Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä ero M52 ja M54?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • anton_nokelainen
    Newbiemmer
    • May 2007
    • 27
    • Espoo

    Mikä ero M52 ja M54?

    1 Elikkä mikä niissä ero?
    2 Luotettavampi kumpi?

    P.S. varsinkin kiinostaa 2.2l kone vuodelta 2001-2002.

    Kiitos !!!
    Last edited by anton_nokelainen; 19-03-2009, 22:25.
  • jarzap
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 319
    • Sodankylä/Pyhäsalmi

    #2
    Tuolta ainaki pääset vertaamaan tehoja ja vääntöjä. http://www.bmwclub.fi/fi/engines/m50/index.html
    "Paska analyysi!"

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      -.---- eipä mitään sittenkään
      Last edited by petrolhead; 19-03-2009, 22:44.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • anton_nokelainen
        Newbiemmer
        • May 2007
        • 27
        • Espoo

        #4
        Originally posted by jarzap View Post
        Tuolta ainaki pääset vertaamaan tehoja ja vääntöjä. http://www.bmwclub.fi/fi/engines/m50/index.html
        Kiitos.
        Mutta tästä taulukosta puutuu M52 2,2L kone...

        Vai onko esim. BMW:ssa 520i 2002 2,0 (jos kone on M52)?

        Koska RealOem.com mukaan on 2 vaihtoehtoja M52 ja M54.....

        Comment

        • jarzap
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 319
          • Sodankylä/Pyhäsalmi

          #5
          Originally posted by anton_nokelainen View Post
          Kiitos.
          Mutta tästä taulukosta puutuu M52 2,2L kone...

          Vai onko esim. BMW:ssa 520i 2002 2,0 (jos kone on M52)?

          Koska RealOem.com mukaan on 2 vaihtoehtoja M52 ja M54.....
          Vaikka se oemi antaa ne moottori vaihtoehdot, ei tuosta M52:sta ole 2,2 versiota minun käsittääkseni olemassakaan.
          "Paska analyysi!"

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by anton_nokelainen View Post
            1 Elikkä mikä niissä ero....
            M52TU ja M54 moottorien ero mitätön.....m52 kone vanha singlevanos.

            Comment

            • anton_nokelainen
              Newbiemmer
              • May 2007
              • 27
              • Espoo

              #7
              Originally posted by jarzap View Post
              Vaikka se oemi antaa ne moottori vaihtoehdot, ei tuosta M52:sta ole 2,2 versiota minun käsittääkseni olemassakaan.
              Jos näin, niin onko 520i 2002 v.m. 2,2l koneella jos kone on M54 ja 2,0l konella jos kone on M52 ?

              Vai onko 520i 2002 vain M54 konella?

              Comment

              • jarzap
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 319
                • Sodankylä/Pyhäsalmi

                #8
                Originally posted by anton_nokelainen View Post
                Jos näin, niin onko 520i 2002 v.m. 2,2l koneella jos kone on M54 ja 2,0l konella jos kone on M52 ?

                Vai onko 520i 2002 vain M54 konella?
                Juurikin niin, minun käsityksen mukaan nuita 520 on tullut tehtaalta niin M52 kuin M54 koneella välillä 3/00-6/03. Korjatkoon joku jos olen väärässä. En tiedä sitten onko nuita M52:sia kuinka paljon tullut tehtaalta, tuntus jotenkin että valtaosa on nuista tuolla uudemmalla M54 myllyllä.
                Last edited by jarzap; 20-03-2009, 13:28.
                "Paska analyysi!"

                Comment

                • mikron
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 2171
                  • Himas

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  M52TU ja M54 moottorien ero mitätön.
                  Ihan mielenkiinnosta kun auton vaihtoa suunnittelen, niin tarkalleen ottaen mitä eroa on M52TU ja M54 välillä?

                  Bmwclubin sivujen mukaan 1998 (M52TU?) esitellyissä moottoreissa on tehot ja väännöt samat kuin 1994 (M52) esitellyissä.

                  Kun taas 2000 esitellyissä (M54) moottoreissa on lisääntynyt teho ja vääntö suhteessa M52TU moottoriin.
                  F11 530dA xDrive M-sport -13
                  Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                  Ex: E38 740iA -98
                  Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                  Ex: E39 523i -96
                  Ex: E34 520i -89

                  Comment

                  • DohDoh
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 333
                    • 60°23′10″N, 23°07′30″E

                    #10
                    Originally posted by mikron View Post
                    Ihan mielenkiinnosta kun auton vaihtoa suunnittelen, niin tarkalleen ottaen mitä eroa on M52TU ja M54 välillä?

                    Bmwclubin sivujen mukaan 1998 (M52TU?) esitellyissä moottoreissa on tehot ja väännöt samat kuin 1994 (M52) esitellyissä.

                    Kun taas 2000 esitellyissä (M54) moottoreissa on lisääntynyt teho ja vääntö suhteessa M52TU moottoriin.
                    Googlen ihmeellinen maailma kertoo vähän lisää alla olevan linkin kautta:

                    Täältä lisää tietoa post 7# kohdalla

                    Muistaa vaan ettei mene sekoittamaan normi M52:sta tuon M52TU:n kanssa. Ja niin kuin Hemi jo kirjoitti M52tu ja M54 erot on minimaaliset.
                    Last edited by DohDoh; 06-07-2011, 19:56.

                    Comment

                    • mikron
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 2171
                      • Himas

                      #11
                      Originally posted by DohDoh View Post
                      Googlen ihmeellinen maailma kertoo vähän lisää alla olevan linkin kautta:

                      Täältä lisää tietoa post 7# kohdalla

                      Muistaa vaan ettei mene sekoittamaan normi M52:sta tuon M52TU:n kanssa. Ja niin kuin Hemi jo kirjoitti M52tu ja M54 erot on minimaaliset.
                      Tuosta linkistäsi lainattua:

                      Hi All

                      M52 2.0 2.5 & 2.8 single vanos 96-98 for the E39
                      M52Tu 2.0 2.5 & 2.8 Dual vanos 98-00 Restrictive M54 looking manifold
                      M54 2.2 2.5 & 3.0 Dual vanos 00+ non restrictive Manifold

                      M52 had the Nikasil problem (mostly in the UK)
                      the M50 manifold can be fitted to the 2.5 and the 2.8 version of the engine to make more power

                      M52Tu look very much like the M54 engines The M50 manifold doesn't apply to this engine

                      Manifold upgrade to suit the M52Tu engines.(these engine where factory restricted like the M52)
                      I have got the current version of the BMW Performance mag
                      There is a article in this mag about the M52Tu engine being fitted with a M54 larger port manifold

                      The long and short of the story is
                      The M52Tu manifolds have a restricted 35mm port they are fitting the later M54 Manifold have non restrictive 50mm ports

                      It isn't a straight bolt on job the engine has to be remaped to get the best from this conversion. I changes the engine alot I understand

                      George
                      Eli tuo M52TU ja M54 tehoerot on saatu kuristamalla M52TU:n imusarjaa?
                      F11 530dA xDrive M-sport -13
                      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                      Ex: E38 740iA -98
                      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                      Ex: E39 523i -96
                      Ex: E34 520i -89

                      Comment

                      • Driver22
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2098
                        • *

                        #12
                        On siellä eroja myös moottorinohjauksessa, puristussuhteessa ja iskunpituudessa. Ei M52TU:ta mitenkään "kuristettu" ole M54 on upgreidattu versio vanhemmasta, tehoa puristettu vaan lisää muilla keinoin... Perusta on tosin pitkälti sama.
                        Last edited by Driver22; 07-07-2011, 11:38.
                        F31 330D Xdrive M-Sport

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by mikron View Post
                          Ihan mielenkiinnosta kun auton vaihtoa suunnittelen, niin tarkalleen ottaen mitä eroa on M52TU ja M54 välillä?

                          Bmwclubin sivujen mukaan 1998 (M52TU?) esitellyissä moottoreissa on tehot ja väännöt samat kuin 1994 (M52) esitellyissä.

                          Kun taas 2000 esitellyissä (M54) moottoreissa on lisääntynyt teho ja vääntö suhteessa M52TU moottoriin.
                          M52TU moottorin tehot todellisuudessa ovat paljon lähempänä M54 konetta kuin M52 konetta.

                          Comment

                          • Tuoppo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2007
                            • 558
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by Driver22 View Post
                            On siellä eroja myös moottorinohjauksessa, puristussuhteessa ja iskunpituudessa. Ei M52TU:ta mitenkään "kuristettu" ole M54 on upgreidattu versio vanhemmasta, tehoa puristettu vaan lisää muilla keinoin... Perusta on tosin pitkälti sama.
                            En tiedä onko m52tu imusarjaa kuristettu tarkoituksella tai vai onko kyseellä vain teknologia teenpäin meneminen ajan kanssa, mutta 323 ja 328 imusarja verrattuna M54 325 ja 330 imusarjaan on huomattavasti huonommin hengittävä. Suuressa maailmassa lammikon toisella puolella imusarjoja oli testattu virtaus penkissä ja m52tu vanha imusarja virtasi 1/3 huonommin, kun päivitetty M54. Testissä oli myös Shrikin tekemä viritysimusarja, joka oli parempi, kun M52tu, mutta hävisi sekin selvästi M54 imusarjalle. M54B30 ja M54B25 imusarjan välillä ei käytännössä ole eroa virtauksen määrässä, mutta vääntökäyrä on imusarjoilla eri muotoinen. Käytännössä 323 ja 325 tehoero tulee juurikin tuosta imusarjasta. M54b30 on sitten vielä asia erikseen, koska se on kaikkein kehitetyin malli m54 moottoriperheessä. Eroa M54b25 ja M54b30 välillä on karkeasti suurempi kaasuläppä ja MAF sekä suuttimet.


                            Toinen legenda tuntuu olevan tämä M52tu moottorinohjaus. Molemmissa moottoreissa on käytännössä sama järjestelmä, mutta versio on vain vanhempi. M52tu vaijerilla toimiva kaasupoljin ei itseasiassa toimi suoraan vaijerilla vaan vaijeri liikuttaa kaasuläpässä olevaa potentiometriä. M54 potikka on laitettu sitten suoraan kaasupolkimeen. M54 ja M52tu eroista on olemassa myös Bmw julkaisema artikkeli ja suurimpana tavoitteena M54 on ollut vähentää moottorin päästöjä.

                            Last edited by Tuoppo; 07-07-2011, 22:58. Reason: edit: linkki lisätty
                            G30 530e xDrive iPerformance -20
                            E70 X5 xDrive40d -10

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Originally posted by Tuoppo View Post
                              Toinen legenda tuntuu olevan tämä M52tu moottorinohjaus. Molemmissa moottoreissa on käytännössä sama järjestelmä, mutta versio on vain vanhempi. M52tu vaijerilla toimiva kaasupoljin ei itseasiassa toimi suoraan vaijerilla vaan vaijeri liikuttaa kaasuläpässä olevaa potentiometriä. M54 potikka on laitettu sitten suoraan kaasupolkimeen. M54 ja M52tu eroista on olemassa myös Bmw julkaisema artikkeli ja suurimpana tavoitteena M54 on ollut vähentää moottorin päästöjä.
                              No kyllä tuo M52TU läppä aukeaaa vaijerilla ihan mekaanisesti, siihen on vaan intergroitu asc:n moottori joka sulkee läppää tarvittaessa.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎