Originally posted by jopeh
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Steptronic kysymys
Collapse
X
-
Pitäisi tehdä yhteiskokeilu. Eli min. kolme kuskia jotta mutu vähenee. Ensin E39 oikeilla renkailla, sitten sama auto alikokoisilla. Vaihtokohdat, kierrokset/km/h ylös. Loppuisi tämä spekulointi...tai ainakin vähenisi.
Itsellä ei kokemusta ilmiöstä, entiset talvirenkaat 225/60R15, kun vaihdoin 235/35 ja 275/30R19 ei mikään muuttunut kuten ei kuulunutkaan.
Rengaskaupan setäkään ei ilmiöstä ollut kuullut, kun ihmetteli miksi mulla on takana 275 vaikka he myyvät 235:n kaveriksi 265:ttä 19" koossa. 235/265 antaa kuitenkin 5,5mm hakaisijaeron kun taas 235/275 ero on 0,5mmLast edited by jsa014; 11-07-2009, 17:49.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostEi ku sulta on vaan laatikko taas hajoamassa
Eiköhän painokin vaikuta ja renkaan kuviointi yms mikä vaikuttaa vierintävastukseen.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTämän ongelman/ilmiön voi toki kyseenalaistaa joka kerran kun se tulee esille, mutta kovin hedelmällistä se ei ole koska ilmiö on 100%:n varmuudella fakta.
Se mistä laatikko haistaa väärän vierintäkehän johtuu siitä miten laatikko haistaa ylä ja alamäet, kiihdytykset ja moottorijarrutukset, eli eteenpäin vievän momentin muutokset. Nythän on niin että tässä ei missään tapauksessa ole kysymys VAIN itse laatikosta ja sen ohjelmasta, vaan ko.tapahtumaan liittyy myös kiinteästi eri moottorin säätötapahtumat.
Eli laatikko toimii myös sen suhteen miten moottori reagoi eri rasitustilanteisiin ja nimenomaan myös päinvastoin. Eli mm.moottorin vanokset, sytytys, polttoaineen ruiskutus ja imusarjan kanavapituussäätö reagoi laatikon momenttimuutoksiin ja päinvastoin. Kokonaisvälityksiä muuttamalla(väärän vierintäkehän rengas)saadaan moottori säätöasetusten suhteen kulkemaan joko jatkuvaa ylä tai alamäkeä johon tietenkin laatikko reagoi omalla tavallaan.
Jos siis nyt ajatellaan esim vanoksien säätötapahtumaa ajettaessa tasakaasulla tasaista tietä 100kmh tunnissa yli tai alikokoisilla=väärän kokonaisvälityksen renkailla, ei varmasti olla tismalleen siinä optimialueella missä kartalla pitäisi olla. Vanosten näkökulmasta ollaan siis koko ajan lievässä ylä tai alamäessä ja laatikko tietenkin reagoi tähän vanossäädön antamaan informaatioon jättämällä esim.lukituksen tekemättä tai "pudottelemalla" pykäliä sen vuoksi että pyörintätieto ei vastaa etenemiseen tarvittavia momenttitietoja,jne.
Tämä on toki pitkälti spekulointia ja joku voiilmiölle löytää paremmankin selityksen, mutta se on ja pysyy 100% faktana että nämä laatikot+moottorit reagoivat väärän kokoisiin renkaiden vierintäkehiin.
Heh, kärryn vetäminen (ts. liian suuret renkaat) pitäisi sekoittaa laatikon, en ole kyllä huomannut...Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Originally posted by Matula View PostOletko koittanut miten auto käyttäytyy jos vedät kärryä ilman, että kärryn johto on kytketty auton pistokkeeseen?Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostJa millä perusteella? Laatikko tunnistaa vastuksen ja toimii oikein.Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostEli laatikko myös tunnistaa vastuksena jos laittaa suuremmat renkaat kuin vakiona, on se kumma kun ei se tunnista toisinpäin eli pienemmillä renkailla...
Miksi peräkärryn pitäisi aiheuttaa ongelmia?
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostNyt en ymmärrä pointtiasi? Siis tottakai laatikko tunnistaa molempiin suuntiin vääränkokoiset renkaat ja aiheuttaa ongelmia.
Miksi peräkärryn pitäisi aiheuttaa ongelmia?Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostNo jos laitat isommat renkaat ja mahdollisesti painavammat vanteet ja laatikko sekoaa kun taas vastaava tilannehan on kun laittaa kärryn perään (sama rasitusaste) ja laatikko ei ole moksiskaan, outoa, eikö..!! Ei se laatikko tiedä onko siellä kärry vai isommat renkaat ja eikä se ota huomioon todellista nopeutta, minkä perusteella se voisi jopa oikein toimiakin kussakin tapauksessa!
Kärryn laittaminen muuttaa laatikon käytöstä ja aivan oikein! Olosuhteet on muuttuneet ja silloin pitääkin laatikon käytöksen muutua. Sinä et huomaa eroa, eikä sinun kuulukkaan, koska laatikko toimii oikein uusissa olosuhteissa.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostJos laitetaan väärän kokoiset renkaat, niin laatikko luulee olosuhteiden muuttuneen. Laatikko toimii väärin, koska ei ne olosuhteet olekkaan muuttuneet vaan väärä rengaskoko huijaa laatikkoa.
Kärryn laittaminen muuttaa laatikon käytöstä ja aivan oikein! Olosuhteet on muuttuneet ja silloin pitääkin laatikon käytöksen muutua. Sinä et huomaa eroa, eikä sinun kuulukkaan, koska laatikko toimii oikein uusissa olosuhteissa.Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
Comment