Aloitetaanpas tarina sillä, että tuossa aiemmin toisessa topikissa mainitsin vaihtavani apulaitteiden hihnat, kun näyttävät olevan jo jonnin verroin murtumilla ja ehkä osasyynä myös ohjauksen jumiutumiseen. Oli tarkoitus haalia osia kasaan ja tehdä vaihtotyö kesälomalla, mutta homma kusikin sitten parilla viikolla.
Lauantaina ajelin pakolliset menot autolla ja heivasin auton parkkiin ja siitä ryyppämään Auto seisoi parkissa vajaan vuorokauden, kun lähdin sunnuntaina töihin. Ihmettelin pienessä krapulassa konepellin ja puskurin valkoista länttiä, ajattelin sen olevan linnunpaskaa.... Ajelin töihin 6km ja auto pelasi normaalisti eikä lämmöt nousseet puolenvälin yli. Työpäivän päätteeksi ajoin saman 6km kotiin ja toimi normaalisti. Samoin maanantaina töihin ja ihmettelin sitten, kun noita valkoisia länttejä oli taas ja engine coolant leveliä varoitteli. Tarkastin sitten konehuoneen kotia lähtiessäni ja kas kummaa, paisuntasäiliön korkki lojui moottorin päällä pystyssä ja konehuoneeseen oli vedet sitten roiskuneet, ei ollut siis linnupaskaa
Lisäsin tietenkin nesteitä, että nyt saa auton kotiin saakka ja lämmöt menivät vain hitusen puolenvälin yli. Auto sammuksiin ja pähkäilemään, että mitäs nyt. Annoin olla yön yli ja tarkistin nesteet aamulla, ne olivat jonkin verran ylärajan alapuolella, joten ajoin parin kilometrin päähän hallille pähkäilemään. Kaikki taas pelasi normaalisti, eikä coolant leveliä varoittanut eikä myöskään punaista varoitusvaloa ole missään vaiheessa syttynyt.
Halille sitten testailemaan ja auto käyntilämpöihin. Ei nostanut missään vaiheessa puoltaväliä yli. Sellainen havainto, että alavesiletkussa ei tuntunut oikein mitään eloa olevan (termostaatti?) ja ylävesiletkussa älyttömät paineet. Tyhjäkäynnillä kuunnellessa vaikutti vesipumppu pitävän ääntä. Paisuntasäiliönkorkia, kun koitti avata, niin painetta tuli vaikka millä mitalla ja nesteitä kuohui yli.
Seurasin myös hetkisen korkki irti paisarin käyttäytymistä, niin teki vesipatsasta sekä kupli välillä. Lämpimänä putkesta ei tule savua ja päästötestitkin olivat erinomaiset, eikä myöskään öljytikussa ollut jäähdytinnestettä tai paisarissa öljymönjää. Jäähdytinnestettä tarkemmin katsoessa näkyi hieman sateenkaarenvärejä. Tuttu kuorma-autonkorjaaja meinas, että saattais olla öljyä eli kansipahvi rikki, mutta hieman epäilen ja samoin eräs Bmw-korjaaja puhelimen välityksellä.
Arvon foorumilaiset osaatteko sanoa kokemuksesta, että mikä hätänä? Itse veikkaisin vaihtoon meneväksi vesipumppua, termostattia, hihnoja ja rullia sekä jäähdytinnesteet ilmausten kera... Toki paisarin korkinkin voi uusia samalla vai onko jotain muuta pielessä? Lämmöt siis eivät kertaakaan ole karanneet paitsi yhden kerran minuutiksi hieman yli puolenvälin sekä noin 30km ajoa ilman paisarinkorkkia
Mistä saisi edukkaasti kerralla rullat, vesipumpun/termostaatin? Pelicanpartsista ja ebaysta olen alustavasti ajatellut tilaavani, kun näyttivät edullisilta, toimitusaika on vain ainakin se viikko. Motonetin vesipumppu maksaa sen 250e, kun tuohon rahaan saa jo kaikkineen hiluineen jenkeistä.... Saksan ebaystäkin löytyi pumppuja 78euron hintaan, mutta leederhoosenit aika laiskoja lähettämään ja toimitusaika yleensä jenkkejä pidempi.
Lauantaina ajelin pakolliset menot autolla ja heivasin auton parkkiin ja siitä ryyppämään Auto seisoi parkissa vajaan vuorokauden, kun lähdin sunnuntaina töihin. Ihmettelin pienessä krapulassa konepellin ja puskurin valkoista länttiä, ajattelin sen olevan linnunpaskaa.... Ajelin töihin 6km ja auto pelasi normaalisti eikä lämmöt nousseet puolenvälin yli. Työpäivän päätteeksi ajoin saman 6km kotiin ja toimi normaalisti. Samoin maanantaina töihin ja ihmettelin sitten, kun noita valkoisia länttejä oli taas ja engine coolant leveliä varoitteli. Tarkastin sitten konehuoneen kotia lähtiessäni ja kas kummaa, paisuntasäiliön korkki lojui moottorin päällä pystyssä ja konehuoneeseen oli vedet sitten roiskuneet, ei ollut siis linnupaskaa
Lisäsin tietenkin nesteitä, että nyt saa auton kotiin saakka ja lämmöt menivät vain hitusen puolenvälin yli. Auto sammuksiin ja pähkäilemään, että mitäs nyt. Annoin olla yön yli ja tarkistin nesteet aamulla, ne olivat jonkin verran ylärajan alapuolella, joten ajoin parin kilometrin päähän hallille pähkäilemään. Kaikki taas pelasi normaalisti, eikä coolant leveliä varoittanut eikä myöskään punaista varoitusvaloa ole missään vaiheessa syttynyt.
Halille sitten testailemaan ja auto käyntilämpöihin. Ei nostanut missään vaiheessa puoltaväliä yli. Sellainen havainto, että alavesiletkussa ei tuntunut oikein mitään eloa olevan (termostaatti?) ja ylävesiletkussa älyttömät paineet. Tyhjäkäynnillä kuunnellessa vaikutti vesipumppu pitävän ääntä. Paisuntasäiliönkorkia, kun koitti avata, niin painetta tuli vaikka millä mitalla ja nesteitä kuohui yli.
Seurasin myös hetkisen korkki irti paisarin käyttäytymistä, niin teki vesipatsasta sekä kupli välillä. Lämpimänä putkesta ei tule savua ja päästötestitkin olivat erinomaiset, eikä myöskään öljytikussa ollut jäähdytinnestettä tai paisarissa öljymönjää. Jäähdytinnestettä tarkemmin katsoessa näkyi hieman sateenkaarenvärejä. Tuttu kuorma-autonkorjaaja meinas, että saattais olla öljyä eli kansipahvi rikki, mutta hieman epäilen ja samoin eräs Bmw-korjaaja puhelimen välityksellä.
Arvon foorumilaiset osaatteko sanoa kokemuksesta, että mikä hätänä? Itse veikkaisin vaihtoon meneväksi vesipumppua, termostattia, hihnoja ja rullia sekä jäähdytinnesteet ilmausten kera... Toki paisarin korkinkin voi uusia samalla vai onko jotain muuta pielessä? Lämmöt siis eivät kertaakaan ole karanneet paitsi yhden kerran minuutiksi hieman yli puolenvälin sekä noin 30km ajoa ilman paisarinkorkkia
Mistä saisi edukkaasti kerralla rullat, vesipumpun/termostaatin? Pelicanpartsista ja ebaysta olen alustavasti ajatellut tilaavani, kun näyttivät edullisilta, toimitusaika on vain ainakin se viikko. Motonetin vesipumppu maksaa sen 250e, kun tuohon rahaan saa jo kaikkineen hiluineen jenkeistä.... Saksan ebaystäkin löytyi pumppuja 78euron hintaan, mutta leederhoosenit aika laiskoja lähettämään ja toimitusaika yleensä jenkkejä pidempi.
Comment