Originally posted by arska84
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä moottoriöljyä käytätte?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Last edited by arska84; 21-03-2008, 15:51.BMW PREMIUM
BMW E46 318
-
-
Originally posted by himonussija View PostMitä käytännön eroa on seuraavilla:
Teboil Gold S 5W-40 Fully Synthetic 19,90€ /4ltr
Teboil Diamond 5W-40 Fully Synthetic 25,90€ / 4ltr
Rupesin empimään noiden välillä kaupassa. Teboilin sivuilta löytyy tarkempi tuoteseloste noista mutta en tajua niistä mitäänNäillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by himonussija View PostMitä käytännön eroa on seuraavilla:
Teboil Gold S 5W-40 Fully Synthetic 19,90€ /4ltr
Teboil Diamond 5W-40 Fully Synthetic 25,90€ / 4ltr
Rupesin empimään noiden välillä kaupassa. Teboilin sivuilta löytyy tarkempi tuoteseloste noista mutta en tajua niistä mitäänE36 323i -98
Comment
-
-
Persuntumalla
Noudattannu kaavaa:
1) Vaihdan 3000 - 5000 km välein riippuen öljyn laadusta.
2) Talvella täyssynteettinen marraskuun 15pv käyttö 5000km.
3) Kesällä "muitä tahansa" tarjousten mukaan, kunhan vaihto on alta 3000 km.
4) Jos moottorin ääni muuttuu havaittavasti niin öljynvaihto.
Homma perustuu voiteluominaisuuksiin - paraskaan öljy ei toimi pilkkoutuneena!
Öljy pilkkoutuu koneessa aina ja yli 2000km kohdalla SAE luku putoaa,
öljy on vanhaa aina yli 3000km - olkoon mitä "kultalaatua" tahansa.
Huonoinkin öljy on uutena parempi kuin hyvä yli 5000km ajettuna.
- ja koneet on kestänny esim. - Volvo 244 yli 500tkm - vaihdoin bimmeriin.
PS. Tai no ei ny ihan mitä tahansa, mutta kumminkin sitä keskiluokkaa.Last edited by tsbmw; 25-03-2008, 23:47.- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Comment
-
-
Originally posted by tsbmw View PostNoudattannu kaavaa:
1) Vaihdan 3000 - 5000 km välein riippuen öljyn laadusta.
2) Talvella täyssynteettinen marraskuun 15pv käyttö 5000km.
3) Kesällä "muitä tahansa" tarjousten mukaan, kunhan vaihto on alta 3000 km.
4) Jos moottorin ääni muuttuu havaittavasti niin öljynvaihto.
Homma perustuu voiteluominaisuuksiin - paraskaan öljy ei toimi pilkkoutuneena!
Öljy pilkkoutuu koneessa aina ja yli 2000km kohdalla SAE luku putoaa,
öljy on vanhaa aina yli 3000km - olkoon mitä "kultalaatua" tahansa.
Huonoinkin öljy on uutena parempi kuin hyvä yli 5000km ajettuna.
- ja koneet on kestänny esim. - Volvo 244 yli 500tkm - vaihdoin bimmeriin.
PS. Tai no ei ny ihan mitä tahansa, mutta kumminkin sitä keskiluokkaa.
125-kertaa. n.40€:n keskimääräisellä vaihtohinnalla ko.toimenpiteestä tulee 5000€:n hintainen ilman työkustannuksia.
Tiedän, että ko.Volvon moottori menee 15tkm-20tkm:n vaihtoväleillä ja halpisöljyillä niilläkin tuon 500tkm ja sen 20-vuotta ennen kuin paalin leuat sen viimeistään ottaa otteeseensa. Jäteöljyilläkin mennään pitkälle yli 350tkm.
Pitääkö parinsadan euron auton moottorin tuolloin olla vielä kuin uusi?
Comment
-
-
Tässä tulee tämä tuttu termi : Vain parasta omalle Volvolle
Gold on tehty hydrokräkkäämällä eli se on periaatteessa todella pitkälle jalostettua mineraaliöljyä, ja diamond polyalfaolefiinistä joka on niinsanotusti "aito" synteettinen öljy. Polyalfaolefiini on ainakin tällä hetkellä vielä parempaa perusöljyä kuin hydrokräkkäämällä tehdyt voiteluaineet. Eli karkeasti sanottuna diamond on parempaa öljyä kuin gold, se kestää kovempia rasituksia, pitempää vaihtoväliä, virtaa paremmin kylmässä ja kestää kuumempia lämpötiloja.Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..
Comment
-
-
Missä Virhe?
Originally posted by Hemi View PostEli keskimääräisellä 4000km:n vaihtovälillä on vaihdettu öljyt+suodatin
125-kertaa. n.40€:n keskimääräisellä vaihtohinnalla ko.toimenpiteestä tulee 5000€:n hintainen ilman työkustannuksia.
Tiedän, että ko.Volvon moottori menee 15tkm-20tkm:n vaihtoväleillä ja halpisöljyillä niilläkin tuon 500tkm ja sen 20-vuotta ennen kuin paalin leuat sen viimeistään ottaa otteeseensa. Jäteöljyilläkin mennään pitkälle yli 350tkm.
Pitääkö parinsadan euron auton moottorin tuolloin olla vielä kuin uusi?
- Kesäöljyt 10€/4l 10W30 ja suodatin 4€/2 + haku 1€ = 13€ / öljynvaihto 4000 x 90 = 360tkm => 1170€
- Talviöljyt kerran vuodessa Mobil 1 a 29€/ 10000km. Ajoa tullut keskimäärin 35tkm vuodessa eli 500tkm n. 14v = talviöljyt + suodattimet 14 x 32€ = 450€.
Öljynvaihdot yhteensä 1620€ eli n. 330€/100tkm ja koneessa on aina kohtuullisen hyvä voitelu. Jos ajaisin huippuöljyillä niin pidentyneen vaihtovälin 10tkm loppujaksolla en olisi varma voitelusta. Hyvä saattaisi olla samalla rahalla huonompi - MISSÄ VIRHE?
Halpisöljyillä tuo 4tkm on melkoisen osuva ajomatka seka-ajossa, 5t on jo hieman liikaa. Perstuntumalla huomaa kyllä kun moottorin ääni karkeutuu hieman.
Mitenköhän tarkka tämä E28:n M30B28 2788 184@5800 on öljyjen suhteen - vaikuttaa kyllä aika järeätekoiselta? Arvaisiko jatkaa tuolla linjalla jota käytin myös M10 koneesa BMW:ssä vai vältänkö tässä paremmassa E28:ssa noita halvimpia öljyjä? Konehan on perustaltaan sama eikä se ollut syynä 518:n siirtymiseen varaosa-autoksi (vaan kun tuli hankittua näitä 528:ja ja on sitten helppo noukkia tarvittavia lisiä samanvärisestä...).
Offtopikkia: Vaikuttaako kierrosluku eli E28/528i käy matka-ajossa 2000r. Kone tuntuu pääsevän helpolla ja ilmeisesti myös öljyt? Löytyisikö keskihintainen öljy jolla itsevaihtaen vaihtovälin pidentyessä ajaisi vielä edullisemmin / paremmalla voitelulla samalla rahalla ja vähemmällä vaivalla - nyt ajoa vain 25tkm/v?
PS. E28/528:t ovat yli 20v eikä ihan lähivuosina "leuat rouhase"...Last edited by tsbmw; 26-03-2008, 20:30.- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Comment
-
-
Virhe löytyi---
Virheeni on siis turhan lyhyessä vaihtovälissä - perstuntuma => käynnin muuttuminen "karheammaksi" ei vielä ole muuta kuin "autorakkaus" haitta. Jos pidennän vaihtovälin halpisöljyillä 6tkm:n ei öljykalvo normiajossa poistu ja kustannukset putovat edelleen lähes puoleen eli alle 200€/100tkm?Last edited by tsbmw; 30-03-2008, 21:38.- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Comment
-
-
Originally posted by jyrily View PostMorjesta!
Itse laitoin juuri castrolin edge 10w-60 sisaan 328ci vm99 mitas mielta olette? Onko liian jaykat?MB W204 C320 CDI
Kawasaki Ninja ZX-7R
Comment
-
Comment