Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä ero M52 ja M54?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuoppo
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 558
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by Supa View Post
    No kyllä tuo M52TU läppä aukeaaa vaijerilla ihan mekaanisesti, siihen on vaan intergroitu asc:n moottori joka sulkee läppää tarvittaessa.
    Juu ei, ymmärrykseni mukaan kaikissa M52tu koneissa kaasu toimii sähköisesti, mutta vikatilassa auto kulkee vaijerin avulla. Olisiko Bmw kerännyt systeemistä kokemuksia 1999-2000 ja M54 malliin vaijeri uskallettiin jättää pois. Hattua pitää nostaa ihmisille, jotka näitä artikkeleita ovat joskus nettiin laittaneet.

    Tästä lukemista



    ja tässä muutama kappale tekstiä artikkelista kiinnostuneille.

    SIEMENS MS 42.0 ENGINE CONTROL SYSTEM
    Model: E46 equipped with M52TU Engine
    Production Dates: M52TU B28: 6/98 to 6/00, M52TU B25: 6/98 to 9/00

    MOTOR DRIVEN THROTTLE VALVE
    The MDK control function has been integrated into the ECM. The purpose is for precision throttle operation, OBD II compliant for fault monitoring, ASC/MSR control and cruise control. This integration reduces extra control modules, wiring, and sensors. The MDK control function is integrated into the Siemens MS42.0 ECM. The ECM carries this function out by regulating the engine throttle valve.

    The engine throttle valve performs the following functions:
    • Precision intake air control
    • ASC control
    • MSR control
    • Cruise control
    • Preset position during engine start up (if temperature is < 0ºC)
    The new engine throttle valve (MDK) differs from the familiar EML in the following points:
    • The accelerator pedal potentiometer (PWG) is now integrated in the MDK housing.
    A throttle cable is used to actuate the throttle potentiometers and also serves as a backup to open the throttle plate (full control) if the MDK system is in fail-safe.

    The throttle cable (foot pedal controlled) is connected to a pulley on the side of the MDK/ The pulley is linked by springs to one end of the throttle shaft, the MDK electric motor is attached to the other end of the throttle shaft. With the pulley linked by springs to the throttle shaft, this allows ASC intervention to override the driver's set throttle position.
    As the pulley and shaft are rotated, the twin potentiometers (integral in the MDK housing, driver's wish) are sensing the requested load. A twin potentiometer is used for back up redundancy (fail-safe).
    The MS42.0 ECM will actuate the MDK motor pulse width modulated in both directions at a basic frequency of 600 Hz) which positions the throttle plate. The second twin potentiometers feedback the actual throttle plate position, allowing the ECM to verify correct throttle position. Again, twin potentiometers are used for back up.
    Last edited by Tuoppo; 07-07-2011, 22:45.
    G30 530e xDrive iPerformance -20
    E70 X5 xDrive40d -10

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #17
      No ihan miten haluaa asian käsittää.

      Mutta kun tuon MDK mokkulan ottaa käteen ja vääntää mistä vaijerilla väännetään niin kyllä se mekaanisesti tulee mukana vaikka olis johto irti
      Joten mulle se on ainakin vaijerikäyttönen, kun ei se moottori siinä auta läpän avauksessa vaan toimii lähinnä asc:n, cruisen jne takia.
      Potikka on samal taval samassa akselissa kun perinteisellä läpällä mutta ei vaan irto-osana.

      Kokonaan sähkösiä läppiähän on ollut jo 80 luvun lopulla V12 koneissa joten uskalluksesta ei pitäs olla kiinni vaan siitä että saadaan monta funktiota saman mokkulan alle ja vähennettää piuhotuksia yms.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #18
        Mutta kertokaas kuinka tuo suction jet pump tulisi toimia oikeasti tehostimen juuressa?
        Itellä ainakin imee haitariletkusta ilmaa ihan kunnolla kokoajan, onko normaalia vai ei?

        Ilmeisesti perustuu jotenkin paine-eroihin mutta tuntuu vaan että tuossa on imuvuoto ennemminkin.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2098
          • *

          #19
          Tottakai imusarja optimoidaan aina koneen muiden ominaisuuksien mukaan. Kun muitakin ominaisuuksia vaaditaan kuin pelkkä huipputeho. Imusarjan tilavuus(ts. Pituus) vaikuttaa moottorin täyttöasteeseen, ja eri kierrosluvuilla muuttuvapituuksisella imusarjalla saadan moottorin täyttöaste optimaaliseksi. BMW:n vapaastihengittävissä bensamoottoreissa onkin lähes poikkeuksetta 100Nm/l jota voi pitää hyvänä arvona. Tähän kun lisätään suhteellisen korkea huipputeho, voidaan merkin moottoreiden specsejä vain ihmetellä monen muun valmistajan toimesta tosi asia on että M54 koneista on puristettu vaan enempi jerkkua unohtamatta muita moottorin ominaisuuksia. Toisin sanoen m52TU:sta ei saa 40hp enemmän pelkästään imusarjan vaihdolla. Yhtäkaikki molemmat on loistavia käyttöpelin voimanlähteitä.

          Suosittelen kaikille autotekniikasta kiinnostuneiden hankkivan autotekniikan käsikirjan vaikka divarista. Yleis- ja nippelitietoa löytyy valtavasti aina ohjauskulmista moottorinohjaukseen

          Originally posted by Tuoppo View Post
          En tiedä onko m52tu imusarjaa kuristettu tarkoituksella tai vai onko kyseellä vain teknologia teenpäin meneminen ajan kanssa, mutta 323 ja 328 imusarja verrattuna M54 325 ja 330 imusarjaan on huomattavasti huonommin hengittävä. Suuressa maailmassa lammikon toisella puolella imusarjoja oli testattu virtaus penkissä ja m52tu vanha imusarja virtasi 1/3 huonommin, kun päivitetty M54. Testissä oli myös Shrikin tekemä viritysimusarja, joka oli parempi, kun M52tu, mutta hävisi sekin selvästi M54 imusarjalle. M54B30 ja M54B25 imusarjan välillä ei käytännössä ole eroa virtauksen määrässä, mutta vääntökäyrä on imusarjoilla eri muotoinen. Käytännössä 323 ja 325 tehoero tulee juurikin tuosta imusarjasta. M54b30 on sitten vielä asia erikseen, koska se on kaikkein kehitetyin malli m54 moottoriperheessä. Eroa M54b25 ja M54b30 välillä on karkeasti suurempi kaasuläppä ja MAF sekä suuttimet.


          Toinen legenda tuntuu olevan tämä M52tu moottorinohjaus. Molemmissa moottoreissa on käytännössä sama järjestelmä, mutta versio on vain vanhempi. M52tu vaijerilla toimiva kaasupoljin ei itseasiassa toimi suoraan vaijerilla vaan vaijeri liikuttaa kaasuläpässä olevaa potentiometriä. M54 potikka on laitettu sitten suoraan kaasupolkimeen. M54 ja M52tu eroista on olemassa myös Bmw julkaisema artikkeli ja suurimpana tavoitteena M54 on ollut vähentää moottorin päästöjä.

          https://rapidshare.com/files/460184205/Engines.pdf
          Last edited by Driver22; 08-07-2011, 21:29.
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7455
            • Oulu

            #20
            Eikös TJJ vaihtanut M54:n inusarjan M52TU-moottoriin, vai muistanko väärin? Olikohan siitä millainen hyöty käytännössä?
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Tuoppo
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 558
              • Joensuu

              #21
              Originally posted by Driver22 View Post
              Toisin sanoen m52TU:sta ei saa 40hp enemmän pelkästään imusarjan vaihdolla. Yhtäkaikki molemmat on loistavia käyttöpelin voimanlähteitä.
              Varmasti kivestä saa puristettua helpommin vettä, kun m52tu :sta 40 uutta hevosvoimaa, tosin ei kai kukaan sellaista ole luullutkaan.

              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Eikös TJJ vaihtanut M54:n inusarjan M52TU-moottoriin, vai muistanko väärin? Olikohan siitä millainen hyöty käytännössä?
              E46fanatics foorumilla useampi on tuon modauksen tehnyt 323. Alapäässä ei ole juurikaan eroa, mutta yläpään kehutaan parantuneen huomattavasti siitä mistä disa aukeaa. TJJ kokemuksia olisi mukava kuulla myös.

              Itselläni odottaa myös 325 m54 imusarja, uudet huohotin ja alipaineletkut sekä kaasuläpän ja imusarjan väliin adapterilevy asennusta. Ajattelin tehdä päivityksen ihan mielenkiinnosta huohotinremontin yhteydessä. Imusarja olisi jäänyt marmorilta ostamatta, mutta saksan ebaysta sellainen jäi viime talvena 63€ hintaan niin en voinut vastustaa kiusausta
              G30 530e xDrive iPerformance -20
              E70 X5 xDrive40d -10

              Comment

              • Joma
                BTCF Member
                • Feb 2011
                • 1319
                • Masku

                #22
                Mitä eroa on e46 325 ja 328 moottoreilla? siis raakakoneella, muutakuin tilavuusero?

                Käytännössä toimiiko esim b25 kone b28 johtosarjoilla ja suuttimilla sekä toisinpäin?

                Tai esimerkiksi m52b28tu m54 imusarjalla? kuinka ristiin meneviä osat ovat?
                E30 M52b28 M122h Amme
                E28 x monta
                E23 728i Ministeri
                E10 1600-2 Garret

                VW LT50 Huoltoajoneuvo
                HD lapio jätskikruiseri

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by Joma View Post
                  Mitä eroa on e46 325 ja 328 moottoreilla? siis raakakoneella, muutakuin tilavuusero?

                  Käytännössä toimiiko esim b25 kone b28 johtosarjoilla ja suuttimilla sekä toisinpäin?

                  Tai esimerkiksi m52b28tu m54 imusarjalla? kuinka ristiin meneviä osat ovat?
                  e46 325 on M54 moottorilla ja 328 M52TU moottorilla.
                  M54 on mm.sähköisellä kaasupolkimella, jolloin suurin ero tulee sähköistä.
                  Eli, ei käy mm.johtosarjat ristiin. 325 ja 330 olisivat jo aika lähelle.

                  Comment

                  • Rudenorth
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 2415
                    • Iisalmi

                    #24
                    Originally posted by Joma View Post
                    Tai esimerkiksi m52b28tu m54 imusarjalla? kuinka ristiin meneviä osat ovat?
                    M54 imusarjan saa istutettu m52tu koneeseen, tarvitsee ainakin adapterin väliin, muusta en nyt ulkoa muista. Jenkeissä noita ovat tehneet, googlella löytyy juttua.
                    MB W204 C320 CDI
                    Kawasaki Ninja ZX-7R

                    Comment

                    • harvahammas
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2013
                      • 57
                      • Parola

                      #25
                      Miten mahtaa vanos yksiköt erota, vai ovatko samat? M52tu ja m54?
                      Joutaa niitä ämmiä polkemaan illemmallakin.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11173
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by harvahammas View Post
                        Miten mahtaa vanos yksiköt erota, vai ovatko samat? M52tu ja m54?
                        Ei mitenkään, kun ovat samoilla varaosanumeroilla.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Juice_86
                          Newbiemmer
                          • Sep 2016
                          • 7
                          • Imatra

                          #27
                          M52 tu kaasuläppä muuten ilmeisesti käypä tuohon M54 sarjaan ja samankokoinen läppä??? Ajattelin ettei sitten jää kuristaa tuosta.. :think

                          Onko jollain nyt tullut omia kokemuksia vaihdosta??

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11173
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by Juice_86 View Post
                            M52 tu kaasuläppä muuten ilmeisesti käypä tuohon M54 sarjaan ja samankokoinen läppä??? Ajattelin ettei sitten jää kuristaa tuosta.. :think

                            Onko jollain nyt tullut omia kokemuksia vaihdosta??
                            Ei passaa suoraan. Vaatii adapteri väliin. Niitä löytyy valmiina, kun vähän googlailee.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Juice_86
                              Newbiemmer
                              • Sep 2016
                              • 7
                              • Imatra

                              #29
                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Ei passaa suoraan. Vaatii adapteri väliin. Niitä löytyy valmiina, kun vähän googlailee.
                              Ok adapterin tiesinkin.
                              Mutta itse läppä sen läpimenevä reikä askarruttaa niiden koko ero..? M52 tub20 varmaan paljon pienempi kuin m54 3litrasessa..

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11173
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by Juice_86 View Post
                                Ok adapterin tiesinkin.
                                Mutta itse läppä sen läpimenevä reikä askarruttaa niiden koko ero..? M52 tub20 varmaan paljon pienempi kuin m54 3litrasessa..
                                Ei niissä pitäs olla eroa. Läpän avautumisnopeus on säädetty ohjelmallisesti eri kokoisiin koneisiin, että sama läppä toimis myös pienemmissä koneessa.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎