasen heittoja ja se heittää mutterin mittamerkissa esim. 90-astetta ja monesti se on liikaa jos tosiaan menee liian kireäksi vanhat laakerit ei kestä ylijännitystä ja laakeri vaurio on mitä varmin...tässä kohtaa sanoisin yrittäkää lukea kenen kirjoituksia uskotte topikkien postausten määrä ei korvaa kokemuksen määrään.
                Tähän täytyy vielä tarttua. Perän etumutteri on luokkaa M14x1,5 tjms, joten siinä tuo mainitsemasi 90 asteen heitto (kuka onnistuu ruuvaamaan mutterin 90ast pieleen jos on merkannut kaikki selvästi alussa?) tarkoittaisi melkein 0,4mm heittoa joka on "hieman eri" kuin "muutamia satasen heittoja". Myös akselitiiviste laipan alla antaa hieman periksi joten ei nyt kuitenkaan liioitella näiden kanssa. Tarkka täytyy toki olla mutta kohtuus kaikessa...
                Last edited by Jonsku; 01-03-2009, 19:23.
                - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #23
                  Kuule täällä on laidasta laitaan ihmisiä amatööristä amattilaiseen

                  Originally posted by Jonsku View Post
                  No mutta, eipä pitäisi taas uskoa ihan kaikkea mitä netissä vastaan tulee

                  I stand corrected.



                  Tähän täytyy vielä tarttua. Perän etumutteri on luokkaa M14x1,5 tjms, joten siinä tuo mainitsemasi 90 asteen heitto (kuka onnistuu ruuvaamaan mutterin 90ast pieleen jos on merkannut kaikki selvästi alussa?) tarkoittaisi melkein 0,4mm heittoa joka on "hieman eri" kuin "muutamia satasen heittoja". Myös akselitiiviste laipan alla antaa hieman periksi joten ei nyt kuitenkaan liioitella näiden kanssa. Tarkka täytyy toki olla mutta kohtuus kaikessa...
                  Kuten sanon faktan ja totuuden edessä ÄLÄ VEDÄ HERNETTÄ NENÄÄSI JOS KOHTAAT ..asian joka totuudella ja faktalla oikeaksi todistetaan.....Toivoisin että, myöntäisit väärät neuvosi tässä julkisesti ja jättäisit omat näsäviisauksesi omaan päähäsi ettet pääsisi VÄÄRILLÄ NEUVOILLASI aiheuttamaan sivulisille vahinkoa...

                  "Se elukka älähtää johon kalikka kalahtaa"

                  Parempi olisi moberaattorin sulkea tämä topikki jotta kaveri ei pääsisi aiheuttamaan vahinkoa kenellekkään kylvämällä väärää tietoa joka tosiaan aiheuttaa vahinkoa mahdolisesti monelle bemaristille jos sinulla tuolla pohjalla
                  on auton tekniikka tieto on paremi kun keskityt pelkästään lukemaan topiikkeja .

                  Comment

                  • marko.m
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2007
                    • 333
                    • Keminmaa

                    #24
                    Hep hep. Ei tässä mitään hätää ole. En ole ehtinyt vielä vahinkoa tekemään. Eikä tosiaan tarvi tätä keskustelua sulkea. Ajattelin tuon homman tehdä vasta keväällä tai kesällä. Siksi kyselen jo valmiiksi neuvoja että saisin mahdollisesti riittävästi neuvoja operaation suorittamiseen. Jos se osoittautuu mahdottomaksi itse suorittaa niin mietin sitten viitsiikö viedä johonkin pajalle että ne vetasee sen oikeaan kireyteen. Toki käsitän senkin että on pajoja jotka ei ymmärrä näidenkään päälle. Aina kun netistä lukee korjausohjeita niin pitää osata olla kriittinen.

                    Mutta mitä mieltä 325E on tuosta konstista minkä kirjoitin viestissä #18?
                    Last edited by marko.m; 01-03-2009, 20:12.
                    316i e46 -04.
                    Ex. 525i e34 -91

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      #25
                      Hyvä että ymmärrät edes jollakin järkeä...

                      Originally posted by marko.m View Post
                      Hep hep. Ei tässä mitään hätää ole. En ole ehtinyt vielä vahinkoa tekemään. Eikä tosiaan tarvi tätä keskustelua sulkea. Ajattelin tuon homman tehdä vasta keväällä tai kesällä. Siksi kyselen jo valmiiksi neuvoja että saisin mahdollisesti riittävästi neuvoja operaation suorittamiseen. Jos se osoittautuu mahdottomaksi itse suorittaa niin mietin sitten viitsiikö viedä johonkin pajalle että vetasee sen sopivaksi. Toki käsitän senkin että on pajoja jotka ei ymmärrä näidenkään päälle. Aina kun netistä lukee niin pitää osata olla kriittinen.
                      Neuvoja kannattaa kuunnella...ota yhteyttä..neuvon milelläni....toivottavasti unohdat Jonskun neuvon...

                      Nauratti se kun lisää väärää tietoa Jonskulta tekniikasta stefa ei ole laipan alla mitenkään vaan sivussa sefapinnassa ,stefan kumihuuli ainoastaan painaa sitä sivusta...
                      Last edited by 325E; 01-03-2009, 20:17.

                      Comment

                      • 325E
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1227
                        • LAHTI

                        #26
                        Momenti ei päde....

                        Originally posted by marko.m View Post
                        Hep hep. Ei tässä mitään hätää ole. En ole ehtinyt vielä vahinkoa tekemään. Eikä tosiaan tarvi tätä keskustelua sulkea. Ajattelin tuon homman tehdä vasta keväällä tai kesällä. Siksi kyselen jo valmiiksi neuvoja että saisin mahdollisesti riittävästi neuvoja operaation suorittamiseen. Jos se osoittautuu mahdottomaksi itse suorittaa niin mietin sitten viitsiikö viedä johonkin pajalle että ne vetasee sen oikeaan kireyteen. Toki käsitän senkin että on pajoja jotka ei ymmärrä näidenkään päälle. Aina kun netistä lukee korjausohjeita niin pitää osata olla kriittinen.

                        Mutta mitä mieltä 325E on tuosta konstista minkä kirjoitin viestissä #18?
                        Momentti ei päde ....tässä parhaiten toimisi Nm-mittari jolla saisi ..lukemaa ennen perän mutterin avaamista jolloin saataisiin arvo lukelma vierintä vastukselle pinioni pyörästä...ja se toimisi myös mutteria kiristettäessä eli otettaisiin lukemaa mutteria kiristettäessä joka täytyy tehdä varovasti hakien samaa mitattua arvoa tai hieman kireämpi arvo näin saaden sitä pientä esijännitytä laakerille.

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4645
                          • Tuusula

                          #27
                          Originally posted by 325E View Post
                          Kuten sanon faktan ja totuuden edessä ÄLÄ VEDÄ HERNETTÄ NENÄÄSI JOS KOHTAAT ..asian joka totuudella ja faktalla oikeaksi todistetaan.....Toivoisin että, myöntäisit väärät neuvosi tässä julkisesti ja jättäisit omat näsäviisauksesi omaan päähäsi ettet pääsisi VÄÄRILLÄ NEUVOILLASI aiheuttamaan sivulisille vahinkoa...

                          "Se elukka älähtää johon kalikka kalahtaa"

                          Parempi olisi moberaattorin sulkea tämä topikki jotta kaveri ei pääsisi aiheuttamaan vahinkoa kenellekkään kylvämällä väärää tietoa joka tosiaan aiheuttaa vahinkoa mahdolisesti monelle bemaristille jos sinulla tuolla pohjalla
                          on auton tekniikka tieto on paremi kun keskityt pelkästään lukemaan topiikkeja .
                          Originally posted by 325E View Post
                          Neuvoja kannattaa kuunnella...ota yhteyttä..neuvon milelläni....toivottavasti unohdat Jonskun neuvon...

                          Nauratti se kun lisää väärää tietoa Jonskulta tekniikasta stefa ei ole laipan alla mitenkään vaan sivussa sefapinnassa ,stefan kumihuuli ainoastaan painaa sitä sivusta...
                          No niin, johan jaksat runoilla pitkästi parista rivistä

                          Ja se on hyvä että naurattaa , ajatusvirheitä käy nääs kaikille, ehkä sinullekin joskus?
                          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          • 325E
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1227
                            • LAHTI

                            #28
                            Rauha maahan..se oikein kun mies myöntää virheensä

                            Originally posted by Jonsku View Post
                            No niin, johan jaksat runoilla pitkästi parista rivistä

                            Ja se on hyvä että naurattaa , ajatusvirheitä käy nääs kaikille, ehkä sinullekin joskus?
                            Tosi mies myöntää virheensä..niin teen minäkin jos sellaista sattuu on turha lähteä mittelölle totuuden ja faktan kanssa.....
                            totuus on vaan kova ase..minulla ei ole sinua kohtaan mitään hampaankolossa kuten sanoin aikaisemmin että, älä vedä hernettä nenään. Tämän ei pitäisi sinua loukata jos olen tälläistä saanut aikaan tahtomattani pyydän anteeksi..

                            Tässä tapauksessa oli pakko puuttua keskuskeluun jotta kenelekkään ei tulisi vaurioita perään ns. väärillä neuvoilla
                            tarkoitukseni on auttaa ei vittuilla näillä palstoilla.

                            Minä ajattelen kirjoittamisiani vastuullisesti ja varsinkin neuvoja jos ne voi johtaa toisen tavaran rikkoontumiseen kuten tässä tapauksessa on kysymys..on edesvatuutonta neuvoa jos se aiheuttaa toiselle (amatöörille) aineellista vahinkoa.
                            Tälläisiä asioita meidän jokaisen pitäisi miettiä mielessään jos jotakin kerran neuvomme tulee (ymmärtää sen vaikutus ja vastuu sanomisistaan ja ohjeistuksistaan) ..siksi monen on kai vaikea uskoa ketä uskoo
                            kun ei itsekkään tiedä henkilökohtaisesti auton tekniikkaa..

                            Sen vaan sanon että, itse olen autoalan koulut käynyt ja ollut alan töissä joten tietoni ei ole mutu tuntumaa.

                            Oletko Jonsku valmis lyömään kättäpäälle rauhan eleeksi..

                            Comment

                            • Jonsku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 4645
                              • Tuusula

                              #29
                              Originally posted by 325E View Post
                              Minä ajattelen kirjoittamisiani vastuullisesti ja varsinkin neuvoja jos ne voi johtaa toisen tavaran rikkoontumiseen kuten tässä tapauksessa on kysymys..on edesvatuutonta neuvoa jos se aiheuttaa toiselle (amatöörille) aineellista vahinkoa.
                              Tälläisiä asioita meidän jokaisen pitäisi miettiä mielessään jos jotakin kerran neuvomme tulee (ymmärtää sen vaikutus ja vastuu sanomisistaan ja ohjeistuksistaan) ..siksi monen on kai vaikea uskoa ketä uskoo
                              kun ei itsekkään tiedä henkilökohtaisesti auton tekniikkaa..


                              Oletko Jonsku valmis lyömään kättäpäälle rauhan eleeksi..
                              Mikäs sota meillä pystyssä on ollut? Oli miten oli niin eiköhän tämä aihe ala olla loppuun käsitelty pikkuhiljaa.. Ei tehdä kärpäsestä härkästä.
                              - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                              ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                              ex. Alpina D10 Touring #33/94
                              ... and many more

                              Comment

                              • S.Kaulaote
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2006
                                • 1579
                                • Woikkaalla

                                #30
                                Kumpas tässä nyt sit oli oikeassa ja kumpa väärässä.. mulla täs popcornit ja bisset vieressä! Kattelen matsia...
                                Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                                -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                                -Mitsubishi "runkkari"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎