Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 nokkien takaisinasetus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nixon777
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 416
    • Finland

    M52B28 nokkien takaisinasetus

    Moottori M52B28 (tai M50B28TU Beisanin ohjeiden mukaan)

    Venttiilikopan tiivisteet piti vaihtaa ja samalla ajateltiin vaihtaa hydrauliset nostajat kun välillä naputti.

    Nostajat on nyt vaihdettu ja vanostiivisteet uusittu (Beisanin teflon), mutta nokkia takaisinasetettaessa ei nokat mene samaan asentoon kuin aiemmin. Jos nokat asettaa oikeaan asentoon ja lähtee kiristämään kiinnityspukkeja, kääntyvät nokat vääriin asentoihin kun tarpeeksi on kiristetty.

    Kun nokkapukit on täysin kiristetty, voiko nokka-akselia kääntää keskeltä, siitä missä on jakoavaimelle paikka? Tarkoitus olisi väkisin kääntää nokka siitä oikeaan asentoon ennen vanoksen ja ketjujen takaisinasettamista.

    Mitään nokkien paikallaanpitämispalikoita ei ollut käytössä irroitusvaiheessa.

    - kuva nokista oikeassa asennossaan ennen irroittamista.
    Last edited by Nixon777; 09-06-2009, 04:17.
    Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!
  • zJark
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 740
    • Ylöjärvi

    #2
    Kyllähän sinä ajoitusta pystyt vielä jakopääkin paikallaan muuttamaan.
    "Vetävä" pyörä on säädettävä kuten muistat. Vai mitä tarkoitat?

    Onhan vanos sitten oikein kasattu
    Last edited by zJark; 08-06-2009, 22:31.
    MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
    +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Tolleen kun teet niin kohta tarvitset ehjän nokka-akselin sen katkenneen tilalle tai vähintään uusia suoria venttiileitä. Selvitteleppä tarkemmin miten työ tehdään tai teetä jollain toisella. Venttiileitä saattaa olla jo kierossa jos on tullut kokeiltua random-kiristelyä.

      Pelican partsilta löytyy yksityiskohtaisemmat ohjeet hommaan, mutta tietty kokemus asiasta ei silti ole pahitteeksi.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Nixon777
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 416
        • Finland

        #4
        Originally posted by Cell View Post
        Tolleen kun teet niin kohta tarvitset ehjän nokka-akselin sen katkenneen tilalle tai vähintään uusia suoria venttiileitä. Selvitteleppä tarkemmin miten työ tehdään tai teetä jollain toisella. Venttiileitä saattaa olla jo kierossa jos on tullut kokeiltua random-kiristelyä.

        Pelican partsilta löytyy yksityiskohtaisemmat ohjeet hommaan, mutta tietty kokemus asiasta ei silti ole pahitteeksi.
        Eli et tiedä vastausta kysymykseeni? Pelican partsin ohjeet eivät auttaneet yhtään sen enempää kuin sinun vastauksesikaan


        Originally posted by zJark View Post
        Kyllähän sinä ajoitusta pystyt vielä jakopääkin paikallaan muuttamaan.
        "Vetävä" pyörä on säädettävä kuten muistat. Vai mitä tarkoitat?

        Onhan vanos sitten oikein kasattu
        Haa, eli ensiöratasta (tai sitä ratasta ja ketjua mikä asetetaan pako ja imunokkien väliin) ja se asettelua säätämällä voidaan nokat saada haluttuun asentoon?

        Ideana olisi saada imu- ja pakonokan ensimmäiset nokat takaisin "vastakkain" niin että kampiakseli ei liiku paikaltaan. Eli nokka-akselit, kampiakseli ja nokkien välissä olevat rattaat olisivat samassa asennossa kuin hommaa aloitettaessa... Kampiakseli on kyllä aloitusasennossa, mutta nokat eivät mene aloitusasentoonsa ainakaan suoraan.

        Vanos on kasattu Beisanin ohjeiden mukaan. Oikein siis "pitäisi" olla.
        Last edited by Nixon777; 08-06-2009, 23:11.
        Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          No pidä kiinni siitä nokasta jo kiristäessä? Ja voi sitä kääntää, mutta älä nyt silmämääräisesti pistä sitä samalla tavalla kuin ennen purkamista, vaan ajoitusmerkkien mukaan kohdalleen. Ne saa hyvin lähelle ilman virallista työkaluakin kun käyttää aikaa ja vaikkapa suorakulmaa.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #6
            Eikös toi hoidu helpoiten niin, että kääntää kampuran asentoon jossa kaikki männät ovat suunnilleen puolessa välissä liikerataansa. Sitten kiristelee nokat paikoilleen niin kuin ne helpoiten menevät. Sen jälkeen sitten kääntelee nokat ja alakerran kohdalleen. Näin ainakin tehtiin motskarin kanssa, jossa oli suht vittumainen yläkerta ajoitusmielessä.

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Kyllä siinä voi tosiaan vääntyneitä venttiileitä helposti tulla jos nokkia menee kääntämään kansi paikallaan, ellei sitten etukäteen ole pyörittänyt konetta sellaiseen asentoon missä männät on samalla korkeudella.
              Jos itse olisin kyseisen rempan tehnyt olisin todennäköisesti irroittanut kannen, ainakin turvallisempi tapa.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Nixon777
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 416
                • Finland

                #8
                Originally posted by Cell View Post
                No pidä kiinni siitä nokasta jo kiristäessä? Ja voi sitä kääntää, mutta älä nyt silmämääräisesti pistä sitä samalla tavalla kuin ennen purkamista, vaan ajoitusmerkkien mukaan kohdalleen. Ne saa hyvin lähelle ilman virallista työkaluakin kun käyttää aikaa ja vaikkapa suorakulmaa.
                Vaikka pitäisi kiinni, niin nokka kääntyy pukkeja kiristettäessä toiseen asentoon.

                Tiedätkö että voiko ensin kiristää pukit siinä nokan asennossa kuin se helpoiten menee venttiilinostimien päälle (lähinnä alkup. asentoa) ja sitten kääntää nokkaa keskeltä alkuperäiseen asentoonsa pukkien ollessa kiristettyinä ja kampiakselin ollessa koko tämän ajan I|0 -asennossa (jossa se oli hommaa aloittaessakin)?

                Mitä ajoitusmerkkejä tarkoitat? Kampiakselin päädyssä olevaa I|0-merkkiä? Vai toisioketjun rullissa olevia nuolia? Kampiakseli on ollut lukittuna koko vaihtelun ajan, joten sen paikka ei ole muuttunut.


                Originally posted by Supa View Post
                Kyllä siinä voi tosiaan vääntyneitä venttiileitä helposti tulla jos nokkia menee kääntämään kansi paikallaan, ellei sitten etukäteen ole pyörittänyt konetta sellaiseen asentoon missä männät on samalla korkeudella.
                Jos itse olisin kyseisen rempan tehnyt olisin todennäköisesti irroittanut kannen, ainakin turvallisempi tapa.
                Ei millään pahalla, mutta jossittelua ei nyt kaivata vaan kylmää faktaa miten nokat saa paikoilleen nykyisellä setupilla. Kansi ei ole irti ja kampiakseli on lukittu I|0-asentoon, enkä sitä siitä asennosta pois pyöritä ellei ole aivan pakko. Eli jos nokkia ei nykyisellään ole mahdollista saada takaisin kiinni oikeassa asennossa.


                Originally posted by Juppe View Post
                Eikös toi hoidu helpoiten niin, että kääntää kampuran asentoon jossa kaikki männät ovat suunnilleen puolessa välissä liikerataansa. Sitten kiristelee nokat paikoilleen niin kuin ne helpoiten menevät. Sen jälkeen sitten kääntelee nokat ja alakerran kohdalleen. Näin ainakin tehtiin motskarin kanssa, jossa oli suht vittumainen yläkerta ajoitusmielessä.
                Miten tämä tehdään ja mistä voin varmistua että männät ovat suunnilleen puolessa välissä liikerataansa ilman että kantta ottaa irti?
                Last edited by Nixon777; 09-06-2009, 02:32.
                Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

                Comment

                • herja
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1649

                  #9
                  Olisko tulpanrei'istä mittaaminen mitään?
                  Retard Member

                  Comment

                  • Nixon777
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 416
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by herja View Post
                    Olisko tulpanrei'istä mittaaminen mitään?
                    Ja ohjeet tähän löytyy mistä? Vai hoituuko tämä mittaaminen niinkin yksinkertaisesti kuin laittamalla keppiä tulpanrei'istä sisään?
                    Last edited by Nixon777; 09-06-2009, 07:00.
                    Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

                    Comment

                    • herja
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1649

                      #11
                      Kyllä vaan. Siitähän sä näät, että männät on samalla tasalla.

                      edit. ainoo, että ne ei taida olla ikinä kaikki samalla tasolla?
                      Last edited by herja; 09-06-2009, 07:22.
                      Retard Member

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Ei se nokka mihinkään käänny jos sitä pitää avaimella oikeassa asennossa. Jos kampiakseli on OT merkissä niin ykkönen ja kutonen on yläkuolokohdassa, saletisti vääntyy venat jos kiristää vaan summissa nokan paikalleen. Siellä pelicanin ohjeissa on hyvät vinkit niistä kampiakselin ja nokan asennoistakin joilla ei vaurioita tule ja asentaminen on helppoa, lueppa nyt vaan ne ihan ajatuksella läpi. Mitään kannen irroituksia ei missään nimessä tarvitse tehdä. Jos ja kun joudut kampiakselia kääntämään, pidä sitten nokkaketjusta kiinni ettei mene kasaan sinne rattaan juureen.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Balle
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 3413
                          • UKI, Suomen New York

                          #13
                          Ajoitus niin että ykköspytty yläkuolokohtaan ja nokka-akselien peräpään laippojen koneistetut kyljet kohtisuorassa lohkoon nähden. Tähän hommaan on olemassa ihan oikea työkalukin joka pitää nokat asennossaan kiristyksen aikana. Onnistuu myös ilman mutta vaatii tarkkuutta.
                          Esim. parin suorakulman kanssa pääsee riittävän lähelle jos on pedantti.
                          Last edited by Balle; 09-06-2009, 08:46.
                          Possuja ja Bemareita

                          Comment

                          • Nixon777
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 416
                            • Finland

                            #14
                            Pitäisi saada varmaa tietoa ennenkuin käännän nokkaa, nokka kestää kyllä mutta venat ei jos teen jotain väärin eli jotain jää huomaamatta.


                            Originally posted by Balle View Post
                            Ajoitus niin että ykköspytty yläkuolokohtaan ja nokka-akselien peräpään laippojen koneistetut kyljet kohtisuorassa lohkoon nähden. Tähän hommaan on olemassa ihan oikea työkalukin joka pitää nokat asennossaan kiristyksen aikana. Onnistuu myös ilman mutta vaatii tarkkuutta.
                            Esim. parin suorakulman kanssa pääsee riittävän lähelle jos on pedantti.
                            Tämä oli juuri mielessä, mutta ongelmana on juuri se että en tiedä uskaltaako nokkaa kääntää keskeltä kun se on jo kiristetty paikoilleen.

                            Peräpään oikeaa paikallaanpitotyökalua ei ole, joten käsipelillä mennään.

                            Ongelmana nyt on että ykköspytyn ja kutospytyn ollessa yläkuolokohdassa (eli kampiakseli OT merkissä) laittaessani imunokkaa takaisin paikoilleen oikeassa asennossa, nelospukin kohdalla olevat nokan nenät osuvat nostimiin melkein ellei jopa kohtisuoraan jolloin nelospukin kohdalta (eli keskellä nokkaa) nokka hieman lipeää (vaikka pitäisi kiinni) ja kääntyy pukkeja kiristettäessä 1-2cm suuntaan tai toiseen. Mikään muu nokan nenä ei osu tällöinkään nostimiin joten venojen/nostimien/jousien vaurioitumista ei tapahdu koska mikään ei paina mihinkään.

                            Kysynkin nyt että jos vain ykkönen ja kutonen pytyistä on yläkuolokohdassa, voinko kääntää nokan pukit kiristettynä paikoilleen tämän 1-2cm verran jos nokan nenät koskettavat vain nelospukin kohdalla venttiilinnostimia? Eihän ne venat voi tästä kohtaa silloin vääntyä kun ne eivät osu alapuolella mihinkään, vai?
                            Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

                            Comment

                            • zJark
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 740
                              • Ylöjärvi

                              #15
                              Voit kääntää sen pienen korjauksen.
                              Katot vaan että ei nokka elä niin paljoa että alkaa painaa päätymmäistä venttiiliä enempi auki.
                              Senhän sinä näät suoraan sen päätymmäisen nokan asennosta.
                              Venttiili mahtuu olemaan kyllä yläkuolokohdassa muutaman millin auki.
                              Mutta siirrä se nokka kohdalleen kun olet saanut pukin kiristyksen alulle. Silloin sulla on viä muutama lisä milli peli varaa. Sanomattakin selvää että ympäri sitä et kuitenkaan voi pyöritellä vaan sen pienen korjaukse takasin mitä se kampee vinoon.
                              Muista kiristää tasaisesti vähän kerrallaan pukkia.
                              Kunhan unohtaa väkivallan, jatkovarret ja käyttää maalaisjärkeä niin et todennäköisesti hajoita mitään.
                              MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                              +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎