Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 nokkien takaisinasetus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #16
    Ja jos ei vielä mistään tullut ilmi niin kiristäessä tosiaan varovainen !
    Nokat ovat ontot ja katkeavat yllättävänkin helposti.
    Eräs koneistaja sanoi notta nokat pitäisi alkaa kiristämään keskeltä sivuille etteivät katkea, tiedä sitten häntä. Itse olen jättänyt aina ko. homman sellaisille joilla on venatyökalut.

    Nokkien takapäässä, josta pystyy jakarilla kääntelemään löytyy myös oikeat ajoitusmerkit, ovat joko pisteet tai sitten ihan kirjaimet.
    Ja mitä itse jaon paikalleen laittamiseen tulee, niin vaikka jako menisi sekaisin, voi koko koneen pyöräyttää täyden rundin muljaamalla nokkia satuttamatta mäntiä venoihin, vaatii vain hiukan ajattelua että saa pyörähtämään..

    Se pelican partsin ohje kannattaa lukaista ajatuksen kanssa..Siinä on paljon infoa joskin vähän hassusti ilmaistu..Siitä kyllä selviää taatusti kaikki tarpeellinen.
    Ei muutako tsemppiä kasaukseen !
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #17
      Kannataa aloittaa kasaus siten että kampiakselia käännetään ennen nokkien paikoilleen laittoa yläkuolokohtaan josta otetaan takaisinpäin moottorin pyörimissuuntaa vastaan sen verran että venttiileille jää pelivaraa eli jokainen mäntä on vähintään pari senttiä ykk:n alapuolella, mitata voi puutikulla tai millä haluaa, mittaa ensin ykkösestä sen että mäntä laskee pari senttiä ja tämän jälkeen muista samalla mitalla tarkistaen että pelivaraa varmasti on.
      Sitten voi nokat laittaa paikoilleen missä asennossa tahansa (ketjuja eikä ketjupyöriä laiteta paikoilleen vielä tässä vaiheessa) ja pyöritellä ne kiinnityksen jälkeen oikeisiin asentoihin. Nokkia kiristettäessä on syytä huomata M5x moottoreissa että oikein tehtynä käytettäisiin erikoistyökalua jolla saa koko akselin painettua paikoilleen ennen kiristystä, mutta kiristämällä laakeripukkeja keskeltä päihin edeten noin 1/4 kierros korkeintaan /pultti kerrallaan ja toistaen tämä priosessi riittävän monta kertaa voi nokat saada katkeamatta paikoilleen kunhan malttia on. Jos kiristää vain yhden pukin ensin katkeaa nokka-akseli todennäköisimmin kyseisessä moottorissa.
      Tämän jälkeen kun nokat on kiinnitetty ja asemoitu tulee ongelmaksi se etteiväthän ne todennäköisesti pysy paikoillaan, eli nyt tarvitaan nokkien takaosaan sopiva lukitustyökalu, jonka voi toki itsekin valmistaa sopivasta raudanpalasta leikkaamalla. Tämän jälkeen kun nokat on lukittu voi kääntää kampiakselia myötäpäivään tasan yläkuolokohtaan saakka, muttei enempää, pienen virheen sattuessa voi pakkia toki ottaa, konetta ei saa enempiä pyöritellä etteivät venttiilit osiu mäntiin. Sen jälkeen laitetaan lukitustappi moottorin takaosaan, mitat paksumpi osa paksuus 12mm pituus yli100mm, ohuempi osa paksuus 8mm pituus 10mm, alas keskelle josta se menee vautipyörässä olevaan koloon ja lukitsee kampiakselin paikoilleen. Nyt voi aloittaa ketjun ja ketjupyörien asennuksen. Lukituksia ei löysätä ennenkuin kaikki on oikein asennettu ja ketjut oikeissa kireyksissään. Vanoksen säädöstä taas voisi kirjoittaa toisen samanklaisen jutun...

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #18
        Lisäyksenä vielä että nokka-akselirasvan ja oikeiden momenttien käyttö lienee itsestäänselvyys...

        Comment

        • Nixon777
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 416
          • Finland

          #19
          Iso peukku ylös kaikille vastanneille! Eiköhän näillä ohjeilla päästä eteenpäin kunhan vapaapäivää pukkaa.

          Kerron sitten kuinka kävi, tai pistän vaikka kuvat ja videota hyrrääkö vai koliseeko motti sen yhden ainoan kerran...
          Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

          Comment

          • zJark
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 740
            • Ylöjärvi

            #20
            Kyllä onnistuu ku on ajatus mukana.

            Lopuksi kun on jakopääkasattu pyörität konetta käsin ympäri ja laitat paineilman vanokselle niin näät senkin toiminnan ja samalla että mylly pyörii ympäri vanospäällä.
            Jos kaikken tuon menee läpi niin ei se ainakaa ensi startilla kolahda
            MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
            +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

            Comment

            • Nixon777
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 416
              • Finland

              #21
              Surku. Ykköspytyn imuvenat menivät. :(

              Näillä ohjeilla ja Pelican partsin pari kertaa läpi lukemalla tuo takaisinasetus oli tällä kertaa oikeastaan erittäin helppoa, mutta aikaavievää. Eli nokkien takaisinasetus ehjinä ja öljyttyinä onnistui, mutta puristuksia mitatessa näytti tältä (alkaen ykköspytystä):

              12.4 / 15.4 / 15.6 / 15.6 / 15.2 / 15.5.

              Katselin edellisen laittokerran kuvia läpi kamerasta ja etsin syytä siihen mikä oli mennyt pieleen. Löytyi kuva, jossa imunokan nenät 1-pytyn kohdalta olivat jääneet suoraan alaspäin ja 20 tunnin yhtämittainen moottorin purku oli tehnyt minulle tehtävänsä, eli en ollut huomannut tätä kun käänsin kampiakselia oikeaan asentoon...

              Noh, osia saa aina uusia ja uuden oppiminen ei ole ikinä ilmaista. Rahanmeno oli tiedossa jo alusta lähtien ja tekemistä tästä autosta haettiinkin. Ketuttaa vaan tuo Bimmerpartyiltä pois jääminen, siksi onkin nyt auto kokonaisena kätevästi myynnissä signaturessa.

              Venojen vaihto tehdään mitä luultavimmin itse jos auto ei lähde kokonaisena pihasta, mutta se on sitten syksymmällä se... Työkiireet painavat odotettua pahemmin.

              Kiitos vielä kerran avusta kaikille!
              Last edited by Nixon777; 15-06-2009, 07:25.
              Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎