Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ketjunkiristimen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bonzo
    Bimmer Rookie
    • Nov 2003
    • 39
    • Pirkanmaa

    M50 ketjunkiristimen vaihto

    Moi,

    Onkos joku vaihtanut m50:een alemman ketjun kiristintä (primary chain tensioner)? Käsittääkseni tuo mötikkä on itsekin vaihdettavissa, mutta kuinka tarkka se on siitä männän päässä olevan hahlon asennosta. Noissa ulkomaan elävien ohjeissa oli vaan maininta hahlon suunnalle "vertically". No se on ok, mutta tunteeko männän oikean asennon/oikealle paikalle menemisen vai onko koko asennelma "tunnoton"? :roll:

    Noi kiristin ja kaarilaahain kyllä vaikuttivat täysin ehjältä vuosi sitten, kun kone oli levällään (tuolloin vaihdettiin ylemmän ketjun kiristin). Silti kone rämisee vielä hieman, joten ajattelin vaihtaa tuon kiristimen. Oletteko vaihdelleet pelkkää kiristintä vai tuleeko laahaimetkin vaihtaa samantien?

    -B
  • hamann
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 485
    • Oulu

    #2
    moro

    se ketjunkiristin ei voi mennä väärin paikoilleen jos ei tosissaan yritä... ja se hahlo pitää olla niinpäin että juuri kun olet laittamassa sitä paikoilleen niin siitä "hahlosta näkyy läpi" eli se on vähän niinkuin U:n muotoinen... siis ylhäältäpäin katsottuna... ja jos ei muuten onnistu niin ota venttiilikoppa pois niin näet siitä että meneekö oikein paikoilleen...!
    -toivottavasti selitin oikeen vaikeasti :juo

    missä vaiheessa sulla alkaa kone rämisemään ? itsellä rämisee kun nostaa kierroksia ja laskee ja alkaa kun kiekat on yli 2000 ja oon vaihtanut nokkien välisen ketjun,venttiilien nostajat,nokkaketjun kiristimen ja sen pitkän ketjun ja se pitkä laahainkaan ei ollut kulunut yhtään... seuraavaksi aattelin vaihtaa just tuon pitkän ketjun kiristimen....!

    paitsi että eihän M50,seen tarvis koskaan vaihtaa noita ketjuja.... enkä minäkään huomannut mitään eroa vaikka vaihdoin....ja koneella ajettu noin 200000km...

    -vai tietääkö joku mistä tuo vittumainen räplätys tulee ?

    Comment

    • minurmi
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 222
      • Pirkanmaa

      #3
      Re: moro

      Originally posted by hamann
      se ketjunkiristin ei voi mennä väärin paikoilleen jos ei tosissaan yritä... ja se hahlo pitää olla niinpäin että juuri kun olet laittamassa sitä paikoilleen niin siitä "hahlosta näkyy läpi" eli se on vähän niinkuin U:n muotoinen... siis ylhäältäpäin katsottuna... ja jos ei muuten onnistu niin ota venttiilikoppa pois niin näet siitä että meneekö oikein paikoilleen...!
      -toivottavasti selitin oikeen vaikeasti :juo

      missä vaiheessa sulla alkaa kone rämisemään ? itsellä rämisee kun nostaa kierroksia ja laskee ja alkaa kun kiekat on yli 2000 ja oon vaihtanut nokkien välisen ketjun,venttiilien nostajat,nokkaketjun kiristimen ja sen pitkän ketjun ja se pitkä laahainkaan ei ollut kulunut yhtään... seuraavaksi aattelin vaihtaa just tuon pitkän ketjun kiristimen....!

      paitsi että eihän M50,seen tarvis koskaan vaihtaa noita ketjuja.... enkä minäkään huomannut mitään eroa vaikka vaihdoin....ja koneella ajettu noin 200000km...

      -vai tietääkö joku mistä tuo vittumainen räplätys tulee ?
      Onko Vanos-kone? Vanos saattaa joskus pitää kolkotusta, johtuu jostain välyksestä systeemissä, joku muu voi selittää tarkemmin. Ilmeisesti ei ole vakavaa.
      ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
      ex. E46 330 Ci M-Sport -03
      ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
      ex. E36 316i -92

      Comment

      • hydesport
        Bimmer Rookie
        • Dec 2002
        • 154
        • Fin

        #4
        Poistettu
        Last edited by hydesport; 29-01-2006, 19:35.

        Comment

        • beeämvee
          Newbiemmer
          • Sep 2004
          • 18

          #5
          Onnistuuko tuon alemman ketjun kaarilaahain vaihtaa irroittamatta sylinterinkantta?

          Comment

          • OMN
            Bimmer Rookie
            • Oct 2003
            • 103

            #6
            Re: moro

            Originally posted by hamann
            oon vaihtanut nokkien välisen ketjun,venttiilien nostajat,
            Mistä ostit nostajat ja paljoko makso? Onhan kyseessä M50B25-mylly?

            Comment

            • hamann
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 485
              • Oulu

              #7
              ostin nostajat tarvikeliikkeestä koska yks vanha bemarin asentaja sanoi että ovat yhtä hyvää tavaraa kuin alkuperäiset, jotka olis maksanu muistaakseni 28e/kpl...ja tarvikeliikkeen hinta oli 22euroa kappale... ja mylly on M50B20... ja ei ole vanos kone.

              mutta eivät ne ole sen kalliimpia 2.5l koneeseenkaan... :juo

              ja sen kaarilaahaimen vaihtoa varten ei tarvi ottaa kantta pois !

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎