Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arska84
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1356
    • Seinäjoki

    Originally posted by arska84 View Post
    Arveluttaa tuo kyllä itseäkin ajaa 25tkm samoilla öljyillä. Voishan tuosta kyllä käydä valittamassa koska niiden kuuluisi sinne longlife öljyt laittaa. Oon kyllä noin 4tkm ajanut jo tuosta huollosta, onko järkevää enää mennä siitä mutisemaan?
    Kylläpä ne väittivät merkkihuollossa että toi rally formula rf on longlife öljyä. Kumpaa castrollin öljyä suosittelett tuohon m43b19 koneeseen. Castrollin sivulla väittävät että edge sport 0w-40 olis sopivaa ja myös että se on bmw longlife-04 öljy. Saako sitä laittaa -99 vuoden 318 m43b19 koneeseen?
    Last edited by arska84; 21-03-2008, 15:51.
    BMW PREMIUM

    BMW E46 318

    Comment

    • Miku_S
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 128
      • Joensuu

      Castrolin TWS Motorsport 10W-60 pikkasen paksua talvikäyttöön kesällä itellä käytössä.. talvisin mobil 1 5w-50
      tuli laitettua volvo 850 2,5 T AWD

      Comment

      • himonussija
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 392
        • Finland

        Mitä käytännön eroa on seuraavilla:

        Teboil Gold S 5W-40 Fully Synthetic 19,90€ /4ltr
        Teboil Diamond 5W-40 Fully Synthetic 25,90€ / 4ltr

        Rupesin empimään noiden välillä kaupassa. Teboilin sivuilta löytyy tarkempi tuoteseloste noista mutta en tajua niistä mitään

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17509
          • Turku

          Originally posted by himonussija View Post
          Mitä käytännön eroa on seuraavilla:

          Teboil Gold S 5W-40 Fully Synthetic 19,90€ /4ltr
          Teboil Diamond 5W-40 Fully Synthetic 25,90€ / 4ltr

          Rupesin empimään noiden välillä kaupassa. Teboilin sivuilta löytyy tarkempi tuoteseloste noista mutta en tajua niistä mitään
          Tuop jälkimmäinen ainakin voitti vuonna 2006 TM:n jonkin testin. Eiköhän se ole laadukkaampi. Molemmissa lukee Fully Synthetic, mutta itse pidän tuota Goldia puolisynteettisenä ... Purkin kyljestä näkyy luokitukset.
          Näillä mennään:
          - BMW E81 118i since 2017
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • EM^
            Bimmer Rookie
            • May 2005
            • 65
            • Oulu

            Originally posted by himonussija View Post
            Mitä käytännön eroa on seuraavilla:

            Teboil Gold S 5W-40 Fully Synthetic 19,90€ /4ltr
            Teboil Diamond 5W-40 Fully Synthetic 25,90€ / 4ltr

            Rupesin empimään noiden välillä kaupassa. Teboilin sivuilta löytyy tarkempi tuoteseloste noista mutta en tajua niistä mitään
            Gold on tehty hydrokräkkäämällä eli se on periaatteessa todella pitkälle jalostettua mineraaliöljyä, ja diamond polyalfaolefiinistä joka on niinsanotusti "aito" synteettinen öljy. Polyalfaolefiini on ainakin tällä hetkellä vielä parempaa perusöljyä kuin hydrokräkkäämällä tehdyt voiteluaineet. Eli karkeasti sanottuna diamond on parempaa öljyä kuin gold, se kestää kovempia rasituksia, pitempää vaihtoväliä, virtaa paremmin kylmässä ja kestää kuumempia lämpötiloja.
            E36 323i -98

            Comment

            • E39-530A
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 933
              • Espoo

              Tarttis vaihtaa öljyt M54B30:seen. Pitäisi olla vissiin LL-01:stä vai mitä niitä onkaan? Mitä olette itse M54:siin laittaneet? Saa suositella hyviä/sopivia öljyjä.
              E92 335iA -08

              ---
              ex E34 540iA -93
              ex E90 325iA -05
              ex E39 530iA -00
              ex Toyota Avensis
              ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

              Comment

              • tsbmw
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 1494
                • Ilvola

                Persuntumalla

                Noudattannu kaavaa:
                1) Vaihdan 3000 - 5000 km välein riippuen öljyn laadusta.
                2) Talvella täyssynteettinen marraskuun 15pv käyttö 5000km.
                3) Kesällä "muitä tahansa" tarjousten mukaan, kunhan vaihto on alta 3000 km.
                4) Jos moottorin ääni muuttuu havaittavasti niin öljynvaihto.
                Homma perustuu voiteluominaisuuksiin - paraskaan öljy ei toimi pilkkoutuneena!
                Öljy pilkkoutuu koneessa aina ja yli 2000km kohdalla SAE luku putoaa,
                öljy on vanhaa aina yli 3000km - olkoon mitä "kultalaatua" tahansa.
                Huonoinkin öljy on uutena parempi kuin hyvä yli 5000km ajettuna.
                - ja koneet on kestänny esim. - Volvo 244 yli 500tkm - vaihdoin bimmeriin.

                PS. Tai no ei ny ihan mitä tahansa, mutta kumminkin sitä keskiluokkaa.
                Last edited by tsbmw; 25-03-2008, 23:47.
                - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                - E28 528i, 528i+, M5

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by tsbmw View Post
                  Noudattannu kaavaa:
                  1) Vaihdan 3000 - 5000 km välein riippuen öljyn laadusta.
                  2) Talvella täyssynteettinen marraskuun 15pv käyttö 5000km.
                  3) Kesällä "muitä tahansa" tarjousten mukaan, kunhan vaihto on alta 3000 km.
                  4) Jos moottorin ääni muuttuu havaittavasti niin öljynvaihto.
                  Homma perustuu voiteluominaisuuksiin - paraskaan öljy ei toimi pilkkoutuneena!
                  Öljy pilkkoutuu koneessa aina ja yli 2000km kohdalla SAE luku putoaa,
                  öljy on vanhaa aina yli 3000km - olkoon mitä "kultalaatua" tahansa.
                  Huonoinkin öljy on uutena parempi kuin hyvä yli 5000km ajettuna.
                  - ja koneet on kestänny esim. - Volvo 244 yli 500tkm - vaihdoin bimmeriin.

                  PS. Tai no ei ny ihan mitä tahansa, mutta kumminkin sitä keskiluokkaa.
                  Eli keskimääräisellä 4000km:n vaihtovälillä on vaihdettu öljyt+suodatin
                  125-kertaa. n.40€:n keskimääräisellä vaihtohinnalla ko.toimenpiteestä tulee 5000€:n hintainen ilman työkustannuksia.
                  Tiedän, että ko.Volvon moottori menee 15tkm-20tkm:n vaihtoväleillä ja halpisöljyillä niilläkin tuon 500tkm ja sen 20-vuotta ennen kuin paalin leuat sen viimeistään ottaa otteeseensa. Jäteöljyilläkin mennään pitkälle yli 350tkm.
                  Pitääkö parinsadan euron auton moottorin tuolloin olla vielä kuin uusi?

                  Comment

                  • goldenm
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 544

                    Tässä tulee tämä tuttu termi : Vain parasta omalle Volvolle

                    Gold on tehty hydrokräkkäämällä eli se on periaatteessa todella pitkälle jalostettua mineraaliöljyä, ja diamond polyalfaolefiinistä joka on niinsanotusti "aito" synteettinen öljy. Polyalfaolefiini on ainakin tällä hetkellä vielä parempaa perusöljyä kuin hydrokräkkäämällä tehdyt voiteluaineet. Eli karkeasti sanottuna diamond on parempaa öljyä kuin gold, se kestää kovempia rasituksia, pitempää vaihtoväliä, virtaa paremmin kylmässä ja kestää kuumempia lämpötiloja.
                    Tässä tuli tietoa. Nykyisin useampi sekoittamo määrittelee jo kräkätytkin öljyt täyssynteettisiksi. Teboilin Gold on yksi hyvä esimerkki..
                    Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                    Comment

                    • tsbmw
                      BTCF Member
                      • Jun 2004
                      • 1494
                      • Ilvola

                      Missä Virhe?

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Eli keskimääräisellä 4000km:n vaihtovälillä on vaihdettu öljyt+suodatin
                      125-kertaa. n.40€:n keskimääräisellä vaihtohinnalla ko.toimenpiteestä tulee 5000€:n hintainen ilman työkustannuksia.
                      Tiedän, että ko.Volvon moottori menee 15tkm-20tkm:n vaihtoväleillä ja halpisöljyillä niilläkin tuon 500tkm ja sen 20-vuotta ennen kuin paalin leuat sen viimeistään ottaa otteeseensa. Jäteöljyilläkin mennään pitkälle yli 350tkm.
                      Pitääkö parinsadan euron auton moottorin tuolloin olla vielä kuin uusi?
                      Volvossa ja ekassa bimmerissä käytin niitä halpisöljyjä ja suodattimen vaihdan joka 2-3 kerta. Työn olen aina tehnyt itse eli lähtenyt raha nykyhintoina:
                      - Kesäöljyt 10€/4l 10W30 ja suodatin 4€/2 + haku 1€ = 13€ / öljynvaihto 4000 x 90 = 360tkm => 1170€
                      - Talviöljyt kerran vuodessa Mobil 1 a 29€/ 10000km. Ajoa tullut keskimäärin 35tkm vuodessa eli 500tkm n. 14v = talviöljyt + suodattimet 14 x 32€ = 450€.
                      Öljynvaihdot yhteensä 1620€ eli n. 330€/100tkm ja koneessa on aina kohtuullisen hyvä voitelu. Jos ajaisin huippuöljyillä niin pidentyneen vaihtovälin 10tkm loppujaksolla en olisi varma voitelusta. Hyvä saattaisi olla samalla rahalla huonompi - MISSÄ VIRHE?

                      Halpisöljyillä tuo 4tkm on melkoisen osuva ajomatka seka-ajossa, 5t on jo hieman liikaa. Perstuntumalla huomaa kyllä kun moottorin ääni karkeutuu hieman.
                      Mitenköhän tarkka tämä E28:n M30B28 2788 184@5800 on öljyjen suhteen - vaikuttaa kyllä aika järeätekoiselta? Arvaisiko jatkaa tuolla linjalla jota käytin myös M10 koneesa BMW:ssä vai vältänkö tässä paremmassa E28:ssa noita halvimpia öljyjä? Konehan on perustaltaan sama eikä se ollut syynä 518:n siirtymiseen varaosa-autoksi (vaan kun tuli hankittua näitä 528:ja ja on sitten helppo noukkia tarvittavia lisiä samanvärisestä...).

                      Offtopikkia: Vaikuttaako kierrosluku eli E28/528i käy matka-ajossa 2000r. Kone tuntuu pääsevän helpolla ja ilmeisesti myös öljyt? Löytyisikö keskihintainen öljy jolla itsevaihtaen vaihtovälin pidentyessä ajaisi vielä edullisemmin / paremmalla voitelulla samalla rahalla ja vähemmällä vaivalla - nyt ajoa vain 25tkm/v?

                      PS. E28/528:t ovat yli 20v eikä ihan lähivuosina "leuat rouhase"...
                      Last edited by tsbmw; 26-03-2008, 20:30.
                      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                      - E28 528i, 528i+, M5

                      Comment

                      • Valkman
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 712
                        • Helsinki

                        Äskeisen viestin öljyjen ikääntymisestä osittain samaa mieltä... tai se, että prätkän selässä huomaa selkeästi moottorin käyntiäänen karkenemisen jo 2-3 tkm jälkeen, mutta toista on se, että onko voitelu vielä tässä vaiheessa riskirajoilla...tuskin.

                        Comment

                        • tsbmw
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 1494
                          • Ilvola

                          Virhe löytyi---

                          Virheeni on siis turhan lyhyessä vaihtovälissä - perstuntuma => käynnin muuttuminen "karheammaksi" ei vielä ole muuta kuin "autorakkaus" haitta. Jos pidennän vaihtovälin halpisöljyillä 6tkm:n ei öljykalvo normiajossa poistu ja kustannukset putovat edelleen lähes puoleen eli alle 200€/100tkm?
                          Last edited by tsbmw; 30-03-2008, 21:38.
                          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                          - E28 528i, 528i+, M5

                          Comment

                          • jyrily
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2004
                            • 79
                            • Vantaa

                            Morjesta!

                            Itse laitoin juuri castrolin edge 10w-60 sisaan 328ci vm99 mitas mielta olette? Onko liian jaykat?


                            Seuraavaksi taidan laittaa 5w-40 castrolit tai 5w-50 mobilit.

                            Mutta niita 0w-40 en mielellaan kayta.

                            Comment

                            • Rudenorth
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 2415
                              • Iisalmi

                              Originally posted by jyrily View Post
                              Morjesta!

                              Itse laitoin juuri castrolin edge 10w-60 sisaan 328ci vm99 mitas mielta olette? Onko liian jaykat?
                              Ei ole varsinkaan kun kesään päin ollaan menossa. Itellä Audissa Valvolinen 10w-40 sisässä ja hyvin pelasivat talvellakin.
                              MB W204 C320 CDI
                              Kawasaki Ninja ZX-7R

                              Comment

                              • goldenm
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2005
                                • 544

                                Mutta niita 0w-40 en mielellaan kayta.
                                Käytännössä PAO-synteettiset SAE 5W-40 öljyt ovat hyvinkin lähellä tuota 0W-40 luokkaa..
                                Rehellisesti sanoen tuo 5W-50 ei ole hyvää mihinkään
                                Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎