Hienoja pelejä molemmat mutta jos itse olisin tuollaista etsimässä niin kävisin kyllä ainakin ajassa tota m30 koneista...senhän saa helposti päivitettyä 3,5l ja hengitystä ja moottorin ohjausta parantelemalla sais oikeesti voimaakin ja ennen kaikkea vääntöä!
Hienoja pelejä molemmat mutta jos itse olisin tuollaista etsimässä niin kävisin kyllä ainakin ajassa tota m30 koneista...senhän saa helposti päivitettyä 3,5l ja hengitystä ja moottorin ohjausta parantelemalla sais oikeesti voimaakin ja ennen kaikkea vääntöä!
Ihan mielenkiintoinen näkemys tämäkin Tosin jos laatikot ja muukin voimansiirto vakiokamaa niin ne lienee ainakin tuolla 3,2 koneella saa hajalle ihan parantelemattakin :think ?
VOIMA työntää eturenkaita linkussa edellään. Sopivalla jousituksella ja iskareilla ongelma on hallittavissa. 1,8 verrattuna tämä kokoonpano on ihan toinen juttu. Käy nyt hyvä mies koeajamassa tuo auto, sitten olet paaaljon viisaampi.
Tai sitten se on voiman puute mikä niitä etupyöriä työntää linkussa edellään
Tai sitten se on voiman puute mikä niitä etupyöriä työntää linkussa edellään
...niinhän tapahtuu jo tuossa 1,8:kin
Niin mä kans vähän aattelin että jos sitä voimaa olis niin sillä voimalla pitäis sen perän kääntyä ja keulan mennä sinne mihin ruorista veivataan :think
senhän saa helposti päivitettyä 3,5l ja hengitystä ja moottorin ohjausta parantelemalla sais oikeesti voimaakin ja ennen kaikkea vääntöä!
Eipä ole perus autotallivirittäjät ihmeellisiä lukuja saaneet M30:stä pihalle. Reilusti voimaa on M30:stä saatu E9:n rata-aikoina. 2,8-litraisesta M50-sukuisesta saanee vähintään yhtä helposti ne vajaat 250 hepoa, väännöissä toki jäädään maamoottorille.
Jos ratapeliä ollaan tekemässä, niin itse harkitsisin vähintään M52-sarjaa peruskoneeksi (jos 6-syl pysytään).
Eipä ole perus autotallivirittäjät ihmeellisiä lukuja saaneet M30:stä pihalle. Reilusti voimaa on M30:stä saatu E9:n rata-aikoina. 2,8-litraisesta M50-sukuisesta saanee vähintään yhtä helposti ne vajaat 250 hepoa, väännöissä toki jäädään maamoottorille.
Jos ratapeliä ollaan tekemässä, niin itse harkitsisin vähintään M52-sarjaa peruskoneeksi (jos 6-syl pysytään).
Omassa m30 moottorissa on 225hp ja n.330nm vääntöä, ja tämän saa pienillä kutituksilla. m50 moottoria ei voi mitenkään verrata m30 moottoriin, tehoa on saman hintaisella virityksellä vielä selvästi vähemmän ja väännössä jäädään kauas (se vääntökin on pelkästään ylärekisterissä) kun taas m30 puskee sitä läpi kierrosalueen. Ja tämä kun lyödään niinkin pieneen koriin kun e30, niin liikkuuhan se mukavasti. Sekä onhan se e30, missä on m30b34 pellin alla niin sinällään erikoinen.
m52 moottorin asentaminen ei ole kuitenkaan ihan bolt on.
Mulla on ollu molemmilla koneilla autoja, on kyllä tiedossa erot. Varsinkin M52 on melkoisesti M30:iä kevyempi ja 2.8-litraisesta on saatu suht helpolla tehoa. En laittais sitä ylimääräistä painoa keulalle vain alaväännön lisän takia.
Sinnehän se M52 uppoaa samalla tavalla kuin M50. Jos viritellään, niin ei kai moottorinohjauksen vaihto ole mikään kipukynnys nykyään?
Samaa mieltä, ehdottomasti M52. Hiukan viriteltynä ei tule M30:n alavääntöjäkään niin ikävä ja kulutus on aivan naurettavan pieni - ja kevytkin se on.
M30:n etu taas on hinta. Pelkän M52:n hinnalla pääsee aihion lisäksi jo todella pitkälle M30:n uudelleenrakentamisessa, jolloin bang for the buck on ihan eri luokkaa, mitä ton pikkulohkon kanssa. Lisäksi unohtaisin noi rautalohkoiset M50-variantit heti kättelyssä, painonsäästö ei ole lainkaan samaa luokkaa ja voimaakin on paljon hankalampi saada ilman suuria panostuksia.
edit: Tarvii myöhemmin talvella katsella miten meidän autotalliviritykset on onnistuneet, olis 3500cc päivittäiseen arkikäyttöön sopiva M30 tulossa.
E23 732i oli alkujaan L-jetronicilla, mutta myöhemmin noihin tuli Motronic. Valmistettu välillä 1979-1986.(Motronicilla)
EDIT: Myös 633csi on ollut tuolla koneella ja Motronicilla.
Ei aivan näin, mutta ei kovin kaukanakaan, oma käsitys on tämä:
732i oli aivan alusta alkaen Motronicilla kun malli esiteltiin vuonna 1979. Siis 732i ei koskaan ollut(ainakaan päämarkkina-alueilla) L-jetillä. Samankokoinen kone oli toki mallissa 733i, joka esiteltiin vuonna 1977 ja se oli L-Jetillä, tämä jäi 79 pois 732i:n ja 735i:n tullessa myyntiin. Tarkalleen ottaen seiskassa M30B32 oli L-Jetillä vain vuosina 1977-1979.
6-sarjalaisessa homma on vähän kiharaisempi, 633CSi oli toki aluksi L-Jetillä, mutta Euroopan markkinoilla sek korvattiin 1979 635CSi-mallilla. 633CSi oli sen jälkeen kai enempi vientimalli USA:aan, ollen pikemminkin 628CSi mallin korvaaja näillä saastepäästömarkkinoilla Minusta sitä ei tehty koskaan Euroopan markkinoille Motronicilla.
Ei aivan näin, mutta ei kovin kaukanakaan, oma käsitys on tämä...
Juu, olet oikeassa. Kirjoitin itse vaan hieman hätäisesti.
PÄÄPOINTTI oli kuitenkin se, että ko. topikissa aiheena olevaa M30B32 moottoria on tehty (myös) Motronicilla ja se kai tässä oli se tärkein asia, eikä mallimerkintä, mikä sieltä lehmäbemarin takaluukusta löytyy.
Olivat heitelleet tehtaalla vuoroin noita L-jetroniceja ja Motroniceja eri malleihin miten lystää, ettei niistä oikein ota erkkikään selvää.
Sitten itse topikin autoon...
Omistin juuri kyseisen alkuperäisen 323i:n muutama vuosi sitten. Väriltään Opalgrün-metallic autossa oli alkuperäinen kattoluukku, ilmastointi, M-Technic-I korisarja jne. Minulta lähtiessään auto oli kokolailla alkuperäisessä kuosissa, vaan mikä onkaan tilanne nyt...
Kuka tuollaisesta maksaisi 6k€. Oikea hinta lähempänä 2k€:a.
.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment