Tais olla ikäänkuin testin ulkopuolella verrokkina merkkiöljyihin, ja oli TM:n asteikolla ala-arvoinen merkkiöljyihin verrattuna.
Testihän oli läpimätä. Sen perusteella ei voi sanoa paljonko öljyllä on vaikutusta. Eroja saatiin, mutta niiden perusteella ei voi sanoa montako kilometriä pääsee pidemmälle tai yhtään mitään muutakaan. Eroista ei mainittu mikä on merkitsevää ja mikä ei, koska ei osattu sanoa. Aina 20 % ero ei merkitse mitään. Esim. jos lottoat yhden rivin sijasta kaksi riviä voiton mahdollisuudet paranee 100% mutta tuskin siltikään voitat. Öljyissä saatiin eroja mutta ei kerrottu pitääkö eron olla 0,3x, 10x, vai 100x suurempi, jotta sillä olisi jotain merkitystä. Ainoa missä oli järkeä oli kylmäkäynnistyvyys ja siinä eurol pärjäsi huonosti muihin verrattuna. Tosin -31 c riittää kyllä mainiosti minulle sekin. Eli kunhan vaihtaa öljyt ajallaan ja täyssynteettistä oikean tyyppistä niin mikä tahansa käy. Longlaiffit erikseen.
Ennen käytin moottorissa Mobil:in SyntS 5w-40. Öljy muuten hyvä, mutta sitä tuntui menevän "normia" enemmän. Siintä vaihdoin Castrol:in RS:ään ja siihen loppu liika öljyn syönti. Nykyään sisällä Castrol:in Edge Sport 0w-40 ja yhtä hyvin pelaa, kuin RS.
Pitääkös muuten paikkansa, että RS valmistus lopetettu ja tilalle tuli nämä Edge -sarja litkut? Näin kerrottiin paikallisessa varaosaliikkeessä..
Niin ja moottorina edelleen M42B18 ja kilometrejä reilu 244tkm.
Kai niillä pari kolme tonnia voi ajaa ihan moottorinpesumielessä? Itsellä on Motox täys synteettistä Motonetistä, siinäkin on BMW longlife-luokitus. Olen noilla ajellu jo 40 tkm, en siis yksillä öljyillä vaan...
Motox maksaa 22€/5 l eli halpaa.
En jaksanu ajella Motonettiin hakemaan samaan öljyä, ostin KL-varaosista Economic 5W-40 täyssynteettistä öljyä(oli MB ja BMW luokitukset kyljessä) ; 16€/4l. Myyjä kehui sen tulevan Teboilin "tehtaalta". Katsellaan kuluuko.
Comment