2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Jos näin, niin onko 520i 2002 v.m. 2,2l koneella jos kone on M54 ja 2,0l konella jos kone on M52 ?
Vai onko 520i 2002 vain M54 konella?
Juurikin niin, minun käsityksen mukaan nuita 520 on tullut tehtaalta niin M52 kuin M54 koneella välillä 3/00-6/03. Korjatkoon joku jos olen väärässä. En tiedä sitten onko nuita M52:sia kuinka paljon tullut tehtaalta, tuntus jotenkin että valtaosa on nuista tuolla uudemmalla M54 myllyllä.
Muistaa vaan ettei mene sekoittamaan normi M52:sta tuon M52TU:n kanssa. Ja niin kuin Hemi jo kirjoitti M52tu ja M54 erot on minimaaliset.
Tuosta linkistäsi lainattua:
Hi All
M52 2.0 2.5 & 2.8 single vanos 96-98 for the E39
M52Tu 2.0 2.5 & 2.8 Dual vanos 98-00 Restrictive M54 looking manifold
M54 2.2 2.5 & 3.0 Dual vanos 00+ non restrictive Manifold
M52 had the Nikasil problem (mostly in the UK)
the M50 manifold can be fitted to the 2.5 and the 2.8 version of the engine to make more power
M52Tu look very much like the M54 engines The M50 manifold doesn't apply to this engine
Manifold upgrade to suit the M52Tu engines.(these engine where factory restricted like the M52)
I have got the current version of the BMW Performance mag
There is a article in this mag about the M52Tu engine being fitted with a M54 larger port manifold
The long and short of the story is
The M52Tu manifolds have a restricted 35mm port they are fitting the later M54 Manifold have non restrictive 50mm ports
It isn't a straight bolt on job the engine has to be remaped to get the best from this conversion. I changes the engine alot I understand
George
Eli tuo M52TU ja M54 tehoerot on saatu kuristamalla M52TU:n imusarjaa?
On siellä eroja myös moottorinohjauksessa, puristussuhteessa ja iskunpituudessa. Ei M52TU:ta mitenkään "kuristettu" ole M54 on upgreidattu versio vanhemmasta, tehoa puristettu vaan lisää muilla keinoin... Perusta on tosin pitkälti sama.
On siellä eroja myös moottorinohjauksessa, puristussuhteessa ja iskunpituudessa. Ei M52TU:ta mitenkään "kuristettu" ole M54 on upgreidattu versio vanhemmasta, tehoa puristettu vaan lisää muilla keinoin... Perusta on tosin pitkälti sama.
En tiedä onko m52tu imusarjaa kuristettu tarkoituksella tai vai onko kyseellä vain teknologia teenpäin meneminen ajan kanssa, mutta 323 ja 328 imusarja verrattuna M54 325 ja 330 imusarjaan on huomattavasti huonommin hengittävä. Suuressa maailmassa lammikon toisella puolella imusarjoja oli testattu virtaus penkissä ja m52tu vanha imusarja virtasi 1/3 huonommin, kun päivitetty M54. Testissä oli myös Shrikin tekemä viritysimusarja, joka oli parempi, kun M52tu, mutta hävisi sekin selvästi M54 imusarjalle. M54B30 ja M54B25 imusarjan välillä ei käytännössä ole eroa virtauksen määrässä, mutta vääntökäyrä on imusarjoilla eri muotoinen. Käytännössä 323 ja 325 tehoero tulee juurikin tuosta imusarjasta. M54b30 on sitten vielä asia erikseen, koska se on kaikkein kehitetyin malli m54 moottoriperheessä. Eroa M54b25 ja M54b30 välillä on karkeasti suurempi kaasuläppä ja MAF sekä suuttimet.
Toinen legenda tuntuu olevan tämä M52tu moottorinohjaus. Molemmissa moottoreissa on käytännössä sama järjestelmä, mutta versio on vain vanhempi. M52tu vaijerilla toimiva kaasupoljin ei itseasiassa toimi suoraan vaijerilla vaan vaijeri liikuttaa kaasuläpässä olevaa potentiometriä. M54 potikka on laitettu sitten suoraan kaasupolkimeen. M54 ja M52tu eroista on olemassa myös Bmw julkaisema artikkeli ja suurimpana tavoitteena M54 on ollut vähentää moottorin päästöjä.
Toinen legenda tuntuu olevan tämä M52tu moottorinohjaus. Molemmissa moottoreissa on käytännössä sama järjestelmä, mutta versio on vain vanhempi. M52tu vaijerilla toimiva kaasupoljin ei itseasiassa toimi suoraan vaijerilla vaan vaijeri liikuttaa kaasuläpässä olevaa potentiometriä. M54 potikka on laitettu sitten suoraan kaasupolkimeen. M54 ja M52tu eroista on olemassa myös Bmw julkaisema artikkeli ja suurimpana tavoitteena M54 on ollut vähentää moottorin päästöjä.
No kyllä tuo M52TU läppä aukeaaa vaijerilla ihan mekaanisesti, siihen on vaan intergroitu asc:n moottori joka sulkee läppää tarvittaessa.
Comment