Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30B28 rivi-6 2788cc kay vain hitasti ja rikkaalla / Vika löytyi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1495
    • Ilvola

    M30B28 rivi-6 2788cc kay vain hitasti ja rikkaalla / Vika löytyi

    Vika:
    E28 / 528i oli liian rikkaalla 10% ja kävi kuin dieseli, max kierrokset tipahti 1500r ja mustaa savua. Välillä taas kävi normaalisti.

    Ratkaisu:
    - Vika oli virranjakajan rungossa, kaikki muut osat tuli tietenkin ensin vaihdettua ristiin toisesta koneesta. Ei virranjakajan kannessa tai pyörijässä. Vika varmistui koska virranjakajan alaosan vaihto siirsi vian toiseen moottoriin.

    ..............................

    Aiemmat vaiheet:

    Asensin hetkeksi koko ruiskusysteemin toisesta autosta, käy hieman paremmin 300r/min, perusvika ei selittynyt.
    Johtopäätös: Kaikki yksittäiset osat ovat ehjiä ja toimivat oikein. Vianetsintäsysteemi uusiksi!

    Kone käyntiin putputtaen ja yksitellen jokaista osaa käynnissä ollen koputellaan, siirrellään ym.
    - Virranjakajasta yksittäisiä tulpanjohtoja irroitellen käynti hetkittäin parani ehkä +400r/min. Vika paikallistuu "toimivaan" virranjakajaan!
    - Tulpanjohtojen pitäminen 1,5cm etäisyydellä niin, että kipinä pomppaa tyhjän kannesta johtoon parantaa käyntiä vuorottain jokaisen tulpan osalta ja yhtäkkiä kierrokset ryntäävät eli "vika korjaantui". (Riskihommaa kun välillä sytytysvirta lyö kädes6tä läpi, kumihanskat käteen)

    .................................................. .................................................. .............
    KOKO TARINA:
    E28 / 528i oli liian rikkaalla 10% ja kävi kuin dieseli, vein konekorjaamolle ja totesivat täysin mystiseksi välillä arvot ok, sitten hyppäsi - ei mitään hajua missä vika! Kotipihalla ei enää ottanut kierroksia yli 1500r ja nokesi kuin dieseli. Muutaman käynnistyskerran jälkeen lopetti yhteistyön. On pari samanlaista 528i:tä ja olen tarkistanut toisesta osia siirtämällä (ok tarkoittaa toimivan auton osan kokeilua):
    - Sulakkeet tarkistettu moneen kertaan.
    - Ilmamäärämittari ok, kolmella kokeiltu jotka kaikki käyvät toisessa ok.
    - Vänkärin lokasuojan päällä oleva elektroniosa ok.
    - Vänkärin lokasuojan sivulla pissapojan edessä oleva elektroniosa ok.
    - Hanskalokerossa oleva laskinyksikkö ok, välillä koskettimen irrottaminen palautti käynnin ok noin 20s.
    - Imuletkut uusittu ja kaikki kiinni.
    - Ilmamäärämittarin haitariputki uusittu.
    - Ilmansuodatin melko puhdas.
    - Sytytys kohdallaan samoin sytytysjärjestys.
    - Jakohihna ja ajoitus tarkistettu.
    - Venttiilivälykset 0,25 tarkistettu.
    - Puola ok.
    - Puolalta virranjakajaan ja virranjakajasta tulppiin menevät johdot ok.
    - Pyörrin ok.
    - Kaikki sähköliittimet kiinni.
    - Kipinä tulee tulppiin (strobo vilkkuu).
    - Bensaa tulee pumpulta - tosin heittää vain 2m kaaren ja toisessa autossa 3m.
    - Tankki tyhjennetty ja laitettu uutta bensaa.
    - Ei edes yksittäisiä sylinterin sytytyksiä, mutta strobo vilkkuu.

    Bensa haisee käynnistettäessä pitkään, sytytys ja jako kohdallaan.
    Kun vielä kävi niin välillä pakokaasumittauksessa oli kaikki ok ja sitten kesken kaiken mystisesti pamahti co yli 10% kierroksista riippumatta. Puskurin ympäristö ja takaosa mustaa nokea täynnä. Sytys stroboskooppi näyttää että kaikki ok ja ajoitus oikein.

    Bensasuodattimen olin ohittanut joten epäilen suuttimien tukkeutumista, mutta silti pakoputkesta tuleva bensanhaju ei sovi kuvaan. Irrottelen nyt jakotukkia ja ei ihan 7m ruuvarin varsi taipumatta irrota. Arvaako käyttää järeämpää vääntövartta yksittäisen suuttimien irrottamiseksi lohkosta - luulisi tuon käsivoimilla lähtevän ilman väkivaltaa, mutta ei siltä vaikuta.
    Last edited by tsbmw; 06-01-2010, 11:34.
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Kylmäkäynnistyssuutin päästää läpi?
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • tepabmw
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 834
      • LAITAMAA

      #3
      [QUOTE=tsbmw;1650560]
      - Jakohihna ja ajoitus tarkistettu.

      tämähän on kuitenkin ketjulla,mutta asiaan...

      oletko mitannut bensanpaineet,joskus oli yks moottori joka työnsi peruspaineeksi jo 4bar,hukuttaa koneen tällöin...

      onko jetronicilla vaiko motronicilla...?
      -Tepan Paja-
      Veikkola city
      0405203098
      Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

      Comment

      • tsbmw
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 1495
        • Ilvola

        #4
        Originally posted by Cell View Post
        Kylmäkäynnistyssuutin päästää läpi?
        Miten testaan - toisesta ottaen mutta edellyttää pikku purkua (jos on helpompi tie).
        Koitan anturin johdon irroitusta jahka saan nuo ruiskusuuttimet irti, korjaamolle puhdistukseen ja koneen kasaan.

        Ruiskusuuttimet eivät lähde irti ilman väkivaltaa - uskaltaako käyttää 0,5m:n vääntövartta kun osat taitavat olla muovia? Millä konstilla suuttimet saa irti, Alfamerin mukaan "irroita jakotukin mukana suuttimet varovasti"...


        [QUOTE=tepabmw;1650659]
        Originally posted by tsbmw View Post
        - Jakohihna ja ajoitus tarkistettu.
        tämähän on kuitenkin ketjulla,mutta asiaan...

        oletko mitannut bensanpaineet,joskus oli yks moottori joka työnsi peruspaineeksi jo 4bar,hukuttaa koneen tällöin...

        onko jetronicilla vaiko motronicilla...?
        Jakoa tarkistelin koska jos kiristin kuluu (jopa palasiksi) niin ketju voi päästä hyppäämään.
        Jako lienee kohdallaan vaikka en kirveelläkään löydä mitään merkkiä nokka-akselin päässä olevasta hammasrattaasta. On siinä melko kohillaan tappi joka lukitsee hammasrattaan. Kampiakselin pään hihnapyörän merkki, 1-sylinterin sytyshetki virranjakajassa ja nokka-akselin keinuvipujen asento viittaavat oikeaan jakoon, samoin ettei ketjussa tunnu löysää, mutta sitä asentoviivaa ei hammasrattaassa nokka-akselin päässä ole (miksi).

        Ei ole mitattu bensapaineita kun ihan kotikonstein - alkaa olla hankalaa viedä korjaamolle ilman tehostimien toimintaa hinaten. Mikä määrää bensapaineen - vaihdan toisesta tarvittavan osan.

        Jetronicillahan tämä.

        :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
        Koitin myös ruiskuttamalla bensaa 30ml suoraan imusarjaan - ei mitään.
        Jos tulee kipinä (tulpanjohdosta strobo vilkkuu), jako kohillaan ja bensaa sylinterissä niin pitäisihän sen edes luvata - mutta kun ei.
        Last edited by tsbmw; 31-05-2009, 20:54.
        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
        - E28 528i, 528i+, M5

        Comment

        • tepabmw
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 834
          • LAITAMAA

          #5
          mitä tarkoitat "mitattu kotikonstein"...?elikä jonkunsortin bensaa kestävä mittari linjaan kiinni ja katsoo paljonko painetta on...

          noissa omissa m30b28 moottoreissa on aina ollut joku muu nokka kuin orkkis,eikä niissä juurikaan ole merkkejä löytynyt,mutta nyrkkisääntönä tosiaan 1-sylkky ykk:hon ja venttiilit välykselle...

          sen hetken kun se on käynyt,onko se käynyt normaalisti,vaiko miten...?

          tuossa jetronicin ruiskussa ei juurikaan mitään ihmeellistä ole,muistuttaa lähinnä sähköistetyn kaasarin toimintaa...

          tarkista vielä nokan ajoitus ja ketjunkiristimen männän liikkuvuus,joskus näissä jumittaa nuo jolloin saattaa ketju jäädä löysälle ja nokka-akselin ajoitus heittää...

          oletko koittanut vaihtaa sitä pitkulaista relettä joka sijaitsee muistaakseni jossain siinä kuskin puolen lokarin seinämässä...?
          Last edited by tepabmw; 01-06-2009, 08:22.
          -Tepan Paja-
          Veikkola city
          0405203098
          Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Hydrauliliikkeestä nestepaine mittari 10€ ja sillä mittaat bensanpaineet.

            Ota kylmäkäynnistys suuttimelta letku irti, laita pidempi ja sen päähän se mittari. Helppoa ja samalla näet päästääkö kylmäkäynnistys suutin läpi.

            Comment

            • tsbmw
              BTCF Member
              • Jun 2004
              • 1495
              • Ilvola

              #7
              Kylmäkäynnistys suutin?

              Bimmerin tielle palauttaminen näin kesän kiireiden jälkeen.
              Missä mahtaa olla kylmäkäynnistys suutin?
              Ei esim. "Korjausopas 3- ja 5- sarjat 1981-1991":ssa.
              Siinä on kuva käynnistys suuttimesta, mutta kovin erinäköinen.
              Onko jossain selkeä korjausopas tähän koneeseen,
              saisi mitattua palikoiden arvot.

              Olisiko tuo tuossa kuvan keskellä vasemmalla?
              Siihen ei kuitenkaan mene polttoaineletkua.
              Joku säätää polttoaineen suihkutuksen pois.
              Last edited by tsbmw; 29-12-2013, 16:20.
              - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
              - E28 528i, 528i+, M5

              Comment

              • tsbmw
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 1495
                • Ilvola

                #8
                Kylmäkäynnistyssuutin?

                tupla.
                - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                - E28 528i, 528i+, M5

                Comment

                • JJT
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6694
                  • .......

                  #9
                  Kaasuläpän alapuolelta löytyy jos löytyy. 2 Ruuvilla kiinni.
                  Last edited by JJT; 19-09-2009, 20:49.
                  Myyn:
                  M10/20/52 E30-E36 osia

                  Comment

                  • tsbmw
                    BTCF Member
                    • Jun 2004
                    • 1495
                    • Ilvola

                    #10
                    M30B28 rivi-6 2788cc

                    Mahtaako kuvassa näkyä?
                    Ruiskukone, ilmamäärämittari, jakotukki ja paineensäädin poistettuna kansiromppeiden lisäksi.
                    Niissä osissa ei lämpötila-anturia ja kaikki irroitetut on testattu toimiviksi.
                    Attached Files
                    Last edited by tsbmw; 19-09-2009, 21:16.
                    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                    - E28 528i, 528i+, M5

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by tsbmw View Post
                      Mahtaako kuvassa näkyä?
                      Ei.

                      Et näe sitä ilma imusarjan irroitusta, mutta käsikopelolla se tuntuu. Seuraa bensaletkua.

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #12
                        No aika hankala tuosta on nähdä. Löysin tuollasen paskan kuvan eli tuossa tasaisella kohdalla kaasuläpän alapuolella, huohotusletkun tumpin päällä pitäis olla se suutin.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • tsbmw
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 1495
                          • Ilvola

                          #13
                          Paluu lähtöruutuun

                          Tupla.
                          Last edited by tsbmw; 20-09-2009, 17:06.
                          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                          - E28 528i, 528i+, M5

                          Comment

                          • tsbmw
                            BTCF Member
                            • Jun 2004
                            • 1495
                            • Ilvola

                            #14
                            Paluu lähtöruutuun

                            Tulppasin bensaletkun jakotukilta kylmäkäynnistys suuttimelle. Kylmäkäynnistys suuttimen johto kiinni tai irti, kone ei käy ja tulpat märkinä. Bensaletkua avatessa tuli jakotukilta enemmän tavaraa kuin irroittaessa. Paluuputki tankkiin tarkistettava.

                            Paluu lähtöruutuun:
                            - Sulakkeet ok.
                            - Ilmamäärämittari ok.
                            - Vänkärin lokasuojan päällä elektroniosa ok.
                            - Vänkärin lokasuojan sivulla pissapojan edessä elektroniosa ok.
                            - Hanskalokeron laskinyksikkö ok.
                            - Imuletkut uusittu.
                            - Ilmamäärämittarin haitariputki uusittu.
                            - Ilmansuodatin ok.
                            - Sytytys ja sytytysjärjestys ok.
                            - Jakohihna ja ajoitus ok.
                            - Venttiilivälykset 0,25.
                            - Puola ok.
                            - Sytysjärjestelmän johdot ok.
                            - Pyörrin ok.
                            - Tankki tyhjennetty ja laitettu uutta bensaa.
                            - Jakotukin paineensäädin ok.
                            - Imusarjan elektroniosa ok.

                            - Käynnistyy kuivana ja käy kaasu pohjassa 200r/min.
                            - Tulpat märkinä ei enää käynnisty.

                            Jatkotöitä:
                            - Paluuputki tankkiin tarkistus.
                            - Käynnistyssuuttimen vaihto, edellisen sivun kuvassa vasemmalla keskellä.

                            Syitä:
                            1) Bensapaine liian korkea => mittalaitteen hankinta.
                            2) Hanskalokeron säätöyksikkö saa virhetiedon.
                            3) Suuttimet tukossa, käynti kylmäkäynnistys suuttimella.
                            Last edited by tsbmw; 20-09-2009, 17:22.
                            - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                            - E28 528i, 528i+, M5

                            Comment

                            • JJT
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6694
                              • .......

                              #15
                              Laita paluuletku tukilta vaikka johonki isoon pulloon ja koita muuttuuko.
                              Myyn:
                              M10/20/52 E30-E36 osia

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎