Vika:
E28 / 528i oli liian rikkaalla 10% ja kävi kuin dieseli, max kierrokset tipahti 1500r ja mustaa savua. Välillä taas kävi normaalisti.
Ratkaisu:
- Vika oli virranjakajan rungossa, kaikki muut osat tuli tietenkin ensin vaihdettua ristiin toisesta koneesta. Ei virranjakajan kannessa tai pyörijässä. Vika varmistui koska virranjakajan alaosan vaihto siirsi vian toiseen moottoriin.
..............................
Aiemmat vaiheet:
Asensin hetkeksi koko ruiskusysteemin toisesta autosta, käy hieman paremmin 300r/min, perusvika ei selittynyt.
Johtopäätös: Kaikki yksittäiset osat ovat ehjiä ja toimivat oikein. Vianetsintäsysteemi uusiksi!
Kone käyntiin putputtaen ja yksitellen jokaista osaa käynnissä ollen koputellaan, siirrellään ym.
- Virranjakajasta yksittäisiä tulpanjohtoja irroitellen käynti hetkittäin parani ehkä +400r/min. Vika paikallistuu "toimivaan" virranjakajaan!
- Tulpanjohtojen pitäminen 1,5cm etäisyydellä niin, että kipinä pomppaa tyhjän kannesta johtoon parantaa käyntiä vuorottain jokaisen tulpan osalta ja yhtäkkiä kierrokset ryntäävät eli "vika korjaantui". (Riskihommaa kun välillä sytytysvirta lyö kädes6tä läpi, kumihanskat käteen)
.................................................. .................................................. .............
KOKO TARINA:
E28 / 528i oli liian rikkaalla 10% ja kävi kuin dieseli, vein konekorjaamolle ja totesivat täysin mystiseksi välillä arvot ok, sitten hyppäsi - ei mitään hajua missä vika! Kotipihalla ei enää ottanut kierroksia yli 1500r ja nokesi kuin dieseli. Muutaman käynnistyskerran jälkeen lopetti yhteistyön. On pari samanlaista 528i:tä ja olen tarkistanut toisesta osia siirtämällä (ok tarkoittaa toimivan auton osan kokeilua):
- Sulakkeet tarkistettu moneen kertaan.
- Ilmamäärämittari ok, kolmella kokeiltu jotka kaikki käyvät toisessa ok.
- Vänkärin lokasuojan päällä oleva elektroniosa ok.
- Vänkärin lokasuojan sivulla pissapojan edessä oleva elektroniosa ok.
- Hanskalokerossa oleva laskinyksikkö ok, välillä koskettimen irrottaminen palautti käynnin ok noin 20s.
- Imuletkut uusittu ja kaikki kiinni.
- Ilmamäärämittarin haitariputki uusittu.
- Ilmansuodatin melko puhdas.
- Sytytys kohdallaan samoin sytytysjärjestys.
- Jakohihna ja ajoitus tarkistettu.
- Venttiilivälykset 0,25 tarkistettu.
- Puola ok.
- Puolalta virranjakajaan ja virranjakajasta tulppiin menevät johdot ok.
- Pyörrin ok.
- Kaikki sähköliittimet kiinni.
- Kipinä tulee tulppiin (strobo vilkkuu).
- Bensaa tulee pumpulta - tosin heittää vain 2m kaaren ja toisessa autossa 3m.
- Tankki tyhjennetty ja laitettu uutta bensaa.
- Ei edes yksittäisiä sylinterin sytytyksiä, mutta strobo vilkkuu.
Bensa haisee käynnistettäessä pitkään, sytytys ja jako kohdallaan.
Kun vielä kävi niin välillä pakokaasumittauksessa oli kaikki ok ja sitten kesken kaiken mystisesti pamahti co yli 10% kierroksista riippumatta. Puskurin ympäristö ja takaosa mustaa nokea täynnä. Sytys stroboskooppi näyttää että kaikki ok ja ajoitus oikein.
Bensasuodattimen olin ohittanut joten epäilen suuttimien tukkeutumista, mutta silti pakoputkesta tuleva bensanhaju ei sovi kuvaan. Irrottelen nyt jakotukkia ja ei ihan 7m ruuvarin varsi taipumatta irrota. Arvaako käyttää järeämpää vääntövartta yksittäisen suuttimien irrottamiseksi lohkosta - luulisi tuon käsivoimilla lähtevän ilman väkivaltaa, mutta ei siltä vaikuta.
E28 / 528i oli liian rikkaalla 10% ja kävi kuin dieseli, max kierrokset tipahti 1500r ja mustaa savua. Välillä taas kävi normaalisti.
Ratkaisu:
- Vika oli virranjakajan rungossa, kaikki muut osat tuli tietenkin ensin vaihdettua ristiin toisesta koneesta. Ei virranjakajan kannessa tai pyörijässä. Vika varmistui koska virranjakajan alaosan vaihto siirsi vian toiseen moottoriin.
..............................
Aiemmat vaiheet:
Asensin hetkeksi koko ruiskusysteemin toisesta autosta, käy hieman paremmin 300r/min, perusvika ei selittynyt.
Johtopäätös: Kaikki yksittäiset osat ovat ehjiä ja toimivat oikein. Vianetsintäsysteemi uusiksi!
Kone käyntiin putputtaen ja yksitellen jokaista osaa käynnissä ollen koputellaan, siirrellään ym.
- Virranjakajasta yksittäisiä tulpanjohtoja irroitellen käynti hetkittäin parani ehkä +400r/min. Vika paikallistuu "toimivaan" virranjakajaan!
- Tulpanjohtojen pitäminen 1,5cm etäisyydellä niin, että kipinä pomppaa tyhjän kannesta johtoon parantaa käyntiä vuorottain jokaisen tulpan osalta ja yhtäkkiä kierrokset ryntäävät eli "vika korjaantui". (Riskihommaa kun välillä sytytysvirta lyö kädes6tä läpi, kumihanskat käteen)
.................................................. .................................................. .............
KOKO TARINA:
E28 / 528i oli liian rikkaalla 10% ja kävi kuin dieseli, vein konekorjaamolle ja totesivat täysin mystiseksi välillä arvot ok, sitten hyppäsi - ei mitään hajua missä vika! Kotipihalla ei enää ottanut kierroksia yli 1500r ja nokesi kuin dieseli. Muutaman käynnistyskerran jälkeen lopetti yhteistyön. On pari samanlaista 528i:tä ja olen tarkistanut toisesta osia siirtämällä (ok tarkoittaa toimivan auton osan kokeilua):
- Sulakkeet tarkistettu moneen kertaan.
- Ilmamäärämittari ok, kolmella kokeiltu jotka kaikki käyvät toisessa ok.
- Vänkärin lokasuojan päällä oleva elektroniosa ok.
- Vänkärin lokasuojan sivulla pissapojan edessä oleva elektroniosa ok.
- Hanskalokerossa oleva laskinyksikkö ok, välillä koskettimen irrottaminen palautti käynnin ok noin 20s.
- Imuletkut uusittu ja kaikki kiinni.
- Ilmamäärämittarin haitariputki uusittu.
- Ilmansuodatin melko puhdas.
- Sytytys kohdallaan samoin sytytysjärjestys.
- Jakohihna ja ajoitus tarkistettu.
- Venttiilivälykset 0,25 tarkistettu.
- Puola ok.
- Puolalta virranjakajaan ja virranjakajasta tulppiin menevät johdot ok.
- Pyörrin ok.
- Kaikki sähköliittimet kiinni.
- Kipinä tulee tulppiin (strobo vilkkuu).
- Bensaa tulee pumpulta - tosin heittää vain 2m kaaren ja toisessa autossa 3m.
- Tankki tyhjennetty ja laitettu uutta bensaa.
- Ei edes yksittäisiä sylinterin sytytyksiä, mutta strobo vilkkuu.
Bensa haisee käynnistettäessä pitkään, sytytys ja jako kohdallaan.
Kun vielä kävi niin välillä pakokaasumittauksessa oli kaikki ok ja sitten kesken kaiken mystisesti pamahti co yli 10% kierroksista riippumatta. Puskurin ympäristö ja takaosa mustaa nokea täynnä. Sytys stroboskooppi näyttää että kaikki ok ja ajoitus oikein.
Bensasuodattimen olin ohittanut joten epäilen suuttimien tukkeutumista, mutta silti pakoputkesta tuleva bensanhaju ei sovi kuvaan. Irrottelen nyt jakotukkia ja ei ihan 7m ruuvarin varsi taipumatta irrota. Arvaako käyttää järeämpää vääntövartta yksittäisen suuttimien irrottamiseksi lohkosta - luulisi tuon käsivoimilla lähtevän ilman väkivaltaa, mutta ei siltä vaikuta.
Comment