316i M40 -89 ei käynnisty enää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • khan
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 262
    • Turku

    316i M40 -89 ei käynnisty enää

    Yksi tyypillinen M40 koneen vaiva kohtasi, ainakin mitä täällä muita viestejä on koittanut kaivella.

    Ongelma on siis seuraavanlainen, maanantai-aamuna tuli siirrettyä kyseistä autoa talliin lämpemään päiväksi. Kun auton starttasi, kävi se hyvin karkeasti niin että hampaat meinasi suusta tippua, eli rytkytti ja röpötti oikein kunnolla. Bemu on tehnyt joskus aikaisemminkin niin ja se käynti on normalisoitunut kun on antanut vähän kiekkaa koneelle. Autolle on muuten ollut tyypillistä että on saanut sahata pitkään käyntiin, paitsi hyvin kylmillä keleillä tai lähes heti auton sammuttamisen jälkeen jolloin lähtee käyntiin kuin (jäätyneen) palmun alta.

    Illalla kun piti lähteä lämpimästä tallista, niin auto käynnistyi yhä vaivalloisesti mutta kaasupolkimen polkaisu sammutti koko laitoksen. Sen jälkeen startti vain sahasi ja välillä auto "hörähti" mutta käyntiin sitä ei enää saanut.

    Bensapumppua on useampaan kertaan ehdotettu, mutta miten sen kunnosta voisi parhaiten varmistua? Pumpun relettä olen katsonut, mutta en siitä hullua hurskaammaksi tullut. Lisäksi koitin yhtä kikkaa jolloin otin tulpanjohdon pois, koitin käynnistää, laitoin takaisin ja starttasin uudelleen, tuloksetta.

    Autolla mittarissa 175 tkm, joten taitaa olla useimpien osien kohdalla olla 1. vaihtokerta vasta edessä. Niin, ja olen ronklannut ilmamäärämittarin seoskiekon kanssa kun olen koittanut saada kulutusta hieman säädettyä. Mittarin neula pystyy liikkumaan vapaasti eikä siellä mitään ylimääräistä ole.
    Last edited by khan; 10-02-2009, 21:23.
    f11 520d -15 4d
    ex. e60 525d -08 4d
    ex. e87 116d -09 5d
    ex. e30 316i -89 2d
    ex. e34 535i -90 4d
    ex. e34 525i -90 4d
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    #2
    Originally posted by khan View Post
    Yksi tyypillinen M40 koneen vaiva kohtasi, ainakin mitä täällä muita viestejä on koittanut kaivella.

    Ongelma on siis seuraavanlainen, maanantai-aamuna tuli siirrettyä kyseistä autoa talliin lämpemään päiväksi. Kun auton starttasi, kävi se hyvin karkeasti niin että hampaat meinasi suusta tippua, eli rytkytti ja röpötti oikein kunnolla. Bemu on tehnyt joskus aikaisemminkin niin ja se käynti on normalisoitunut kun on antanut vähän kiekkaa koneelle. Autolle on muuten ollut tyypillistä että on saanut sahata pitkään käyntiin, paitsi hyvin kylmillä keleillä tai lähes heti auton sammuttamisen jälkeen jolloin lähtee käyntiin kuin (jäätyneen) palmun alta.

    Illalla kun piti lähteä lämpimästä tallista, niin auto käynnistyi yhä vaivalloisesti mutta kaasupolkimen polkaisu sammutti koko laitoksen. Sen jälkeen startti vain sahasi ja välillä auto "hörähti" mutta käyntiin sitä ei enää saanut.

    Bensapumppua on useampaan kertaan ehdotettu, mutta miten sen kunnosta voisi parhaiten varmistua? Pumpun relettä olen katsonut, mutta en siitä hullua hurskaammaksi tullut. Lisäksi koitin yhtä kikkaa jolloin otin tulpanjohdon pois, koitin käynnistää, laitoin takaisin ja starttasin uudelleen, tuloksetta.

    Autolla mittarissa 175 tkm, joten taitaa olla useimpien osien kohdalla olla 1. vaihtokerta vasta edessä. Niin, ja olen ronklannut ilmamäärämittarin seoskiekon kanssa kun olen koittanut saada kulutusta hieman säädettyä. Mittarin neula pystyy liikkumaan vapaasti eikä siellä mitään ylimääräistä ole.
    - Bensapumppu, sahauksesta päätelllen.
    - Lisäilmaluisti

    Mitä jos otat lisäilmaluistin johdon irti?

    Comment

    • insp
      BTCF Member
      • Sep 2002
      • 827
      • Iittala

      #3
      Tuohon diagnoosiin sopii myös vuotavat/jumittavat suuttimet, eli haiseeko bensa?
      ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

      Comment

      • khan
        Bimmer Fanatic
        • May 2003
        • 262
        • Turku

        #4
        Originally posted by insp View Post
        Tuohon diagnoosiin sopii myös vuotavat/jumittavat suuttimet, eli haiseeko bensa?
        Bensa haisee välillä, varsinkin kun tuota koitti startata pitkään tuloksetta. Ennen tätä vikaa bensan hajua en ole ainakaan paljoa huomannut.
        f11 520d -15 4d
        ex. e60 525d -08 4d
        ex. e87 116d -09 5d
        ex. e30 316i -89 2d
        ex. e34 535i -90 4d
        ex. e34 525i -90 4d

        Comment

        • superfast
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 567
          • Kurikka

          #5
          Mulla teki hetki sit samanlaisia oireita virranjakajan kansi.oli päässyt hapettumaan ja tukehtui bensaan kun ei saanut kunnon kipinää. et kannattaa kurkata sinnekin.
          E60 525 Msport
          E36 318ti compact

          Comment

          • jarci
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 783
            • Sawo

            #6
            virranjakajan kansi!

            tai riippuu millon oot ronklannu tuota mittaria, jos oireet tuli sen jälkeen niin...
            Nykyisin mennään X3 E83

            Comment

            • khan
              Bimmer Fanatic
              • May 2003
              • 262
              • Turku

              #7
              Kiitos vinkeistä!
              Oliko se virranjakajan kansi putsattavissa vai suoraan vaihtokunnossa teidän tapauksissa?
              f11 520d -15 4d
              ex. e60 525d -08 4d
              ex. e87 116d -09 5d
              ex. e30 316i -89 2d
              ex. e34 535i -90 4d
              ex. e34 525i -90 4d

              Comment

              • jarci
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2006
                • 783
                • Sawo

                #8
                Originally posted by khan View Post
                Kiitos vinkeistä!
                Oliko se virranjakajan kansi putsattavissa vai suoraan vaihtokunnossa teidän tapauksissa?
                eipä kovin kallis investointi uusia, ja pyörijä myös. koita nyt ensin puhdistaa hapettumat..
                Nykyisin mennään X3 E83

                Comment

                • khan
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2003
                  • 262
                  • Turku

                  #9
                  Ongelma ratkaistu

                  Virranjakajan kannen kävin läpi, se oli todella kulunut, muttei kuitenkaan hapettunut eikä sen putsaaminen vaikuttanut ongelmaan mitenkään. Vaihtoon se menee joka tapauksessa kunhan saan uuden kannen ja pyörijän.

                  Kaverin kanssa tutkittiin hieman tarkemmin ja katsottiin tulpat niin nehän uivat bensassa. No, tulpat irti ja annettiin kuivua yön yli. Startilla pyöritettiin pari kertaa ilman tulppia että saatiin ylimääräiset bensat mäntien päältä pois. Aamulla kun tulpat laittoi takaisin auto starttasi ongelmitta. Itseasiassa kone on käynyt todella rikkaalla sillä öljynvaihdon yhteydessä kyllä bensa lemusi.

                  Taisi tässä käydä niin, että kylmänä startatessa kun ei antanut koneen lämmitä jäi sisään niin paljon bensaa ettei jaksanut sen takia startata.

                  Että tälläinen tapaus.
                  f11 520d -15 4d
                  ex. e60 525d -08 4d
                  ex. e87 116d -09 5d
                  ex. e30 316i -89 2d
                  ex. e34 535i -90 4d
                  ex. e34 525i -90 4d

                  Comment

                  Working...
                  X