Elikkäs kaipaisin neuvoja jakoketjujen kiristimen vaihtoon :think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M51d25 -95
Collapse
X
-
Jakoketjun kiristimen vaihto ei ole kovin yksinkertainen toimenpide. Foorumilta löytyy kyllä vanhaakin juttua ketjujen vaihdosta jne. Kiristinsylinteri on jousi-/öljynpainetoiminen ja sijaitsee sen jakopään valukopan alla, siten että vaihtaminen ei onnistu ilman sen jakopään kopan irroittamista.
Kopan irrottaminen menee virallisen(Bentley) ohjeen mukaan siten, että puretaan edestä reilusti tavaraa ja myös sylinterikansi pois. Itse joskus toimin noin ja sanoisin, että sen kopan voi saada pois ilman kannen irrotustakin, mutta silloin pitää öljypohjaa löysätä ja ehkä moottoria nostaa hieman ylöspäin. Tässä tietysti ongelmana sitten tiivistää se kopan ja kannen välinen tasopinta kun kasaa sitä. Onnistunee jollain tiivisteaineella(ehkä).
Kokonaisuutena kyseessä kuitenkin sen verran suuri remontti(tekipä miten tahansa), että suosiolla paljon uutta osaa sinne jakopäähän samalla kertaa. Jakoketjut, Laaharit(jos kuluneita), kiristin(jos se on rikki), nokkapyörän pultti ja ajoitukset tietenkin joutuu kohdilleen uudelleen laittamaan. Myös vesipumppu, termari ja moniurahihna kannattaa samalla vaihtaa jos aiemmasta vaihdosta on jo aikaa.
Miksi PAAWO76 muuten epäilet jakoketjun kiristimen olevan rikki? Oma arvaus on että autollasi ajettu +300tkm ja jakoketjut on niin venyneitä, että kirintävarat alkaa vain olla lopussa.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
Comment