Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62 jäähdytysjärjestelmän ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arpuC
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 1377

    M62 jäähdytysjärjestelmän ongelma

    Aloitetaanpas tarina sillä, että tuossa aiemmin toisessa topikissa mainitsin vaihtavani apulaitteiden hihnat, kun näyttävät olevan jo jonnin verroin murtumilla ja ehkä osasyynä myös ohjauksen jumiutumiseen. Oli tarkoitus haalia osia kasaan ja tehdä vaihtotyö kesälomalla, mutta homma kusikin sitten parilla viikolla.

    Lauantaina ajelin pakolliset menot autolla ja heivasin auton parkkiin ja siitä ryyppämään Auto seisoi parkissa vajaan vuorokauden, kun lähdin sunnuntaina töihin. Ihmettelin pienessä krapulassa konepellin ja puskurin valkoista länttiä, ajattelin sen olevan linnunpaskaa.... Ajelin töihin 6km ja auto pelasi normaalisti eikä lämmöt nousseet puolenvälin yli. Työpäivän päätteeksi ajoin saman 6km kotiin ja toimi normaalisti. Samoin maanantaina töihin ja ihmettelin sitten, kun noita valkoisia länttejä oli taas ja engine coolant leveliä varoitteli. Tarkastin sitten konehuoneen kotia lähtiessäni ja kas kummaa, paisuntasäiliön korkki lojui moottorin päällä pystyssä ja konehuoneeseen oli vedet sitten roiskuneet, ei ollut siis linnupaskaa

    Lisäsin tietenkin nesteitä, että nyt saa auton kotiin saakka ja lämmöt menivät vain hitusen puolenvälin yli. Auto sammuksiin ja pähkäilemään, että mitäs nyt. Annoin olla yön yli ja tarkistin nesteet aamulla, ne olivat jonkin verran ylärajan alapuolella, joten ajoin parin kilometrin päähän hallille pähkäilemään. Kaikki taas pelasi normaalisti, eikä coolant leveliä varoittanut eikä myöskään punaista varoitusvaloa ole missään vaiheessa syttynyt.

    Halille sitten testailemaan ja auto käyntilämpöihin. Ei nostanut missään vaiheessa puoltaväliä yli. Sellainen havainto, että alavesiletkussa ei tuntunut oikein mitään eloa olevan (termostaatti?) ja ylävesiletkussa älyttömät paineet. Tyhjäkäynnillä kuunnellessa vaikutti vesipumppu pitävän ääntä. Paisuntasäiliönkorkia, kun koitti avata, niin painetta tuli vaikka millä mitalla ja nesteitä kuohui yli.

    Seurasin myös hetkisen korkki irti paisarin käyttäytymistä, niin teki vesipatsasta sekä kupli välillä. Lämpimänä putkesta ei tule savua ja päästötestitkin olivat erinomaiset, eikä myöskään öljytikussa ollut jäähdytinnestettä tai paisarissa öljymönjää. Jäähdytinnestettä tarkemmin katsoessa näkyi hieman sateenkaarenvärejä. Tuttu kuorma-autonkorjaaja meinas, että saattais olla öljyä eli kansipahvi rikki, mutta hieman epäilen ja samoin eräs Bmw-korjaaja puhelimen välityksellä.

    Arvon foorumilaiset osaatteko sanoa kokemuksesta, että mikä hätänä? Itse veikkaisin vaihtoon meneväksi vesipumppua, termostattia, hihnoja ja rullia sekä jäähdytinnesteet ilmausten kera... Toki paisarin korkinkin voi uusia samalla vai onko jotain muuta pielessä? Lämmöt siis eivät kertaakaan ole karanneet paitsi yhden kerran minuutiksi hieman yli puolenvälin sekä noin 30km ajoa ilman paisarinkorkkia

    Mistä saisi edukkaasti kerralla rullat, vesipumpun/termostaatin? Pelicanpartsista ja ebaysta olen alustavasti ajatellut tilaavani, kun näyttivät edullisilta, toimitusaika on vain ainakin se viikko. Motonetin vesipumppu maksaa sen 250e, kun tuohon rahaan saa jo kaikkineen hiluineen jenkeistä.... Saksan ebaystäkin löytyi pumppuja 78euron hintaan, mutta leederhoosenit aika laiskoja lähettämään ja toimitusaika yleensä jenkkejä pidempi.
    Last edited by arpuC; 02-06-2009, 23:11.
    Miks sä sytytit Bemarin palaa?
    En löydä enää sun luo
    Teitkö sä tän tahallaan?
    Nyt kaikki palaa.
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1985
    • Tampere

    #2
    www.merteil.fi ja www.kl-varaosat.fi kannattaa myös tsekata ennenkuin lähtee ulkomailta tilailemaan.

    Termarin vaihtaisin itse ehkä ensimmäisenä, hihnoilla ja rullilla tuskin on mitään tekemistä tämän ongelman kanssa. MIkäs on viskon kunto eli tarraako kiinni kun kone on lämmin ?

    Nouseeko lämmöt normaalia vauhtia mittarin puoleenväliin ?

    Comment

    • Hammu
      Moderator
      • Nov 2006
      • 3971
      • Nurmijärvi

      #3
      Hihna kannattaa vaihtaa kun kerran kaikki on levällään.
      Rullia on turha vaihtaa.

      Ebaystä, englannista tulee kamat nopeasti (2-4pvä), saksasta yleensä reilussa viikossa ja jenkeistä 3-4vko tullirumban sun muun paskan takia.


      Kannattaa kysyä rojujen hinta myös laakkoselta, mun mielestä toi M62 vesipumppu maksaa luokkaa 130-150e.
      Kannattaa kokeilla vesipumppua sen verran ilman hihnaa että pyöriikö se kunnolla vai ei.
      Jos pumpusta joku hajoaa niin se on yleensä siipien laakeri jonka jälkeen toiminta huononee ja jossain vaiheessa pumppu hirttää kokonaan kiinni.

      Termarista sen verran, että M62 termarihan on sähköohjattu, joten kannattaa tarkistaa että liitin on kunnolla kiinni.
      Termari maksaa sen vajaa satasen ja jos sen vaihtaa pelkästään sen takia että liitin on ollu huonosti kiinni niin vähän turha homma.

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        #4
        Osta uusi paisuntasäiliön korkki esim. KL-Varaosista tai merkkiliikkeestä. Maksaa noin 10-20 euroa. Sitten ilmaa koko jäähdytysjärjestelmä kokonaan uudelleen. Ja ihan aikuisten oikeasti kunnolla ajan kanssa. Jos tämä ei auta, niin rupea vasta sen jälkeen etsimään vikaa muualta.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 9995
          • KVLA

          #5
          Vesipumppu kannattaa vaihtaa uuteen ilman muuta,jos ajomääristä ei ole tietoa.Termarin vaihtaisin myös samalla,kun nesteet on kerran pois koneesta.Myös paisarin korkki vuosien saatossa olisi aihellista uusia.Kun hihnat on irti,niin pääset kokeilemaan ne kiristinrullien laakeroinnitkin.

          Omaani vaihdettiin jokunen aika sitten vesipumppu ja samoilla viinoilla myös termarikin.Paisarin korkin olin vaihtanut varuiksi jo aiemmin.

          Osat ostin merkkiliikkeestä ja alennuksineen ei kuitenkaan jäänyt mainittavasti tarvikkeita kalliimmaksi.Huom:Vesipumppu on ns. vaihto-osa!!!Eli jouduin käytetyn ja laakerivikaisen pumpun viemään vaihtyön jälkeen merkkiliikkeen varaosatiskille.

          Tarvikkeena jos ostat osia,niin minulle tarjottiin monesta paikasta termostaatiksi jotain "Saudiarabian" mallia,eli +85C.Oikea on +105C.Ja vesipumputkin olisi olleet Made in EU tai Italy.Siksi päädyin orkkisosiin.

          Ja lopuksi todella huolella tehty ilmaaminen.
          Last edited by Heguli 31; 03-06-2009, 10:00.

          Comment

          • tmth
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 2194
            • Kangasala

            #6
            Ilmaa siellä on, kun on kerran ajettu paisarin korkki auki. Kokemusta on siitä asiasta Kunnolla ajankanssa vaan ilmaa, ainakin appiukon M62 oli jotenkin haasteellinen ilmattava. Paljon helpommin on mulla E34:ssä kasikoneet ilmautuneet.

            F10 & R55
            ex:
            E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

            Comment

            • -Mage-
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 295
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by Juhis View Post
              Osta uusi paisuntasäiliön korkki esim. KL-Varaosista tai merkkiliikkeestä. Maksaa noin 10-20 euroa. Sitten ilmaa koko jäähdytysjärjestelmä kokonaan uudelleen. Ja ihan aikuisten oikeasti kunnolla ajan kanssa. Jos tämä ei auta, niin rupea vasta sen jälkeen etsimään vikaa muualta.
              Tästä olisi todellakin hyvä aloittaa, voi olla että säästät melko paljon aikaa ja rahaa.
              Huonnossa tapauksessa tuhlasit hieman aikaa, korkki kun ostoslistalla on jokatapauksessa
              Ja jostain foorumin syövereistä löytyy ne kunnolliset ilmaus ohjeetkin.

              Comment

              • arpuC
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 1377

                #8
                Korkkia itsekin myös epäilin, mutta taidan laittaa suosiolla ostoskoriin korkin, pumpun, termarin, molemmat hihnat nyt ainakin. Kun nuo hihnat nyt on jo maailmaa nähneet ja tuo vesipumppukin pitää jonkinmoista ääntä. Täytyy nyt purkaa tuo keula ja katsella mitä sieltä vaihtaa. Kun tuo ohjauskin jumittaa, niin parempihan se on vaihtaa.

                Laakkoselta en noita romuja viitsi alkaa kyselemään, kun tuntuu olevan aika hyvissä hinnoissa.

                Eikös ilmaus pääpiirteissään m62 koneessa mennnyt:

                -Paisarin korkki auki
                -Ilmaruuvi auki
                -Kabiinista lämmöt täysillä ja puhallin minimiin
                -Kaadetaan nestettä niin kauan ja lisätään niin kauan kunnes vajoaminen loppuu
                -Korkki ja ilmausruuvi kiinni ja ajoon?

                Mutta jos alavesiletkussa ei tapahdu mitään, niin riittääkö pelkästään tuo em. ilmaus? Käsittääkseni siellä on joku muukin ilmausruuvi.

                Voiko muuten tuota korkin toimivuutta testata millään tapaa?

                Mikä on oikea paisarinkorkin bar arvot? 1,4bar vai 2,0bar?
                Last edited by arpuC; 03-06-2009, 12:04.
                Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                En löydä enää sun luo
                Teitkö sä tän tahallaan?
                Nyt kaikki palaa.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 9995
                  • KVLA

                  #9
                  Originally posted by tmth View Post
                  Ilmaa siellä on, kun on kerran ajettu paisarin korkki auki. Kokemusta on siitä asiasta Kunnolla ajankanssa vaan ilmaa, ainakin appiukon M62 oli jotenkin haasteellinen ilmattava. Paljon helpommin on mulla E34:ssä kasikoneet ilmautuneet.
                  Ei minulla ollut mitään ongelmaa ilmaamisessa.Kunhan vaan malttoi lirutella nesteet mahdollisimman hitaasti koneeseen ja pikkusen puristeteli letkuja samalla.Keulaa oli nostettu n. 20cm.Kun kone oli lopuksi käyntilämpöinen ja termari auki,niin kaikki ilmat oli jo poistunut koneesta ilmausruuvin kautta.

                  Comment

                  • -=DmR=-
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 152
                    • Mikkeli

                    #10
                    Jep jep, taas samaa juttua. Se M62 koneen ilmaus on varmaan maailman helpoin homma ja siihen löytyy ohjeet haulla, itekin olen ne pariin kertaan ainakin kirjottanut.. Onhan se ehkä hankalaa jos sen meinaa kone käynnissä, käyntilämpöisenä ilmata.
                    BMW 520d F11 LCI

                    Comment

                    • tmth
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 2194
                      • Kangasala

                      #11
                      Originally posted by -=DmR=- View Post
                      Jep jep, taas samaa juttua. Se M62 koneen ilmaus on varmaan maailman helpoin homma ja siihen löytyy ohjeet haulla, itekin olen ne pariin kertaan ainakin kirjottanut.. Onhan se ehkä hankalaa jos sen meinaa kone käynnissä, käyntilämpöisenä ilmata.
                      En tiedä, mutta jokin siinä mättäsi silloin. Kohtalaisen paljon on erilaisten moottorien kanssa tullut puuhasteltua, ja tuo yksilö oli hankalin Aina meinasi jäädä ilmaa kiertovesipumppuun, joka siinä mallissa oli kuskin puolen etupyörän takana. Vaikka sinnekin menevässä letkussa on kyllä ilmaruuvi raitisilmasuodattimen alla.

                      F10 & R55
                      ex:
                      E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                      Comment

                      • arpuC
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 1377

                        #12
                        Updeittausta; en itse ehtinyt tänään katsomaan vaan eräs kuorma-autokorjaaja.
                        Paisuntasäiliönkorkin tiiviste oli viturallaan ja nyt on kuulemma ilmattu. Äsken hain auton ja tarkastin nestetilanteen, niin 7tunnin seisomisen jälkeen kaikki vaikutti olevan kunnossa. Lämmöt nousee tasaisesti puoleenväliin, kun viimeksi se nousi kylmältä suoraan puoleenväliin vag-autojen tapaan.

                        Pitää laittaa osat tilaukseen ja vaihtaa ääntävä vesipumppu termareineen uusiin ja varmuuden vuoksi tuo korkkikin on tilattu. Suuri helpotus toistaiseksi.... Pistää vain miettimään, että kuinka moni teettää tuon takia 2000euron kansitiivisteremontin (laakkonen) huomatakseen, että kyse olikin huonosti olleessa tiivisteessä tai rikkinäisessä korkissa.
                        Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                        En löydä enää sun luo
                        Teitkö sä tän tahallaan?
                        Nyt kaikki palaa.

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19175
                          • -

                          #13
                          Originally posted by arpuC View Post
                          Pistää vain miettimään, että kuinka moni teettää tuon takia 2000euron kansitiivisteremontin (laakkonen) huomatakseen, että kyse olikin huonosti olleessa tiivisteessä tai rikkinäisessä korkissa.
                          Juuri tämän vuoksi pyysin sinua hankkimaan ensiksi uuden paisuntasäiliön korkin ja ilmaamaan jäähdytysjärjestelmän. Ettet tarpeettomasti vaihda autoosi kalliita uusia osia ehjien tilalle.
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎