Announcement

Collapse
No announcement yet.

M40 "sammuu" kesken ajon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [Riku]
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 499
    • Pirkkala

    M40 "sammuu" kesken ajon

    Eli,e30 316i -89 ja ongelma on seuraavanlainen. Kesken ajon, saattaa yhtäkkiä kierroslukumittari tipahtaa nollaan, ja auto alkaa moottorijarruttaa. Mikä nyt sinänsä on ihan järkeenkäypää, mikäli motronic sammuu tai ei saa kierroslukutietoa.

    "Sammuminen" saattaa kestää puolesta sekunnista muutamiin sekunteihin, yleensä kuitenkin kierrokset pomppaavat takaisin sinne missä oikeastikkin ovat, ja auto jatkaa matkaa hyvin. Kerran se on sammunut kokonaan, niin että joutui jo kikkailemaan että sai käymään. Tienvarressa vain irrottelin liittimiä ja tulpanjohtoja varmistaakseni että ovat kiinni eivätkä ole hapettuneet. Sen jälkeen auton sai taas käyntiin. Konehuoneesta olen koittanut liittimiä putsailla ja voidella, mitä nyt sattuu löytämään. Kampiakselin asentotunnistimen johdon liitintä en ole saanut paikallistettua. Lisäksi konehuoneessa IMM menevästä johdosta haarautuu yksi pistoke, mille ei ole mitään paikkaa vaan se roikkuu konehuoneessa. Onko kenelläkään mitään hajua mistä moinen voisi johtua, ja että missä tarkalleen ovat motronicin maajohdot kiinni korissa. Ihan vain sillä että voisin katsoa ettei sieltä ole hapettunut.

    Välillä menee kuukausikin ettei auto tee noin kertaakaan, mutta tänäänkin 4km matkalla 2 kertaa. Silloin tällöin auto myös vaatii muutaman startti yrityksen ennenkuin lähtee käyntiin.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16495
    • Asikkala

    #2
    Virtalukon pohja ?

    Comment

    • Bouma
      Bimmer Enthusiast
      • May 2007
      • 3108
      • Tampere

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Virtalukon pohja ?
      Tää kävi kanssa mielessä. Ukon Honda teki ihan samaa ku vähänkin hipasi polvi avaimeen/avaimenperään.
      MB CLS-12 350CGI AMG

      MYSTINEN.FI

      Comment

      • [Riku]
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 499
        • Pirkkala

        #4
        Saattaisi se sekin olla. Tulpat on vaihdettu. Epäilen silti hiukan tuota virtalukko hommaa, koitin nyt ajaessa vetkutella ja väännellä sitä, enkä saanut sitä tekemään tuota. Varmasti ei myös kesken ajon osu polvi siihen. Mikäli virrat heitti kesken ajon 1-asentoon, alkoi valosummeri huutaa ja syttyi laturin valo. Tuon autolle ominaisen vian aikana ei huuda valosummeri eikä syty laturin valo. Kierroslukumittari vain kuolee, vaikka moottori aivan varmasti kiertää, en tiedä sitä onko kierroslukumittarin ongelma seuraus siitä että motronic sammuu, vai syy ettei kierroslukutietoa saada motronicille.. Onko muita ehdotuksia virtalukonpohjan pois karsimiseksi muutakuin uusi virtalukko, tai tietoa miten kierrosluku mittari ja motronic liittyvät toisiinsa mikäli liittyvät. Saavatko samalta anturilta tiedon, ja tuleeko mittarille tieto motronicin kautta, vai haaroitettuna samalta anturilta, vai omalta anturilta?

        Hieman OT, missä ovat lämpötila anturit kyseisessä koneessa?

        Comment

        • Phaedrus
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1888
          • Helsinki

          #5
          Vikakuvauksesi on hieman ristiriitainen (auto sammuu ja moottorijarruttaa vs moottori kiertää), mutta mikäli kierroslukujen putoaminen ja palautuminen ei aiheuta minkäänlaista nykimistä ja moottori kiertää normaalisti, vika lienee itse mittaristossa (piirilevy, akut). Vastaavasti, voi olla että mainitsemasi auton sammuminen ei liity mitenkään tähän kierroslukuvikaan vaan kyse on eri viasta. Mikäli auto ei käynnisty olisi järkevää ensimmäiseksi tutkia a) tuleeko kipinää ja b) saako bensaa. Se antaa suuntaa mitä pitää katsoa seuraavaksi. Mikäli kone oikeasti sammuu lennossa niin virtalukon pohja on potentiaalinen syyllinen, vaikka siihen ei mikään osuisikaan. Kampiakselin asentotunnistimen johdon liitin löytyy johtoja seuraamalla hieman hankalasta paikasta imusarjan alta (vaikuttaa vain käynnistykseen).

          Comment

          • Nakke
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 523

            #6
            Originally posted by [Riku] View Post
            Lisäksi konehuoneessa IMM menevästä johdosta haarautuu yksi pistoke, mille ei ole mitään paikkaa vaan se roikkuu konehuoneessa.
            Mikäli autossasi ei ole katallysaattoria niin siihen johtoon ei kuulu kiinni mitään.

            Itselle tulisi mieleen kylmäjuotos moottorinohjausboxissa tms, jos kerran virtalukon pohja on kunnossa.
            BMW E30 325i Touring -90(telakalla), BMW E30 320i -89, Kawasaki ZZR600 -93
            Ilo ilman E30 on teeskentelyä.

            EX: BMW E30 316i 2d -89, RIP. Ford escort 1,6 kent -77

            Comment

            • [Riku]
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 499
              • Pirkkala

              #7
              Originally posted by Phaedrus View Post
              Vikakuvauksesi on hieman ristiriitainen (auto sammuu ja moottorijarruttaa vs moottori kiertää), mutta mikäli kierroslukujen putoaminen ja palautuminen ei aiheuta minkäänlaista nykimistä ja moottori kiertää normaalisti, vika lienee itse mittaristossa (piirilevy, akut). Vastaavasti, voi olla että mainitsemasi auton sammuminen ei liity mitenkään tähän kierroslukuvikaan vaan kyse on eri viasta. Mikäli auto ei käynnisty olisi järkevää ensimmäiseksi tutkia a) tuleeko kipinää ja b) saako bensaa. Se antaa suuntaa mitä pitää katsoa seuraavaksi. Mikäli kone oikeasti sammuu lennossa niin virtalukon pohja on potentiaalinen syyllinen, vaikka siihen ei mikään osuisikaan. Kampiakselin asentotunnistimen johdon liitin löytyy johtoja seuraamalla hieman hankalasta paikasta imusarjan alta (vaikuttaa vain käynnistykseen).
              Kiitoksia vastauksestasi ja siitä että olet ajatuksen kanssa lukenut ongelmaa, ja yritän nyt vielä selventää vika kuvausta. Tiedän että se on hieman hankalasti selitetty.

              Jos ajan autolla vaikka noin 100km/h matkaa, kierroksia noin 3000 ja kaikki toimii ok. Tekemättä mitään, saattaa kierroslukumittari yhtäkkiä tippua nollaan, ja moottori alkaa moottorijarruttaa. Siltihän moottori kiertää, jos vauhtia on, kytkin on ylhäällä ja vaihde on päällä eivätkä takarenkaat ole lukossa. Tähän tilaan mentyään, se tähän asti on 0.5-60sek palautunut siitä, eli kierroslukumittari hyppää takaisin sinne missä sen oikeasti moottorin kierrosluvun mukaan pitää olla, ja heti samalla alkaa taas auto käydä. Yleensä auto ei ehdi pysähtyä, vaan tuo hetkellinen vikatila poistuu, ja matkaa voi jatkaa tekemättä mitään.

              Kuvaavampaa sanaa kuin sammuminen en keksinyt, koska periaatteessa auto ei vikatilassaan käy, vaan rullaa omalla painollaan. Kierroslukumittarin "sammuminen" korreloi aivan täysin tuon moottorin "sammumisen" kanssa ajallisesti. Aina kun kierroslukumittari tippuu, alkaa kone jarruttaa, koska se ei saa todennäköisesti bensaa. Heti kun kierroslukumittari herää, alkaa kone saada todennäköisesti sitä kaivattua bensaa ja alkaa vetää. Epäilen siis bensansaantia vain siksi että tuskin ecu ruokkii bensaa, jos se luulee että kone ei pyöri. Idean siihen että kone ei pyöri taas sain siitä koska kierroslukumittarikin luulee niin.

              "mutta mikäli kierroslukujen putoaminen ja palautuminen ei aiheuta minkäänlaista nykimistä ja moottori kiertää normaalisti"

              Eli vika on juuri tämän vastakohta, kierroslukumittarin putoaminen aiheuttaa yhden nykäyksen, moottorijarrulle, vaikka kaasua painettaisiin samoin kuin äsken. Moottori ei kierrä normaalisti vaan pyörii silloin ns. mäkistartilla.

              "Mikäli auto ei käynnisty olisi järkevää ensimmäiseksi tutkia a) tuleeko kipinää ja b) saako bensaa."

              Näinhän se on, mutta tähän asti en ole kerennyt vielä noinkaan syvällisesti tutkimaan, koska auton olen saanut käyntiin, joskus on ollut hankalaa ja vaatinut noin 10 startti yritystäkin pahimmillaan. Kerran menin liittimiä nykimään, myös motronicista, ja sen jälkeen parilla yrityksellä kävi. Silloin en lähtenyt tutkimaan tuleeko kipinää, tai bensaa koska auto jo kävi. Sehän tässä viassa onkin mahtavaa, koska on niin ajoittainen, ettei pysty tutkimaan kun auto toimii lähes kokoajan normaalisti.

              "Mikäli kone oikeasti sammuu lennossa niin virtalukon pohja on potentiaalinen syyllinen, vaikka siihen ei mikään osuisikaan. Kampiakselin asentotunnistimen johdon liitin löytyy johtoja seuraamalla hieman hankalasta paikasta imusarjan alta (vaikuttaa vain käynnistykseen)"

              Näin juuri tapahtuu, ja kierroslukumittari putoaa nollaan silloin, vaikka moottorissa olisi "mäkistartin" takia kierroksia. Pitää varmaan koittaa sitten toisella virtalukolla alkuun, vaikken Nakenkaan ehdotusta tyrmää. Ei vain ole kumpaakaan ylimääräistä, niin virtalukko on halvempi kokeilu. Kampiakselin asentotunnistimen johdon liitin löytyi, oli todellakin hankala paikka. Kiitoksia.

              Mistä auto sitten ottaa kierroslukutiedon eculle, ja mittarille käynnistyksen jälkeen?
              Loggeri olis kiva.
              Last edited by [Riku]; 24-07-2009, 09:55.

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16495
                • Asikkala

                #8
                Kierroslukutieto eculle kampiakselin tunnistimelta ja mittarille eculta ?

                Comment

                • Phaedrus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1888
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by [Riku] View Post
                  Sehän tässä viassa onkin mahtavaa, koska on niin ajoittainen, ettei pysty tutkimaan kun auto toimii lähes kokoajan normaalisti.
                  Tervetuloa kerhoon. Vakavammin puhuen, kyllä tähänkin vikaan löytyy looginen selitys, olivat oireet kuinka mystisiä tahansa. Vikatilanteen mahdollisimman tarkka kuvaus antaa avaimet ongelman ratkaisuun. Ilmeisesti tilanne on se, että kun vika iskee päälle kone yksinkertaisesti kuolee (=ei vastaa kaasuun). Vikatilanteessa mittaristoon ei syty varoitusvaloja, ja matkaa voi jatkaa lennosta vian poistuttua. Katkaiseeko vikatilanne sähköt muualta autosta (ajovalot, stereot, tuuletin)? Itsellä en ole omaa kokemusta virtalukon pohjan ongelmista, mutta käsittääkseni nämä oireet voisivat hyvin sopia siihen. Toki myös ECU:n rikkoontuminen aiheuttaa täysin samanlaiset vaivat, sillä molemmissa tapauksissa ECU pimenee hetkellisesti. Vian satunnaisuus puoltaisi mielestäni enemmän virtalukon pohjan ongelmaa kuin rikkinäistä ECUa. Ennen virtalukon pohjan vaihtoa selaisin vielä searchilla foorumin läpi lisätietojen toivossa.

                  OT kysymykseen: moottorin lämpötila-anturit löytyvät lohkosta imusarjan alta. Muistaakseni sininen tarjoaa tietoa ECU:lle ja ruskea mittaritaululle.

                  Comment

                  • [Riku]
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 499
                    • Pirkkala

                    #10
                    "Ilmeisesti tilanne on se, että kun vika iskee päälle kone yksinkertaisesti kuolee (=ei vastaa kaasuun). Vikatilanteessa mittaristoon ei syty varoitusvaloja, ja matkaa voi jatkaa lennosta vian poistuttua. "

                    Eli juurikin näin. Tässä asia pähkinän kuoressa.

                    "Katkaiseeko vikatilanne sähköt muualta autosta (ajovalot, stereot, tuuletin)? Itsellä en ole omaa kokemusta virtalukon pohjan ongelmista, mutta käsittääkseni nämä oireet voisivat hyvin sopia siihen"

                    Valoista en tiedä, kun ei niitä näe mutta epäilen ettei, mistään muualta eivät sähköt katkea eikä mikään muu muutu kuin kierroslukumittari tipahtaa nollille. Nopeusmittari jne toimivat. Kun testailin virtalukkoa, epäillessäni sen pohjan olevan viallinen, heitin lennosta kesken ajon virrat 1 asentoon, eli sammutin koneen. Tällöin syttyi laturin valo, ja valosummerit alkoivat vinkua. Sillon kun itse vika esiintyy, ei valosummeri vingu eikä mitään valoja syty minnekkään.

                    "Toki myös ECU:n rikkoontuminen aiheuttaa täysin samanlaiset vaivat, sillä molemmissa tapauksissa ECU pimenee hetkellisesti."

                    Tältä se niinkuin tuntuu, pitää vielä searchia koittaa. Virtalukkoa on halvempi koittaa. Ecukin olisi helppo pois sulkea, mikäli olisi jollain laina ecu millä koittaa jonkun aikaa. Yksi ajoneuvon edellisistä omistajista sattuu olemaan hyvä tuttu eli August, joka kertoi että joku lastu on kai tuonne tungettu. Senkin deletoiminen olisi hyvä vaihtoehto, ja olisin sen jo tehnyt mikäli vakiolastu olisi minun hallussani. Vaihdan tuon todella hienon virilastun vaikka päikseen orkkikseen jos joku tahtoo.

                    Tuohon vikatilan tarkkaan kuvaukseen olen yrittänyt pyrkiä, on mahdollisille auttajille aina helpompi veikkailla mitä tarkemmin vikaa saa kuvattua.

                    "Kierroslukutieto eculle kampiakselin tunnistimelta ja mittarille eculta ? "

                    Juuri tätäkin olen itse pohtinut niin että jos ecu sammuu, niin silloin kierroslukumittari kuolee seurauksena siitä josta taas seuraa se että bensaa ei paljoa syötellä.

                    "OT kysymykseen: moottorin lämpötila-anturit löytyvät lohkosta imusarjan alta. Muistaakseni sininen tarjoaa tietoa ECU:lle ja ruskea mittaritaululle."

                    Kiitokset tästäkin, sillä kysyin koska alusta saakka on lämpötilamittari ainakin ollut lähes 50% ajasta lomalla, ja silloin kun jaksaa toimia huitelee aivan missä sattuu. Ajattelin koittaa ehkä anturia vaihtaa jos saisi kuntoon. Olisi eukonkin helpompi ajaa keittämättä sitä jossain ruuhkassa.

                    Comment

                    • insp
                      BTCF Member
                      • Sep 2002
                      • 827
                      • Iittala

                      #11
                      Voihan se olla vaikka bensapumppu ja tai rele.. pistä konehuoneeseen bensanpaine mittari niin näet että onko painetta vai ei kun yskii, tai laita niin että näet sisälle asti.
                      ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                      Comment

                      • bemu-freak
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 277
                        • Kerava

                        #12
                        Koita vaihtaa bensa pumpun ja ECU releet. Tulipellissä muovisen johtosuojan sisällä. Releet halpoja, vaikka ostaa Laakkoselta tai Salvasta tms alkup osia. Voit kopsutella relettä jollain esim. ruuvarilla. Jos sammuu, kun kopsauttaa, on rele sökö.

                        Minulla oli pumpun rele viallinen. Jätti tielle eikä lähtenyt enää lopuksi ollenkaan käyntiin. Releen olin kyllä jo vaihtanut aiemmin uuteen ei alkuperäiseen joka sitten ei toiminut kuin hetken.
                        BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                        ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                        Comment

                        • peto2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 8267
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          #13
                          itse lähtisin siitä että vikana on kampiakselin asentoanturi, DME tai virtalukon pohja.. bensapumppu ei tule kysymykseen koska sen pysähtyminen ei tiputa kierroslukuviisaria nollille jos on vauhtia ja vaihde päällä.. ja se kyllä pysähtyy jos moottorin pyörimistieto katoaa = kampuran asentoanturi oireilee tai DME pätkii joten virhediagnoosi on mahdollinen jos painetta seurataan..
                          Last edited by peto2; 24-07-2009, 21:08.
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • mik4
                            Newbiemmer
                            • Oct 2006
                            • 4

                            #14
                            Originally posted by insp View Post
                            Voihan se olla vaikka bensapumppu ja tai rele.. pistä konehuoneeseen bensanpaine mittari niin näet että onko painetta vai ei kun yskii, tai laita niin että näet sisälle asti.
                            Bensapumppu tai sen rele ei selitä kierroslukumittarin putoamista nollille.

                            Oma veikkaukseni on viallinen kampiakselin asentotunnistin. Tällöin motronic ei saa pyörintätietoa ja näin ollen moottori menee moottorijarrulle kun motronic ei syötä bensaa. Eikä motronic myöskään anna kierroslukutietoa eteenpäin mittaristolle.

                            Comment

                            • bemu-freak
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2003
                              • 277
                              • Kerava

                              #15
                              Nuo nyt on vaan helppo testata koputtelemalla. ECU ja B pumppu releet.
                              BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                              ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎