Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30B28 rivi-6 2788cc kay vain hitasti ja rikkaalla / Vika löytyi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #16
    Onkos tässä kapistuksessa moottorin lämpötunnistinta?
    Olikohan se niin että tunnistimen virtapiirin katkoksessa se jetronikki luulee että on hirmu pakkanen ja antaa reippaan kylmäkäyntirikastuksen.
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #17
      ^^ Niin tekee, mut antaako noin reippaan:thinkvoi ollakkin.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • tsbmw
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 1495
        • Ilvola

        #18
        Yleisessä myynissä olevan oppaan tuntemat komponentit:
        - Käynnistyssuutin
        - Lämpö-aikatunnistin
        - Paineensäädin (ok)
        - Kaasuläpän asentotunnistin
        - Joutokäyntiventtiili
        - Moottorin lämpötunnistin
        Last edited by tsbmw; 20-09-2009, 18:54.
        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
        - E28 528i, 528i+, M5

        Comment

        • tsbmw
          BTCF Member
          • Jun 2004
          • 1495
          • Ilvola

          #19
          Ei mene korjauskäsikirjan mukaan...

          Kävin läpi kaikki ylläolevat ja vikakohteeksi jää viimeisenä tietenkin se vaikein eli suuttimet irti ja ultraäänipesuun.
          Ohjekirjan mukaan lähtevät nätisti jakotukin mukana yksittäisiä avitellen ja vetoa lisäten.

          Lisäsin pikkuhiljaa suoraa vetoa kiiloilla ja nytkyttelin ruuvarilla yksitellen auki suuttimia, lisäsin painetta kiiloilla
          lohkoon tuetuilla raudoilla ja naputellen väännön pois eli vedon suoraksi jne. kunnes POKS kaikki suuttimet irti
          JAKOTUKISTA kerralla . Lukitussokkalaatat jäivät ehjiksi. Lopuksi oli helppo irroittaa suuttimet lohkosta yksitellen.

          MITEN SUUTTIMET SAA TAKAISIN JAKOTUKKIIN ULTRAÄÄNIPUHDISTUKSEN JÄLKEEN? Käsivoimin ei, eikä pienellä
          pehmustein tuetulla telineellä moskalla lyöden (pikku leka). Keraamiselta näyttävät ja uskoisin että murtuvat
          ennen kuin painuvat pakolla koloihinsa. Entä uppoavatko jakotukin kanssa kerralla lohkoon?

          Olisiko oikea tapa pakottaa yksittäiset suuttimet poratulla puutuella ja moskalla lyöden takaisin lohkoon ja lopuksi
          jakotukki päälle lautatuella ja moskalla? Lukitus lopuksi sokkalaatoilla.

          Oppaan mukaan:
          - "Irrota suihkusuuttimien jakotukin kiinnityspultit ja vedä jakotukki suuttimineeen varovasti irti." (Arvioisin tarvittavaksi
          tasaiseksi vedoksi 200kg). "Irrota suihkusuuttimet tarvuittaessa jakotukista".
          - "Asennus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä kuin irrotus" "lol"
          - "Vaihda suihkusuuttimien kaikki O-renkaat uusiin vaikka vanhat näyttäisivätkin täysin kunnossa olevilta. Voitele
          O-renkaat ohuesti moottoriöljyllä ennen niiden työntämistä paikoilleen." (Onko uusiminen tarpeen?)
          Last edited by tsbmw; 25-09-2009, 18:38.
          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
          - E28 528i, 528i+, M5

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #20
            Originally posted by tsbmw View Post
            Kävin läpi kaikki ylläolevat ja vikakohteeksi jää viimeisenä tietenkin se vaikein eli suuttimet irti ja ultraäänipesuun.
            Ohjekirjan mukaan lähtevät nätisti jakotukin mukana yksittäisiä avitellen ja vetoa lisäten.

            Lisäsin pikkuhiljaa suoraa vetoa kiiloilla ja nytkyttelin ruuvarilla yksitellen auki suuttimia, lisäsin painetta kiiloilla
            lohkoon tuetuilla raudoilla ja naputellen väännön pois eli vedon suoraksi jne. kunnes POKS kaikki suuttimet irti
            JAKOTUKISTA kerralla . Lukitussokkalaatat jäivät ehjiksi. Lopuksi oli helppo irroittaa suuttimet lohkosta yksitellen.

            MITEN SUUTTIMET SAA TAKAISIN JAKOTUKKIIN ULTRAÄÄNIPUHDISTUKSEN JÄLKEEN? Käsivoimin ei, eikä pienellä
            pehmustein tuetulla telineellä moskalla lyöden (pikku leka). Keraamiselta näyttävät ja uskoisin että murtuvat
            ennen kuin painuvat pakolla koloihinsa. Entä uppoavatko jakotukin kanssa kerralla lohkoon?

            Olisiko oikea tapa pakottaa yksittäiset suuttimet poratulla puutuella ja moskalla lyöden takaisin lohkoon ja lopuksi
            jakotukki päälle lautatuella ja moskalla? Lukitus lopuksi sokkalaatoilla.

            Oppaan mukaan:
            - "Irrota suihkusuuttimien jakotukin kiinnityspultit ja vedä jakotukki suuttimineeen varovasti irti." (Arvioisin tarvittavaksi
            tasaiseksi vedoksi 200kg). "Irrota suihkusuuttimet tarvuittaessa jakotukista".
            - "Asennus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä kuin irrotus" "lol"
            - "Vaihda suihkusuuttimien kaikki O-renkaat uusiin vaikka vanhat näyttäisivätkin täysin kunnossa olevilta. Voitele
            O-renkaat ohuesti moottoriöljyllä ennen niiden työntämistä paikoilleen." (Onko uusiminen tarpeen?)
            Ilman muuta uudet o-renkaat. ostaa 13 niin jää b-paineen säätimeenkin.
            Ja menee öljyttyinä ihan painamalla, vanhat o-renkaat voi olla sen verran kovat että vastustaa.
            Ite oon laittanu aina ensin kaikki suuttimet tukkiin ja sen jälkeen tasaisesti painanu kiinni imusarjaan.
            e: ja normi kumirengas ei kestä, pitää olla vitonia tms. mitä se nyt oli
            Last edited by JJT; 25-09-2009, 21:55.
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • tsbmw
              BTCF Member
              • Jun 2004
              • 1495
              • Ilvola

              #21
              Pois turhana.
              Last edited by tsbmw; 26-09-2009, 18:13.
              - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
              - E28 528i, 528i+, M5

              Comment

              • tsbmw
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 1495
                • Ilvola

                #22
                Vika vihdoin löytyi - syy ei?

                Asensin hetkeksi koko ruiskusysteemin toisesta autosta eikä sekään tuonut korjausta kokonaan. Nyt kone käy taas 200-400r/min
                Johtopäätös: Suuttimet likaiset ja jumittivat osittain auki, mutta täytyy olla muutakin perusvikana.
                Kaikki yksittäiset osat ovat ehjiä ja toimivat oikein. Vianetsintäsysteemi uusiksi!

                Kone käyntiin putputtaen kaasu pohjassa 200r/min (tanko polkimeen) ja yksitellen jokaista osaa käynnissä ollen koputellaan, siirrelllään ym.
                - Puolaan koskiessa hetken parannus eli sytytyspuolella sittenkin vaikka kipinä jokaiseen tulpaan kulkeekin.
                - Parin kerran jälkeen puolan eri johtojen remputus ei vaikuta - vikaan puolan johdon liikuttelu kuitenkin vaikutti.
                - Virranjakajasta yksittäisiä tulpanjohtoja irroitellen käynti hetkittäin parani ehkä +400r/min. Vika paikallistuu "toimivaan" virranjakajaan!
                - Syy ei selviä, mutta yksittäisen tulpanjohdon pitäminen 1,5cm etäisyydellä niin että kipinä pomppaa tyhjän kannesta johtoon parantaa käyntiä vuorottain jokaisen tulpan osalta.
                - Teen muutamalla johdolla ja yhtäkkiä kierrokset ryntäävät eli "vika korjaantui".

                Onko kärjettömän virranjakajan sisällä ohjausyksikkö/käämianturi vioittunut?
                Virranjakajan kannen ja pyörtimen seikä tulppien johtosarjan olen vaihtanut toimivasta autosta, vika ei ole niissä.
                Kosteudesta tuskin on kyse, jakajaan olen suihkauttanut CRC-tä.
                Hyppäävä kipinä muutti jotain virranjakajan sisällä - mitä?
                Last edited by tsbmw; 26-09-2009, 18:06.
                - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                - E28 528i, 528i+, M5

                Comment

                • tsbmw
                  BTCF Member
                  • Jun 2004
                  • 1495
                  • Ilvola

                  #23
                  Vika löytyi

                  Laitan tähän vian ratkaisun eli lopulta löytyneet:

                  - Laturi antoi ylivirtaa eli säädin oli rikki. Tämä ei kuitenkaan korjannut käyntiä.
                  - Päävika oli virranjakajan rungossa, kaikki muut osat tuli tietenkin ensin vaihdettua ristiin toisesta koneesta. Ei siis virranjakajan kannessa tai pyörijässä. Vika varmistui koska virranjakajan alaosan vaihto siirsi vian toiseen moottoriin.

                  Mikä virranjakajan alaosassa aiheuttaa sytytyksen ohjausvirran karkaamisen runkoon niin, että puola ohjautuu virheellisesti?
                  Last edited by tsbmw; 06-01-2010, 11:30.
                  - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                  - E28 528i, 528i+, M5

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #24
                    Originally posted by tsbmw View Post

                    Mikä virranjakajan alaosassa aiheuttaa sytytyksen ohjausvirran karkaamisen runkoon niin, että puola ohjautuu virheellisesti?
                    Eikös se ohjauspulssi tehdä siellä jakajan alaosassa?
                    Olli.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎