Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hukkaportin ohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    Hukkaportin ohjaus

    Hukkaporttihan avautuu hieman jo ennen kuin paine nousee esim 1 bariin. Olenhan käsittänyt oikein?

    Nettiä tutkiessa on tullut vastaan jotain elektronisia ohjauksia millä saadaan portti aukeamaan juuri tuossa 1 barissa. Mutta ei niistä sitten sen enempää ole kerrottu.

    Tässä on sitten itse pohdittua, onko tämä sitten edes sinne päin kuin nuo kyseiset systeemit.: Eli imusarjaan vaikka siihen 1 bar:in paineeseen säädetty painekytkin joka sitten ohjaa hukkaportille menevää paineletkussa olevaa on/off-venttiiliä. Kun paine nousee tietylle rajalle, painekytkin kytkee venttiilin auki, päästää paineen menenään hukkaportin kalvolle ja portti aukeaa tiputtaen turbolle menevää pakokaasuvirtausta.

    Onko järjestelmät sitten vielä eksoottisempia? Kertokaa ihmeessä kuka on tällaisia rakennellut.
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Itselläni (E23/745i) on elektronisesti ohjattu systeemi. Sitä ohjaa nakutustietokone.

    Systeemi perustuu magneettiventtiiliin, joka ohjaa alipainetta hukkaportin kalvolle. Eli eräänlainen elektronisesti ohjattu "alipainerele", jossa yksi sisääntulo ja kaksi ulostuloa. Kun siinä ei ole sähköjä, ilma (alipaine) ohjautuu sen läpi takaisin turbon painepuolelta turbon imupuolelle (ilmavirtamittarin taakse). Kun "alipainerele" "vetää" nakutustietokoneen ohjaamana, alipaine (ilmavirtamittarin takapuolelta) ohjataan hukkaportille, joka avautuu.

    Systeemillä toimii siis jatkuvasti: on-off, on-off, on-off... ja pitää ahtopaineen tasaisena, säädetyssä arvossa. Kun paine nousee yli sallitun, se avaa hukkaportin, kun paine laskee alle sallitun, se sulkee sen.

    Nakutustietokoneella on oma MAP anturi, jolla imusarjanpainetta seurataan.

    Eli periaatteessa tuollaisen MAP anturiin perustuvan systeemin voisi rakentaa itsekin, tarvitsisit vain 745:n "alipainereleen" (tai samankaltaisen kikkulan) ja sille rakennetun ohjaussysteemin, joka perustuu MAP anturiin.

    Kovin monimutkainen se ei voisi olla, jonkinmoinen komparaattoriin perustuva kytkentä.

    t: Timo

    Comment

    • TheLoial
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 1109
      • Helsinki

      #3
      Onko hukkaportin liike miten nopea kyseisellä systeemillä? Eli jos se tiputtaa paineet hyvinkin nopeasti jo pienelläkin avauksella, niin porttihan voi hakata on-off hyvinkin nopeatempoisesti?

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Se liike on nopeaa, pakkohan sen on olla jos se kerran pitää vakiopaineet tarkkana koko ajan. Ahtopainemittarin neula ei näet kovin paljoa värähtele kun paineet on päällä.

        Kun mulla oli kone vakio, ja siinä automaattilaatikko, katselin kaverin kiihdyttäessä 0 - 200km/h ahtopainemittaria, ja se pysyi n. 0.45 barissa koko sen kiihdytyksen ajan.

        745:n hukkaporttissa on venttiili, joka avautuu ja sulkeutuu, samankaltainen kuin esim. imuventtiili, mutta lautanen luonnollisesti "nurinperin". Siinä ei ole siis "läppää" kuten joissakin turboahtimissa.

        Minusta ko. systeemi toimii mainiosti, vaikka nyt onkin "viritetty" systeemi, se toimii silti hyvin ja pitää paineet haluammallani tasolla, max. 0.9 bar.

        t: Timo

        Comment

        • TheLoial
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1109
          • Helsinki

          #5
          Hmm, kävin miettimään ettei olisi kauhean vaikea tehdä hukkaportin ohjausta sähköiseksi vaikka solenoidilla, sille sitten ohjaus imusarjasta paine-anturilla tms. Tällaisen kommentin mm. löysin:

          The stock wastegate control system uses the solenoid to create a bleed. The solenoid opens and closes real fast at different rates (duty cycles) to create more and less bleed on the wastgate. The more the solenoid is open, the more it bleeds, and the less the wastgate is open, allowing more boost. If the solenoid is open less, the wastgate will see more air pressure, and be furthur opened, allowing less boost. The solenoid is controlled by the computer buy feedback it gets from the MAP sensor. If the solenoid is stuck closed not allowing a bleed, or if you connect the vacuum line directly to the wastgate, the boost level should be about 5 PSI max. So if you only get 5 PSI your solenoid is likely shot.


          Kumpaan suuntaan ulkoisessa hukkaportissa venttiili liikkuu? Eli kalvoa kohti vai "ulospäin"?

          Entä venttiilin tiivistys? Onko se vaan sovitettu siihen reiän keskellä vai onko siinä jonkinlainen vastinpinta, kuten sylinterikannessa?

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #6
            Tätä yritin tuossa ensimmäisessä viestissä kertoa, sieltä löytyy ihan selkeä kuvakin:

            Comment

            • Tom1s
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 669
              • .

              #7
              Re: Hukkaportin ohjaus

              Originally posted by TheLoial
              Hukkaporttihan avautuu hieman jo ennen kuin paine nousee esim 1 bariin. Olenhan käsittänyt oikein?

              Nettiä tutkiessa on tullut vastaan jotain elektronisia ohjauksia millä saadaan portti aukeamaan juuri tuossa 1 barissa. Mutta ei niistä sitten sen enempää ole kerrottu.

              Onko järjestelmät sitten vielä eksoottisempia? Kertokaa ihmeessä kuka on tällaisia rakennellut.
              Yksi mahdollisuus saada pysymään hukkaportti kiinni kunnes ahtopaine saavutetaan on säädettävä "rajapaineventtiili" + lisää ahtoja paineensäätöventtiilillä.

              Venttiilit Audiin laitettuna.
              F31 328i M-Sport

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Jeps, periaatteessa 745:ssa on tuollainen systeemi, mutta tuota solenoidi venttiiliä ohjaa nakutusboxi. Se seuraa imusarjan painetta (MAP anturi) ja sen mukaan aukaisee/sulkee venttiilin.

                Mutta toimii se noinkin, muttei niin tarkasti koska noi mekaaniset anturit eivät kenties ole niin tarkkoja kuin esim. hyvälaatuinen MAP anturi. Ja kenties toiminta/reagointinopeuskaan ei liene samaa luokkaa kuin lektronisesti tehdyllä kytkennällä. Mutta takuuvarmasti toimii noinkin.

                Minulla olisi ehdotus, mitä jos käyttäisit säädettävää paineanturia. Anturia, josta itse voit valita nuppia kääntämällä mikä on paineanturin avautumispaine. Olen nähnyt säädettävän anturin välille 0 - 1bar, mutta löytynee isommillekin paineilla. Sen päässä on säätönuppi ja asteikko, jonka perusteella voit itse valita sen toimintahetken. Silloin voit itse muuttaa ahtopaineita, tarpeen mukaan.

                t: Timo

                Comment

                • Tom1s
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2002
                  • 669
                  • .

                  #9
                  Originally posted by tihuovin
                  Itselläni (E23/745i) on elektronisesti ohjattu systeemi. Sitä ohjaa nakutustietokone.

                  Systeemi perustuu magneettiventtiiliin, joka ohjaa alipainetta hukkaportin kalvolle. Eli eräänlainen elektronisesti ohjattu "alipainerele", jossa yksi...Systeemillä toimii siis jatkuvasti: on-off, on-off, on-off... ja pitää ahtopaineen tasaisena, säädetyssä arvossa. Kun paine nousee yli sallitun, se avaa hukkaportin, kun paine laskee alle sallitun, se sulkee sen.

                  Tuo on todennäköisesti PWM:lla tehty eli muuttaa pätkimis taajuutta/pulssin pituutta kun ahtoa halutaan lisää/ahtoja on liian paljon. Netissä on varmasti ohjeita ko.laitteelle. Tosin ahtopaineen pitäminen annetussa arvossa on vaikeaa mutta jonkinmoisen kierrosten mukaan menevän säätösysteemin saattaisi saada onnistumaan.
                  Megaruutassa on tällainen 3-tie venttiili lähtö joka perustuu juurikin venttiilin pätkimiseen.(testaamaton)
                  F31 328i M-Sport

                  Comment

                  • TheLoial
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 1109
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by tihuovin
                    Jeps, periaatteessa 745:ssa on tuollainen systeemi, mutta tuota solenoidi venttiiliä ohjaa nakutusboxi. Se seuraa imusarjan painetta (MAP anturi) ja sen mukaan aukaisee/sulkee venttiilin.

                    Mutta toimii se noinkin, muttei niin tarkasti koska noi mekaaniset anturit eivät kenties ole niin tarkkoja kuin esim. hyvälaatuinen MAP anturi. Ja kenties toiminta/reagointinopeuskaan ei liene samaa luokkaa kuin lektronisesti tehdyllä kytkennällä. Mutta takuuvarmasti toimii noinkin.

                    Minulla olisi ehdotus, mitä jos käyttäisit säädettävää paineanturia. Anturia, josta itse voit valita nuppia kääntämällä mikä on paineanturin avautumispaine. Olen nähnyt säädettävän anturin välille 0 - 1bar, mutta löytynee isommillekin paineilla. Sen päässä on säätönuppi ja asteikko, jonka perusteella voit itse valita sen toimintahetken. Silloin voit itse muuttaa ahtopaineita, tarpeen mukaan.

                    t: Timo
                    Säädettävä sen on pakko olla, sen kyllä tiesin. Tuosta tarkkuudesta vielä, että antureita on olemassa mäntätyyppisiä, kalvotyyppisiä ym joilla on kaikilla erilainen tarkkuus. Pitää miettiä asiaa enemmän, tiedä vaikka siitä vielä rakentelisi vaikka ihan kokeilumielessä jotain.

                    Comment

                    • Jarno80
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 246
                      • Riihikoski

                      #11
                      Hukkiksen ohjaus

                      Miten olette toteuttaneet hukkaportin(erillinen) ohjauksen ettei aukeaisi ennen aikojaan pakopaineen johdosta...laitoin painekotelolta puhalluksen kalvon yläpuolelle ja siihen vuotavan ruuvin väliin mutta toikaan ei ole oikein hyvä ratkasu(venttiili aukeaa edelleen jo pienillä ahdoilla) saisko jostain vaikka sellaisen hydrauliikkaventtiilin joka päästäisi läpi vaikka 1,5bar asti ja sitten pistäisi ilman tulon poikki ja portti pääsisi aukeamaan vasta tällöin samanlaisen mutta toisinpäin toimivan voisi laittaa myös alapuolelle?? Onko tällaisia olemassakaan ja jos millä nimellä voi kysellä?? Ja toimiiko tuo?? Ideoita ja tietoa otetaan vastaan vaikka privana!
                      Ahdin määrää tahdin...

                      www.jarno80.suntuubi.com

                      Comment

                      • Tukste
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2002
                        • 357
                        • Kouvola, Finland

                        #12
                        DNSF:n puolella ne on aika paljon noita tehny ja jotain Wilkersonin rajapaine venttiiliähän ne on vissii käyttäny. Kannattaa käydä jostain esim. Hi-Flexistä kysymässä, kyllä ne varmaan osaa antaa sulle siellä oikeenlaisen ku kysyt vaan.

                        535d M-sport -07
                        Ex 530d M-sport touring -02 235hv/570nm
                        325ix turbo -88 (projekti)

                        Comment

                        • Jasu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 2110
                          • Tampere / Isojoki

                          #13
                          Lähimmästä hydrauli-liikkeestä magneettiventtiili.
                          Volvo S80 V8
                          Mercedes C250d
                          M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                          Comment

                          • duuk
                            Moderator
                            • Dec 2006
                            • 10512
                            • Saaressa

                            #14
                            Hukkaportin jousista

                            Mistä pitäisi hukkaportin jousia metsästää?
                            Soitin proturbolle ja sieltä käskettiin meneen laakeriliikkeeseen/jousipajaan

                            Kaarinan jousipajaan voisi muuten mennäkkin mutta kun tuo alkuperäinen jousi on poikkastu ja siitä ei tällähetkellä ole tarkkaa tietoa missä kohtaa aukee.

                            Hukkis on Tial 38mm kopio jousen sisähalkaisija oli 40mm

                            Tuon näköisestä portista kysymys..


                            Tarvetta olisi 1bar jouselle..

                            duke's garage:
                            Suzuki R50
                            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                            S38 S54 S62

                            instagram: _duuk

                            Comment

                            • mapa
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 518
                              • Turku

                              #15
                              Lesjöforsilla kaarinassa laaja valikoima kaikenlaisia vietereitä. Aika hakemiseksi kyllä menee, että löytää oikean. Mikset laita toisenlaista ohjausta portille:think? Sais helpommin tuon halutun paineen...
                              Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
                              Tig hitsausta, myös alumiini

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎