Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tumppi$
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 457
    • Päijät-Häme

    Omassa 02- vuoden 530dA:ssa on tullut aina käytettyä (siis sen aikaa, mitä auto on ollut minun) Castrol:in Edge Sport 0W-40.
    Kone käy ja kukkuu hyvin...

    Vaikka se onkin niin sanottu "huippuöljy" olevinaan, niin totuushan kuitenkin on se että jos koneessa alkaa oikeasti ilmetä vikaa niin ei sitä millään "etke sporteilla" korjata...

    Tosin jotkut väittävät että 0W-XX öljyt olisivat tuohon M57 koneeseen liian "liruja"... Kuitenkin ohjekirja suosittaa sitä ensimmäisenä ympärivuotiseen käyttöön... Toki samalle viivalle ohjekirja asettaa myös 5W-XX öljyt.

    Hauskaa on myös jututtaa asian tiimoilta näitä "kaikentietäviä" "ammattimiehiä"... Jokaisella vankka ja kiistaton mielipide. Ja tietenkin myös kumoavat toisten "ammattimiehien" mielipiteet.

    Esim. "Kuuluisalta" Hupi-auton Rännäriltä on aina yhtä hauskaa ja antoisaa kysyä
    mielipidettä asioihin... Kaveri suosittaa melkein joka vehkeeseen jotain hemmetin kilpaöljyjä... Joko Kendall 10W-60:stä tai Castrol 10W-60:stä. Ja epäilen vahvasti, vaikka en "ammattimies" olekaan, että tuollainen jäykkä ja nimenomaan "kuumanpään" äärioloihin tehty öljy olisi paras mahdollinen vaihtoehto tavalliselle dieselin nakulle... Ei ainakaan ympärivuotiseen käyttöön...
    Vai mitä mieltä muut palstan diesel- ja bensa "gurut" ovat??

    Itse ainakin luotan ohjekirjoihin ja muihin virallisiin tietoihin ennemminkin kuin näihin suorastaan kulttimaineeseen nousseisiin "BMW-meedioihin" joita tässäkin maassa on muutamia...

    Comment

    • Bad boy bmw
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 80
      • P-savo tuusniemi

      Eilen vaihdoin omaan kotteroon öljyt ja laitoin valvolnen VR1 Racing 10w-60 öljyt niin tuntui että kone rupes käymään tasasemmin verrattuna 10w-40 jolla se myös 8000km jälkeen rupes herjaamaan öljyn pinnantasoa vaikka öljyä oli ylämerkkiin asti mut ei ole enää herjannu öljyn vaihdon jälkeen.Harhakuvitelmaa vai totta? Auto on E38 740i vm95 ajettu 207tkm

      Comment

      • Marko.K
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1193
        • Helsinki

        Olisi kohta ensimmäinen öljynvaihto nykyiseen E38 740:seen...mitä öljyä ootte noihin kasin koneisiin laittanu? Entäs onko 15tkm sopiva öljynvaihtoväli?
        F11 535d -11 367hv/728nm
        E39 M5 -99 Alpine White II
        E65 730da -02
        E60 530da -03
        E39 530da -03 240hv/600nm
        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
        E38 740iaL -95
        E39 530d -99 245hv/528nm

        Comment

        • Hysse
          Newbiemmer
          • Nov 2007
          • 11
          • Jyväskylä

          Rally Formulalla on pelittäny tähän asti kaikki autot.

          Comment

          • Jupi85
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 177

            Originally posted by r.w. View Post
            Mitäs suosittelisitte M70 koneisen kesäauton öljyiksi?

            Tällä hetkellä on vielä "sisäänajoöljyinä" melko paskalta vaikuttavaa Mobilia, jolla on tarkoitus vain nopeasti ajaa pahimmat mineraaliöljyjämät koneesta. Castrolia olisi alustavasti tarkoitus laittaa, mutta mitä? Auton ei tarvitse talvella kulkea metriäkään, joten perus 5W-40 -kompromissiöljyjä tuskin kannattaa koneeseen laittaakaan? Tavaran olisi myös hyvä pysyä järkevän hintaisena, sillä sitä menee kerralla 8 litraa.

            Minullakin kesäauton M52B28 ja mietin, että laittaisko sinne TSW(?) 10w-60 vai mobil1 5w-50, mahdollisesti magnatec 5w-40..?

            Comment

            • M_Power
              Moderator
              • Jul 2003
              • 2758
              • Espoo, HML

              Originally posted by Jupi85 View Post
              Minullakin kesäauton M52B28 ja mietin, että laittaisko sinne TSW(?) 10w-60 vai mobil1 5w-50, mahdollisesti magnatec 5w-40..?
              Millaiseen ajoon auto tulee? Radalle, normaalia ajoa ja välillä vedätystä?
              5W-40 on ihan hyvät öljyt tuohon moottoriin.
              BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
              BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

              Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
              Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
              Team vier Zylinder!

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9990
                • KVLA

                Älkää nyt vaan hyvät ihmiset laittako mitään 10W-60 öljyjä moottoreihin,joissa on hydrauliset venttiilivälyksen säätimet eli nostajat.

                Comment

                • Jupi85
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 177

                  Tulee kovempaan ajoon ja radalla olis tarkotus käydä myös kesällä, sekä ajella pidempää matkaa kun lähden kiertää suomee..

                  Kyllä meinasin castrol edge sport 10w-60 laittaa koneeseen..

                  Comment

                  • Karva
                    Bimmer Rookie
                    • May 2008
                    • 125

                    Ylipaksujen öljyjen käyttö on suorastaan haitallista moottoreille, joille se ei ole tarkoitettu.

                    10W-60 öljyn viskositeetti 100 C lämpötilassa on peräti 25 cSt. Ainakin 95%:lle markkinoilla olevista moottoreista 10 cSt on hyväksyttävä arvo. Talvikäytössä jopa 5W-20 on täysin käyttökelpoista useissa moottoreissa. Liian paksuilla öljyillä pumppaushäviöt kasvavat ja moottorin lämpötila ja kuluminen kasvavat. Ohuemman öljyn voitelevuus verrattuna paksumpaan öljyyn on vastaava tai parempi aina siihen saakka kunnes voitelukalvo pettää, mutta se ei todellakaan petä helposti edes ns. "ohuillakaan" öljyillä.

                    Haittapuolia:

                    - Heikentynyt voitelu. Liian paksu öljy ei välttämättä yksinkertaisesti leviä tarvittaviin paikkoihin mikäli moottori on suunniteltu ohuemmille öljyille. Suuren viskositeetti-indeksin omaavat öljyt(esim. 5W-50 ja 10W-60) sisältävät enemmän viskositeetti-indeksin laajentajia jotka eivät ole voiteluaineita(esim. Mobil 1 5W-40 ei sisällä ilmeisesti lainkaan VI-laajentajia). 5W-40 voitelee lähes poikkeuksetta paremmin kuin muuten identtinen 5W-50 ja sen leikkautuvuus on pienempi. Tämän voi myös huomata helposti esim. tästä TM:n öljytestistä:



                    Sinänsä tuo testi ei kerro kuin tuotteiden kylmäominaisuuksista, ja lopputuloksen voisi ihan yhtä hyvin päätellä tuotetiedoista.

                    - Lisääntynyt mekaaninen rasitus. Mm. venttiilikoneisto ja sen käyttölaite, öljypumppu jne.

                    - Lisääntynyt polttoaineen kulutus ja vastaavasti heikentynyt teho, johtuen pumppaushäviöiden kasvusta.

                    Henkilökohtaisesti en käyttäisi 10W-60 öljyä kuin S-sarjan moottoreissa kovassa rasituksessa. Jos olisi valinnan varaa, niin vaikka rata-ajoon ottaisin esteripohjaisen Motul 300V 15W-50.

                    Yleisesti täällä markkinoilla olevista öljyistä kommentoisin seuraavaa:

                    Teboil synteettiset: Erittäin hyvät kylmäominaisuudet johtuen ohuen perusöljyn käytöstä(mitään muuta "taikaa" näissä ei ole. Kuuman pään viskositeetti on saatu kohdalleen käyttämällä paljon VI-laajentajia(ks. TM-testi ja muita heikompi leikkautuvuus). Hyviä ympärivuotiseen normaali käyttöön. En suosittelis raskaaseen käyttöön.

                    Castrol GTX Magnatec 5W-40. Erittäin hyvä mutta kallis. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka kauan säilyttää magneettiset ominaisuutensa.

                    Esso Ultron 5W-40(Sama tuote kuin poistunut mobil SyntS): Ei täytä uusimpia vaatimuksia, mutta ei varmasti häviä ainakaan voiteluominaisuuksissa modernimmille(sisältää mm. voitelun kannalta tärkeää fosforia enemmän kuin uusin API-luokitus sallii). Speksien perusteella hyvä kaikin puolin ja TM-testissä loistava leikkautuvuusarvo. Hyvä hinta-laatusuhde. Tästä myös netissä paljon positiivisia käyttäjäkokemuksia.

                    Shell Helix Ultra: Jossain Amerikkalaisessa testissä oli moottorin kuluminen erittäin vähäistä tämän öljyn kohdalla. Useista lähteistä viitteitä nopeasta ohenemisesta käytössä. Toimivuus pitkillä vaihtoväleillä kysymysmerkki(?).

                    Mobil 1: Laatukamaa. Mieluummin 5W-40 kuin 5W-50, jos jälkimmäisen käytölle ei erityistä syytä.

                    0W öljyihin en ole juurikaan perehtynyt kun en niitä tarvitse. Normaalikäytössä mieluummin 0W-30 kuin 0W-40

                    Mihin tahansa normaaliajoon ottaisin öljyn jossa kuumanpään viskositeetti 30. Sitten taas sellaiseen jota välillä kengittelisin niin 40 varmuuden vuoksi. Tosin kyllä 30 öljylläkin kortti lähtee kauan ennen moottorivauriota, jos peli on muuten kunnossa.

                    Tämä viesti ei varmaankaan ole looginen tai täydellinen. Tarkoitus oli vain kertoa oma mielipide 10W-60 öljyn käytöstä, ja sitten tulikin lisäiltyä vähän kaikenlaista sekavaa pohdintaa...
                    Last edited by Karva; 28-05-2008, 20:42.

                    Comment

                    • Bad boy bmw
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2007
                      • 80
                      • P-savo tuusniemi

                      Originally posted by Karva View Post
                      Shell Helix Ultra: Jossain Amerikkalaisessa testissä oli moottorin kuluminen erittäin vähäistä tämän öljyn kohdalla. Useista lähteistä viitteitä nopeasta ohenemisesta käytössä. Toimivuus pitkillä vaihtoväleillä kysymysmerkki(?).
                      Siis tosiaan toi öljy menee aivan "kuseks" jo 5000km ajolla ja sen olen testannu kahdessa eri autossa ja ei tule koskaan enää meikäläisen autoon noita öljyjä.

                      Comment

                      • Karva
                        Bimmer Rookie
                        • May 2008
                        • 125

                        Originally posted by Jupi85 View Post
                        Kyllä meinasin castrol edge sport 10w-60 laittaa koneeseen..
                        En suosittelisi, jos ei ole S-moottori. Onneksi öljy näyttäisi olevan nopeasti ohenevan sorttista, tässä tapauksessa näyttänee käytössä asettuneen moottorin kannalta siedettävämmälle 10W-50 tasolle:



                        Suosittelisin mieluummin Mobil 1 Rf 5W-50.

                        Comment

                        • LasseE
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 416
                          • Kontiolahti/Joensuu



                          Suosittelisin mieluummin Mobil 1 Rf 5W-50.[/quote]

                          Itse olisin enemmän Castrolin/Valvolinen puolella..On tullut testattua mobil rf sekä 5w/40 että 5w/50 mutta tuntuu että ei kestä pitempiä vaihtovälejä.Tämä outo juttu sinänsä kun tietää että mobilin pitäs olla "laatukamaa":think
                          Ex. E46 330d -05
                          Ex. e61 530da -05
                          Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                          Member of Team EastAudio
                          Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                          Comment

                          • Jupi85
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2004
                            • 177

                            Asiallista keskustelua!

                            Onneksi olen vasta ostanut öljyt, mutta en vielä ole laittanut niitä koneeseen.. magnatecciä saan ok hintaan, taidan siis päätyä jälleen kerran 5w-40 magnatecciin..

                            Sitten siitä on tullut joku uusi magnatecin vastaava, en muista merkkiä..

                            Hankalia asioita nämä öljyasiat kun öljyjä ja moottoreita on mielettömästi..

                            Comment

                            • Karva
                              Bimmer Rookie
                              • May 2008
                              • 125

                              Originally posted by lowering View Post
                              Itse olisin enemmän Castrolin/Valvolinen puolella..On tullut testattua mobil rf sekä 5w/40 että 5w/50 mutta tuntuu että ei kestä pitempiä vaihtovälejä.Tämä outo juttu sinänsä kun tietää että mobilin pitäs olla "laatukamaa":think
                              Castrol olisi minun valintani, mutta aiempi henkilö haluaa selvästi korkeaa kuumanpään viskositeettia. 60 on liian paksu ja 50 ei ole valikoimassa. RF on helposti saatavilla. Siksi suosittelin sitä.

                              Miten olet havainnut että "ei kestä"? Kyseessä on erittäin suuri merkki, testimenestys yleisesti hyvä ja negatiivisen kommenttien määrä on aika pieni. Siinä peruste tuolle luonnehdinnalleni.

                              Comment

                              • Joker-1979
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2006
                                • 75

                                Ennen bemaria ollut relluja ja citikoita.. Ja koneessa aina Mobil 1 5-40-50 öljyjä. Nyt keväällä vaihdoin kuitenkin Teboil Diamondiin, ja jotenkin tuntuu kone käyvän paremmin.. :think Ainakin se paljon halvempaakin, eikä testeissä häviä Mobilille juuri lainkaan
                                ---------------------------------
                                sigpic
                                Exä.. BMW 525 TDSA TOURING E39

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎