Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perä painuu liian alas veneen vedossa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vasara
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 310
    • Hesa

    #16
    Originally posted by teamwerner View Post
    Okra Pokra elikkäs tarkistellaan vielä aisapainoa.
    Paljonkohan tuo polttoainetankki vaikuttaa asiaan? Omassa Dragon uisteluveneessä tuo 100l tankki on veneen perässä.
    Vaikutus riippuu tankin asemasta trailerin akseliin nähden. Jos aisan vetopäästä on akseliin 5m ja 100l täysi tankki 2,5m akselista taaksepäin, vaikutus on noin 37kg kevyempi aisapaino.

    Itselläni vähän vastaavia harrastuksia. Eli venettä vedetään ahkarasti ympäri skandinaaviaa. Minulla aisapaino on noin 70kg luokkaa mutta se ei X5:sta juuri mihinkään hetkauta. Venehommissa neliveto on kyllä ehdoton. Auttaa kummasti vähän vaikeammissakin rampeissa. Hiukan hymyilytti, kun repivät 1300kg kärryä Opel Zafiralla ylös merestä. Työntöhommiksihan se meni.
    -> E92 325i -07
    ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

    Comment

    • teamwerner
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 175
      • Tampere/Kangasala

      #17
      Kysymys kuuluukin, että onko tuo vain E39 herkkua vai saako tuota tai onko uudemmissa vehkeissä?

      Comment

      • Vasara
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 310
        • Hesa

        #18
        Originally posted by teamwerner View Post
        Kysymys kuuluukin, että onko tuo vain E39 herkkua vai saako tuota tai onko uudemmissa vehkeissä?
        Kylllä mulla ainakin oli e61 525i:ssä. Toimiiko tekniikka uudemmissa samalla tavalla kuin e39, ei ole hajua.
        -> E92 325i -07
        ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

        Comment

        • TUv530
          Bimmer Rookie
          • Aug 2008
          • 75
          • Etelä-Suomi

          #19
          Eikös kaikissa E61 ole tuo:
          "
          Varmistaa ajo-ominaisuudet myös kuormattuna: BMW 5-sarjan Touringissa on vakiovarusteena taka-akselin ilmajousitus ja siihen liittyvä tasonsäätö. Tunnistimet mittaavat jatkuvasti ajo- ja kuormaustilanteesta riippuen vaihtelevaa korin ja tienpinnan välistä etäisyyttä. Kaksitehoinen kompressori tasaa etu- ja taka-akselin väliset korkeuserot. Siten voit nauttia autosi erinomaisista ja turvallisista ajo-ominaisuuksista myös silloin, kun tavaratilassa on runsaasti kuormaa."
          Volkswagen Passat Alltrack -13
          Ex E61 530DA -04
          Ex E39 523IA -98
          Ex E34 520IA -95

          Comment

          • shakes
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2006
            • 2870
            • Lahti

            #20
            Ainakin E61 530d millä olen ajanut niin siinä oli tuo peräntasosäätö:think Lienee ilmeisesti kaikissa E61 vakiona?
            E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
            E30 328i Projekti '88
            E61 523i '08

            EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #21
              Originally posted by MasaTDS View Post
              onko e39 ja e60 käytetty tasonsäätöa,ei ole tullut perehdyttyä.
              Touringeissa tuo on lähes poikkeuksetta.
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • Ha2
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1786
                • Oulu

                #22
                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Se vähä mitä tiedän niin siellä on normijousien lisäksi ilmajouset, joihin kompura säätää painetta sen mukaan mitä on kuormaa perässä.
                En mää ainakaan omastani löytäny kierrejousia takaa vaan juurikin vain nuo ilmajouset, jotka on tuossa sun linkittämässä kuvassa. Kun kompuran letkut ottaa irti, niin perä painuu ihan kenttään asti. Näinhän ei kävisi, jos siellä olisi myös normi kierrejouset. Ellei ne sitte oo jotku kuulakärkikynän jouset.
                E61 525d LCI

                Comment

                • janne1974
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 405
                  • Kuopio

                  #23
                  Joo ei sieltä minkäänlaisia normijousia löydy, ainoastaan ilmajouset. Ne on liki samanlaiset kuin kuormaautoissa on. Tasonsäätö/ilmajousitus on todella hyvä kunhan on vaan kaikki kunnossa. Remontit on sitten aika kalliita, jos jotain tulee... Vakiona nuo jouset ei tietääkseni ole kummassakaan mallissa (e39,e61).

                  -Janne-
                  -Janne-

                  F10 535iX sedan -11
                  ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                  ex. E39 528i touring -99
                  ex. E36 325ia coupe -93

                  Comment

                  • VESiX
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 407
                    • Kehä 1

                    #24
                    Ilmajouset on vakiona e61:n perässä. Ihan ensimmäisistä e61 lähtien.

                    Hyvin toimii, mutta luotettavuus ei kympin arvoinen. Multakin meni ohjausyksikkö jo takuuaikana. Maailmalta on kuulunut paljon raportteja hajonneista kompressoreista. Hajoamiset ovat johtuneet viallisesta letkusta, joka päästää lian sisään. Pitääkin varmaan viikonloppuna tarkistaa sen letkun kunto.

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11680
                      • Kouvola

                      #25
                      Niin siis aisapainohan saa olla 4% koko vetomassasta eli sinun tapauksessa 40kg eli ei tuon summan pitäisi liiemmin vielä saada E46:n perää juurikaan niiaamaan. Koittaisin ensimmäisenä lähteä vielä säätämään tuota aisapainoa vielä lisää. Varustusta sinne veneen peräosaan tai ostat suosiolla isomman moottorin siihen veneeseen, niin ongelma ratkaistu

                      Noi jousikumit on kyllä yksi ratkaisu saada perän niiaus kuriin, mutta ei edelleenkään estä kuormittamasta autoa/vetokoukkua väärin

                      Comment

                      • teamwerner
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2008
                        • 175
                        • Tampere/Kangasala

                        #26
                        Aisapainoa tarkistettu ja kieltämättä tilanne muuttui parempaan suuntaan.
                        Itse asiassa jostain syystä olimme tuoneet vinssiä talvella eteenpäin ja tästä johtui tuo liian suuri kuormitus. Nyt tilanne on stabiili ja meno auton kanssa huomattavasti parempaa.

                        Isompaa konetta ei pysty botskiin hommamaan, loppuu kantavuus kun on muutenkin maksimi rajoilla.

                        Kiitos jeesistä taas kerran.


                        Vielä palaan tuohon E61 mallien perän tasosäätöön, kun seuraava auto näyttäisi olevan sitä kaliberia. Kun nyt ahkerasti kuormaa vetelin, niin onko tuon perän kunto jotenkin syytä erityisesti syynätä?
                        Rivien välistä pystyi lukemaan, että jotain ongelmia on esiintynyt?
                        Kompressoriko sieltä yleensä menee, vai?

                        Comment

                        • mattipuh
                          Bimmer Rookie
                          • May 2010
                          • 150
                          • Espoo, Finland

                          #27
                          kävin kurkkaan letkua, vaan kun en aivan ollut varma että mikä letku näistä poikii, niin kasasin uudelleen. pitää ens kerralla vaihtaa tuo (11) letku nyt kerran sekin selvis. kettumainen homma kasata tuota sisälokaria, vähän viskoo ärräpäitä..
                          Matti
                          E61 530DA (2005)

                          Comment

                          • Convertible
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 2638
                            • Turku

                            #28
                            Originally posted by teamwerner View Post
                            Aisapainoa tarkistettu ja kieltämättä tilanne muuttui parempaan suuntaan.
                            Itse asiassa jostain syystä olimme tuoneet vinssiä talvella eteenpäin ja tästä johtui tuo liian suuri kuormitus. Nyt tilanne on stabiili ja meno auton kanssa huomattavasti parempaa.

                            Isompaa konetta ei pysty botskiin hommamaan, loppuu kantavuus kun on muutenkin maksimi rajoilla.

                            Kiitos jeesistä taas kerran.


                            Vielä palaan tuohon E61 mallien perän tasosäätöön, kun seuraava auto näyttäisi olevan sitä kaliberia. Kun nyt ahkerasti kuormaa vetelin, niin onko tuon perän kunto jotenkin syytä erityisesti syynätä?
                            Rivien välistä pystyi lukemaan, että jotain ongelmia on esiintynyt?
                            Kompressoriko sieltä yleensä menee, vai?
                            E61 tasonsääto ongelmista on monta linkkiä foorumilla, lähinnä ongelmaksi taisi tulla ilma letkun hajoaminen ja lian imeytyminen pumppuun.
                            F25 X3 35d
                            E87 118i
                            E46 330ti
                            E46 M3
                            E30 M3
                            E30 M3 Convertible
                            Z3 Roadster

                            Comment

                            • herja
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1649

                              #29
                              Ne palkeet voi kanssa mennä rikki mutta arvelen ko kumiosien olevan sieltä halvimmasta päästä varaosagenreä.
                              Retard Member

                              Comment

                              • pete81
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 2056
                                • .........

                                #30
                                Originally posted by herja View Post
                                Ne palkeet voi kanssa mennä rikki mutta arvelen ko kumiosien olevan sieltä halvimmasta päästä varaosagenreä.
                                Muistaakseni vajaan 200e/kpl on palkeet

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎