Announcement

Collapse
No announcement yet.

Steptronic kysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jpr-79
    Bimmer Rookie
    • Jul 2009
    • 59
    • Saloinen

    #16
    Originally posted by jopeh View Post
    225/55-15 rengas on aivan liian matala e39:iin. Tuo rengaskoko on sopiva e46:een. Juuri tuollainen liian matala rengas aiheuttaa mystisiä ongelmia stepin kanssa. Tää on niitä henkimaailman juttuja, joista on aikaisemminkin keskusteltu.

    Oikea rengaskoko 15" vanteelle on 205/65.
    Kiitoksia kaikille vastauksista ja nyt sitte pitää alkaa ostaan oikeen kokoiset nastakumit, namä 15" vanteet ostinkin alunperin talveksi ja niissä oli hyvät kesäkumit päällä niin ajattelin ajaa ne pois mutta ei niillä viitsi ajaa.. joutaa siis mesen alle vanheneen...

    Comment

    • jsa014
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1651
      • Turun Pallivaha

      #17
      Pitäisi tehdä yhteiskokeilu. Eli min. kolme kuskia jotta mutu vähenee. Ensin E39 oikeilla renkailla, sitten sama auto alikokoisilla. Vaihtokohdat, kierrokset/km/h ylös. Loppuisi tämä spekulointi...tai ainakin vähenisi.

      Itsellä ei kokemusta ilmiöstä, entiset talvirenkaat 225/60R15, kun vaihdoin 235/35 ja 275/30R19 ei mikään muuttunut kuten ei kuulunutkaan.

      Rengaskaupan setäkään ei ilmiöstä ollut kuullut, kun ihmetteli miksi mulla on takana 275 vaikka he myyvät 235:n kaveriksi 265:ttä 19" koossa. 235/265 antaa kuitenkin 5,5mm hakaisijaeron kun taas 235/275 ero on 0,5mm
      Last edited by jsa014; 11-07-2009, 17:49.
      316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

      Comment

      • kt10734
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 370
        • Uusimaa

        #18
        Itsellä e39ssä nyt takarenkaina 225/50/17 ja laatikko toimii laiskasti ja steppipuoli aivan oudosti esim moottorijarrutuksessa. Noh tulipahan kokeiltua, kun pikkuserkulta sain renkaat melkein ilmasi. =)


        Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #19
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Ei ku sulta on vaan laatikko taas hajoamassa

          Eiköhän painokin vaikuta ja renkaan kuviointi yms mikä vaikuttaa vierintävastukseen.
          Joo ei siis tarkoitin, et laatikon lukko pitää paremmin. Eli ei enää irrota lukoa niin herkästi ylämäissä hieman hitaammassa vauhdissa <85km/h. Siis jotain positiivista.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            #20
            Originally posted by Hemi View Post
            Tämän ongelman/ilmiön voi toki kyseenalaistaa joka kerran kun se tulee esille, mutta kovin hedelmällistä se ei ole koska ilmiö on 100%:n varmuudella fakta.
            Se mistä laatikko haistaa väärän vierintäkehän johtuu siitä miten laatikko haistaa ylä ja alamäet, kiihdytykset ja moottorijarrutukset, eli eteenpäin vievän momentin muutokset. Nythän on niin että tässä ei missään tapauksessa ole kysymys VAIN itse laatikosta ja sen ohjelmasta, vaan ko.tapahtumaan liittyy myös kiinteästi eri moottorin säätötapahtumat.
            Eli laatikko toimii myös sen suhteen miten moottori reagoi eri rasitustilanteisiin ja nimenomaan myös päinvastoin. Eli mm.moottorin vanokset, sytytys, polttoaineen ruiskutus ja imusarjan kanavapituussäätö reagoi laatikon momenttimuutoksiin ja päinvastoin. Kokonaisvälityksiä muuttamalla(väärän vierintäkehän rengas)saadaan moottori säätöasetusten suhteen kulkemaan joko jatkuvaa ylä tai alamäkeä johon tietenkin laatikko reagoi omalla tavallaan.
            Jos siis nyt ajatellaan esim vanoksien säätötapahtumaa ajettaessa tasakaasulla tasaista tietä 100kmh tunnissa yli tai alikokoisilla=väärän kokonaisvälityksen renkailla, ei varmasti olla tismalleen siinä optimialueella missä kartalla pitäisi olla. Vanosten näkökulmasta ollaan siis koko ajan lievässä ylä tai alamäessä ja laatikko tietenkin reagoi tähän vanossäädön antamaan informaatioon jättämällä esim.lukituksen tekemättä tai "pudottelemalla" pykäliä sen vuoksi että pyörintätieto ei vastaa etenemiseen tarvittavia momenttitietoja,jne.
            Tämä on toki pitkälti spekulointia ja joku voiilmiölle löytää paremmankin selityksen, mutta se on ja pysyy 100% faktana että nämä laatikot+moottorit reagoivat väärän kokoisiin renkaiden vierintäkehiin.

            Heh, kärryn vetäminen (ts. liian suuret renkaat) pitäisi sekoittaa laatikon, en ole kyllä huomannut...
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • Matula
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1706

              #21
              Originally posted by VolvoTDi View Post
              Heh, kärryn vetäminen (ts. liian suuret renkaat) pitäisi sekoittaa laatikon, en ole kyllä huomannut...
              Oletko koittanut miten auto käyttäytyy jos vedät kärryä ilman, että kärryn johto on kytketty auton pistokkeeseen?

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #22
                Originally posted by VolvoTDi View Post
                Heh, kärryn vetäminen (ts. liian suuret renkaat) pitäisi sekoittaa laatikon, en ole kyllä huomannut...
                Ja millä perusteella? Laatikko tunnistaa vastuksen ja toimii oikein.

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #23
                  Originally posted by Matula View Post
                  Oletko koittanut miten auto käyttäytyy jos vedät kärryä ilman, että kärryn johto on kytketty auton pistokkeeseen?
                  Olen tai sanotaan, että toisesta kärrystä on pistoke rikki ja sitä ei saa edes paikalle! Mitään eroa en ole huomannut kummankaan kärryn vedossa, laatikko pelaa moitteetta!
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • VolvoTDi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 1576
                    • Tampere - Pori

                    #24
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Ja millä perusteella? Laatikko tunnistaa vastuksen ja toimii oikein.
                    Eli laatikko myös tunnistaa vastuksena jos laittaa suuremmat renkaat kuin vakiona, on se kumma kun ei se tunnista toisinpäin eli pienemmillä renkailla...
                    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                    Check:
                    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                    Tampere 044-5867096

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #25
                      Originally posted by VolvoTDi View Post
                      Eli laatikko myös tunnistaa vastuksena jos laittaa suuremmat renkaat kuin vakiona, on se kumma kun ei se tunnista toisinpäin eli pienemmillä renkailla...
                      Nyt en ymmärrä pointtiasi? Siis tottakai laatikko tunnistaa molempiin suuntiin vääränkokoiset renkaat ja aiheuttaa ongelmia.

                      Miksi peräkärryn pitäisi aiheuttaa ongelmia?

                      Comment

                      • VolvoTDi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2006
                        • 1576
                        • Tampere - Pori

                        #26
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Nyt en ymmärrä pointtiasi? Siis tottakai laatikko tunnistaa molempiin suuntiin vääränkokoiset renkaat ja aiheuttaa ongelmia.

                        Miksi peräkärryn pitäisi aiheuttaa ongelmia?
                        No jos laitat isommat renkaat ja mahdollisesti painavammat vanteet ja laatikko sekoaa kun taas vastaava tilannehan on kun laittaa kärryn perään (sama rasitusaste) ja laatikko ei ole moksiskaan, outoa, eikö..!! Ei se laatikko tiedä onko siellä kärry vai isommat renkaat ja eikä se ota huomioon todellista nopeutta, minkä perusteella se voisi jopa oikein toimiakin kussakin tapauksessa!
                        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                        Check:
                        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                        Tampere 044-5867096

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #27
                          Ei se nyt ihan sama asia oo onko sielä renkaalla eri vierintämatka vai eri vierintävastus.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #28
                            Originally posted by VolvoTDi View Post
                            No jos laitat isommat renkaat ja mahdollisesti painavammat vanteet ja laatikko sekoaa kun taas vastaava tilannehan on kun laittaa kärryn perään (sama rasitusaste) ja laatikko ei ole moksiskaan, outoa, eikö..!! Ei se laatikko tiedä onko siellä kärry vai isommat renkaat ja eikä se ota huomioon todellista nopeutta, minkä perusteella se voisi jopa oikein toimiakin kussakin tapauksessa!
                            Jos laitetaan väärän kokoiset renkaat, niin laatikko luulee olosuhteiden muuttuneen. Laatikko toimii väärin, koska ei ne olosuhteet olekkaan muuttuneet vaan väärä rengaskoko huijaa laatikkoa.

                            Kärryn laittaminen muuttaa laatikon käytöstä ja aivan oikein! Olosuhteet on muuttuneet ja silloin pitääkin laatikon käytöksen muutua. Sinä et huomaa eroa, eikä sinun kuulukkaan, koska laatikko toimii oikein uusissa olosuhteissa.

                            Comment

                            • VolvoTDi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 1576
                              • Tampere - Pori

                              #29
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Jos laitetaan väärän kokoiset renkaat, niin laatikko luulee olosuhteiden muuttuneen. Laatikko toimii väärin, koska ei ne olosuhteet olekkaan muuttuneet vaan väärä rengaskoko huijaa laatikkoa.

                              Kärryn laittaminen muuttaa laatikon käytöstä ja aivan oikein! Olosuhteet on muuttuneet ja silloin pitääkin laatikon käytöksen muutua. Sinä et huomaa eroa, eikä sinun kuulukkaan, koska laatikko toimii oikein uusissa olosuhteissa.
                              Kyllähän "olosuhteet" ovat muuttuneet isoillakin renkailla/vanteilla, koska ei auto jaksa kiihtyä enää samaan malliin kuin ennen (itse ainakin huomanneena muillakin autoilla) eli vastuksena laatikko senkin huomaa.
                              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                              Check:
                              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                              Tampere 044-5867096

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎