Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 lohkon stressiporaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasu
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2110
    • Tampere / Isojoki

    M20 lohkon stressiporaus

    Kuinka tarpeellista?
    Onko tiedossa koneistamoa josta löytyisi levy?
    Tai onko jollakin lainata?
    Volvo S80 V8
    Mercedes C250d
    M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Löytyipä topikki tällekin kysymykselle: Mitä on stressiporaus ja miksi näin tehdään?
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • S4Driver
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 572
      • Kaukana

      #3
      entiedä/luulen/arvaan/mustatuntuu

      M20 ei tarvetta kun rautalohko. Alulohkoissa lohkon päälle kiristetään momenttiin levy joka yhtä piukassa kuin kansi. Joissakin lohkoissa sylinterit menee soikeeksi kun näin tehdään. Esim porattu rajusti ylikokoon. Levy kun on paikallaan niin sylinterit soikeet; porataan.
      Kun uudet männät asennettu ja kansi krinnattu niin sylinterien muoto oikea.
      Oliko tarpeeksi sekavasti?

      CELL voi korjata tämänkin.

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        #4
        Viisaammat korjaa, muistaakseni stressiporauksessa lohkoon pultataan porauksen ajaksi sylinterikantta simuloiva levy. Pysyy sylinterit paremmin muodossaan poratessa tms.
        e:hidasss
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by S4Driver View Post
          M20 ei tarvetta kun rautalohko. Alulohkoissa lohkon päälle kiristetään momenttiin levy joka yhtä piukassa kuin kansi. Joissakin lohkoissa sylinterit menee soikeeksi kun näin tehdään. Esim porattu rajusti ylikokoon. Levy kun on paikallaan niin sylinterit soikeet; porataan.
          Kun uudet männät asennettu ja kansi krinnattu niin sylinterien muoto oikea.
          Oliko tarpeeksi sekavasti?

          CELL voi korjata tämänkin.
          No sittenhän luulis että askin pitäisi olla myös ruuvattuna kiinni poratessa . Eikö joku FIATin kone ollut niin ohutta että vika pytty menetti puristuspaineet jos laatikko oli vedetty kiinni liian tiukkaan?
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • mapa
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 518
            • Turku

            #6
            Originally posted by S4Driver View Post
            M20 ei tarvetta kun rautalohko. Alulohkoissa lohkon päälle kiristetään momenttiin levy joka yhtä piukassa kuin kansi. Joissakin lohkoissa sylinterit menee soikeeksi kun näin tehdään. Esim porattu rajusti ylikokoon. Levy kun on paikallaan niin sylinterit soikeet; porataan.
            Kun uudet männät asennettu ja kansi krinnattu niin sylinterien muoto oikea.
            Oliko tarpeeksi sekavasti?

            CELL voi korjata tämänkin.
            Ei aina tarvi olla edes alulohko. Jotkut japsi rautalohkot rakenteeltaan sellaisia, että tarvii tuon levyn porauksen ajaksi.
            Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
            Tig hitsausta, myös alumiini

            Comment

            • zJark
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 740
              • Ylöjärvi

              #7
              Originally posted by mapa View Post
              Ei aina tarvi olla edes alulohko. Jotkut japsi rautalohkot rakenteeltaan sellaisia, että tarvii tuon levyn porauksen ajaksi.
              Esim tojon 5k mitä rallimiehet tunkee starletteihinsa niin on tavattu porailla juuri näin. Kyseisen lohkon kanssa on ollut paljon ongelmia mäntien leikkautumisen kanssa ja ratkesi tuolla tavalla. Lohko valua.
              MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
              +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

              Comment

              • maKe|
                Bimmer Rookie
                • Nov 2007
                • 39
                • Keskellä kaikkea

                #8
                Ai vähän niinku tällänen?

                -------> http://store.nexternal.com/shared/St...vacmotors&All=
                -2011 Husaberg FS 570
                -97 MB W210 290td
                --------------------------
                ex E30 316 M10 1.8
                ex GSX-R 600 K6



                No real power
                , just carburated shit

                Comment

                • Jaghaath
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1273
                  • Helsinki

                  #9
                  Tästäkin voitas kiistellä, että onko pelkällä perus stressilevyllä juurikaan positiivista vaikutusta...Sitten kun stressilevy on kannen tilalla oikeaa vastaavalla vesikierrolla ja koko paketti oikeassa momentissa ja lämpötilassa niin homma on jo järkevä.

                  Comment

                  • S4Driver
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 572
                    • Kaukana

                    #10
                    -

                    Näin se varmaan on. Jollakin jenkkisaitilla juuri näin tehtiin. Oli lämmitetty kaikki osat ns käyntilämpötilaan ja suoritettu poraus. Oli hyvät kuvaliitteet ym. En vaan enää muista mistä löytyy.

                    Comment

                    • os951
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 447
                      • Kerava

                      #11
                      Rautalohkossa tuskin niin tarpeellinen toimenpide. Alumiinlohkossa aivan eri juttu. Esim. Porsche 944 täysalumiininen kone on tehtaan ohjeiden mukaan porattaessa/hoonattaessa aina varustettava stressilevyllä. Lisäksi koneen ns. kampiakselikehto tulee olla paikallaan oikeassa momentissa.

                      Comment

                      • mapa
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 518
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by os951 View Post
                        Rautalohkossa tuskin niin tarpeellinen toimenpide. Alumiinlohkossa aivan eri juttu. Esim. Porsche 944 täysalumiininen kone on tehtaan ohjeiden mukaan porattaessa/hoonattaessa aina varustettava stressilevyllä. Lisäksi koneen ns. kampiakselikehto tulee olla paikallaan oikeassa momentissa.
                        Joissain rautalohkoissa ON välttämätöntä...
                        Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
                        Tig hitsausta, myös alumiini

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Originally posted by S4Driver View Post
                          CELL voi korjata tämänkin.
                          Whaat? Olenko kussut taas jonkun muroihin.

                          Geometriakorjaukseenhan tuota käytetään, kiristyksestä aiheutuva voima vaikuttaa sylinterin geometriaan jollain tavalla. Vaikutusta on aina, mutta riippuu konfiguraatiosta paljonko, esim. pulttien etäisyys sylintereistä, materiaali, design jne. Yleensä kiristettäessä sylinterin yläosaan tulee pulttien kohtaan "paiseita" jotka sitten näkyy sylinteriputken kiillottumisena pulttien kohdalta. Joissain sitten tulee isompaakin vahinkoa.

                          Jaghaath on tuossa ihan oikeassa, että täysin ei voida simuloida kantta. Siitä syystä eräät tehdastekoiset koneet porataankin ihan vain holkeilla pulttien alla. Täysimittaiset levyt on kyllä coolimman näköisiä, mutta vievätkö ne yhtään lähemmäs oikeaa tilannetta vai ei, en tiedä.

                          Joka tapauksessa, stressiporauksella päästään lähemmäs täydellistä ja useissa moottoreissa vaikutus on huomattava. Eli suositeltavaa se on ehdottomasti, ei kai kukaan ilman momenttiin kiristettyjä runkolaakeripukkejakaan poraa? Sen saa sitten ratkaista henkilökohtaisesti haluaako tehdä holkeilla vai täysimittaisilla levyillä, molempia on tiettävästi käytetty OEM-tasollakin.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Jasu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 2110
                            • Tampere / Isojoki

                            #14
                            Jatketaanpa tätä.
                            Onko tietoa keneltä noita levyjä voisi löytyä? Pitäisi saada tuo lohko valmiiksi, mutta kun vain tietäisi mihin veisi.
                            Volvo S80 V8
                            Mercedes C250d
                            M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                            Comment

                            • timpa
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2006
                              • 257
                              • Akaa

                              #15
                              Yksityisiltä tuskin löytyy keltään mutta moottorikoneistamoita sit vaan läpi soittelemaan....
                              speed limits are for pussies

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎