Löytyipä topikki tällekin kysymykselle: Mitä on stressiporaus ja miksi näin tehdään?
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
M20 ei tarvetta kun rautalohko. Alulohkoissa lohkon päälle kiristetään momenttiin levy joka yhtä piukassa kuin kansi. Joissakin lohkoissa sylinterit menee soikeeksi kun näin tehdään. Esim porattu rajusti ylikokoon. Levy kun on paikallaan niin sylinterit soikeet; porataan.
Kun uudet männät asennettu ja kansi krinnattu niin sylinterien muoto oikea.
Oliko tarpeeksi sekavasti?
M20 ei tarvetta kun rautalohko. Alulohkoissa lohkon päälle kiristetään momenttiin levy joka yhtä piukassa kuin kansi. Joissakin lohkoissa sylinterit menee soikeeksi kun näin tehdään. Esim porattu rajusti ylikokoon. Levy kun on paikallaan niin sylinterit soikeet; porataan.
Kun uudet männät asennettu ja kansi krinnattu niin sylinterien muoto oikea.
Oliko tarpeeksi sekavasti?
CELL voi korjata tämänkin.
No sittenhän luulis että askin pitäisi olla myös ruuvattuna kiinni poratessa . Eikö joku FIATin kone ollut niin ohutta että vika pytty menetti puristuspaineet jos laatikko oli vedetty kiinni liian tiukkaan?
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
M20 ei tarvetta kun rautalohko. Alulohkoissa lohkon päälle kiristetään momenttiin levy joka yhtä piukassa kuin kansi. Joissakin lohkoissa sylinterit menee soikeeksi kun näin tehdään. Esim porattu rajusti ylikokoon. Levy kun on paikallaan niin sylinterit soikeet; porataan.
Kun uudet männät asennettu ja kansi krinnattu niin sylinterien muoto oikea.
Oliko tarpeeksi sekavasti?
CELL voi korjata tämänkin.
Ei aina tarvi olla edes alulohko. Jotkut japsi rautalohkot rakenteeltaan sellaisia, että tarvii tuon levyn porauksen ajaksi.
Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
Tig hitsausta, myös alumiini
Ei aina tarvi olla edes alulohko. Jotkut japsi rautalohkot rakenteeltaan sellaisia, että tarvii tuon levyn porauksen ajaksi.
Esim tojon 5k mitä rallimiehet tunkee starletteihinsa niin on tavattu porailla juuri näin. Kyseisen lohkon kanssa on ollut paljon ongelmia mäntien leikkautumisen kanssa ja ratkesi tuolla tavalla. Lohko valua.
MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
+Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet
Tästäkin voitas kiistellä, että onko pelkällä perus stressilevyllä juurikaan positiivista vaikutusta...Sitten kun stressilevy on kannen tilalla oikeaa vastaavalla vesikierrolla ja koko paketti oikeassa momentissa ja lämpötilassa niin homma on jo järkevä.
Näin se varmaan on. Jollakin jenkkisaitilla juuri näin tehtiin. Oli lämmitetty kaikki osat ns käyntilämpötilaan ja suoritettu poraus. Oli hyvät kuvaliitteet ym. En vaan enää muista mistä löytyy.
Rautalohkossa tuskin niin tarpeellinen toimenpide. Alumiinlohkossa aivan eri juttu. Esim. Porsche 944 täysalumiininen kone on tehtaan ohjeiden mukaan porattaessa/hoonattaessa aina varustettava stressilevyllä. Lisäksi koneen ns. kampiakselikehto tulee olla paikallaan oikeassa momentissa.
Rautalohkossa tuskin niin tarpeellinen toimenpide. Alumiinlohkossa aivan eri juttu. Esim. Porsche 944 täysalumiininen kone on tehtaan ohjeiden mukaan porattaessa/hoonattaessa aina varustettava stressilevyllä. Lisäksi koneen ns. kampiakselikehto tulee olla paikallaan oikeassa momentissa.
Joissain rautalohkoissa ON välttämätöntä...
Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
Tig hitsausta, myös alumiini
Geometriakorjaukseenhan tuota käytetään, kiristyksestä aiheutuva voima vaikuttaa sylinterin geometriaan jollain tavalla. Vaikutusta on aina, mutta riippuu konfiguraatiosta paljonko, esim. pulttien etäisyys sylintereistä, materiaali, design jne. Yleensä kiristettäessä sylinterin yläosaan tulee pulttien kohtaan "paiseita" jotka sitten näkyy sylinteriputken kiillottumisena pulttien kohdalta. Joissain sitten tulee isompaakin vahinkoa.
Jaghaath on tuossa ihan oikeassa, että täysin ei voida simuloida kantta. Siitä syystä eräät tehdastekoiset koneet porataankin ihan vain holkeilla pulttien alla. Täysimittaiset levyt on kyllä coolimman näköisiä, mutta vievätkö ne yhtään lähemmäs oikeaa tilannetta vai ei, en tiedä.
Joka tapauksessa, stressiporauksella päästään lähemmäs täydellistä ja useissa moottoreissa vaikutus on huomattava. Eli suositeltavaa se on ehdottomasti, ei kai kukaan ilman momenttiin kiristettyjä runkolaakeripukkejakaan poraa? Sen saa sitten ratkaista henkilökohtaisesti haluaako tehdä holkeilla vai täysimittaisilla levyillä, molempia on tiettävästi käytetty OEM-tasollakin.
Comment